HEADS UP: Nya nivåer med samarbeten

Var inte rädd, var kreativ

”If you can’t beat them, join them”. Fritt översatt: ”Om dina motståndare är starkare än dig är det bättre att ansluta sig till deras sida”. Kanke var det inte utgångspunkten när Calvin Klein inledde sitt samarbete med Amazon.

Men att byta rädsla mot kreativitet är oftast en bra idé. Troligen såg Calvin Klein kraften i samarbetet. Min gissning är att detsamma gällde Victoria’s Secret som nyligen tog sin underklädesshow till Kina i ett samarbete med Alibaba Group.

För båda öppnade sig nya marknader och inte minst ny teknik. Victoria’s Secret fick chansen att prova på Alibabas ”See now, buy now”-koncept med hög tekniknivå.

Calvin Klein kunde skapa en modern butiksmiljö med extra innovationskraft i form av bland annat röststyrning av provrum och personalisering.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se

P.S. Jag tror inte att Harry Styles är speciellt rädd. Men han medverkade under VS-showen, och så råkar han ju vara både begåvad och stilsäker. Därav bilden. 


Calvin Klein och Amazon i fysiskt samarbete

Samarbete i fysiska butiker rymmer flera högaktuella trender.