HEADS UP: Nya nivåer med samarbeten

  LÄSTID: 1 MINUT

Var inte rädd, var kreativ

”If you can’t beat them, join them”. Fritt översatt: ”Om dina motståndare är starkare än dig är det bättre att ansluta sig till deras sida”. Kanke var det inte utgångspunkten när Calvin Klein inledde sitt samarbete med Amazon.

Men att byta rädsla mot kreativitet är oftast en bra idé. Troligen såg Calvin Klein kraften i samarbetet. Min gissning är att detsamma gällde Victoria’s Secret som nyligen tog sin underklädesshow till Kina i ett samarbete med Alibaba Group.

För båda öppnade sig nya marknader och inte minst ny teknik. Victoria’s Secret fick chansen att prova på Alibabas ”See now, buy now”-koncept med hög tekniknivå.

Calvin Klein kunde skapa en modern butiksmiljö med extra innovationskraft i form av bland annat röststyrning av provrum och personalisering.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se

P.S. Jag tror inte att Harry Styles är speciellt rädd. Men han medverkade under VS-showen, och så råkar han ju vara både begåvad och stilsäker. Därav bilden. 


Calvin Klein och Amazon i fysiskt samarbete

Samarbete i fysiska butiker rymmer flera högaktuella trender.


Calvin Klein 2 Amazon 71 Alibaba 42


HEADS UP: Primark gör som Amazon

HEADS UP: Primark gör som Amazon

  Mode 356 Heads up! 9 Kundupplevelser 290
Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt att kedjan har samma strategi som Amazon.
Heads up! Den kassalösa butiken

Heads up! Den kassalösa butiken

  Ny teknik 479 Heads up! 9 Trender 432
Den automatiserade kassalösa butiken står inför ett brett genombrott. Företeelsen är framburen av två av detaljhandelns allra tyngsta trender.
Heads up! De 10 mest innovativa företagen

Heads up! De 10 mest innovativa företagen

  Heads up! 9
De olympiska spelen närmar sig sitt slut. Två saker stannar kvar. Glädjen hos nya orädda svenska idrottare. Och så en för varje dag växande förundran över traditionell TV-reklam. (Tablån har tillfälligt gjort comeback i vår soffa).
HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

  Analys 39 Heads up! 9 Mode 356 E-handel 904
Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.
HEADS UP! Missguided effektiviserar med AI

HEADS UP! Missguided effektiviserar med AI

  Nyheter 3618 Heads up! 9 Mode 356
Vissa personer, företag och organisationer får mig att vilja plocka fram karbinhaken, haka fast och bara åka med på resan. Man vet inte riktigt var de ska, men det spelar ingen roll, man bara vet att platsen de är på väg till is the place to be.
HEADS UP: Zara höjer temperaturen

HEADS UP: Zara höjer temperaturen

  Heads up! 9
Elvis Costello sjunger i Brilliant Mistake om trick med speglar och en magisk knapp som kan ställa saker till rätta. Att kalla Zaras nyöppnade pop up-butik i Westfield Stratford för ett briljant misstag är kanske att ta i. Men ändå ...
HEADS UP: Online-to-offline

HEADS UP: Online-to-offline

  Heads up! 9
Omvälvande förändringar kommer ofta från de mest oväntade håll. När Reliance Retail bildades 2006 i Indien gjorde man det med en tydlig målsättning: Vi ska bli störst på detaljhandel i Indien. Det oväntade låg i att industrikonglomeratet Reliance aldrig tidigare hade sysslat med retail.