De kommande tio åren kommer hållbarhet väga tyngre än priset. Det visar en studie som kartlagt de viktigaste drivkrafterna bakom köpbesluten.
Dagligvarukedjans experter siar om det kommande årets trender. Spaningen innehåller bland annat innovativa havsprodukter, fett och socialt hållbara köpbeslut.
Kedjan Lush har öppnat en helt förpackningsfri butik som även innehåller ny teknik för automatisk produktigenkänning i mobilen.
Här ska samtliga produkter säljas utan förpackning och nu utmanar man resten av branschen att "go naked". Detta är en del av större satsning på att minska kedjans påverkan på miljön.
Kedjan vill förbjuda all plastförpackning i sina butiker. Nu växlar man upp satsningen genom att involvera leverantörerna i arbetet.
Förpackningar kan bidra positivt till varumärkesbyggandet. För MeUndies är den ständiga förnyelsen, av bland annat förpackningarna, en stor anledning att man syns mycket i sociala medier.
Butiksdöden slår hårt mot många företag, speciellt i USA. Två av få kedjor med expansionsplaner, Lidl och Aldi, har hittat ett ett rationellt motgift i form av en kartongskärare. Det menar författaren och detaljhandelsexperten Paco Underhill.
The Body Shop introducerar under 2016 ett fossilfritt förpackningsmaterial baserat på metangas och koldioxid. Satsningen är en del av kedjans utökade hållbarhetsarbete.