Ny våg av förpackningsfria butiker

  LÄSTID: 2 MINUTER

Unpackaged öppnade sin första butik i Islington i London (Foto Anders Warma Faring).

Det pratas, glädjande nog, mer om plastens negativa påverkan på miljön än någonsin. En diskussion som banar väg för en ny våg av förpackningsfria dagligvarubutiker. 

När Catherine Conway (bilden ovan) öppnade butiken Unpackaged var hon en av de första att skapa ett modernt butikskoncept för dagligvaror utan förpackningar.

Har inspirerat många

Catherine har under åren varit en inspirationskälla för många andra. Vi har bland annat berättat om tyska Original Unverpackt och danska LØS Market.

Den förpackningsfria butiken Deko Zakupy finns i Warszawa. (Foto Deko Zakupy på Facebook)

I Warszawa har ytterligare ett koncept öppnat under namnet Deko Zakupy. Så här beskriver man konceptet:

”Genom att eliminera förpackningar i vår butik bidrar vi till att minska mängden plastavfall som produceras i vårt land och därmed också i världen. I vår butik finns papperspåsar av olika storlekar, burkar, flaskor och även bomullspåsar, om du behöver det för dina varor”.

Skafferiet öppnade i Västerås

Den miljövänliga principen är med andra ord densamma som i de övriga koncepten. Produkterna säljs i lösvikt och kunderna tar med sig egna behållare att transportera dem i.

Även i Sverige har det dykt upp förpackningsfria butiker. Ett färskt exempel är Skafferiet som öppnade i Västerås under 2018.

Förhoppningsvis bidrar den senaste tidens ökade miljöfokus till framgången för dessa pionjärer.


Läs även: Zero packaging närmar sig Sverige



Läs även: Här är Lush nya nakenbutik



Unpackaged 1 Lush 4


Analys via VR gav ökad försäljning

Analys via VR gav ökad försäljning

  Pro 4543 Visual Merchandising 169 Detaljhandel 120 Nyheter 3745
Varumärket ökade försäljningen med 18 procent efter att ha använt virtual reality i sina analyser. Detta efter att kundens beteende hade studerats i den virtuella butiken. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En butiksupplevelse utöver det vanliga

En butiksupplevelse utöver det vanliga

  Kundupplevelser 326 Pro 4543 Design 325 Detaljhandel 120
I en vacker byggnad från sekelskiftet har varumärket öppnat ett nytt flaggskepp. Här finns bland annat en bar och ett noga kuraterat bibliotek.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Startups och innovationer i ny lounge

Startups och innovationer i ny lounge

  Nyheter 3745 Detaljhandel 120 E-handel 942
Under D-Congress i Göteborg lanserar Wellstreet och Svensk Digital Handel ett nytt forum för startups. Ambitionen är att uppmuntra till nya innovationer inom handeln. 
Chanel bygger ut butik i Stockholm

Chanel bygger ut butik i Stockholm

  Cityhandel 280 Mode 388 Nyheter 3745 Detaljhandel 120
Under hösten 2019 ska den nuvarande Chanelbutiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm byggas ut med ytterligare 300 kvadratmeter. Totalytan blir då 500 kvadrat.
Ny butik i Empire State Building

Ny butik i Empire State Building

  Nya butiker 1196 Destinationer 153 Pro 4543 Internationellt 1332
Nya upplevelser i New York. Miljontals besökare besöker årligen en av stadens största sevärdheter. Nu möts de av en helt ny butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Flexibilitet viktigare än snabbhet

Flexibilitet viktigare än snabbhet

  E-handel 942 Konsumentbeteende 319 Pro 4543 Logistik 134
I USA anses click and collect vara katalysatorn för näthandeln med mat. En ny undersökning visar att även svenska konsumenter gillar lösningen och att man efterfrågar flexibilitet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

City Gross underlättar flexande

City Gross underlättar flexande

  Pro 4543 Konsumentbeteende 319 Detaljhandel 120 Produktutveckling 304
Allt fler väljer bort kött helt eller delvis. Det är bakgrunden till att City Gross nu gör en satsning som ska underlätta för flexitarianer. "Vi ska bli det självklara valet". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

River Island går bortom stereotypen

River Island går bortom stereotypen

  Hållbarhet 228 Nyheter 3745 Retailtrender 59 Mode 388
Brittiska modekedjan River Island vill i sin kampanj #ThisIsFamily visa upp familjer bortom den stereotyp vi är vana vid. Annonsen är en uppföljning av kampanjen Labels are for Clothes.
Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

  Hållbarhet 228 Nyheter 3745 Pro 4543 Varumärken 269
The Body Shop gör det möjligt för sina kunder att bidra till kvinnors rättigheter. Företaget ser det som en självklarhet att vara en positiv kraft i samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mer lyx och shopping hos Birka Cruises

Mer lyx och shopping hos Birka Cruises

  Design 325 Butikskoncept 818 Visual Merchandising 169 Pro 4543
Svensk design, mer shopping och lyxigt fika. Birka Cruises har invigt sitt nya upplevelsedäck
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Foot Locker investerar i marknadsplats

Foot Locker investerar i marknadsplats

  Internationellt 1332 Pro 4543 Nyheter 3745 E-handel 942
Foot Locker går in som minoritetsägare i marknadsplats online. De två företagen ska kombinera sina erbjudanden i såväl fysiska som digitala kanaler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

KappAhl lanserar nytt koncept

KappAhl lanserar nytt koncept

  Nyheter 3745 Mode 388 Butikskoncept 818 Nya butiker 1196
Den 28 februari lanserar KappAhl ett nytt butikskoncept. Då premiäröppnar barnbutiken KappAhl Kids i Ringen på Södermalm i Stockholm.
Franskt mode till Bibliotekstan

Franskt mode till Bibliotekstan

  Nyheter 3745 Cityhandel 280 Mode 388 Nya butiker 1196
Det franska modevarumärket Maje öppnar i maj sin första fristående konceptbutik i Skandinavien.
Offensiv strategi för McDonald’s

Offensiv strategi för McDonald’s

  Nya butiker 1196 Pro 4543 Nyheter 3745
Under de kommande fem åren ska McDonald’s i Sverige växa med 30–40 restauranger. Här öppnar man i år.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fler produkter och tjänster från Brandless

Fler produkter och tjänster från Brandless

  E-handel 942 Produktutveckling 304 Internationellt 1332 Pro 4543
Brandless skapar sitt sortiment tillsammans med sin community. Nu utökar man utbudet av produkter och tjänster.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Gant öppnar nytt flaggskepp

Gant öppnar nytt flaggskepp

  Nya butiker 1196 Mode 388 Cityhandel 280 Nyheter 3745
Under våren öppnar Gant en flaggskeppsbutik i korsningen Fredsgatan och Södra Hamngatan, mitt i centrala Göteborg.
Köpcentrum ska bli ledande nöjesdestination

Köpcentrum ska bli ledande nöjesdestination

  Detaljhandel 120 Pro 4543 Kundupplevelser 326 Köpcentrum 667
Köpcentrumet antar verkligen utmaningen att skapa upplevelser. Man siktar nu på att bli en ledande destination för events, konserter och underhållning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lindex lanserar hållbart babysortiment

Lindex lanserar hållbart babysortiment

  Nyheter 3745 Mode 388 Detaljhandel 120 Hållbarhet 228
Lindex nylanserar sitt babysortiment och numera är hela sortimentet gjort av  mer  hållbara  material.
Hon är ny chef för retail på Apple

Hon är ny chef för retail på Apple

  Karriär 318 Personer 328 Pro 4543 Internationellt 1332
Apple har meddelat att en veteran inom företaget tar över ansvaret för butiksverksamheten. Angela Ahrendts lämnar rollen efter fem år av förändringar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny retailskola för upplevelser och teknik

Ny retailskola för upplevelser och teknik

  Detaljhandel 120 Pro 4543 Internationellt 1332 Nyheter 3745
Kedjan lanserar nu en ny form av Retail Business School. Man vill skapa en utvecklande kultur och förbereda medarbetarna för den nya digitala tiden. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!