Snabb finalist i Retail Awards

  LÄSTID: 2 MINUTER

Lyko Group finns bland företagen som har nominerats inför Retail Awards, bland annat för sina snabba laddningstider. Lyko är en av tre finalister i kategorin Årets e-handel.

Retail Awards är Svensk Handels årliga evenemang. Syftet är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln.

Blixtsnabba laddningstider

Motiveringen från juryn lyder:

”Värdet av att ha en supersnabb sajt kan inte nog betonas. Du har inte många sekunder på dig innan kunden ledsnar och drar vidare. På Lyko.se är det ingen risk för tålamodsprövande laddningstider. Startsidan landar blixtsnabbt i ditt fönster och blandar erbjudanden, produktförslag, artiklar, filmer och recensioner med en tilltalande balans. Användarresan är smidig där vägen till kassan är fri från trösklar och onödiga mellanlandningar. Lykos försäljning på nätet under 2017 ökade med 27 procent.”


Joanna Hummel, VD på Lyko.

Läs mer om Retail Awards


På Lyko är  man stolta över nomineringen.

– Det är ett bevis på att vårt långsiktiga arbete med både teknisk utveckling och affärsutveckling fortsätter att skörda framgångar. Det är också ett resultat av ett lyckosamt samarbete med Avensia som varit delaktiga att leverera den snabba och responsiva sajt som vi vet att kunderna uppskattar, säger Joanna Hummel, VD på Lyko.

Har utvecklat användarinteraktion

Under året som gått har Lyko jobbat med att bland annat underlätta för interaktion på sajten.

–  Under 2017 har vi därutöver arbetat hårt med att underlätta användarinteraktionen genom recensioner, inbyggda supportfunktioner och en egen social plattform. Det stärker vår position och hemsida som en plats för inspiration, nyheter och unika värden, säger Joanna Hummel.

Avgörs i maj

Vem som vinner avgörs den 21 maj på Waterfront i Stockholm. Juryn som utser vinnaren består av Mikael Sydner, Hakon Media, Anna-Karin Strömqvist, Svensk Handel, Carin Blom, Postnord och Martin Lundvall, Conversionista.


Läs även: Framtidens butik en mötesplats med tjänster



Lyko 11 Avensia 1 Svensk Handel 15


Pickup marginaltjuv för e-dagligvaror

Pickup marginaltjuv för e-dagligvaror

  E-handel 882 Logistik 114 Ny teknik 466 Pro 4350
Här i Sverige börjar försäljningen av dagligvaror ta riktig fart online. I USA pågår just nu en debatt om huruvida avgiftsfria utlämningar är en fara för lönsamheten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bezos siktar på 3 000 Amazon Go

Bezos siktar på 3 000 Amazon Go

  Internationellt 1268 Nya butiker 1135 Nyheter 3578 Pro 4350
Efter 14 månader av testande lanserades den första kassalösa Amazon Go-butiken. Nu siktar man på hisnande 3 000 butiker – så här ser planen ut.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

  Pro 4350 E-handel 882 Konsumentbeteende 297 Undersökningar 396
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

  Pro 4350 E-handel 882 Undersökningar 396 Måsteläsning 267
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-matbutik öppnar fysiska butiker

E-matbutik öppnar fysiska butiker

  Butikskoncept 762 Omnichannel 312 Nya butiker 1135 E-handel 882
Verksamheten bygger på tre tunga trender – bekvämlighet, lokalt och ekologiskt. Nu utökar e-handlaren dessutom verksamheten med fysiska dagligvarubutiker.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sabina Ddumbas kärlek till skor

Sabina Ddumbas kärlek till skor

  Retailtrender 46 Personer 260 Mode 347 Nyheter 3578
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor. I höstens kampanj ”Sabina Ddumba for Scorett” står artisten intresse för skor – och det egna uttrycket – i fokus. Storyn paketeras i en minidokumentärsserie i tre delar som finns på scorett.se. … (läs mer)
Här öppnar H&M:s nya outletbutik

Här öppnar H&M:s nya outletbutik

  Nya butiker 1135 Pro 4350 Mode 347 Köpcentrum 611
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. "Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jesper ny tillväxtchef på Airmee

Jesper ny tillväxtchef på Airmee

  Karriär 260 Nyheter 3578 Logistik 114
Nu utökar Airmee sitt team genom att Jesper Johnsson rekryteras till Head of Growth med ansvar för att driva tillväxt och kundutveckling. Jesper har en lång bakgrund inom logistikbranschen främst från DHL.
Därför utökar Ikea köksbutiken

Därför utökar Ikea köksbutiken

  Pro 4350 Nyheter 3578 Butikskoncept 762 Cityhandel 255
Ikea verkar ha hittat ett format som passar storstadsmänniskan. Nu har man beslutat sig för att utöka köksbutiken på Regeringsgatan i Stockholm. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

  Undersökningar 396 Ny teknik 466 E-handel 882 Pro 4350
E-barometern för det andra kvartalet 2018 visar – föga överraskande – att försäljningen online fortsatt ökar. Rapporten dyker också ner i ny teknik som röststyrning och AI. Där går utvecklingen trögare. Än så länge, bör nog tilläggas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lågpriskedja lanserar hemleverans

Lågpriskedja lanserar hemleverans

  Kundupplevelser 281 Logistik 114 Pro 4350 E-handel 882
Lågpriskedjan utvidgar nu sina alternativ för den stressade konsumenten. Det innebär att man inom kort kommer erbjuda hemleverans – från samtliga 1 800 butiker – inom en timme.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

  Butikskoncept 762 Internationellt 1268 Nya butiker 1135 Nyheter 3578
I dag klockan 11 öppnar Tesco ett lågpriskoncept för att möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna. 
Noll friktion med kassalös butik

Noll friktion med kassalös butik

  Ny teknik 466 Nyheter 3578 Butikskoncept 762 Pro 4350
Den kassalösa butiken har fått ett ansikte via Amazon Go. Nu lanseras ett liknande system som även andra handlare kan applicera i sina butiker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon släpper fler Alexa-produkter

Amazon släpper fler Alexa-produkter

  Nyheter 3578 Ny teknik 466 Pro 4350
Amazon ska lansera åtta nya produkter med inbyggd Alexa-funktionalitet. Ambitionen är att ge kunderna tillgång till tjänsten var de än befinner sig. Och det finns en tydlig strategi bakom detta.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny sneakerbutik lanseras online

Ny sneakerbutik lanseras online

  Nyheter 3578 Nya butiker 1135 E-handel 882 Pro 4350
Nu lanserar koncernen en fristående e-handel för verksamhetens sneakerkoncept. Ambitionen är att lyfta fram sortimentet och bli mer synlig digitalt. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Therese Lindgren goes Lagerhaus

Therese Lindgren goes Lagerhaus

  Retailtrender 46 Nyheter 3578 Personer 260 Design 307
I november släpper Lagerhaus en kollektion i samarbete med Therese Lindgren. Med hållbara produkter vill hon skapa en ombonad och trygg hemmiljö.
Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

  Nyheter 3578 Internationellt 1268 Mode 347 E-handel 882
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir AR och VR vardagsmat

Nu blir AR och VR vardagsmat

  Pro 4350 Undersökningar 396 Ny teknik 466 Nyheter 3578
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

  Nyheter 3578 Design 307 Hållbarhet 201 Retailtrender 46
Ica har tillsammans med årets Rosa Bandet-designer, Bea Szenfeld, tagit fram en rosa papperskasse som säljs till förmån för Cancerfonden.
Linda Palmgren till Stadiums styrelse

Linda Palmgren till Stadiums styrelse

  Nyheter 3578 Personer 260 Karriär 260
I oktober tillträder Linda Palmgren som styrelseledamot i Stadium Groups styrelse. Med Lindas kompetens och erfarenhet inom främst det digitala medielandskapet vill företaget fortsätta att utmana sig själva och branschen.