Så planerar handeln inför Black Friday

  LÄSTID: 2 MINUTER

Aktiviteten Black Friday har slagit igenom på bred front även i Norden. En ny undersökning visar att att 94 procent av kedjorna planerar att delta i år, och nyhetsbrev är den vanligaste kommunikationskanalen.  

Undersökningen är gjord av Visma Retail. Över hälften av detaljhandelsaktörerna studien upplevde en bättre försäljning än väntat under Black Friday 2016,

Många orsaker till kampanjstrul

Studien visar också att 13 procent hade svårigheter med genomförandet av fjolårets kampanj. Anledningen till detta var flera. Bland annat slutförsäljning, tekniska problem och problem med rabattkoder.

Sprid ut aktiviteten under längre tid

Att ha testat teknik på förhand kan bli en avgörande faktor inför försäljningstoppar likt Black Friday. Det konstaterar Visma Retail som också rekommenderar att sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.

Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

– Vår undersökning visar att det blir allt vanligare att förlänga sin Black Friday-kampanj till Black Weekend eller Black Week. Detta kan definitivt underlätta för både tekniken och för stockning och kaos på lagret, säger Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

Brister i framförhållningen

Nästan hälften, 45 procent, anger att de har mindre än en månads framförhållning vad gäller genomförandet av sin Black Friday-kampanj. Sju av tio (70 procent) planerar att köpa annonser via Facebook och fem av tio kommer nyttja AdWords.

Nyhetsbrevet är kung

Printannonsering använder man sig mer sparsamt av enligt studien. En av tio kommer att använda sig av det. Omvänt gäller för nyhetsbrev, nio av tio planerar att använda det verktyget i sin marknadsföring.

Många missar segmenteringen

Undersökningen visar dock att endast 17 procent kommer att målrikta sin Black Friday-kampanj i år.

– Många har välfungerande lojalitetssystem där man enkelt kan rikta sina erbjudanden baserat på parametrar som till exempel kön, ålder och tidigare köp. Dock missar många alltså att nyttja detta under stora, vedertagna, kampanjer. Här ser vi att det finns väldigt mycket att hämta, eftersom små segmenteringsåtgärder kan göra enorm skillnad, kommenterar Tina Banh-Skybrand.


Visma Retails Black Friday-tips

• Testa tekniken och processerna på förhand.
• Nätbutiker kan med fördel sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.
• Undvik att arbeta direkt i e-handelsplattformen (i admin) under den största försäljningsperioden.
• Förväntar ni er en kraftig försäljningsökning? Var proaktiv. Ta in extrahjälp för att undvika kaos och stockning på lagret.
• Små segmenteringsåtgärder kan göra stora skillnader. Se till att rätt erbjudande når rätt person, tänk på målgrupp och relevans.


Här kan du hämta rapporten

 


Visma Retail 9


City Gross personaliserar lojalitetsprogram

City Gross personaliserar lojalitetsprogram

  Pro 4506 Nyheter 3698 Kundvård 68
City Gross har lanserat ett nytt lojalitetsprogram för sina kunder, Prio. Via analys av data personaliseras erbjudanden och kommunikation.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lidl utvecklar på framgångsrik marknad

Lidl utvecklar på framgångsrik marknad

  Nya butiker 1175 Nyheter 3698
Lidl Sverige utvecklar butiksbeståndet i Frölunda. Stänger en butik i samband med rivning – men öppnar en ny på annan plats.
Ny affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen

Ny affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen

  Nyheter 3698 Karriär 303 Personer 309
Apoteksgruppens har bildat en ny enhet med syfte att driva bolagets affärsutveckling. Daniel Lindin har rekryterats som ansvarig för den nya satsningen.
Eytys och H&Ms växande samarbete

Eytys och H&Ms växande samarbete

  Retailtrender 54 Design 319 Mode 376 Nyheter 3698
Den här veckan lanseras H&M:s samarbete med Stockholmsbaserade varumärket Eytys. Vad som skulle bli en skokollektion växte snabbt till något större.
Walmart boostar e-handeln med fulfillment

Walmart boostar e-handeln med fulfillment

  Pro 4506 Logistik 131 E-handel 934 Internationellt 1316
Det anses vara leveransalternativen som fått riktig fart på Walmarts e-handel. Nu utökar man sin satsning på leverans direkt från butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Rachel ny Head of Agency på Stadium

Rachel ny Head of Agency på Stadium

  Nyheter 3698 Personer 309 Karriär 303
Rachel Stenudd har tillträtt som ny Head of Agency på sportkedjan Stadium. Rachel kommer närmast från en liknande position på Oriflame.
”En direkt till konsument-revolution pågår”

”En direkt till konsument-revolution pågår”

  Varumärken 268 Kundupplevelser 315 E-handel 934 Internationellt 1316
Retailstartups hittar just nu nya vägar för att skapa en djupare och mer personlig relation till kunderna. I den DTC-revolution som pågår gäller andra spelregler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunden vill ha en bekvämare köpupplevelse

Kunden vill ha en bekvämare köpupplevelse

  Pro 4506 Undersökningar 419 Kundupplevelser 315
Enligt en ny undersökning efterfrågar konsumenter en mer bekväm köpupplevelse. Den ska innehålla mindre mänsklig kontakt och mer teknik och innovation.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Få svenska handlare rädda för Amazon

Få svenska handlare rädda för Amazon

  Pro 4506 E-handel 934 Undersökningar 419
En undersökning visar att 55 procent inte är oroade över ett eventuellt intåg. Knappt fyra procent är mycket oroade och var femte känner en viss oro.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Plantagen öppnar nytt logistikcenter

Plantagen öppnar nytt logistikcenter

  Pro 4506 Nyheter 3698 Logistik 131
Packning för butik, som tidigare genomförts i Holland, Tyskland, Danmark och Helsingborg centraliseras nu till nya lokaler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stipendium ger modetalanger flygande start

Stipendium ger modetalanger flygande start

  Karriär 303 Mode 376 Nyheter 3698
Praktik i Shanghai, modestudier i London och lansering av ett nytt premiummärke för kepsar. Sex unga modetalanger belönas av Carl Casons Stipendiefond.
Thon Property i storavtal med H&M

Thon Property i storavtal med H&M

  Nya butiker 1175 Pro 4506 Nyheter 3698 Köpcentrum 656
Olav Thon Gruppen satsar offensivt på flera håll i landet och det står nu klart att H&M & Afound nyetablerar samt utökar flera redan befintliga ytor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu rullas 500 robotar ut i butik

Nu rullas 500 robotar ut i butik

  Ny teknik 497 Pro 4506 Nyheter 3698
Närmare 500 robotar gör nu entré hos butikskedjorna. Genom att cirkulera i butikerna ska de upptäcka problem och frigöra tid för personalen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

  Omnichannel 325 E-handel 934 Mode 376 Pro 4506
Efter satsningar både i Europa och i USA tittar bolaget nu även österut och planerar för expansion i Asien. Man väljer att ta med sig sina svenska partners.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

  Varumärken 268 E-handel 934 Nyheter 3698 Mode 376
Ellos nya kampanj uppmuntrar till ett aktivt liv. Kampanjen är gjord med hjälp av företagets egna medarbetare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marie Nygren ny VD på Kooperativa Förbundet

Marie Nygren ny VD på Kooperativa Förbundet

  Karriär 303 Nyheter 3698 Personer 309
De senaste åren har KF och Coop genomfört stora förändringar i organisationen. Nu har man utsett Marie Nygren till ny VD på KF.
Pernilla Nissler ny VD på Blocket

Pernilla Nissler ny VD på Blocket

  Personer 309 Karriär 303 Nyheter 3698
Pernilla Nissler, tidigare affärsområdeschef på Tele2, tillträder rollen som ny VD på Blocket.
Nu ska kedjornas arbetsmiljö granskas

Nu ska kedjornas arbetsmiljö granskas

  Pro 4506 Nyheter 3698
I ett nytt forskningsprojekt ska man studera hur arbetsmiljöarbetet i kedjeföretag inom detaljhandeln kan förbättras och bli effektivare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Startup vill göra barn till aktiva hjältar

Startup vill göra barn till aktiva hjältar

  Varumärken 268 Nyheter 3698 Pro 4506
Skokedjan har köpt in sig i en startup vars mission är att aktivera barn via lek. Tillsammans ska man nu lyfta varumärket och göra det till en game changer.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är världens dyraste shoppinggator

Här är världens dyraste shoppinggator

  Internationellt 1316 Pro 4506 Undersökningar 419
En rapporten rankar de shoppinggator som har högst värde sett till hyreskostnaderna för detaljhandelsverksamhet. I toppen finns en ny etta.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!