Så planerar handeln inför Black Friday

  LÄSTID: 3 MINUTER

Aktiviteten Black Friday har slagit igenom på bred front även i Norden. En ny undersökning visar att att 94 procent av kedjorna planerar att delta i år, och nyhetsbrev är den vanligaste kommunikationskanalen.  

Undersökningen är gjord av Visma Retail. Över hälften av detaljhandelsaktörerna studien upplevde en bättre försäljning än väntat under Black Friday 2016,

Många orsaker till kampanjstrul

Studien visar också att 13 procent hade svårigheter med genomförandet av fjolårets kampanj. Anledningen till detta var flera. Bland annat slutförsäljning, tekniska problem och problem med rabattkoder.

Sprid ut aktiviteten under längre tid

Att ha testat teknik på förhand kan bli en avgörande faktor inför försäljningstoppar likt Black Friday. Det konstaterar Visma Retail som också rekommenderar att sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.

Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

– Vår undersökning visar att det blir allt vanligare att förlänga sin Black Friday-kampanj till Black Weekend eller Black Week. Detta kan definitivt underlätta för både tekniken och för stockning och kaos på lagret, säger Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

Brister i framförhållningen

Nästan hälften, 45 procent, anger att de har mindre än en månads framförhållning vad gäller genomförandet av sin Black Friday-kampanj. Sju av tio (70 procent) planerar att köpa annonser via Facebook och fem av tio kommer nyttja AdWords.

Nyhetsbrevet är kung

Printannonsering använder man sig mer sparsamt av enligt studien. En av tio kommer att använda sig av det. Omvänt gäller för nyhetsbrev, nio av tio planerar att använda det verktyget i sin marknadsföring.

Många missar segmenteringen

Undersökningen visar dock att endast 17 procent kommer att målrikta sin Black Friday-kampanj i år.

– Många har välfungerande lojalitetssystem där man enkelt kan rikta sina erbjudanden baserat på parametrar som till exempel kön, ålder och tidigare köp. Dock missar många alltså att nyttja detta under stora, vedertagna, kampanjer. Här ser vi att det finns väldigt mycket att hämta, eftersom små segmenteringsåtgärder kan göra enorm skillnad, kommenterar Tina Banh-Skybrand.


Visma Retails Black Friday-tips

• Testa tekniken och processerna på förhand.
• Nätbutiker kan med fördel sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.
• Undvik att arbeta direkt i e-handelsplattformen (i admin) under den största försäljningsperioden.
• Förväntar ni er en kraftig försäljningsökning? Var proaktiv. Ta in extrahjälp för att undvika kaos och stockning på lagret.
• Små segmenteringsåtgärder kan göra stora skillnader. Se till att rätt erbjudande når rätt person, tänk på målgrupp och relevans.


Här kan du hämta rapporten

 


Visma Retail 8


Lidl förstärker teknisk förvaltning

Lidl förstärker teknisk förvaltning

  Nyheter 3301 Personer 190 Karriär 184
Lidl Sverige har rekryterat Peter Schön som ny chef för teknisk förvaltning i Region Syd. Han kommer närmast från en roll som förvaltare på Ystadbostäder
Stockholmspremiär för Normal

Stockholmspremiär för Normal

  Nya butiker 1028 Nyheter 3301 Pro 4042
Kedjan Normal har drygt 90 butiker, snart öppnar man i Stockholm.  "Vi säljer helt vanliga varor till helt vanliga människor – bara billigare".
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Hos oss känner du dig som miljonär”

”Hos oss känner du dig som miljonär”

  Nya butiker 1028 Pro 4042 Köpcentrum 545 Nyheter 3301
Lördagen 24 februari öppnar Flying Tiger Copenhagen en ny butik i cityläge. "När du kommer in till oss ska du känna dig som en miljonär".
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så vill kunden ha sin e-kundtjänst

Så vill kunden ha sin e-kundtjänst

  Pro 4042 Kundupplevelser 209 E-handel 813 Undersökningar 361
Generösa öppettider och tillgänglighet via flera kanaler. En ny undersökning sätter fokus på hur e-handelskunden vill kunna kontakta den e-butik man handlar i.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Patrik ny marknadschef på Åhléns

Patrik ny marknadschef på Åhléns

  Personer 190 Nyheter 3301 Karriär 184
Patrik Nygren Bonnier har rekryterats till tjänsten som ny marknadschef på Åhléns. Han kommer närmast från en tjänst som marknadschef på Ikea Sverige
Besöksflöden mäts på Centralstation

Besöksflöden mäts på Centralstation

  Nyheter 3301 Ny teknik 404 Pro 4042
Genom att mäta mobiltelefoner istället för människor ska fastighetsägaren Jernhusen få mer exakta uppgifter hur många som besöker centralstationen i Stockholm. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här finns den fysiska handelns framtid

Här finns den fysiska handelns framtid

  Cityhandel 209 Pro 4042 Köpcentrum 545 Konsumentbeteende 270
Den fysiska handeln står inför stora utmaningar, allra störst är de för stadskärnor och mindre köpcentrum. För att överleva krävs en anpassning till nya beteenden, mindre yta för retail och nya lokala koncept.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Indiska rekryterar nyckelpersoner

Indiska rekryterar nyckelpersoner

  Karriär 184 Personer 190 Mode 281 Nyheter 3301
Indiska rekryterar Mona Lindskog som ny kvalitet- och hållbarhetschef och Eric Holmén som ny försäljningschef.
E-handeln upp 16 procent under 2017

E-handeln upp 16 procent under 2017

  E-handel 813 Nyheter 3301 Undersökningar 361
"Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats", säger detaljhandelsanalytiker Carin Blom.
Ljusterapi piggar upp februaritrötta

Ljusterapi piggar upp februaritrötta

  Nyheter 3301 Kundupplevelser 209
Utanför Apotek Hjärtat på Mäster Samuelsgatan i Stockholm kan förbipasserande ladda ny energi bara genom att titta in i skyltfönstret. Där bjuder kedjan på ljusterapi.
Betala med WeChat på flygplatsen

Betala med WeChat på flygplatsen

  Shoppingturism 48 Internationellt 1153 Pro 4042 Nyheter 3301
Nu lanseras betallösningen WeChat Pay på en rad flygplatser runt om i Europa. Det är ett sätt för detaljhandeln på flygplatserna att tilltala kinesiska turister som ökar i antal.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Eva ny HR-chef på Pulsen

Eva ny HR-chef på Pulsen

  Personer 190 Nyheter 3301 Karriär 184
I mars börjar Eva Fröberg som ny Human Resources Manager på Pulsen AB. Eva kommer närmast från byggbolaget Peab där hon varit HR-manager och personalchef.
Åhléns tar in Gap barn

Åhléns tar in Gap barn

  Nyheter 3301 Mode 281
I slutet av februari lanserar Åhléns som första fysiska återförsäljare i Sverige Gap Kids och Baby Gap. Kollektionerna kommer att finnas på utvalda i Sverige samt på ahlens.se.
Röstassistenter vinner mark

Röstassistenter vinner mark

  Ny teknik 404 Pro 4042 Undersökningar 361 Omnichannel 284
Inom tre år får digitala röstassistenter sitt stora genombrott. En ny rapport tyder på att man främst kommer ta försäljning av fysiska butiker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

  Analys 35 Mode 281 Heads up! 6 E-handel 813
Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.
Ny ordförande i hållbart råd

Ny ordförande i hållbart råd

  Hållbarhet 166 Personer 190 Cityhandel 209 Pro 4042
I december inrättade regeringen Rådet för hållbara städer. Regeringen utser nu arkitekten Monica von Schmalensee till ny ordförande för rådet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem sätt att använda AI inom retail

Fem sätt att använda AI inom retail

  Måsteläsning 214 Kundupplevelser 209 Nyheter 3301 Ny teknik 404
Artificiell intelligens (AI) är utan tvekan ett av årets största buzzwords. Men vad kan man egentligen använda tekniken till? Här är fem exempel som gör verksamheten vassare.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Lyko ny butik

Här öppnar Lyko ny butik

  Köpcentrum 545 Pro 4042 Nyheter 3301 Nya butiker 1028
I maj öppnar hårvård- och skönhetsspecialisten Lyko en butik med tillhörande salong mitt i stadskärnan. Det blir butik nummer 40 för kedjan.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt flaggskepp öppnar i Täby Centrum

Nytt flaggskepp öppnar i Täby Centrum

  Nyheter 3301 Pro 4042 Butikskoncept 667 Köpcentrum 545
Det nya butikskonceptet, som är ett upplevelsecenter, blir varumärkets första fristående butik för elbilar i Europa. Koncept låter besökare uppleva hur det är att äga och köra en elbil.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Danska varumärken till Linden

Danska varumärken till Linden

  Nya butiker 1028 Nyheter 3301 Köpcentrum 545
Pandora och Joe & the Juice öppnar under våren i Linden Köpcentrum i Norrköping. Centrumet genomgår en omfattande renovering och modernisering med visionen att bli Östergötlands främsta modegalleria.