Så planerar handeln inför Black Friday

  LÄSTID: 3 MINUTER

Aktiviteten Black Friday har slagit igenom på bred front även i Norden. En ny undersökning visar att att 94 procent av kedjorna planerar att delta i år, och nyhetsbrev är den vanligaste kommunikationskanalen.  

Undersökningen är gjord av Visma Retail. Över hälften av detaljhandelsaktörerna studien upplevde en bättre försäljning än väntat under Black Friday 2016,

Många orsaker till kampanjstrul

Studien visar också att 13 procent hade svårigheter med genomförandet av fjolårets kampanj. Anledningen till detta var flera. Bland annat slutförsäljning, tekniska problem och problem med rabattkoder.

Sprid ut aktiviteten under längre tid

Att ha testat teknik på förhand kan bli en avgörande faktor inför försäljningstoppar likt Black Friday. Det konstaterar Visma Retail som också rekommenderar att sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.

Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

– Vår undersökning visar att det blir allt vanligare att förlänga sin Black Friday-kampanj till Black Weekend eller Black Week. Detta kan definitivt underlätta för både tekniken och för stockning och kaos på lagret, säger Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

Brister i framförhållningen

Nästan hälften, 45 procent, anger att de har mindre än en månads framförhållning vad gäller genomförandet av sin Black Friday-kampanj. Sju av tio (70 procent) planerar att köpa annonser via Facebook och fem av tio kommer nyttja AdWords.

Nyhetsbrevet är kung

Printannonsering använder man sig mer sparsamt av enligt studien. En av tio kommer att använda sig av det. Omvänt gäller för nyhetsbrev, nio av tio planerar att använda det verktyget i sin marknadsföring.

Många missar segmenteringen

Undersökningen visar dock att endast 17 procent kommer att målrikta sin Black Friday-kampanj i år.

– Många har välfungerande lojalitetssystem där man enkelt kan rikta sina erbjudanden baserat på parametrar som till exempel kön, ålder och tidigare köp. Dock missar många alltså att nyttja detta under stora, vedertagna, kampanjer. Här ser vi att det finns väldigt mycket att hämta, eftersom små segmenteringsåtgärder kan göra enorm skillnad, kommenterar Tina Banh-Skybrand.


Visma Retails Black Friday-tips

• Testa tekniken och processerna på förhand.
• Nätbutiker kan med fördel sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.
• Undvik att arbeta direkt i e-handelsplattformen (i admin) under den största försäljningsperioden.
• Förväntar ni er en kraftig försäljningsökning? Var proaktiv. Ta in extrahjälp för att undvika kaos och stockning på lagret.
• Små segmenteringsåtgärder kan göra stora skillnader. Se till att rätt erbjudande når rätt person, tänk på målgrupp och relevans.


Här kan du hämta rapporten

 


Visma Retail 9


Här är alla vinnarna i Mapic Awards 2018

Här är alla vinnarna i Mapic Awards 2018

  Köpcentrum 635 Nyheter 3639 Pro 4418 Internationellt 1289
Priset för årets köpcentrum gick till Kina och bästa framtida projekt finns i USA. Här är listan med samtliga vinnare från galan i Cannes.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Norden sattes i fokus på Mapic

Norden sattes i fokus på Mapic

  Butikskoncept 786 Nyheter 3639 Pro 4418
Under torsdagen arrangerade Mapic i samarbete med Nordic Council of Shopping Centrers ett seminarium med fokus på nordiska länderna. Dashl fanns bland företagen som berättade om sin verksamhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Vi är en pure player med butiker”

”Vi är en pure player med butiker”

  Internationellt 1289 Butikskoncept 786 Pro 4418 Omnichannel 319
Varumärket siktar på att bli nummer ett online, nu öppnar man fysiska butiker på löpande band. "Men vi är och förblir en pure player".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

  Logistik 122 Pro 4418 Butikskoncept 786 E-handel 912
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  E-handel 912 Pro 4418 Design 312 Nyheter 3639
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

  Köpcentrum 635 Pop up 148 Design 312 Butikskoncept 786
Det svenska varumärket har öppnat en pop up i Londons just nu hetaste område. Här visar man sina produkter, men man bjuder också in Londonborna till olika events.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monica ny HR-direktör på Axfood

Monica ny HR-direktör på Axfood

  Karriär 282 Nyheter 3639 Personer 287
Monica Längbo har utsetts till ny HR-direktör för Axfood. Hon börjar sin nya tjänst den 15 januari 2019.
E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  Nyheter 3639 Pro 4418 Undersökningar 406 E-handel 912
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

  Karriär 282 Nyheter 3639 Personer 287
Den 1 november tillträdde Jonas Strömvall tjänsten som fastighetschef med ansvar för Lidls Stockholmskontor.
Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Nyheter 3639 Sociala medier 99 Retailtrender 53 Mode 360
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

  Nyheter 3639 Personer 287 Karriär 282
Veronika Löfström har utsetts till HR-direktör för Kronans Apotek. Veronika kommer närmast från tjänsten som tillförordnad HR-chef för Circle K.
Sushi för barn med Yama Kids

Sushi för barn med Yama Kids

  Nyheter 3639 Retailtrender 53
Sushi Yama har lanserat en barnmeny för att nå ut till sina yngre gäster. Menyn går under namnet Yama Kids.
Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  Undersökningar 406 Pro 4418 Konsumentbeteende 308 E-handel 912
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marie blir global VD för lyxvarumärke

Marie blir global VD för lyxvarumärke

  Nyheter 3639 Karriär 282 Personer 287
Svenska Tapetkoncernen WallVision, med säte i Borås, utser Marie Karlsson till global VD för det brittiska lyxvarumärket Cole & Son som är baserat i London.
Kinesiska turister storshoppar i Sverige

Kinesiska turister storshoppar i Sverige

  Internationellt 1289 Pro 4418 Shoppingturism 51 Nyheter 3639
Trots att relationen mellan Kina och Sverige fått sig en törn den senaste tiden ökar handeln från kinesiska turister i Sverige mer än någonsin.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

  Pro 4418 Logistik 122 E-handel 912 Kundupplevelser 294
Kedjan har investerat stort i sin infrastruktur för fulfillment. Målet är att bli den enklaste platsen att shoppa på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annicas Handelsträdgård växer

Annicas Handelsträdgård växer

  Köpcentrum 635 Pro 4418 Nya butiker 1154 Nyheter 3639
Piteås största handelsträdgård fortsätter sin satsning med en ny butik. Etableringen är ett led i utvecklingen av köpcentrumet Småstaden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

  Personer 287 Nyheter 3639 Karriär 282
Anna-Karin Nyman har utnämnts till kommunikationsdirektör på Castellum. Anna-Karin kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Jernkontoret.
Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

  Köpcentrum 635 Nyheter 3639 NCSC Awards 5
Vinnarna av NCSC Sweden Awards 2018 utsågs i går under en galakväll i samband med Sweden Urban Arena.
Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

  Nyheter 3639 Cityhandel 266 Handelsplatser 138 Kundupplevelser 294
Sedan man påbörjade sitt arbete 2016 har brotten minskat och besöksflödet ökat i de valda Purple Flag-områdena.