Så planerar handeln inför Black Friday

  LÄSTID: 3 MINUTER

Aktiviteten Black Friday har slagit igenom på bred front även i Norden. En ny undersökning visar att att 94 procent av kedjorna planerar att delta i år, och nyhetsbrev är den vanligaste kommunikationskanalen.  

Undersökningen är gjord av Visma Retail. Över hälften av detaljhandelsaktörerna studien upplevde en bättre försäljning än väntat under Black Friday 2016,

Många orsaker till kampanjstrul

Studien visar också att 13 procent hade svårigheter med genomförandet av fjolårets kampanj. Anledningen till detta var flera. Bland annat slutförsäljning, tekniska problem och problem med rabattkoder.

Sprid ut aktiviteten under längre tid

Att ha testat teknik på förhand kan bli en avgörande faktor inför försäljningstoppar likt Black Friday. Det konstaterar Visma Retail som också rekommenderar att sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.

Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

– Vår undersökning visar att det blir allt vanligare att förlänga sin Black Friday-kampanj till Black Weekend eller Black Week. Detta kan definitivt underlätta för både tekniken och för stockning och kaos på lagret, säger Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

Brister i framförhållningen

Nästan hälften, 45 procent, anger att de har mindre än en månads framförhållning vad gäller genomförandet av sin Black Friday-kampanj. Sju av tio (70 procent) planerar att köpa annonser via Facebook och fem av tio kommer nyttja AdWords.

Nyhetsbrevet är kung

Printannonsering använder man sig mer sparsamt av enligt studien. En av tio kommer att använda sig av det. Omvänt gäller för nyhetsbrev, nio av tio planerar att använda det verktyget i sin marknadsföring.

Många missar segmenteringen

Undersökningen visar dock att endast 17 procent kommer att målrikta sin Black Friday-kampanj i år.

– Många har välfungerande lojalitetssystem där man enkelt kan rikta sina erbjudanden baserat på parametrar som till exempel kön, ålder och tidigare köp. Dock missar många alltså att nyttja detta under stora, vedertagna, kampanjer. Här ser vi att det finns väldigt mycket att hämta, eftersom små segmenteringsåtgärder kan göra enorm skillnad, kommenterar Tina Banh-Skybrand.


Visma Retails Black Friday-tips

• Testa tekniken och processerna på förhand.
• Nätbutiker kan med fördel sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.
• Undvik att arbeta direkt i e-handelsplattformen (i admin) under den största försäljningsperioden.
• Förväntar ni er en kraftig försäljningsökning? Var proaktiv. Ta in extrahjälp för att undvika kaos och stockning på lagret.
• Små segmenteringsåtgärder kan göra stora skillnader. Se till att rätt erbjudande når rätt person, tänk på målgrupp och relevans.


Här kan du hämta rapporten

 


Visma Retail 9


KungSängen öppnar i Sickla

KungSängen öppnar i Sickla

  Butikskoncept 837 Pro 4592 Nya butiker 1215 Nyheter 3788
Sängtillverkaren KungSängen befinner sig i en utvecklingsfas och öppnar ny butik i Sickla. Konceptet innehåller ett affärssystem med integrerad kassalösning för butiker och webbshop.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  Detaljhandel 152 Varumärken 271 Internationellt 1348 Pro 4592
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  E-handel 960 Undersökningar 435 Detaljhandel 152 Nyheter 3788
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

  Detaljhandel 152 Pro 4592 Internationellt 1348 Nyheter 3788
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Sociala medier 101 Köpcentrum 680 Handelsplatser 150 Pro 4592
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

  Handelsplatser 150 Nya butiker 1215 Nyheter 3788 Pro 4592
Efter en lång tids letande har Mio hittat ett butiksläge i Luleå. I samband med Toys R Us stängning öppnades möjligheten för Mio att etablera sig i Storhedens handelsområde i Luleå.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  Måsteläsning 301 Kundupplevelser 336 Ny teknik 508 E-handel 960
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Pro 4592 Köpcentrum 680 Retailtrender 60 Nyheter 3788
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

  Nyheter 3788 Detaljhandel 152 E-handel 960
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

  Köpcentrum 680 Nya butiker 1215 Kundupplevelser 336 Nyheter 3788
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annika Elfström ny CIO på Lindex

Annika Elfström ny CIO på Lindex

  Nyheter 3788
Annika Elfström blir ny CIO på Lindex och medlem i koncernledningen. Annika kommer närmast från rollen som digital transformationschef på Stena Rederi.
Här blir kontantlösa butiker olagliga

Här blir kontantlösa butiker olagliga

  Nyheter 3788 Pro 4592 Detaljhandel 152
En ny lag gör kontantlösa butiker olagliga. Under sommaren träder den i kraft i staden där verksamheter som inte tar emot kontanter kommer att bötfällas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Testar tysta eldrivna nattleveranser

Testar tysta eldrivna nattleveranser

  Hållbarhet 232 Logistik 136 Nyheter 3788 Pro 4592
McDonald's har inlett försök med eldrift för leveranser av råvaror till utvalda restauranger i Stockholm. Projektet ska minska transportutsläpp samt bidra till en mer trivsam stadsmiljö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Veganskt koncept till Stockholmsverken

Veganskt koncept till Stockholmsverken

  Pro 4592 Nyheter 3788 Köpcentrum 680 Cityhandel 282
Veganska matkonceptet etablerar sin första restaurang i Stockholmsverken. Här ska man lyfta hållbarhetsfrågan och sätta grön mat i strålkastarljuset. Bakom konceptet står en artist och skådespelare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Undersökningar 435 Konsumentbeteende 322 Nyheter 3788 Pro 4592
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

  Hållbarhet 232 Varumärken 271 Nyheter 3788 Personer 346
Skönhetsvarumärket Indy Beauty ägs och drivs av Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers. Nu har man inlett ett långsiktigt samarbete med stödorganisationen Tjejzonen.
Åhléns startar nytt butikskoncept

Åhléns startar nytt butikskoncept

  Butikskoncept 837 Pro 4592 Detaljhandel 152 Nya butiker 1215
Under våren 2019 lanserar Åhléns ett nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden. Fokus ligger på fyndpriser och ett frekvent uppdaterat sortiment.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny träningsstudio i Mood District

Ny träningsstudio i Mood District

  Nyheter 3788 Köpcentrum 680 Pro 4592 Nya butiker 1215
Företaget driver sedan 2013 träningsstudios i Stockholm där man erbjuder nischad gruppträning i mindre klasser. Nu i mars öppnar man en studio i Mood District  Stockholm.   
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så vill konsumenten använda chatbots

Så vill konsumenten använda chatbots

  Ny teknik 508 Omnichannel 333 Detaljhandel 152 Kundupplevelser 336
Åtta av tio konsumenter är positiva till automatiska chattar. Det visar en ny undersökning där man också konstaterar att platsbaserade chatbots är ett särskilt intressant område.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så mycket e-handlas det i Norden

Så mycket e-handlas det i Norden

  E-handel 960 Undersökningar 435 Nyheter 3788
Rapporten E-handeln i Norden kartlägger 2018 års e-handel i Norden i siffror. Totalt handlade nordborna för drygt 230 miljarder kronor under 2018, svenskarna stod för nästan 93 miljarder.