Så planerar handeln inför Black Friday

  LÄSTID: 2 MINUTER

Aktiviteten Black Friday har slagit igenom på bred front även i Norden. En ny undersökning visar att att 94 procent av kedjorna planerar att delta i år, och nyhetsbrev är den vanligaste kommunikationskanalen.  

Undersökningen är gjord av Visma Retail. Över hälften av detaljhandelsaktörerna studien upplevde en bättre försäljning än väntat under Black Friday 2016,

Många orsaker till kampanjstrul

Studien visar också att 13 procent hade svårigheter med genomförandet av fjolårets kampanj. Anledningen till detta var flera. Bland annat slutförsäljning, tekniska problem och problem med rabattkoder.

Sprid ut aktiviteten under längre tid

Att ha testat teknik på förhand kan bli en avgörande faktor inför försäljningstoppar likt Black Friday. Det konstaterar Visma Retail som också rekommenderar att sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.

Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

– Vår undersökning visar att det blir allt vanligare att förlänga sin Black Friday-kampanj till Black Weekend eller Black Week. Detta kan definitivt underlätta för både tekniken och för stockning och kaos på lagret, säger Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

Brister i framförhållningen

Nästan hälften, 45 procent, anger att de har mindre än en månads framförhållning vad gäller genomförandet av sin Black Friday-kampanj. Sju av tio (70 procent) planerar att köpa annonser via Facebook och fem av tio kommer nyttja AdWords.

Nyhetsbrevet är kung

Printannonsering använder man sig mer sparsamt av enligt studien. En av tio kommer att använda sig av det. Omvänt gäller för nyhetsbrev, nio av tio planerar att använda det verktyget i sin marknadsföring.

Många missar segmenteringen

Undersökningen visar dock att endast 17 procent kommer att målrikta sin Black Friday-kampanj i år.

– Många har välfungerande lojalitetssystem där man enkelt kan rikta sina erbjudanden baserat på parametrar som till exempel kön, ålder och tidigare köp. Dock missar många alltså att nyttja detta under stora, vedertagna, kampanjer. Här ser vi att det finns väldigt mycket att hämta, eftersom små segmenteringsåtgärder kan göra enorm skillnad, kommenterar Tina Banh-Skybrand.


Visma Retails Black Friday-tips

• Testa tekniken och processerna på förhand.
• Nätbutiker kan med fördel sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.
• Undvik att arbeta direkt i e-handelsplattformen (i admin) under den största försäljningsperioden.
• Förväntar ni er en kraftig försäljningsökning? Var proaktiv. Ta in extrahjälp för att undvika kaos och stockning på lagret.
• Små segmenteringsåtgärder kan göra stora skillnader. Se till att rätt erbjudande når rätt person, tänk på målgrupp och relevans.


Här kan du hämta rapporten

 


Visma Retail 8


Lidl bygger kontor och ny butik i Barkarbystaden

Lidl bygger kontor och ny butik i Barkarbystaden

  Nya butiker 984 Handelsplatser 103 Nyheter 3172
Lidl Sveriges nya huvudkontor ska byggas i Barkarbystaden och stå klart hösten 2019. I anslutning till kontoret bygger kedjan också en helt ny butik. "Barkarbystaden är ett intressant område".
Service 24/7 med 7-Elevens chatbot

Service 24/7 med 7-Elevens chatbot

  E-handel 775 M-handel 126 Pro 3922 Kundupplevelser 189
Amerikanska 7‑Eleven har lanserat en plattform för automatisk chat. "Dagens teknikvana konsumenter förväntar sig att varumärken är ständigt tillgängliga".
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Unga lockas mest av Black Friday

Unga lockas mest av Black Friday

  E-handel 775 Pro 3922 Nyheter 3172 Undersökningar 334
Black Friday har slagit igenom på bred front i Sverige. I år planerar nästan varannan svensk att passa på att fynda, de allra flesta på nätet. Allra mest lockas de unga av aktiviteten.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Galleriques.com öppnar digital julmarknad

Galleriques.com öppnar digital julmarknad

  E-handel 775 Butikskoncept 632 Pop up 125 Nyheter 3172
Den 24:e november lanserar Galleriques.com en digital julmarknad tillsammans med ett 50-tal mindre svenska märken. Sortimentet är tillgängligt under en månad.
Ica-butiker skapar firande med mening

Ica-butiker skapar firande med mening

  Varumärken 239 Nyheter 3172 Hållbarhet 152
Under 2017 har Ica firat sitt 100-årsjubileum under vinjetten ”Ica 100 år och framåt”. En viktig del har varit Ica-butikernas firande med ett lokalt samhällsengagemang i fokus.
Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist

Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist

  Personer 158 Karriär 155 Nyheter 3172
Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist som Project Developer/Specialist Manager till affärsområdet Retail Planning & Architecture.
Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

  Destinationer 135 Köpcentrum 511 Pro 3922 Kundupplevelser 189
Upplevelser har en central roll i framtidens retail. Men vad innebär det i praktiken? Atrium Ljungberg och Staffan Götestam har sin vision och gör nu en storsatsning på äventyr för barm. Se alla skisserna här! 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tommy tillförordnad finansdirektör på KappAhl

Tommy tillförordnad finansdirektör på KappAhl

  Mode 257 Personer 158 Karriär 155 Nyheter 3172
Fram till dess att nya finansdirektören Peter Andersson tillträder i april kommer Tommy Svensson att leda det finansiella arbetet inom KappAhl-koncernen.
Amzaon Go närmar sig bred lansering

Amzaon Go närmar sig bred lansering

  Internationellt 1103 Produktutveckling 271 Pro 3922 Nyheter 3172
Det var meningen att Amazon Go, konceptet utan traditionella kassor, skulle lanseras i början av 2017. Teknikstrul försenade premiären, men nu verkar den vara inom räckhåll.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

  Internationellt 1103 Produktutveckling 271 Pro 3922 Nyheter 3172
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala speglar i Twilfits flaggskepp

  Nyheter 3172 Nya butiker 984 Butikskoncept 632
Twilfit har öppnat ett flaggskepp i Gallerian i Stockholm. Butiken är kedjans största och även Nordens största underklädesbutik med sina 600 kvadratmeter. 
Ny e-handel optimerar kundupplevelsen

Ny e-handel optimerar kundupplevelsen

  Nyheter 3172
Kicks har lanserat en ny e-handel på samtliga marknader. Fokus har legat på en bättre prestanda och den stöttar även en modern lösning för omnichnnel.
Här är vinnarna i Mapic Awards 2017

Här är vinnarna i Mapic Awards 2017

  Butikskoncept 632 Internationellt 1103 Köpcentrum 511 Nyheter 3172
Rapha Racing utsågs till bästa nya retailkoncept och Victoria Gate i Leeds till bästa köpcentrum. Här är listan med samtliga vinnare från galan i Cannes.
Större köpupplevelse med aktiverade sinnen

Större köpupplevelse med aktiverade sinnen

  Undersökningar 334 Kundupplevelser 189 Pro 3922
En kombination och överensstämmelse mellan doft, musik och vackra miljöer leder till att kunderna spenderar mer tid i butiken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

  Kundupplevelser 189 Cityhandel 187 Nyheter 3172 Pro 3922
En miljon LED-ljus på över 40 gator, platser och torg runt om i Stockholms city ska bidra till mer julstämning. Satsningen är en av de största i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

  Pro 3922 M-handel 126 Omnichannel 269 Måsteläsning 195
Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbar galge sparar tonvis med plast

Hållbar galge sparar tonvis med plast

  Pro 3922 Nyheter 3172 Mode 257 Hållbarhet 152
KappAhl har tillsammans med Ekoligens tagit fram galgar producerade av återvunnet papper. Nu används de för kedjans hållbara kollektion Limited Edition.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Mapic 2017 sätter fokus på F&B

Mapic 2017 sätter fokus på F&B

  Nyheter 3172 Handelsplatser 103 Internationellt 1103
Nu har Mapic 2017 dragit i gång i Cannes på franska rivieran. Under tre dagar samlas tusentals delegater från ett 80-tal länder för att diskutera detaljhandel och köpcentrum.
Snapchat öppnar fysisk butik

Snapchat öppnar fysisk butik

  Butikskoncept 632 Internationellt 1103 Pro 3922 Nyheter 3172
Snapchat öppnar en butik för sina Spectacles – ‘sunglasses that Snap’. Varumärkets satsning är den första på fysiska butiker i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik

Här öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik

  Nya butiker 984 Butikskoncept 632 Köpcentrum 511 Nyheter 3172
I dag öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik i Mall of Scandinavia. Butiken är skapad för att uppmuntra kunder till att testa och uppleva Dysons teknologi.