Så planerar handeln inför Black Friday

  LÄSTID: 3 MINUTER

Aktiviteten Black Friday har slagit igenom på bred front även i Norden. En ny undersökning visar att att 94 procent av kedjorna planerar att delta i år, och nyhetsbrev är den vanligaste kommunikationskanalen.  

Undersökningen är gjord av Visma Retail. Över hälften av detaljhandelsaktörerna studien upplevde en bättre försäljning än väntat under Black Friday 2016,

Många orsaker till kampanjstrul

Studien visar också att 13 procent hade svårigheter med genomförandet av fjolårets kampanj. Anledningen till detta var flera. Bland annat slutförsäljning, tekniska problem och problem med rabattkoder.

Sprid ut aktiviteten under längre tid

Att ha testat teknik på förhand kan bli en avgörande faktor inför försäljningstoppar likt Black Friday. Det konstaterar Visma Retail som också rekommenderar att sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.

Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

– Vår undersökning visar att det blir allt vanligare att förlänga sin Black Friday-kampanj till Black Weekend eller Black Week. Detta kan definitivt underlätta för både tekniken och för stockning och kaos på lagret, säger Tina Banh-Skybrand, marknadschef på Visma Retail.

Brister i framförhållningen

Nästan hälften, 45 procent, anger att de har mindre än en månads framförhållning vad gäller genomförandet av sin Black Friday-kampanj. Sju av tio (70 procent) planerar att köpa annonser via Facebook och fem av tio kommer nyttja AdWords.

Nyhetsbrevet är kung

Printannonsering använder man sig mer sparsamt av enligt studien. En av tio kommer att använda sig av det. Omvänt gäller för nyhetsbrev, nio av tio planerar att använda det verktyget i sin marknadsföring.

Många missar segmenteringen

Undersökningen visar dock att endast 17 procent kommer att målrikta sin Black Friday-kampanj i år.

– Många har välfungerande lojalitetssystem där man enkelt kan rikta sina erbjudanden baserat på parametrar som till exempel kön, ålder och tidigare köp. Dock missar många alltså att nyttja detta under stora, vedertagna, kampanjer. Här ser vi att det finns väldigt mycket att hämta, eftersom små segmenteringsåtgärder kan göra enorm skillnad, kommenterar Tina Banh-Skybrand.


Visma Retails Black Friday-tips

• Testa tekniken och processerna på förhand.
• Nätbutiker kan med fördel sprida ut sina erbjudanden under en hel vecka för att minimera risken för överbelastning på sajten.
• Undvik att arbeta direkt i e-handelsplattformen (i admin) under den största försäljningsperioden.
• Förväntar ni er en kraftig försäljningsökning? Var proaktiv. Ta in extrahjälp för att undvika kaos och stockning på lagret.
• Små segmenteringsåtgärder kan göra stora skillnader. Se till att rätt erbjudande når rätt person, tänk på målgrupp och relevans.


Här kan du hämta rapporten

 


Visma Retail 9


Ny hållbarhetschef på Coop

Ny hållbarhetschef på Coop

  Nyheter 3467 Karriär 230 Hållbarhet 188 Personer 227
Coop rekryterar Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon varit hållbarhetschef.
Nytt upplevelsecentrum i Landvetter

Nytt upplevelsecentrum i Landvetter

  Pro 4220 Köpcentrum 592 Nyheter 3467 Destinationer 141
Nu ska planen för West Coast Plaza vid Landvetter flygplats utvecklas. Här planerar man nu för Västsveriges nya flaggskepp inom handel och upplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lennart ny VD för Jula Logistics

Lennart ny VD för Jula Logistics

  Nyheter 3467 Logistik 104 Personer 227 Karriär 230
Den 1 augusti tillträder Lennart Karlsson sin nya tjänst som VD. Han har en lång bakgrund inom företaget där han bland annat bidragit till skapandet av logistiklagret i Skara.
Kedja digitaliserades på en månad

Kedja digitaliserades på en månad

  Butikskoncept 724 Logistik 104 E-handel 844 Pro 4220
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mixad användning i nya S:t Paul

Mixad användning i nya S:t Paul

  Pro 4220 Köpcentrum 592 Cityhandel 241 Nyheter 3467
Einar Mattssons 1960-talsfastighet ges nu nytt liv när hela byggnaden totalrenoveras. Under namnet S:t Paul blir det både en modern kontorsarbetsplats och en ny destination för shopping och uteätande.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln påverkar städers utformning

E-handeln påverkar städers utformning

  E-handel 844 Undersökningar 381 Pro 4220 Logistik 104
Den växande e-handeln påverkar köpbeteenden, men också logistiksystem och städernas utformning. Det konstaterar man i en ny rapport. "Städer, distributionslösningar och logistiksystem är inte anpassade för beteendet".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sara är Apoteksgruppens nya HR-chef

Sara är Apoteksgruppens nya HR-chef

  Karriär 230 Personer 227 Nyheter 3467
Apoteksgruppen driver idag 185 apotek i Sverige har cirka 700 anställda och är sedan mars 2018 en del av apotekskedjan Euroapotecha. Nu står det klart att Sara Mohammar tillträder som HR-chef i september.
Coop levererar med ny el-lastbil

Coop levererar med ny el-lastbil

  Hållbarhet 188 Pro 4220 Logistik 104 Nyheter 3467
Den nya lastbilen visas i samband med att Volvo Ocean Race anländer till Göteborg nu i veckan. Bilen är skräddarsydd för tempererade livsmedelstransporter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Katarina ny hållbarhetsexpert

Katarina ny hållbarhetsexpert

  Nyheter 3467 Karriär 230 Personer 227 Hållbarhet 188
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel stärker upp med hållbarhetsexpertis. Det är Katarina Rosenqvist som nu tar sig an uppgiften. 
Unga vill betala kontaktlöst

Unga vill betala kontaktlöst

  Konsumentbeteende 286 Undersökningar 381 Pro 4220 Nyheter 3467
Unga konsumenter föredrar att betala kontaktlöst i butik och med mobilen på nätet. Det visar en ny undersökning. Men för de allra flesta är fortfarande ett annat alternativ nummer ett.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Twilfit stärker organisationen

Twilfit stärker organisationen

  Karriär 230 Nyheter 3467 Personer 227
Underklädeskedjan Twilfit rekryterar tre personer. Företaget laddar för en offensiv tillväxt där målet är att bli ledande aktör i Norden inom underkläder och loungewear i alla kanaler.
Här öppnar Foot Lockers största butik

Här öppnar Foot Lockers största butik

  Nyheter 3467 Pro 4220 Köpcentrum 592 Nya butiker 1092
Foot Locker har öppnat den hittills största enheten i Europa. "Det är den perfekta platsen att visa vägen för framtidens Foot Locker-butiker".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

AVAVAV öppnar fysisk butik

AVAVAV öppnar fysisk butik

  Nyheter 3467 Pro 4220 Mode 321 E-handel 844
Grundarna av Monki, Cheap Monday och Weekday tar nu sitt senaste onlineprojekt in i den fysiska handeln. Innan året är slut öppnar man den första butiken i Stockholm. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu bildas Unibail-Rodamco-Westfield

Nu bildas Unibail-Rodamco-Westfield

  Köpcentrum 592 Nyheter 3467 Pro 4220
Nu har Unibail-Rodamco offentliggjort förvärvet av Westfield. Den nya gruppen beskrivs som en världsledande utvecklare och operatör av shoppingdestinationer.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ser köpcentrumet ut år 2023

Så ser köpcentrumet ut år 2023

  Undersökningar 381 Pro 4220 Köpcentrum 592 Konsumentbeteende 286
Förändringar i kundernas förväntningar och nya shoppingbeteenden ger stora förändringar i köpcentrumen de närmaste fem åren. Det menar man i en ny rapport som kartlägger utvecklingen. Här är fem tunga trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Instavänlig hållbarhet i marmor

Instavänlig hållbarhet i marmor

  Hållbarhet 188 Retailtrender 28 Nyheter 3467
Varuhuset Selfridges har lanserat en fontän för dricksvatten. Tanken är att man ska fylla på sin egen flaska i stället för att köpa nya som sedan kasseras.
Personaliserad retailupplevelse med AI

Personaliserad retailupplevelse med AI

  Pro 4220 E-handel 844 Produktutveckling 288 Ny teknik 437
Underklädesmärket använder artificiell intelligens för att analysera kundrecensioner, utveckla varumärket, produkterna och skapa rätt retailkoncept. Man drar nu nytta av sin erfarenhet som e-handlare för att skapa personaliserade butiksupplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kreditkort ska hålla haven blå

Kreditkort ska hålla haven blå

  Hållbarhet 188 Nyheter 3467 Retailtrender 28
I samband med World Ocean Day berättade American Express att man skapat ett kreditkort som till största delen består av plastavfall från haven. Man gör det i samarbete med Parley, en organisation som vill stoppa förstörelsen av världens hav.
Lars ny VD på Bergendahl & Son

Lars ny VD på Bergendahl & Son

  Karriär 230 Nyheter 3467 Personer 227
Ny VD för Bergendahl & Son blir Lars Ljungälv, som tidigare suttit i bolagets styrelse och dessutom varit rådgivare till ägarfamiljen. Han kommer närmast från Swedbank.
Varuhuskedja stänger 30 butiker

Varuhuskedja stänger 30 butiker

  Pro 4220 Internationellt 1215 Nyheter 3467
Varuhuskedjan kommer stänga 31 av sina 59 varuhus. I förlängningen leder det till att 6 000 arbetstillfällen påverkas. Detta är en del av en plan för att rädda det som kan av kedjan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!