Ny Stockholmssymbol placeras i Gallerian

  LÄSTID: 1 MINUT

Den väger 1,3 ton och placeras mitt i Gallerian i Stockholm city. Den nya symbolen ska bidra till att positionera köpcentrumet som en naturlig utgångspunkt för turister.

Nu tar Gallerian ett nytt grepp för att positionera sig en utgångspunkt för att möta och uppleva Stockholms city. Man gör det med en tydlig stadsmarkör – mitt i Gallerian, mellan Hamngatan och Brunkebergstorg.

Henriette Johansson, marknadsområdeschef Urban Escape.

– Gallerian har en lång relation med Stockholms besökare och turismen har alltid varit viktig för oss då många besökare lockas hit. Stadsmärket är vår kärleksförklaring till Stockholm och sommarens alla besökare, säger Henriette Johansson, marknadsområdeschef Urban Escape.

Väger drygt ett ton

Stadsmärket som väger 1,3 ton ska befästa platsen som Stockholms pulserande mittpunkt i city. Besökarna kan förutom fina bilder få med sig ett minne av skapelsen hem genom specialframtagna Stockholms-souvenirer.

Gallerian ligger i hjärtat av det framväxande citykvarteret Urban Escape. I snitt passeras Gallerian av 50 000 personer om dagen.


Fakta om stadsmärket

• Vikt: 1,3 ton
• Storlek: 2,90 m högt, 60 cm djupt och 2 m brett
• Stockholmssymbolen är placerad i mitten av Gallerian vid nya trappan upp till Brunkebergstorg
• Stockholms-souvenirer finns tillgängliga som kopp, t-shirt och tygpåse
• Souvenirer hämtas ut vid Gallerians turisthub (vid stadsmärket) vid köp över 500 kronor
• En city-guide finns att hämta i Gallerians butiker samt vid turisthubben
• Bemannad turisthub mellan 28 juni – 7 augusti


Gallerian 9 Urban Escape 1


Övergivet parkeringshus blev levande centrum

Övergivet parkeringshus blev levande centrum

  Pro 3985 Internationellt 1131 Köpcentrum 526 Handelsplatser 110
Parkeringshuset hade stått tomt under många år. Nu har det förvandlats till ett levande centrum för barer, restauranger, retail, kultur och det lokala samhället. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon Go har öppnat för allmänheten

Amazon Go har öppnat för allmänheten

  Nyheter 3242 Butikskoncept 651 Internationellt 1131 Nya butiker 1008
Drygt ett år efter att Amazon presenterade sin lösning för framtidens dagligvarubutik har den nu öppnat.
Ny VD och koncernchef på Elon Group

Ny VD och koncernchef på Elon Group

  Karriär 173 Nyheter 3242 Personer 177
Efter 17 år inom Elon Group-koncernen väljer Christer Larsson att lämna över stafettpinnen till Stefan Lebrot. Han tillträder tjänsten som VD och koncernchef i juli 2018.
Media Markt moderniserar varuhus

Media Markt moderniserar varuhus

  Nyheter 3242 Produktutveckling 277
Nu inleds moderniseringen av Media Markts varuhus i Sverige. Kedjan investerar totalt 80 miljoner kronor i att skapa modernare och mer kundanpassade varuhus.
Ny bok sätter fokus på kundresan

Ny bok sätter fokus på kundresan

  Nyheter 3242 Kundupplevelser 198 Personer 177
Kundresan är som begrepp hetare än någonsin. En ny bok, Kundresan – Din guide till hållbara kundrelationer – vill bidra till till ökad kunskap och förståelse kring kundcentrering.
Förlag köper e-handel inom outdoor

Förlag köper e-handel inom outdoor

  E-handel 796 Nyheter 3242
Egmont Publishing investerar miljonbelopp och blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth. "Outdoor är ett av Egmonts strategiska satsningsområden inom e-handel".
Dagligvarukedja köper in sig e-handelsföretag

Dagligvarukedja köper in sig e-handelsföretag

  Pro 3985 Nyheter 3242 E-handel 796
Dagligvarukedjan har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med e-handelsföretaget. Det väntas ge synergier inom bland annat dataanalyser och logistik.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunden bygger Sigurd Larsens möbel

Kunden bygger Sigurd Larsens möbel

  Design 260 Nyheter 3242 Pro 3985 Produktutveckling 277
Ett samarbete mellan Hornbach och den danske designern Sigurd Larsen lanseras i januari 2018. Uppdraget: Att formge möbler som alla ska kunna bygga.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Wayne’s Coffee etableras i Vietnam

Wayne’s Coffee etableras i Vietnam

  Nyheter 3242 Internationellt 1131 Nya butiker 1008
De senaste åren har den svenska kafékedjan Wayne’s Coffee öppnat kaféer i flera nya länder. Som det första landet i Sydostasien har nu turen kommit till Vietnam.
Toyota levererar förarlöst åt Pizza Hut

Toyota levererar förarlöst åt Pizza Hut

  Ny teknik 394 Nyheter 3242 Logistik 92 Pro 3985
Pizza Hut och Toyota har inlett ett samarbete som syftar till att utforska möjligheterna med förarlösa leveranser. Dessutom utvecklar man befintliga leveransrutiner med ny teknik. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Mood Stockholm plattform för nytt mode

Mood Stockholm plattform för nytt mode

  Mode 268 Handelsplatser 110 Pro 3985 Köpcentrum 526
Mood Stockholm inleder ett samarbete med Swedish Fashion Talents. Fysiska aktiviteter på handelsplatsen och digitalt innehåll ska synliggöra nya varumärken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

EU-projekt ska göra handeln mer digital

EU-projekt ska göra handeln mer digital

  Pro 3985 Ny teknik 394 Nyheter 3242
Små och medelstora företag inom besöksnäring och handel ska höja sin digitala kompetens. Det är målet med ett nytt EU-projekt som beviljats miljonbelopp.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Uniqlo öppnar butik i Stockholm city

Uniqlo öppnar butik i Stockholm city

  Nyheter 3242 Nya butiker 1008 Mode 268 Butikskoncept 651
Vasakronan har tecknat avtal med Uniqlo som hösten 2018 slår upp dörrarna till sin första etablering i Sverige och Norden. Den öppnar i klassiska Sverigehuset vid Kungsträdgården.
Weld rekryterar från Google och NetOnNet

Weld rekryterar från Google och NetOnNet

  Personer 177 Karriär 173 Nyheter 3242 E-handel 796
Markus Nyberg lämnar Google för att börja på Weld som VP Sales. Dessutom kliver Markus Andersson (CIO på NetOnNet) in som rådgivare i bolaget.
Europapremiär för Renaults flaggskepp

Europapremiär för Renaults flaggskepp

  Köpcentrum 526 Butikskoncept 651 Nya butiker 1008 Pro 3985
Renault har utvecklat ett nytt butikskoncept för sina elbilar. Flaggskeppsbutiken, som blir den första av sitt slag i Europa, öppnar i februari. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Euronics satsar på den lokala handeln

Euronics satsar på den lokala handeln

  Nyheter 3242 Nya butiker 1008 Pro 3985 Varumärken 241
Euronics Sverige inleder en genomgripande omprofilering och satsar på en rad nyetableringar. Under 2018 ska ett 70-tal av Euronics Sveriges drygt 80 butiker profileras om och få en enhetlig profil. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Lidl öppnar ny butik vid Östermalmstorg

Lidl öppnar ny butik vid Östermalmstorg

  Nyheter 3242 Nya butiker 1008 Cityhandel 202
Lidl Sverige har tecknat avtal om att överta Coop-butiken på Sibyllegatan 8 vid Östermalmstorg i centrala Stockholm. Lidl övertar butiken under året och inleder då en upprustning av lokalen.
Asics har nytt flaggskepp på Femte avenyn

Asics har nytt flaggskepp på Femte avenyn

  Nyheter 3242 Butikskoncept 651 Pro 3985 Nya butiker 1008
Ska du åka till NRF Retail's Big Show i New York? Då kan du passa på att kika in i Asics nya flaggskepp på Femte avenyn.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Välgörande kedja växer i köpcentrum

Välgörande kedja växer i köpcentrum

  Pro 3985 Internationellt 1131 Köpcentrum 526 Butikskoncept 651
I tider när fysiska butikskedjor kämpar för sin överlevnad utgör snabbväxande Boxlunch ett undantag. Företaget säljer samlarprylar, kläder och prylar – med välgörenhet inbyggd i affärsmodellen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Två världar förenas i nytt flaggskepp

Två världar förenas i nytt flaggskepp

  Internationellt 1131 Pro 3985 Nya butiker 1008 Design 260
Det är två vitt skilda världar – men båda har en enastående förmåga att tilltala våra sinnen. Franska varumärket L'Occitane och Pierre Hermé öppnar flaggskepp tillsammans i miljöer som inte liknar någonting annat.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!