Media Markt moderniserar varuhus

  LÄSTID: 2 MINUTER

Nu inleds moderniseringen av Media Markts varuhus i Sverige. Kedjan investerar totalt 80 miljoner kronor i att skapa modernare och mer kundanpassade varuhus.

Först ut är varuhusen i Högsbo och Torpavallen, Göteborg samt Linköping. Moderniseringen kommer att ske etappvis under första halvåret 2018 och omfattar 18 av Media Markts totalt 27 varuhus i Sverige.

– Detaljhandelskartan ritas om och samspelet mellan fysiska varuhus och webbhandel blir ännu viktigare. Vi har gjort en lyckad resa med vår webbhandel men våra varuhus och våra duktiga medarbetare fyller en mycket viktig funktion när det gäller rådgivning till kunderna och möjligheten att testa och uppleva produkterna fysiskt, säger Per Kaufmann vd MediaMarkt Sverige.

Kortare hyllsektioner

Varuhusen kommer att utformas på ett sätt som gör att det blir lättare för kunderna orientera sig med tydligare skyltning och kortare hyllsektioner. Det övergripande intrycket kommer att vara ljusare, med öppnare ytor och inslag i trä för att mjuka upp känslan.

I ett flertal av varuhusen kommer det att finnas upplevelsestationer där kunderna kommer att få möjlighet att testa olika upplevelser och produkter. Många varuhus kommer också att utrustas med ytor för matlagning.

Närmar sig internationellt koncept

Totalytan kommer att minskas något samtidigt som ett antal områden kommer att få tydligare exponering och större ytor jämfört med innan. Telekom, skönhet och hälsa, Gaming, bärbart ljud och hörlurar samt inbyggnadsvitvaror är kategorier som kommer att hamna ännu mer i fokus.

– Vi framtidsanpassar våra varuhus och vårt nya varuhuskoncept innebär en successiv implementering av Media Markts internationella koncept med mer interaktivitet, mer digital kommunikation i varuhusen och en tydlig koppling mellan webbhandeln och de fysiska varuhusen, säger Per Kaufmann, vd MediaMarkt Sverige.

Ytterligare läsning: Nya digitala upplevelser hos Media Markt


MediaMarkt 26


Robyns kollektion speglar favoriter

Robyns kollektion speglar favoriter

  Pro 4550 Nyheter 3754 Mode 389 Personer 331
Varumärket Björn Borg lanserar en kollektionen man tagit fram tillsammans med Robyn. Stadium är en av de utvalda återförsäljare som kommer sälja plaggen. "Kollektionen är inspirerad av mina favoritkläder genom åren".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny VD och koncernchef för Martin & Servera

Ny VD och koncernchef för Martin & Servera

  Nyheter 3754 Personer 331 Karriär 320
Styrelsen i Martin & Servera har utsett Liv Forhaug till VD och koncernchef. Hon kommer närmast från rollen som direktör för strategi och affärsutveckling för Ica Gruppen.
​Bättre tillgänglighet för Jysk

​Bättre tillgänglighet för Jysk

  Nyheter 3754 Handelsplatser 145 Nya butiker 1199
Den 21 februari får två Jysk-butiker nya adresser när de öppnar i helt nya lokaler. Det ska ge bättre tillgänglighet, även för de som ska hämta varor man köpt online.
Satsning på leksaker i gränshandeln

Satsning på leksaker i gränshandeln

  Pro 4550 Butikskoncept 821 Nyheter 3754 Nya butiker 1199
Kedjan satsar stort i gränshandeln tillsammans med Olav Thon Gruppen. Töcksfors Shoppingcenter står näst på tur där man etablerar en butik på 1 350 kvadratmeter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Wayne’s Coffee har öppnat i Kina

Wayne’s Coffee har öppnat i Kina

  Nyheter 3754 Internationellt 1333
Öppningen av kaféet på West Nanjing Road i centrala Shanghai är det första steget i kaffekedjan Wayne’s Coffees storsatsning i Kina. "Mottagandet har varit över förväntan".
Ny CFO på Ica-handlarnas Förbund

Ny CFO på Ica-handlarnas Förbund

  Personer 331 Karriär 320 Nyheter 3754
Bo Sandström har rekryterats som ny CFO för ICA-handlarnas Förbund. Han kommer närmast från rollen som CFO för Telia Sverige.
Babor öppnar sitt första flaggskepp

Babor öppnar sitt första flaggskepp

  Pro 4550 Butikskoncept 821 Cityhandel 281 Nyheter 3754
Under våren öppnar Babor sitt första upplevelsebaserade flaggskepp i Sverige. Butiken kommer att ha en yta på 260 kvadratmeter fördelat på två plan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Mitsubishi konceptbutik

Här öppnar Mitsubishi konceptbutik

  Köpcentrum 668 Pro 4550 Nya butiker 1199 Butikskoncept 821
Mitsubishi har öppnat en Concept Store i köpcentrumet. "Vår ambition är att skapa ett upplevelsecenter för Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ica Maxi odlar egna grönsaker

Ica Maxi odlar egna grönsaker

  Nyheter 3754 Pro 4550 Hållbarhet 229 Ny teknik 503
Den hyperlokala odlingen gör nu entré i Sverige. Stormarknaden lanserar en egen lösning för hållbar odling i anslutning till butiken. Ny teknik bidrar till att minska den miljömässiga påverkan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens första augmented audio cinema

Världens första augmented audio cinema

  Nyheter 3754 Kundupplevelser 327 Pro 4550 Ny teknik 503
Den första kommersiella biografen med Flexound Augmented Audio öppnar i dag, 15 februari. Den första biografen som erbjuder upplevelsen finns i Norden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Analys via VR gav ökad försäljning

Analys via VR gav ökad försäljning

  Pro 4550 Detaljhandel 120 Visual Merchandising 169 Nyheter 3754
Varumärket ökade försäljningen med 18 procent efter att ha använt virtual reality i sina analyser. Detta efter att kundens beteende hade studerats i den virtuella butiken. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Startups och innovationer i ny lounge

Startups och innovationer i ny lounge

  Detaljhandel 120 Nyheter 3754 E-handel 944
Under D-Congress i Göteborg lanserar Wellstreet och Svensk Digital Handel ett nytt forum för startups. Ambitionen är att uppmuntra till nya innovationer inom handeln. 
Chanel bygger ut butik i Stockholm

Chanel bygger ut butik i Stockholm

  Detaljhandel 120 Nyheter 3754 Cityhandel 281 Mode 389
Under hösten 2019 ska den nuvarande Chanelbutiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm byggas ut med ytterligare 300 kvadratmeter. Totalytan blir då 500 kvadrat.
De är Sveriges bästa 7-Elevenhandlare

De är Sveriges bästa 7-Elevenhandlare

  Nyheter 3754 Karriär 320
Under Reitans Riksmöte delas ett flertal priser ut. Madelene Wessman Lundholm och Tobias Nelson utsågs till Årets köpmän inom 7-Eleven i Sverige.
City Gross underlättar flexande

City Gross underlättar flexande

  Produktutveckling 304 Pro 4550 Konsumentbeteende 319 Detaljhandel 120
Allt fler väljer bort kött helt eller delvis. Det är bakgrunden till att City Gross nu gör en satsning som ska underlätta för flexitarianer. "Vi ska bli det självklara valet". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

River Island går bortom stereotypen

River Island går bortom stereotypen

  Hållbarhet 229 Mode 389 Nyheter 3754 Retailtrender 59
Brittiska modekedjan River Island vill i sin kampanj #ThisIsFamily visa upp familjer bortom den stereotyp vi är vana vid. Annonsen är en uppföljning av kampanjen Labels are for Clothes.
Ny HR-direktör på Avensia

Ny HR-direktör på Avensia

  Nyheter 3754 Karriär 320 Personer 331 E-handel 944
Åsa Afshari är nytillträdd HR-direktör på Avensia, verksamma inom digital handel. Nu senast kommer hon från tjänsten som HR-chef på Ikea IT.
Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

  Hållbarhet 229 Varumärken 269 Pro 4550 Nyheter 3754
The Body Shop gör det möjligt för sina kunder att bidra till kvinnors rättigheter. Företaget ser det som en självklarhet att vara en positiv kraft i samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mer lyx och shopping hos Birka Cruises

Mer lyx och shopping hos Birka Cruises

  Nyheter 3754 Design 325 Pro 4550 Butikskoncept 821
Svensk design, mer shopping och lyxigt fika. Birka Cruises har invigt sitt nya upplevelsedäck
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny marknadschef på LloydsApotek

Ny marknadschef på LloydsApotek

  Karriär 320 Personer 331 Nyheter 3754
Annelie Söderberg har rekryterats som marknadschef på LloydsApotek. Hennes främsta fokus blir att utveckla och tydliggöra företagets marknadsposition.