Köpcentrumet erbjuder egen sandstrand

Köpcentrumet ligger i en ständigt myllrande världsstad. Inte em miljö man normalt sett associerar med sol, stränder och bad. Men det är precis vad man möts av just nu.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Butiksdöden förklarad i två diagram

  Konsumentbeteende 234 Måsteläsning 159 Internationellt 1020 Undersökningar 299
I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.

MoMA Design Store i Kyoto

  Butikskoncept 565 Nya butiker 898 Design 238 Pro 3736
MoMA Design Store har öppnat sin andra butik i Japan. Den första öppnade i Tokyo 2006, och denna gång slår man upp dörrarna i Kyoto. Grundkonceptet är hämtat från New York.

En epok är över – Colette stänger

  Pro 3736 Mode 217 Internationellt 1020 Nyheter 2941
Efter 20 år står det nu klart att livsstilsbutiken Colette stänger sin butik i Paris. Den har med åren blivit något av en trendsättande institution för nutida design och mode. Men nu är epoken slut.

Hämta köpkraft i en Nap Bar

  Pro 3736 Nyheter 2941 Internationellt 1020 Nya butiker 898
Nyttan av en kort stunds vila har varit känd länge. Nu kan den som vill hämta ny kraft inför mötet eller shoppingrundan i en nyöppnad Nap Bar.

Svenskt bolag bakom ny navigering i Dubai Mall

  Kundupplevelser 136 Internationellt 1020 Pro 3736 Destinationer 131
Det svenska teknikbolaget ska hjälpa besökarna att hitta bättre i Dubai Mall. Upplevelsen på de totalt 1,2 miljoner kvadratmetrarna ska nu personaliseras – för 80 miljoner årliga besökare – via tekniken. 

Amazon höjer ribban med årets Prime Day

  Nyheter 2941 Pro 3736 Internationellt 1020 E-handel 713
Amazon satsar nu hårade än någonsin på sin Prime Day. Årets evenemang innehåller en rad nyheter och är dessutom förlängt till 30 timmar. I dag startar det.

Kidsbrandstore öppnar i Nacka Forum

  Nya butiker 898 Nyheter 2941 Köpcentrum 455 Mode 217
Den första augusti öppnar Kidsbrandstore sin tredje fysiska butik. Att man som e-handlare med mode för ungdomar öppnar ytterligare en butik i Stockholmsområdet är ingen slump.

Food halls är det nya ankaret

  Pro 3736 Internationellt 1020 Måsteläsning 159 Trender 368
Äkthet, upplevelser och mångfald gör food halls till en av detaljhandelns hetaste trender just nu. Vi tar en närmare titt på två nyöppnade hallar. Båda besitter tre viktiga grundförutsättningar.

Nytt koncept för fitness på flygplatsen

  Internationellt 1020 Pro 3736 Butikskoncept 565
Utbudet av butiker och restauranger på flygplatsen har fått sällskap av en nykomling. Här är det fritt fram för den som vill passa på att träna mellan flighterna, och illadoftande träningskläder är inget problem. En ny typ av aktör har dykt upp innanför säkerhetskontrollerna. Det är Roam Fitness som öppnat ett gym på BWI (Baltimore–Washington International Airport). Två … (läs mer)

Snabbhet konverterar mer än upplevelser

  Undersökningar 299 Måsteläsning 159 E-handel 713 Kundupplevelser 136
Prestandan bland de största e-butikerna motsvarar inte kundernas förväntningar. Detta trots att det har en direkt påverkan på konverteringen. Det visar en stor studie av 80 sajter.  

Konsumenterna efterfrågar mer ekomat

  Pro 3736 Hållbarhet 124 Nyheter 2941 Konsumentbeteende 234
Fyra av tio konsumenter (42 procent) vill ha mer av svensk ekologisk mat i matbutikerna. Bland kvinnorna svarar nästan varannan (49 procent) att de inte tycker det finns tillräckligt med ekomat i dag.

Muji öppnar rekordstort flaggskepp med hotell

  Nya butiker 898 Internationellt 1020 Pro 3736 Nyheter 2941
Muji har tagit de första spadtagen för vad som kommer bli kedjans största flaggskeppsbutik hittills. I samma byggnad öppnar kedjan också ett hotell, vilket blir det andra i ordningen. 

Påträngande personalisering skrämmer

  Konsumentbeteende 234 E-handel 713 Undersökningar 299 Pro 3736
Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.

Komplett har lanserat sin marknadsplats

  Pro 3736 Internationellt 1020 E-handel 713 Butikskoncept 565
Koncentrering (bland annat i form av marknadsplatser) är en av de trender vi beskriver i Detaljhandelns tyngsta trender. Nu har Komplett lanserat sin nya marknadsplats.

Cervera öppnar i Citykompaniet

  Nya butiker 898 Nyheter 2941 Köpcentrum 455
Cervera expanderar och öppnar en ny butik i Skellefteå. Butiken kommer att ligga i Citykompaniet i centrala Skellefteå och öppnar i slutet av september. Butiken blir Cerveras 73:e butik i ordningen. En funktion att fylla – Vi har tittat på Skellefteå länge men inte hittat rätt lokal tidigare så det är väldigt roligt att vi … (läs mer)

OK Västerbotten satsar på solceller

  Hållbarhet 124 Pro 3736 Nyheter 2941
Tidigare har OK Västerbotten och Umeå Energi samarbetat kring laddstolpar för elbilar. Nu utökas samarbetet till att också innefatta solceller.

Feetfirst öppnar flaggskepp i Femman

  Nyheter 2941 Nya butiker 898 Köpcentrum 455
I augusti slår portarna upp till Feetfirst i Femman i Göteborg. Det är den första storstadsetableringen för konceptet.

Pop up med 3-D-selfies i choklad

  Internationellt 1020 Pro 3736 Pop up 109 Butikskoncept 565
Visst längtar men efter en 3-D-selfie i extra lyxig belgisk choklad. Det är precis vad denna food tech-startup erbjöd sina kunder i en tillfällig pop up-butik.  

Ny Stockholmssymbol placeras i Gallerian

  Shoppingturism 43 Köpcentrum 455 Cityhandel 151 Nyheter 2941
Den väger 1,3 ton och placeras mitt i Gallerian i Stockholm city. Den nya symbolen ska bidra till att positionera köpcentrumet som en naturlig utgångspunkt för turister.