Hon är Lidls nya kommunikationschef

Marita Wengelin har utsetts till Lidls kommunikationschef.

Marita Wengelin har utsetts till ny kommunikations- och CSR-chef för Lidl Sverige. Hon kommer närmast från rollen som kommunikationschef på Max Burgers. Marita Wengelin ska också ansvara för Lidls hållbarhetsarbete.

Marita Wengelin har enligt Lidl mångårig och bred erfarenhet av kommunikation, marknadsföring, ledarskap och hållbarhetsarbete. Nu senast från Max Burgers där hon haft en central roll på internationell nivå i utvecklingen av företagets kommunikation.

Ska bli det självklara valet

Innan dess har Marita varit verksam i såväl svenska som internationella bolag i framför allt service- och besöksnäringen.

– Vi rustar nu för att bli det självklara valet för svenska hushåll och stärka vår position. Maritas profil matchade våra behov perfekt och jag ser fram emot att tillsammans med henne få utveckla vår interna och externa kommunikation och ytterligare förstärka kommunikationen av vårt omfattande hållbarhetsarbete, säger Jakob Josefsson, VD på Lidl Sverige.

Kommer nära konsumentens vardag

Lidl Sveriges långsiktiga målsättning är att ha 300 butiker och att ”fortsätta leverera högsta kvalitet till branschens bästa pris”.

– Lidl är ett spännande företag med sin internationella styrka samtidigt som det är den lokala svenska butiken som kommer nära människors vardag, från Trelleborg i söder till Boden i norr. I år firar Lidl 20 år i Sverige och det är fantastiskt att få bidra till den starka utveckling som sker på den svenska marknaden, säger Marita Wengelin.

Ska ansvara för CSR

I rollen ingår ansvar för avdelningen Corporate Communications & CSR med tio medarbetare.

Avdelningens ansvarsområden innefattar internkommunikation för att nå ut till medarbetare, PR-arbete i samarbete med Lidls marknads- och försäljningsavdelning, företagskommunikation inklusive public affairs, press- och medierelationer samt att driva och koordinera Lidls hållbarhetsarbete i Sverige.