E-handelns tyngsta trender 2019

Läs om samtliga 10 trender som medlem!

Teckna medlemskap för dig och ditt team och läs alla våra artiklar.
Redan medlem? Läs hela artikeln här.

E-handeln ökar och utvecklas

E-handeln fortsätter att öka och utvecklas med ny teknik, fygitala butiker och hypersnabba leveranser. Vi har sammanställt tio trender som tar nätshoppingen in i den nya tidens detaljhandel. Här två av dem. 

Den nya fygitala butiken har gjort entré. (Foto Made.com)

1. Den nya fygitala butiken

E-handlare som öppnar fysiska butiker har varit en trend under en tid nu. Men nyheter från bland annat Storbritannien tyder på att vi är på väg in i en ny fas av online-to-offline. Det brittiska onlinebaserade varumärket Missguided öppnade ett fysiskt flaggskepp i Westfield Stratford City under 2016. Nu står det klart att man två år innan hyresavtalet går ut tvingas stänga butiken.

Det är ett tecken på att den traditonella butiksmodellen kanske inte är vägen framåt för e-handeln. Detta trots att de flesta är överens om att en fysisk närvaro gör underverk för varumärket.

Framtiden finns snarare, vilket vi kommer se under 2019, i helt nya digitalt baserade fysiska butikskoncept. Vi har tidigare berättat om Eobuwie.pl, vilket är ett exempel på detta. Made.com (bilden) är ytterligare ett.

Mobilen är central i den nya detaljhandeln. Nu lanseras teknik som tar upplevelsen till nästa nivå.

2. En uppdaterad mobil webb

Det är en sajt. Det är en app. Nej, det är faktiskt båda!

Med Progressive Web Apps följer en teknik som tar onlineupplevelsen i mobilen till nästa steg. Det gör det bland annat möjligt att erbjuda samma fördelar via webben som i en app. Tekniken banar också väg för att kunna  erbjuda funktioner, som push-notiser, i telefonen utan att behöva vara uppkopplad.

Nu spås såväl varumärken som e-handlare utveckla upplevelsen i mobilen med hjälp av PWA.

Några fördelar:

• Laddar två till tio gånger snabbare än mobila webbplatser.
• Har offlinekapacitet.
• Kan läggas till en startskärm utan att behöva uppdateras.
• Tillåter push-meddelanden.

Lancome finns bland de företag som applicerat tekniken. Det ledde bland annat till en ökning av sessionstiderna med 51 procent och 17 procent högre konverteringsgrad. Laddningstiden fram till interaktiv sida minskade med 84 procent.

Läs om samtliga 10 trender som medlem!

Teckna medlemskap för dig och ditt team och läs alla våra artiklar.

Välkommen som medlem!

Handelstrender levererar inspirerande omvärldsbevakning och kunskap inom retail. Vi gör det med hjärta och engagemang. We love Retail, We live Retail. Ta steget in i vår community, bli medlem redan idag!

Lena Warma Faring
VD Handelstrender

Exempel på medlemmar:

Exempel på vår omvärldsbevakning

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/mode-med-kansla-for-arkitektur/"><span class="arlima-pre-title">design</span> Mode med känsla för arkitektur</a></h2>
<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/banbrytande-ai-rekrytering-av-levis/"><span class="arlima-pre-title">big data</span> Banbrytande AI-rekrytering av Levi's</a></h2>
<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/automation-tung-trend-i-servicehandeln/"><span class="arlima-pre-title">ny teknik</span> Automation tung trend i servicehandeln</a></h2>
<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/cajsa-wessberg-hyllar-systerskap/"><span class="arlima-pre-title">design</span> Cajsa Wessberg hyllar systerskap</a></h2>
<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/inspirerande-parlor-hos-ted-baker/"><span class="arlima-pre-title">nya butiker</span> Inspirerande pärlor hos Ted Baker</a></h2>