E-handeln ökar och utvecklas

E-handeln fortsätter att öka och utvecklas med ny teknik, fygitala butiker och hypersnabba leveranser. Vi har sammanställt tio trender som tar nätshoppingen in i den nya tidens detaljhandel. Här två av dem. 

Den nya fygitala butiken har gjort entré. (Foto Made.com)

1. Den nya fygitala butiken

E-handlare som öppnar fysiska butiker har varit en trend under en tid nu. Men nyheter från bland annat Storbritannien tyder på att vi är på väg in i en ny fas av online-to-offline. Det brittiska onlinebaserade varumärket Missguided öppnade ett fysiskt flaggskepp i Westfield Stratford City under 2016. Nu står det klart att man två år innan hyresavtalet går ut tvingas stänga butiken.

Det är ett tecken på att den traditonella butiksmodellen kanske inte är vägen framåt för e-handeln. Detta trots att de flesta är överens om att en fysisk närvaro gör underverk för varumärket.

Framtiden finns snarare, vilket vi kommer se under 2019, i helt nya digitalt baserade fysiska butikskoncept. Vi har tidigare berättat om Eobuwie.pl, vilket är ett exempel på detta. Made.com (bilden) är ytterligare ett.


Mobilen är central i den nya detaljhandeln. Nu lanseras teknik som tar upplevelsen till nästa nivå.

2. En uppdaterad mobil webb

Det är en sajt. Det är en app. Nej, det är faktiskt båda!

Med Progressive Web Apps följer en teknik som tar onlineupplevelsen i mobilen till nästa steg. Det gör det bland annat möjligt att erbjuda samma fördelar via webben som i en app. Tekniken banar också väg för att kunna  erbjuda funktioner, som push-notiser, i telefonen utan att behöva vara uppkopplad.

Nu spås såväl varumärken som e-handlare utveckla upplevelsen i mobilen med hjälp av PWA.

Några fördelar:

• Laddar två till tio gånger snabbare än mobila webbplatser.
• Har offlinekapacitet.
• Kan läggas till en startskärm utan att behöva uppdateras.
• Tillåter push-meddelanden.

Lancome finns bland de företag som applicerat tekniken. Det ledde bland annat till en ökning av sessionstiderna med 51 procent och 17 procent högre konverteringsgrad. Laddningstiden fram till interaktiv sida minskade med 84 procent.

Välkommen som medlem!

Handelstrender levererar inspirerande omvärldsbevakning och kunskap inom retail. Vi gör det med hjärta och engagemang. We love Retail, We live Retail. Ta steget in i vår community, bli medlem redan idag!

Lena Warma Faring
VD Handelstrender

Exempel på medlemmar:


<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/apples-butiksteam-skoter-supporten-hemifran/"><span class="arlima-pre-title">agilt</span> Butiksteamet sköter supporten hemifrån</a></h2>

agilt Butiksteamet sköter supporten hemifrån

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/fem-innovationer-for-hallbar-modeindustri/"><span class="arlima-pre-title">accelerator</span> Fem innovationer för hållbart mode</a></h2>

accelerator Fem innovationer för hållbart mode

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/urban-deli-oppnar-pop-up-hos-hemkop/"><span class="arlima-pre-title">samarbeten</span> Urban Deli öppnar pop up hos Hemköp</a></h2>

samarbeten Urban Deli öppnar pop up hos Hemköp

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/hel-butik-gjordes-om-till-fulfillment-center/"><span class="arlima-pre-title">AGILT</span> Butik gjordes om till fulfillment center</a></h2>

AGILT Butik gjordes om till fulfillment center

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/sa-vill-konsumenten-att-du-kommunicerar/"><span class="arlima-pre-title">studie</span> Så vill konsumenten att du kommunicerar</a></h2>

studie Så vill konsumenten att du kommunicerar

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/sex-tunga-krafter-i-20-talets-retail/"><span class="arlima-pre-title">trender</span> Sex tunga krafter i 20-talets retail</a></h2>

trender Sex tunga krafter i 20-talets retail

<h2 class="fsize-127"><a href="https://www.handelstrender.se/sa-gor-kedjan-inkopen-kontaktlosa/"><span class="arlima-pre-title">lösningar</span> Så gör kedjan inköpen kontaktlösa</a></h2>

lösningar Så gör kedjan inköpen kontaktlösa

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/forortscentrum-samlar-det-lokala-samhallet/"><span class="arlima-pre-title">köpcentrum</span> Förortscentrum samlar lokalt samhället</a></h2>

köpcentrum Förortscentrum samlar lokalt samhället

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/navigering-och-utcheckning-i-ny-smart-app/"><span class="arlima-pre-title">ny teknik</span> Navigering och utcheckning i smart app</a></h2>

ny teknik Navigering och utcheckning i smart app

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/censurerade-kundomdomen-skapar-misstro/"><span class="arlima-pre-title">studie</span> Censurerade omdömen skapar misstro</a></h2>

studie Censurerade omdömen skapar misstro

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/kreativa-ideer-for-konsumenter-i-karantan/"><span class="arlima-pre-title">kampanjer</span> Pyssel och jobbuniform för hemmaarbete</a></h2>

kampanjer Pyssel och jobbuniform för hemmaarbete

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/sex-faser-paverkar-konsumentens-kopbeteende/"><span class="arlima-pre-title">måsteläsning</span> Sex faser som påverkar köpbeteendet</a></h2>

måsteläsning Sex faser som påverkar köpbeteendet

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/lidl-och-nordic-choice-hotels-i-samarbete/"><span class="arlima-pre-title">personal</span> Lidl och Nordic Choice Hotels i samarbete</a></h2>

personal Lidl och Nordic Choice Hotels i samarbete