E-handeln ökar och utvecklas

E-handeln fortsätter att öka och utvecklas med ny teknik, fygitala butiker och hypersnabba leveranser. Vi har sammanställt tio trender som tar nätshoppingen in i den nya tidens detaljhandel. Här två av dem. 

Den nya fygitala butiken har gjort entré. (Foto Made.com)

1. Den nya fygitala butiken

E-handlare som öppnar fysiska butiker har varit en trend under en tid nu. Men nyheter från bland annat Storbritannien tyder på att vi är på väg in i en ny fas av online-to-offline. Det brittiska onlinebaserade varumärket Missguided öppnade ett fysiskt flaggskepp i Westfield Stratford City under 2016. Nu står det klart att man två år innan hyresavtalet går ut tvingas stänga butiken.

Det är ett tecken på att den traditonella butiksmodellen kanske inte är vägen framåt för e-handeln. Detta trots att de flesta är överens om att en fysisk närvaro gör underverk för varumärket.

Framtiden finns snarare, vilket vi kommer se under 2019, i helt nya digitalt baserade fysiska butikskoncept. Vi har tidigare berättat om Eobuwie.pl, vilket är ett exempel på detta. Made.com (bilden) är ytterligare ett.


Mobilen är central i den nya detaljhandeln. Nu lanseras teknik som tar upplevelsen till nästa nivå.

2. En uppdaterad mobil webb

Det är en sajt. Det är en app. Nej, det är faktiskt båda!

Med Progressive Web Apps följer en teknik som tar onlineupplevelsen i mobilen till nästa steg. Det gör det bland annat möjligt att erbjuda samma fördelar via webben som i en app. Tekniken banar också väg för att kunna  erbjuda funktioner, som push-notiser, i telefonen utan att behöva vara uppkopplad.

Nu spås såväl varumärken som e-handlare utveckla upplevelsen i mobilen med hjälp av PWA.

Några fördelar:

• Laddar två till tio gånger snabbare än mobila webbplatser.
• Har offlinekapacitet.
• Kan läggas till en startskärm utan att behöva uppdateras.
• Tillåter push-meddelanden.

Lancome finns bland de företag som applicerat tekniken. Det ledde bland annat till en ökning av sessionstiderna med 51 procent och 17 procent högre konverteringsgrad. Laddningstiden fram till interaktiv sida minskade med 84 procent.

Välkommen som medlem!

Handelstrender levererar inspirerande omvärldsbevakning och kunskap inom retail. Vi gör det med hjärta och engagemang. We love Retail, We live Retail. Ta steget in i vår community, bli medlem redan idag!

Lena Warma Faring
VD Handelstrender

Exempel på medlemmar:


<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/fisk-och-krogmat-i-melanders-natsatsning/"><span class="arlima-pre-title">e-handel</span> Fisk och krogmat i Melanders nätsatsning</a></h2>

e-handel Fisk och krogmat i Melanders nätsatsning

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/specsavers-rullar-ut-nytt-inredningskoncept/"><span class="arlima-pre-title">butiker</span> Specsavers rullar ut nytt koncept</a></h2>

butiker Specsavers rullar ut nytt koncept

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/sa-vill-kunden-ha-framtidens-retail/"><span class="arlima-pre-title">kartlagt</span> Så vill kunden ha framtidens retail</a></h2>

kartlagt Så vill kunden ha framtidens retail

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/nividas-gor-entre-i-kopcentrumet/"><span class="arlima-pre-title">etableringar</span> Nividas gör entré i köpcentrumet</a></h2>

etableringar Nividas gör entré i köpcentrumet

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/hemkop-oppnar-butik-pa-kungsholmen/"><span class="arlima-pre-title">dagligvaror</span> Hemköp öppnar butik på Kungsholmen</a></h2>

dagligvaror Hemköp öppnar butik på Kungsholmen

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/lidl-sverige-utsedd-till-top-employer/"><span class="arlima-pre-title">DAGLIGVAROR</span> Lidl Sverige utsedd till Top Employer</a></h2>

DAGLIGVAROR Lidl Sverige utsedd till Top Employer

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/lopning-vid-magisk-vagg-i-nytt-flaggskepp/"><span class="arlima-pre-title">koncept</span> Löpning vid magisk vägg i nytt flaggskepp</a></h2>

koncept Löpning vid magisk vägg i nytt flaggskepp

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/feskekorka-forses-med-nytt-koncept/"><span class="arlima-pre-title">destinationer</span> Feskekôrka förses med nytt koncept</a></h2>

destinationer Feskekôrka förses med nytt koncept

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/detta-driver-den-nya-pandemikonsumenten/"><span class="arlima-pre-title">studie</span> Detta driver den nya pandemikonsumenten</a></h2>

studie Detta driver den nya pandemikonsumenten

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/didriksons-oppnar-pop-up-i-paris/"><span class="arlima-pre-title">butiker</span> Didriksons öppnar pop up i Paris</a></h2>

butiker Didriksons öppnar pop up i Paris

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/zara-home-uppdaterar-sitt-koncept/"><span class="arlima-pre-title">butiker</span> Zara Home uppdaterar sitt koncept</a></h2>

butiker Zara Home uppdaterar sitt koncept

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/nytt-butikskoncept-erbjuder-laddlosningar/"><span class="arlima-pre-title">elbilar</span> Nytt butikskoncept erbjuder laddlösningar</a></h2>

elbilar Nytt butikskoncept erbjuder laddlösningar

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/nya-kundmoten-i-post-corona-retail/"><span class="arlima-pre-title">nrf 2021</span> Nya kundmöten i Post Corona Retail</a></h2>

nrf 2021 Nya kundmöten i Post Corona Retail

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/foodora-i-samarbete-med-fintechbolag/"><span class="arlima-pre-title">finansiering</span> Foodora i samarbete med fintechbolag</a></h2>

finansiering Foodora i samarbete med fintechbolag

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/hemleveranser-via-smart-iot-box/"><span class="arlima-pre-title">last mile</span> Hemleveranser via smart IoT-box</a></h2>

last mile Hemleveranser via smart IoT-box

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/darfor-storsatsar-xxl-pa-cx-i-realtid/"><span class="arlima-pre-title">kundupplevelser</span> Därför storsatsar XXL på CX i realtid</a></h2>

kundupplevelser Därför storsatsar XXL på CX i realtid

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/just-walk-out-teknik-pa-flygplatsen/"><span class="arlima-pre-title">koncept</span> Just walk out-teknik på flygplatsen</a></h2>

koncept Just walk out-teknik på flygplatsen

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/kedja-lyfter-fram-mangfald-i-butikerna/"><span class="arlima-pre-title">märkningar</span> Kedja lyfter fram mångfald i butikerna</a></h2>

märkningar Kedja lyfter fram mångfald i butikerna

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/modelyft-pa-tradera-nar-fler-handlar-cirkulart/"><span class="arlima-pre-title">återbruk</span> Modelyft på Tradera när fler handlar cirkulärt</a></h2>

återbruk Modelyft på Tradera när fler handlar cirkulärt

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/sostrene-grene-satsar-pa-omnikanal/"><span class="arlima-pre-title">digitalisering</span> Søstrene Grene satsar på omnikanal</a></h2>

digitalisering Søstrene Grene satsar på omnikanal

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/varannan-prioriterar-etisk-konsumtion/"><span class="arlima-pre-title">trender</span> Varannan prioriterar etisk konsumtion</a></h2>

trender Varannan prioriterar etisk konsumtion

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/curbside-pickup-starker-lokal-handel/"><span class="arlima-pre-title">strategier</span> Curbside pickup stärker lokal handel</a></h2>

strategier Curbside pickup stärker lokal handel

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/robotkoncept-satter-snabbhet-i-fokus/"><span class="arlima-pre-title">nya butiker</span> Robotkoncept sätter snabbhet i fokus</a></h2>

nya butiker Robotkoncept sätter snabbhet i fokus

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/retail-2021/"><span class="arlima-pre-title">ny rapport</span> Detaljhandelns tyngsta trender 2021</a></h2>

ny rapport Detaljhandelns tyngsta trender 2021

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/85-procent-e-handlade-under-november/"><span class="arlima-pre-title">online</span> 85 procent e-handlade under november</a></h2>

online 85 procent e-handlade under november

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/fomo-har-ar-arets-viktigaste-mastelasning/"><span class="arlima-pre-title">FOMO</span> Här är årets viktigaste måsteläsning</a></h2>

FOMO Här är årets viktigaste måsteläsning

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/den-fysiska-butikens-storsta-utmaningar/"><span class="arlima-pre-title">ny retail</span> Den fysiska butikens största utmaningar</a></h2>

ny retail Den fysiska butikens största utmaningar

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/reitan-uppgraderar-tva-servicekoncept/"><span class="arlima-pre-title">butiker</span> Reitan uppgraderar två servicekoncept</a></h2>

butiker Reitan uppgraderar två servicekoncept

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/arets-10-tyngsta-buzzwords-inom-retail/"><span class="arlima-pre-title">trender</span> Årets 10 tyngsta buzzwords inom retail</a></h2>

trender Årets 10 tyngsta buzzwords inom retail

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/virtuell-golf-starker-utbud-av-upplevelser/"><span class="arlima-pre-title">aktiviteter</span> Virtuell golf stärker utbud av upplevelser</a></h2>

aktiviteter Virtuell golf stärker utbud av upplevelser