E-handeln ökar och utvecklas

E-handeln fortsätter att öka och utvecklas med ny teknik, fygitala butiker och hypersnabba leveranser. Vi har sammanställt tio trender som tar nätshoppingen in i den nya tidens detaljhandel. Här två av dem. 

Den nya fygitala butiken har gjort entré. (Foto Made.com)

1. Den nya fygitala butiken

E-handlare som öppnar fysiska butiker har varit en trend under en tid nu. Men nyheter från bland annat Storbritannien tyder på att vi är på väg in i en ny fas av online-to-offline. Det brittiska onlinebaserade varumärket Missguided öppnade ett fysiskt flaggskepp i Westfield Stratford City under 2016. Nu står det klart att man två år innan hyresavtalet går ut tvingas stänga butiken.

Det är ett tecken på att den traditonella butiksmodellen kanske inte är vägen framåt för e-handeln. Detta trots att de flesta är överens om att en fysisk närvaro gör underverk för varumärket.

Framtiden finns snarare, vilket vi kommer se under 2019, i helt nya digitalt baserade fysiska butikskoncept. Vi har tidigare berättat om Eobuwie.pl, vilket är ett exempel på detta. Made.com (bilden) är ytterligare ett.


Mobilen är central i den nya detaljhandeln. Nu lanseras teknik som tar upplevelsen till nästa nivå.

2. En uppdaterad mobil webb

Det är en sajt. Det är en app. Nej, det är faktiskt båda!

Med Progressive Web Apps följer en teknik som tar onlineupplevelsen i mobilen till nästa steg. Det gör det bland annat möjligt att erbjuda samma fördelar via webben som i en app. Tekniken banar också väg för att kunna  erbjuda funktioner, som push-notiser, i telefonen utan att behöva vara uppkopplad.

Nu spås såväl varumärken som e-handlare utveckla upplevelsen i mobilen med hjälp av PWA.

Några fördelar:

• Laddar två till tio gånger snabbare än mobila webbplatser.
• Har offlinekapacitet.
• Kan läggas till en startskärm utan att behöva uppdateras.
• Tillåter push-meddelanden.

Lancome finns bland de företag som applicerat tekniken. Det ledde bland annat till en ökning av sessionstiderna med 51 procent och 17 procent högre konverteringsgrad. Laddningstiden fram till interaktiv sida minskade med 84 procent.

Välkommen som medlem!

Handelstrender levererar inspirerande omvärldsbevakning och kunskap inom retail. Vi gör det med hjärta och engagemang. We love Retail, We live Retail. Ta steget in i vår community, bli medlem redan idag!

Lena Warma Faring
VD Handelstrender

Exempel på medlemmar:


<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/digital-inspiration-i-fysisk-butik/"><span class="arlima-pre-title">Visual merchandising</span> Digital inspiration i fysisk butik</a></h2>

Visual merchandising Digital inspiration i fysisk butik

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/lidl-bygger-klimatneutral-butik/"><span class="arlima-pre-title">hållbarhet</span> Lidl bygger klimatneutral butik</a></h2>

hållbarhet Lidl bygger klimatneutral butik

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/i-dag-oppnar-framtidens-kopcentrum/"><span class="arlima-pre-title">nya koncept</span> Här öppnar framtidens köpcentrum</a></h2>

nya koncept Här öppnar framtidens köpcentrum

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/beauty-bargain-del-av-internationell-trend/"><span class="arlima-pre-title">koncept</span> Beauty Bargain del av internationell trend</a></h2>

koncept Beauty Bargain del av internationell trend

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/lagpriskedjans-nya-koncept-ett-testlabb/"><span class="arlima-pre-title">insikter & kunskap</span> Kedjans nya koncept ett testlabb</a></h2>

insikter & kunskap Kedjans nya koncept ett testlabb

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/losning-for-delningsekonomi-gar-pa-export/"><span class="arlima-pre-title">koncept</span> Delningsekonomi går på export</a></h2>

koncept Delningsekonomi går på export

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/framtidens-retail-ar-supermansklig/"><span class="arlima-pre-title">butiker</span> Framtidens retail är (super)mänsklig</a></h2>

butiker Framtidens retail är (super)mänsklig

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/okad-forsaljning-via-identifiering/"><span class="arlima-pre-title">strategier</span> Ökad försäljning via identifiering</a></h2>

strategier Ökad försäljning via identifiering

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/mackmyra-lanserar-ai-whisky-och-e-butik/"><span class="arlima-pre-title">ny teknik</span> Mackmyra lanserar AI-whisky och e-butik</a></h2>

ny teknik Mackmyra lanserar AI-whisky och e-butik

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/millennials-litar-allt-mindre-pa-foretag/"><span class="arlima-pre-title">undersökt</span> Millennials litar allt mindre på företag</a></h2>

undersökt Millennials litar allt mindre på företag

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/pinsamma-pasar-blev-samlarobjekt/"><span class="arlima-pre-title">hållbarhet</span> Pinsamma påsar blev samlarobjekt</a></h2>

hållbarhet Pinsamma påsar blev samlarobjekt

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/kopcentrumet-blir-rena-skrackupplevelsen/"><span class="arlima-pre-title">destinationer</span> Köpcentrumet rena skräckupplevelsen</a></h2>

destinationer Köpcentrumet rena skräckupplevelsen

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/leverans-samma-dag-driver-kedjans-forsaljning/"><span class="arlima-pre-title">online</span> Leverans samma dag driver försäljning</a></h2>

online Leverans samma dag driver försäljning

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/har-ar-hms-fyra-tyngsta-fokusomraden/"><span class="arlima-pre-title">nya upplevelser</span> H&M:s fyra tyngsta fokusområden</a></h2>

nya upplevelser H&M:s fyra tyngsta fokusområden

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/inkluderande-skyltning-hos-nike/"><span class="arlima-pre-title">butiker</span> Inkluderande skyltning hos Nike</a></h2>

butiker Inkluderande skyltning hos Nike

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/gen-x-den-bortglomda-generationen/"><span class="arlima-pre-title">målgrupper</span> Den bortglömda generationen</a></h2>

målgrupper Den bortglömda generationen

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/uppkopplade-medarbetare-starker-relationen/"><span class="arlima-pre-title">ny teknik</span> Uppkopplade medarbetare stärker relationen</a></h2>

ny teknik Uppkopplade medarbetare stärker relationen

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/la-boqueria-tar-upp-kampen-med-amazon/"><span class="arlima-pre-title">digitalt</span> La Boqueria tar upp kampen med Amazon</a></h2>

digitalt La Boqueria tar upp kampen med Amazon