Uniqlo klär svenska olympier i LifeWear

 

Helene Ripa och Alex Bjurberg Kassidis i LifeWear från Uniqlo. (Foto Johhan Gripenholm)

Uniqlo och Sveriges Olympiska Kommitté presenterade under en gemensam presskonferens i Tokyo i dag ett avtal som gör företaget till olympisk huvudpartner och officiell klädleverantör till Sveriges olympiska och paralympiska lag. 

Uniqlo kommer förse svenska idrottare och ledare med sina LifeWear-produkter under de kommande fyra åren. Detta inkluderar de olympiska och paralympiska sommarspelen i Tokyo 2020, vinterspelen i Peking 2022 och andra tävlingar och aktiviteter associerade med den olympiska rörelsen.

Kläderna kommer att bäras under ceremonier, träning, tävling, presskonferenser och fritid.

Tadashi Yanai (foto Handelstrender).

Presenterar svensk kollektion under 2019

Uniqlo kommer nu att leverera kläder och produkter till svenskar som tävlar i olympiska sammanhang. Senare under 2019 kommer företaget ta fram färger och stilval som är särskilt anpassade för svenska idrottare.

Först butiken öppnad

– Vi känner väldigt starkt för det här partnerskapet, det blir ett naturligt steg för oss efter att vi i augusti först kom i kontakt med den svenska marknaden när vi öppnade vår Uniqlo-butik i Stockholm, sa Tadashi Yanai, ordförande och VD för moderbolaget Fast Retailing.


Läs även: Se Uniqlo Kungsträdgården i Stockholm


– När vi sökte efter en ny partner för spelen i Tokyo 2020 och Peking 2022 så letade vi efter tre huvudkriterier: kvalité, innovation och hållbarhet, som alla tre är nyckelvärden i Uniqlo s varumärke, sa Peter Reinebo, verksamhetschef för Sveriges Olympiska Kommitté.


Tobias Jonsson.