Rekrytering ska ge Linum tydligare skärpa

Hemtextilvarumärket Linum förstärker ledningen med en ny rekrytering. Susanne Holmberg, som också är verksam i bolagets styrelse, axlar rollen som Head of Purchasing and Logistics. ”Nu väntar hårt arbete med att förfina urvalet och skapa än mer skärpa”.

Susanne kommer närmast från Ica där hon haft fokus på inköpssamarbeten. Hon har tidigare haft roller inom svensk detalj- och sällanköpshandel som bland annat inköpsdirektör på Axstores, affärsområdeschef på Coop och inköpschef för Eleven/Nordic Feel.

Både operativt och strategiskt

Fotograf Andrea Papini och stylist Marie Graunbøl tolkar Linum.

Hennes huvudsakliga kompetens ligger inom sortiment och inköp samt management. På Linum kommer Susanne att arbeta i en bred roll, med ansvar för flera områden, såsom leverantörsledet, inköp, lager och logistik.

– I dag är Linum ett litet, effektivt och helt digitaliserat bolag. Det innebär att min tjänst med stor sannolikhet kommer att pendla mellan det operativa och det strategiska, något jag ser fram emot. Det ska bli roligt att få verka mer hands on igen, säger Susanne.

Säljer via Amazon i Europa

Under 2021 ökade Linum sin omsättning med 25 procent och gjorde en stark upphämtning på resultatsidan. Susanne har rekryterats in i ett expansivt skede där tillväxt i Europa nu väntar.

Med en ökning om nära 25 procent i omsättning på den egna e-handeln och stark försäljning via Amazon Europa, slipas nu Linums erbjudande ytterligare framåt.

Som ett led i det arbetet valde Linum att i mars 2022 inleda ett samarbete med Amazonspecialisten Amzello i syfte att outsourca själva kampanjdriften.

Rätt mix och prisnivåer

– Linum har under de senaste åren tagit ner sitt sortiment från 5000 artiklar till 300. Nu väntar hårt arbete med att förfina urvalet, skapa än mer skärpa och hitta rätt prisnivåer, säger Susanne.

– Vi behöver också bli bättre på att erbjuda rätt varumix till rätt marknad, något vi tror kommer att göra stor skillnad från förr, då man ofta erbjöd allt till alla.