H&M Group skapar ny destination för unga

H&M Group skapar en ny destination för unga med Weekday som paraply-varumärke.

HM&Group skapar en ny destination med en breddad upplevelse, anpassad efter unga kunders preferenser. Varumärket Weekday ska utgöra paraplyet för satsningen där Monki också ska ingå. Dessutom gör Cheap Monday comeback.

För att utveckla Weekday till en ungdomsdestination kommer varumärket Monki att integreras. Enligt H&M Group ska man dra nytta av kundsynergier och även minska administrations- och driftskostnader.

Cheap Monday återvänder

Båda koncepten Weekday och Monki kommer alltså att finnas kvar. Men man hoppas att den nya konstellationen ska medföra nya möjligheter med kombinerade kundupplevelser.

Anna Attemark, Head of Portfolio Brands, H&M Group

Dessutom väcker man liv i varumärket Cheap Monday som ska ingå i konceptet. H&M Group meddelade att man skulle stänga ner Cheap Monday under 2018, detta efter att ha ägt det i ett decennium.

Öppnar för samarbeten

Man öppnar också för att ta in andra samarbetspartners.

– Vi ser stor potential med denna nya ungdomsdestination med varumärkena Weekday, Monki och Cheap Monday. Med tiden kommer vi också att undersöka hur vi kan vidareutveckla det genom att inkludera fler partners, säger Anna Attemark, Head of Portfolio Brands, H&M Group.

Huvudkontoret kommer att ha sitt säte i Weekdays nuvarande lokaler i Stockholm och de organisatoriska förändringarna kommer att träda i kraft under de kommande månaderna.

Monkis kontor stängs

Som en del av denna förändring kommer Monkis huvudkontor i Göteborg att stängas.

– Samtidigt som vi ser fram emot att ha den nya organisationen igång, förblir vi ödmjuka inför de förändringar detta innebär för några av våra anställda, säger Anna Attemark.