HEADS UP: Zara höjer temperaturen

  LÄSTID: 1 MINUT

A brilliant mistake

Elvis Costello sjunger i Brilliant Mistake om trick med speglar och en magisk knapp som kan ställa saker till rätta. Att kalla Zaras nyöppnade pop up-butik i Westfield Stratford för ett briljant misstag är kanske att ta i. Men ändå …

När kedjans befintliga flaggskepp nu byggs ut och förses med nytt koncept ska den tillfälliga butiken på 200 kvadrat ta hand om kundernas behov. Pop up-butiken innehåller nya idéer och teknik som integrerar den digitala världen med den verkliga.

Här skymtar Zaras nya framtidskoncept fram, och här finns såväl trick med speglar som magiska knappar. En utveckling som kommer få sin fortsättning när det färdiga flaggskeppet öppnar i maj. Framtiden är snart här med andra ord.

Så, att kalla det för ”a brilliant mistake” kan vara att ta i. Men personligen är jag övertygad om att det är tankarna och tekniken bakom den tillfälliga lösningen som kommer ta den spanska modekedjan vidare in i framtiden.

Inte den traditionella delen.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se


Här är Zaras digitala framtidsbutik


Westfield 18 Zara 23


HEADS UP: Primark gör som Amazon

HEADS UP: Primark gör som Amazon

  Kundupplevelser 294 Heads up! 9 Mode 364
Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt att kedjan har samma strategi som Amazon.
Heads up! Den kassalösa butiken

Heads up! Den kassalösa butiken

  Trender 440 Ny teknik 481 Heads up! 9
Den automatiserade kassalösa butiken står inför ett brett genombrott. Företeelsen är framburen av två av detaljhandelns allra tyngsta trender.
Heads up! De 10 mest innovativa företagen

Heads up! De 10 mest innovativa företagen

  Heads up! 9
De olympiska spelen närmar sig sitt slut. Två saker stannar kvar. Glädjen hos nya orädda svenska idrottare. Och så en för varje dag växande förundran över traditionell TV-reklam. (Tablån har tillfälligt gjort comeback i vår soffa).
HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

  Mode 364 Analys 41 Heads up! 9 E-handel 915
Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.
HEADS UP! Missguided effektiviserar med AI

HEADS UP! Missguided effektiviserar med AI

  Mode 364 Nyheter 3644 Heads up! 9
Vissa personer, företag och organisationer får mig att vilja plocka fram karbinhaken, haka fast och bara åka med på resan. Man vet inte riktigt var de ska, men det spelar ingen roll, man bara vet att platsen de är på väg till is the place to be.
HEADS UP: Online-to-offline

HEADS UP: Online-to-offline

  Heads up! 9
Omvälvande förändringar kommer ofta från de mest oväntade håll. När Reliance Retail bildades 2006 i Indien gjorde man det med en tydlig målsättning: Vi ska bli störst på detaljhandel i Indien. Det oväntade låg i att industrikonglomeratet Reliance aldrig tidigare hade sysslat med retail.
HEADS UP: Nya nivåer med samarbeten

HEADS UP: Nya nivåer med samarbeten

  Heads up! 9
"If you can't beat them, join them". Fritt översatt: "Om dina motståndare är starkare än dig är det bättre att ansluta sig till deras sida". Kanke var det inte utgångspunkten när Calvin Klein inledde sitt samarbete med Amazon.