Heads up! De 10 mest innovativa företagen

  LÄSTID: 2 MINUTER

Ett outtalat samförstånd 

De olympiska spelen närmar sig sitt slut. Två saker stannar kvar. Glädjen hos nya orädda svenska idrottare. Och så en för varje dag växande förundran över traditionell TV-reklam. (Tablån har tillfälligt gjort comeback i vår soffa).

En förundran över att reklamen ens finns där.

Den känns för evigt förankrad i en logik där de många människorna sitter i soffan, öppnar munnen för kaffetåren, och får reklamen nedtryckt på köpet. Det är raka motsatsen till förtjänat medieutrymme. Där släpper konsumenten in ”avsändaren” i sitt liv för att man gillar det man ser eller upplever.

Det uppstår ett outtalat samförstånd mellan de två parterna. ”Vi förstår att ni förstår”.

På listan över de mest innovativa företagen inom retail finns ett sådant band. Nystartade M/F People visar på en tydlig insikt kring målgruppens liv och vad man strävar efter. Det är inte att få vare sig budskap eller produkter nedtryckta i halsen.

Där någonstans börjar deras affärsidé ta form. Att man gör människors liv bättre är också motiveringen till att man finns på listan.

Bland de mest innovativa finns också ett koncept som eliminerat bruset totalt. Inga traditonella varumärken, bara egna produkter. ”Vi litar på er”. Inga prisdiskussioner, allt kostar lika mycket. ”Vi förstår att ni vill ha det enkelt”.

Vilka samförstånd har ni med era kunder?

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se

De 10 mest innovativa företagen inom retail

Dessa koncept bör du hålla koll på.






HEADS UP: Primark gör som Amazon

HEADS UP: Primark gör som Amazon

  Heads up! 9 Mode 354 Kundupplevelser 290
Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt att kedjan har samma strategi som Amazon.
Heads up! Den kassalösa butiken

Heads up! Den kassalösa butiken

  Ny teknik 478 Trender 429 Heads up! 9
Den automatiserade kassalösa butiken står inför ett brett genombrott. Företeelsen är framburen av två av detaljhandelns allra tyngsta trender.
HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

  E-handel 901 Heads up! 9 Mode 354 Analys 39
Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.
HEADS UP! Missguided effektiviserar med AI

HEADS UP! Missguided effektiviserar med AI

  Heads up! 9 Mode 354 Nyheter 3611
Vissa personer, företag och organisationer får mig att vilja plocka fram karbinhaken, haka fast och bara åka med på resan. Man vet inte riktigt var de ska, men det spelar ingen roll, man bara vet att platsen de är på väg till is the place to be.
HEADS UP: Zara höjer temperaturen

HEADS UP: Zara höjer temperaturen

  Heads up! 9
Elvis Costello sjunger i Brilliant Mistake om trick med speglar och en magisk knapp som kan ställa saker till rätta. Att kalla Zaras nyöppnade pop up-butik i Westfield Stratford för ett briljant misstag är kanske att ta i. Men ändå ...
HEADS UP: Online-to-offline

HEADS UP: Online-to-offline

  Heads up! 9
Omvälvande förändringar kommer ofta från de mest oväntade håll. När Reliance Retail bildades 2006 i Indien gjorde man det med en tydlig målsättning: Vi ska bli störst på detaljhandel i Indien. Det oväntade låg i att industrikonglomeratet Reliance aldrig tidigare hade sysslat med retail.
HEADS UP: Nya nivåer med samarbeten

HEADS UP: Nya nivåer med samarbeten

  Heads up! 9
"If you can't beat them, join them". Fritt översatt: "Om dina motståndare är starkare än dig är det bättre att ansluta sig till deras sida". Kanke var det inte utgångspunkten när Calvin Klein inledde sitt samarbete med Amazon.