Förlag köper e-handel inom outdoor

Egmont Publishing investerar miljonbelopp och blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth. ”Outdoor är ett av Egmonts strategiska satsningsområden inom e-handel”.

Outnorth är en av Skandinaviens största nätbutiker inom outdoor och friluftsliv, med försäljning av kläder, skor och utrustning för aktiviteter och träning utomhus. Egmont investerade i Outnorth för första gången i början av 2017, och i slutet av förra året utökades ägandet till en tredjedel av verksamheten.

Nu köper Egmont ytterligare en betydande ägarandel från den nordiska kapitalfonden Verdane Capital VII, som säljer sina aktier i Outnorth. Därmed blir Egmont majoritetsägare.

Cato Broberg, ansvarig för e-handel inom Egmont.

Omsätter 430 miljoner

– Outdoor är ett av Egmonts strategiska satsningsområden inom e-handel. Outnorth är har en bra position på online-marknaden inom outdoor, och det är ett företag som vi tror har stor potential. Sedan vi gick in i bolaget har vi lärt känna verksamheten bättre och vi ser en positiv underliggande utveckling, säger Cato Broberg, ansvarig för e-handel inom Egmont.

Outnorth grundades 2005 av Stefan och Per Gustafsson och har haft en kraftig tillväxt. Näthandeln innefattar i dag både Sverige, Danmark, Norge och Tyskland, och omsättningen uppgick 2017 till cirka 430 miljoner kronor där Sverige står för den största delen.

Lars Nykvist, VD på Outnorth.

Långsiktig vision för e-handel

– Vi har arbetat tillsammans med Egmont under 2017 och de har en mycket tydlig, långsiktig vision för både e-handel och outdoorbranschen som är mycket positiv för Outnorth som bolag. Outnorth kommer nu att fortsätta på den inslagna vägen och stärka positionen som den ledande outdoorbutiken online säger Lars Nykvist, VD på Outnorth.

Egmonts e-handelsområde omsätter i dag över 2 miljarder kronor och utgörs av flera ledande nordiska nätbutiker som Jollyroom, Bagaren och Kocken, Fjellsport, Med24 och Nicehair.