Nya tider – ny retail

Den digitala klasskampen blir allt tydligare, online-to-offline lyfter upplevelserna och stadskärnan gör en efterlängtad comeback. Handelstrender har sammanställt de tyngsta trenderna inom detaljhandeln 2019.

Den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln går blixtsnabbt inom vissa områden, i andra har startsträckan varit avsevärt längre. RFID är ett exempel. Det har pratats i decennier om tekniken – men det är först nu det börjar hända saker i butiksledet.

Online-to-offline höjer upplevelsen

Året som kommer bjuder på en hel del riktigt branta utvecklingskurvor. Dagligvaror online och online-to-offline är två företeelser som står inför sina stora genombrott.

Vi har sammanställt det som i våra ögon blir de tio tyngsta trenderna under 2019.


Trend 1 – Ännu mer retail tech

RÖSTSTYRNING

Redan år 2000 förutspådde Bill Gates att merparten av framtidens interaktion med datorer skulle komma att ske via röststyrning. I en undersökning som Euromonitor gjorde under hösten spår man också att röststyrda applikationer är det område där artificiell intelligens kommer sätta störst avtryck.

Troligen är det information inför köp och vid återkommande köp som röst kommer slå igenom under året. Men det lär bara vara början.

AUGMENTED REALITY

NK:s julskyltning är ett exempel på hur tekniken nu börjar landa ute i handeln. Men augmented realitykommer bli riktigt stort först när det underlättar och förbättrar upplevelser i konsumenternas vardag. Navigation i butik till exempel.

ARTIFICIELL INTELLIGENS 

Vi har sett exempel på AI i bland annat automatiska chattar. Framöver kommer vi se försörjningskedjor som effektiviseras med automation och AI, där besluten tidigare tagits av människor stiger nu tekniken in. Personalisering av upplevelser är också ett område där AI lämpar sig väl. 

BLOCKCHAIN

Försörjningskedjan blir mer transparent och tillgänglig med hjälp av blockchain-tekniken. Det öppnar också möjlighet att spåra produkter – och hur de har behandlats – på ett helt nytt sätt. Alibaba finns bland företagen som utvecklar lösningar med tekniken.

DATAANALYS

Den nya tidens företag står på ett stadigt fundament av insamling och analys av data. 


Precis utanför listan hittar vi en tech-bubblare; Det smarta leveransskåpet. Media Markt och Alibaba finns bland de företag som genomför tester i skrivande stund. Inom en snar framtid kommer vi se skåp som kan göra mer än bara förvara paket.   



Välkommen som medlem!

Handelstrender levererar inspirerande omvärldsbevakning och kunskap inom retail. Vi gör det med hjärta och engagemang. We love Retail, We live Retail. Ta steget in i vår community, bli medlem redan idag!

Lena Warma Faring
VD Handelstrender

Exempel på medlemmar:

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/netto-bygger-hallbar-butik-i-tra/"><span class="arlima-pre-title">dagligvaror</span> Netto bygger hållbar butik i trä</a></h2>

dagligvaror Netto bygger hållbar butik i trä

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/bekvamt-ai-liv-i-huaweis-storsta-flaggskepp/"><span class="arlima-pre-title">butiker</span> Bekvämt AI-liv i Huaweis största flaggskepp</a></h2>

butiker Bekvämt AI-liv i Huaweis största flaggskepp

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/natur-och-mode-mots-i-prisat-flaggskepp/"><span class="arlima-pre-title">design</span> Natur och mode möts i prisat flaggskepp</a></h2>

design Natur och mode möts i prisat flaggskepp

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/butiker-konverteras-till-upplevelsecenter/"><span class="arlima-pre-title">trender</span> Butiker konverteras till upplevelsecenter</a></h2>

trender Butiker konverteras till upplevelsecenter

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/nike-oppnar-hundratals-fygitala-butiker/"><span class="arlima-pre-title">strategi</span> Nike öppnar hundratals fygitala butiker</a></h2>

strategi Nike öppnar hundratals fygitala butiker

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/tre-faktorer-som-sakrar-forsorjningskedjan/"><span class="arlima-pre-title">supply chain</span> Tre faktorer säkrar försörjningskedjan</a></h2>

supply chain Tre faktorer säkrar försörjningskedjan

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/virtuell-vip-shopping-i-2-800-butiker/"><span class="arlima-pre-title">online</span> Virtuell VIP-shopping i 2 800 butiker</a></h2>

online Virtuell VIP-shopping i 2 800 butiker

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/betala-med-rosten-hos-7-eleven/"><span class="arlima-pre-title">VOICE</span> Betala med rösten hos 7-eleven</a></h2>

VOICE Betala med rösten hos 7-eleven

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/e-handeln-okar-i-plikttrogna-generationen/"><span class="arlima-pre-title">online</span> E-handeln ökar i plikttrogna generationen</a></h2>

online E-handeln ökar i plikttrogna generationen

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/varldens-godaste-macka-far-egen-restaurang/"><span class="arlima-pre-title">etablering</span> Här serveras världens godaste macka</a></h2>

etablering Här serveras världens godaste macka

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/svenskarnas-konsumtion-okar-igen/"><span class="arlima-pre-title">kartlagt</span> Svenskarnas konsumtion ökar igen</a></h2>

kartlagt Svenskarnas konsumtion ökar igen

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/knutpunkten-utvecklas-till-matdestination/"><span class="arlima-pre-title">staden</span> Knutpunkten utvecklas till matdestination</a></h2>

staden Knutpunkten utvecklas till matdestination