Detaljhandelns tyngsta trender 2019

Läs om samtliga 10 trender som medlem!

Teckna medlemskap för dig och ditt team och läs alla våra artiklar.
Redan medlem? Läs hela artikeln här.

Nya tider – ny retail

Den digitala klasskampen blir allt tydligare, online-to-offline lyfter upplevelserna och stadskärnan gör en efterlängtad comeback. Handelstrender har sammanställt de tyngsta trenderna inom detaljhandeln 2019.

Den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln går blixtsnabbt inom vissa områden, i andra har startsträckan varit avsevärt längre. RFID är ett exempel. Det har pratats i decennier om tekniken – men det är först nu det börjar hända saker i butiksledet.

Online-to-offline höjer upplevelsen

Året som kommer bjuder på en hel del riktigt branta utvecklingskurvor. Dagligvaror online och online-to-offline är två företeelser som står inför sina stora genombrott.

Vi har sammanställt det som i våra ögon blir de tio tyngsta trenderna under 2019.

Trend 1 – Ännu mer retail tech

RÖSTSTYRNING

Redan år 2000 förutspådde Bill Gates att merparten av framtidens interaktion med datorer skulle komma att ske via röststyrning. I en undersökning som Euromonitor gjorde under hösten spår man också att röststyrda applikationer är det område där artificiell intelligens kommer sätta störst avtryck.

Troligen är det information inför köp och vid återkommande köp som röst kommer slå igenom under året. Men det lär bara vara början.

AUGMENTED REALITY

NK:s julskyltning är ett exempel på hur tekniken nu börjar landa ute i handeln. Men augmented reality kommer bli riktigt stort först när det underlättar och förbättrar upplevelser i konsumenternas vardag. Navigation i butik till exempel.

ARTIFICIELL INTELLIGENS 

Vi har sett exempel på AI i bland annat automatiska chattar. Framöver kommer vi se försörjningskedjor som effektiviseras med automation och AI, där besluten tidigare tagits av människor stiger nu tekniken in. Personalisering av upplevelser är också ett område där AI lämpar sig väl. 

BLOCKCHAIN

Försörjningskedjan blir mer transparent och tillgänglig med hjälp av blockchain-tekniken. Det öppnar också möjlighet att spåra produkter – och hur de har behandlats – på ett helt nytt sätt. Alibaba finns bland företagen som utvecklar lösningar med tekniken.

DATAANALYS

Den nya tidens företag står på ett stadigt fundament av insamling och analys av data. 


Precis utanför listan hittar vi en tech-bubblare; Det smarta leveransskåpet. Media Markt och Alibaba finns bland de företag som genomför tester i skrivande stund. Inom en snar framtid kommer vi se skåp som kan göra mer än bara förvara paket.   

Läs om samtliga 10 trender som medlem!

Teckna medlemskap för dig och ditt team och läs alla våra artiklar.

Välkommen som medlem!

Handelstrender levererar inspirerande omvärldsbevakning och kunskap inom retail. Vi gör det med hjärta och engagemang. We love Retail, We live Retail. Ta steget in i vår community, bli medlem redan idag!

Lena Warma Faring
VD Handelstrender

Exempel på medlemmar:

Exempel på vår omvärldsbevakning

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/framtidens-retail-ar-supermansklig/"><span class="arlima-pre-title">butiker</span> Framtidens retail är (super)mänsklig</a></h2>

butiker Framtidens retail är (super)mänsklig

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/okad-forsaljning-via-identifiering/"><span class="arlima-pre-title">strategier</span> Ökad försäljning via identifiering</a></h2>

strategier Ökad försäljning via identifiering

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/mackmyra-lanserar-ai-whisky-och-e-butik/"><span class="arlima-pre-title">ny teknik</span> Mackmyra lanserar AI-whisky och e-butik</a></h2>

ny teknik Mackmyra lanserar AI-whisky och e-butik

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/millennials-litar-allt-mindre-pa-foretag/"><span class="arlima-pre-title">undersökt</span> Millennials litar allt mindre på företag</a></h2>

undersökt Millennials litar allt mindre på företag

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/pinsamma-pasar-blev-samlarobjekt/"><span class="arlima-pre-title">hållbarhet</span> Pinsamma påsar blev samlarobjekt</a></h2>

hållbarhet Pinsamma påsar blev samlarobjekt

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/kopcentrumet-blir-rena-skrackupplevelsen/"><span class="arlima-pre-title">destinationer</span> Köpcentrumet rena skräckupplevelsen</a></h2>

destinationer Köpcentrumet rena skräckupplevelsen

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/leverans-samma-dag-driver-kedjans-forsaljning/"><span class="arlima-pre-title">online</span> Leverans samma dag driver försäljning</a></h2>

online Leverans samma dag driver försäljning

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/har-ar-hms-fyra-tyngsta-fokusomraden/"><span class="arlima-pre-title">nya upplevelser</span> H&M:s fyra tyngsta fokusområden</a></h2>

nya upplevelser H&M:s fyra tyngsta fokusområden

<h2 class="fsize-35"><a href="https://www.handelstrender.se/inkluderande-skyltning-hos-nike/"><span class="arlima-pre-title">butiker</span> Inkluderande skyltning hos Nike</a></h2>

butiker Inkluderande skyltning hos Nike

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/gen-x-den-bortglomda-generationen/"><span class="arlima-pre-title">målgrupper</span> Den bortglömda generationen</a></h2>

målgrupper Den bortglömda generationen

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/uppkopplade-medarbetare-starker-relationen/"><span class="arlima-pre-title">ny teknik</span> Uppkopplade medarbetare stärker relationen</a></h2>

ny teknik Uppkopplade medarbetare stärker relationen

<h2 class="fsize-40"><a href="https://www.handelstrender.se/la-boqueria-tar-upp-kampen-med-amazon/"><span class="arlima-pre-title">digitalt</span> La Boqueria tar upp kampen med Amazon</a></h2>

digitalt La Boqueria tar upp kampen med Amazon