HEADS UP! Missguided effektiviserar med AI

Digitalt guld och rosa skogar

Vissa personer, företag och organisationer får mig att vilja plocka fram karbinhaken, haka fast och bara åka med på resan. Man vet inte riktigt var de ska, men det spelar ingen roll, man bara vet att platsen de är på väg till is the place to be.

Jag får såna vibbar av det brittiska modevarumärket Missguided.

När man började prata om att renodlade e-handlare kommer få svårt att överleva, då hade de redan öppnat sin första fysiska butik i ett av Europas hetaste köpcentrum.

När folk började prata om upplevelser i butiker, då hade det här onlineföretaget redan skapat ett koncept som fick visual merchandisers att häpna.

Och när branschen nu börjar förstå vad bokstäverna A och I står för tillsammans, då är de redan en bra bit på väg till ett digitaliserat molnbaserat land där maskiner och data lär av varandra.

Allt är säkerligen inte guld och rosa skogar i Missguideds land. Men drivet att utveckla och viljan att komma vidare ger det här företaget stora fördelar.

”Inom några år kan vi se företag som inte har försäljningspersonal och traditionella inköpare. Där marknadskommunikationen sköts av två till tre personer och innehållet drivs helt av sociala medier”, säger Missguideds Chief Technology Officer.

Fram med hakarna nu.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se

Artificiell intelligens gör Missguided effektiva