Det är två vitt skilda världar – men båda har en enastående förmåga att tilltala våra sinnen. Franska varumärket L'Occitane och Pierre Hermé öppnar flaggskepp tillsammans i miljöer som inte liknar någonting annat.
Det italienska kaffevarumärket Lavazza har öppnat sitt första flaggskepp. Det är en fest både för öga och smaksinne att stiga in i butiken som lyfter fram kaffesmaken med en stor nypa kreativitet.
Vi har skrivit om en rad intressanta butikskoncept under året. Snabba banker i köpcentrum, butiker utan produkter och nyskapande personalisering. Här är några av våra största favoriter från 2017.
Styrelsen för Designtorget har utsett Alexandra Wahlqvist till ny VD med tillträde i december. Alexandra Wahlqvist tar över efter Therese Lindblad som varit tillförordnad VD sedan den 30 juni.
Beatles gjorde sin första USA-spelning här. Eisenhower har haft två presidentgalor. Kedjan REI gjuter nu nytt liv i lokalerna som har en minst sagt rik historia.
Inriktningen är produkter med hög innovationsnivå. Konceptet fungerar som en brygga mellan startups med teknikinriktning och detaljhandeln. Nu ökar man etableringstakten för sina fysiska butiker.
I oktober lanserar MQ sitt första designsamarbete. Tillsammans presenterar Maria Westerlind och MQs eget varumärke "Stockh lm" en kollektion klänningar uppsydda i exklusiva tyger från Paris.
Han jobbade med Steve Jobs dagligen under lång tid, bland annat med Apple Store. ”The Future of retail is the future of human interaction”, säger Wilhelm Oehl.
Ett nytt evenemang vill skapa rum åt framtidens kreativa visionärer. Nio skandinaviska framtidsnamn omsätter sina visioner i unika outfits. I eventet deltar Silvana Imam, Arif och Noah Carter.
"Det tar oftast längre tid för kunden att hitta idén än för oss att tillverka skon". Nike introducerar nu ett nytt och mycket snabbt system för personalisering i butik.