Kundernas förväntningar på en sömlös, bekväm upphämtningsupplevelse kommer att skapa vinnare och förlorare i detaljhandeln. Där spelar curbside pickup en viktig roll. Med curbside pickup menas att kunden får varor köpta via e-handel levererade till sin bil – i anslutning till butiken.

Under de senaste åren har vi sett en dramatisk ökning av e-handelns andel i försäljningen. Inte minst gäller detta inom dagligvaruhandeln som visat på rekordökningar.

Strategier för curbside lanseras

En pådrivande faktor är curbside pickup, eller upphämtning vid butik på svenska. Var beredda på en ny fas i utvecklingen av svensk curbside där aktörerna lanserar en tydligt genomarbetatd strategi.

Den kommer bland annat innehålla anpassning av byggnader och parkeringar, men kanske framförallt: en ny organisation samt nya mjukvaror och hjälpmedel som underlättar för både medarbetare och kunder.

Därefter väntar troligen ytterligare en dramatisk ökning av curbside pickup.

En av detaljhandelns tyngsta trender

På andra marknader, exempelvis i USA, har upphämtning med bil vid butik varit den största pådrivande faktorn. Här har bland andra Best Buy och Target utmärkt sig.

När Walmart byggde ut sin kapacitet för upphämtning vid butik i USA såg man snabbt stora ökningar i försäljningen online.

Detsamma har vi nu sett tecken på i Sverige.

Så fungerar curbside pickup

• En konsument slutför en beställning online.
• Kunden väljer en tidslucka för leverans.
• Kunden betalar online med kreditkort eller annan betalningsmetod.
• Butiken tar emot kundens beställning.
• Vid den beräknade tiden kör kunden till butiken.
• Personalen kommer ut med beställningen till kundens bil.

Läs mer om Curbside pickup


Best Buy – ett av företagen i USA som satsar på curbside pickup.

Öppen läsning: Detaljhandelns tyngsta buzzwords


Senaste inläggen om detaljhandel