Definition av curbside pickup
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2021/06/curbside_pickup.jpg)
Kundernas förväntningar på en sömlös, bekväm upphämtningsupplevelse kommer att skapa vinnare och förlorare i detaljhandeln. Där spelar curbside pickup en viktig roll. Med curbside pickup menas att kunden får varor köpta via e-handel levererade till sin bil – i anslutning till butiken.
Under de senaste åren har vi sett en dramatisk ökning av e-handelns andel i försäljningen. Inte minst gäller detta inom dagligvaruhandeln som visat på rekordökningar.
Strategier för curbside lanseras
En pådrivande faktor är curbside pickup, eller upphämtning vid butik på svenska. Var beredda på en ny fas i utvecklingen av svensk curbside där aktörerna lanserar en tydligt genomarbetatd strategi.
Den kommer bland annat innehålla anpassning av byggnader och parkeringar, men kanske framförallt: en ny organisation samt nya mjukvaror och hjälpmedel som underlättar för både medarbetare och kunder.
Därefter väntar troligen ytterligare en dramatisk ökning av curbside pickup.
En av detaljhandelns tyngsta trender
På andra marknader, exempelvis i USA, har upphämtning med bil vid butik varit den största pådrivande faktorn. Här har bland andra Best Buy och Target utmärkt sig.
När Walmart byggde ut sin kapacitet för upphämtning vid butik i USA såg man snabbt stora ökningar i försäljningen online.
Detsamma har vi nu sett tecken på i Sverige.
Så fungerar curbside pickup
• En konsument slutför en beställning online.
• Kunden väljer en tidslucka för leverans.
• Kunden betalar online med kreditkort eller annan betalningsmetod.
• Butiken tar emot kundens beställning.
• Vid den beräknade tiden kör kunden till butiken.
• Personalen kommer ut med beställningen till kundens bil.
Läs mer om Curbside pickup
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2020/12/best_buy_curbside.jpg)
Öppen läsning: Detaljhandelns tyngsta buzzwords
![](https://www.handelstrender.se/app/uploads/2018/04/buzzwords_detaljhandel_butik_retail_e-handel-1024x534.jpg)
Senaste inläggen om detaljhandel
- Skanner visar hur mogen avokadon är
- Yngre bäst på att behålla köpkraft
- Bristande konkurrens inom livsmedel
- Åtta trendande konsumentbeteenden
- Handeln hårt drabbad av cyberattacker
- Arkivet tillsätter nya nyckelroller
- Kraftig ökning av e-handeln i maj
- ”Stadskärnan ska bli roligare för barn”
- Ikeas nya satsning visar vägen framåt
- Alibaba lanserar Freshippo i Nordamerika
- Generation Z väljer nya sökvägar
- Apoteket startar podd
- Footway Group rekryterar marknadschef
- Svensk butikspremiär för Klättermusen
- Blue Billie öppnar i Moodkvarteret
- Ny Retail Manager på Jysk
- Second hand-koncept siktar på Sverige
- Chief People & Culture Officer till Instabee
- Aktuella nyetableringar – vecka 23
- De tar klivet in i ledningsgruppen