Acne i samarbete med Fjällräven

Fjällräven och Acne Studios släpper kollektion. Foto från www.fjallraven.se.

”Från ett svenskt märke till ett annat kommer detta unika samarbete där natur möter mode. Acne Studios Fjällräven. Startar globalt den 6 september.”

Så introduceras det nya samarbetet mellan de två svenska varumärkena som till synes verkar i vitt skilda nischer. En sak har Acne Studios och Fjällräven dock gemensamt: båda två har väldigt gott anseende internationellt (läs: creddiga).

Vill lyfta Fjällräven internationellt

Idén kommer från Jonny Johansson, creative director på Acne Studios.

– Alla på Acne Studios känner till Fjällräven tack vare Kånken. Men inte så mycket mer. Jag kände att det vore kul att få ut Fjällräven mer brett, internationellt. Liksom skjuta iväg dem till modekonsumenterna. Acne Studios är klubben, Fjällräven är naturupplevelser – krocken blir intressant, säger han till Elle.

Kollektionen lanseras den 6 september online samt i Fjällrävens butiker i Oslo, Amsterdam, New York och Hongkong.


Läs även: Musse firas med nya samarbeten