AI tar fart i nordisk B2B-handel

AI tar fart i nordisk B2B-handel

Andelen nordiska B2B-företag som använder AI i sin digitala försäljning har stigit kraftigt.

AI den nya vägen till produkter

AI den nya vägen till produkter

En ny studie visar att konsumenterna upptäcker nya produkter via AI. Utvecklingen förändrar både kundresan och företags strategier.

Handeln pressas av kunniga kunder

Handeln pressas av kunniga kunder

Detaljhandeln kämpar för att kunna möta den nya konsumenten som är påläst och kunnig när de kommer till butiken. Detta enligt en ny studie.

Matkedja satsar på krisberedskap

Matkedja satsar på krisberedskap

I över 100 butiker har dagligvarukedjan skapat särskilda beredskapszoner med produkter för krissituationer.

Intresset för second hand ökar

Intresset för second hand ökar

En ny undersökning visar på en stark tillväxt för second hand i allt från möbler till småelektronik. En specifik ålderskategori driver på utvecklingen.

Omvärldskollen: AI och global expansion

Håll koll på omvärlden. Som medlem på Handelstrender får du en handplockad och snabb koll på internationella nyheter.

Kvällsrabatter i avslappnad miljö

Kvällsrabatter i avslappnad miljö

Rejäla rabatter på färskvaror lockar fler kunder. Här växer trenden med strategisk kvällshandel.

Planering och prioriteringar i förändring

Planering och prioriteringar i förändring

Fler hushåll planerar sina inköp och lägger mer pengar på vardagsmaten. Även prioriteringarna i butik förändras, enligt en ny rapport.

Värde styr köpbesluten allt mer

Värde styr köpbesluten allt mer

En ny rapport visar att värdesökande beteende blivit en norm. More value for the price – MVP-varumärken – har ett övertag, även bland höginkomsttagare.

AI-assistent lyfter kundupplevelsen

AI-assistent lyfter kundupplevelsen

Med hjälp av generativ AI ska kunder kunna jämföra produkter, få tips inför olika tillfällen och förenkla vardagsinköpen. Se hur tekniken används i praktiken.