10 trender i framtidens köpcentrum

10 trender i framtidens köpcentrum

Köpcentrumens utveckling präglas av nya beteenden, nya intäktsmodeller och ett ökat fokus på funktioner utanför traditionell handel. Denna trendspaning visar vilka företeelser som driver omställningen och hur framtidens destinationer växer fram.

Kraschade servrar

Kraschade servrar

Veckans måsteläsning handlar denna gång om Netflix Stranger things, retailtainment, polska framgångskoncept och besöksrobotar. Bland annat.

Prognos: AI löser varannat kundärende

Prognos: AI löser varannat kundärende

AI hanterar en växande andel kundserviceärenden. En ny studie kartlägger utvecklingen i Norden.

AI ökar snabbt i nordisk B2B-handel

AI ökar snabbt i nordisk B2B-handel

Nordiska företag ökar sin användning av AI inom digital försäljning. En ny rapport visar både snabb tillväxt och tydliga risker.

Tre rekommendationer

Tre rekommendationer

Vi ska prata måsteläsning och i veckans produktion finns några solklara rekommendationer. Det handlar om hypermarkets, ai och hur vi svenskar handlar. Bland annat.

AI styr årets Black Friday-köp

AI styr årets Black Friday-köp

Generativ AI styr allt fler köpbeslut under Black Friday. En internationell studie visar hur konsumenterna planerar, jämför och låter tekniken vägleda dem.

Tekniken är inte död

Tekniken är inte död

De har inte dött, snarare antagit en ny form och utvecklats. Jag syftar på två teknikbaserade lösningar vi skrivit en hel del om.

Omvärldskollen – 14 november 2025

Omvärldskollen – 14 november 2025

Från nostalgikampanjer och kassalös biografhandel till AI-drivna plattformar och nya destinationssatsningar. Omvärldskollen samlar handplockade internationella nyheter.

Kanske inte detaljhandel

Kanske inte detaljhandel

Det var inte Erling Haaland mina ögon fastnade på. Jag såg inte ens att det var han. Det var hans skor.

Generation Z och Alfa ritar om modekartan

Generation Z och Alfa ritar om modekartan

En internationell studie visar hur Generation Z och Alfa omformar modehandeln genom nya beteenden, digital påverkan och en ny syn på lojalitet.