Nu pågår Fashion Revolution Week

  LÄSTID: 1 MINUT

HÅLLBARHET. Just nu pågår Fashion Revolution Week på Ibiza. Den arrangeras av en global rörelse, Fashion Revolution, som uppmanar modebranschen till förbättring genom transparens, hållbarhet och etik.

Det årliga kampanjen äger i år rum 23–29 april. Den inleds vid samma tid på året som textilfabriken Rana Plaza i Dhaka rasade samman. I samband med olyckan omkom 1138 personer och många fler skadades. Detta var den 24 april 2013.

”Vi använder den här veckan för att uppmuntra miljoner människor att fråga #whomademyclothes, och genom detta kräva ökad transparens i produktionskedjorna”.

Filmen är produced av Futerra.





Modebutik med artificiell intelligens

Modebutik med artificiell intelligens

  Mode 328 Butikskoncept 735 Ny teknik 446 Pro 4255
Smarta speglar, RFID-teknik och rekommendationer för hela outfits. Den här modebutiken skapar bättre kundupplevelser med artificiell intelligens. Snart finns den även i en mobilversion.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Elgiganten samarbetar med Matsmart

Elgiganten samarbetar med Matsmart

  Hållbarhet 192 Nyheter 3498 Pro 4255
Kaffe, te och choklad med kort eller utgånget bäst före-datum riskerade att slängas. Nu inleder Matsmart och Elgiganten ett samarbete som förlänger livet för 22 000 produkter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för Wallins couturekollektion

Premiär för Wallins couturekollektion

  Nyheter 3498 Pro 4255 Köpcentrum 600 Design 296
Den 11 juli lanserar designern Lars Wallin sin första couturekollektion. Han gör det i köpcentrumet i form av en utställning. "Jag har en ambition att ta vidare kollektionen internationellt".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Firar Pride med regnbågsfärg

Firar Pride med regnbågsfärg

  Retailtrender 33 Design 296 Visual Merchandising 152 Nyheter 3498
Ofta är det också de små detaljerna som blir pricken över i:et. Clarks firar #Pride2018 i sin butik på Regent Street i London med regnbågstema. 
Netto rekryterar hållbarhetschef

Netto rekryterar hållbarhetschef

  Hållbarhet 192 Nyheter 3498 Karriär 242 Personer 239
Netto fortsätter att rekrytera, nu är det kvalitet och hållbarhet som hamnar i fokus. Thomas Remgard tillträder tjänsten kvalitets- och hållbarhetschef på Netto Sverige.
Nyttig mat gör svensken gladare

Nyttig mat gör svensken gladare

  Konsumentbeteende 288 Pro 4255 Undersökningar 384 Hållbarhet 192
Mat som är bra för både kropp och miljö gör svensken gladare. Det visar en ny attitydundersökning som Axfood gjort bland svenska konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Federer blir Uniqlos ambassadör

Federer blir Uniqlos ambassadör

  Nyheter 3498 Mode 328 Varumärken 253 Retailtrender 33
Uniqlo öppnar inom kort i Sverige, närmare bestämt den 24 augusti. Nu står det klart att varumärket skaffat sig en ny ambassadör. Tennisspelaren Roger Federer blir Global Brand Ambassador.
Sneakers Corner poppar upp i Båstad

Sneakers Corner poppar upp i Båstad

  Nya butiker 1103 Mode 328 Pop up 139 Pro 4255
Man vill tillföra mode och skor i Båstad under semesterveckorna. Med en pop up-butik för konceptet Sneakers Corner ska man skapa ett levande forum för inspiration, produktkännedom och umgänge. Se butiken här.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handelns två tyngsta trender

E-handelns två tyngsta trender

  E-handel 850 Retailtrender 33 Internationellt 1231
CROSS BORDER. Stuart Rose, partner på Mirus Capital Advisors, delar med sig av sina tankar kring e-handelns cross border-möjligheter.  Han lyfter fram två tunga trender.
Paleo med Creams of the stone age

Paleo med Creams of the stone age

  Nyheter 3498 Retailtrender 33 Internationellt 1231 Pop up 139
Krämer och andra kosmetikprodukter absorberas av kroppen när de appliceras. Precis som det vi äter (nåja, men vi förstår andemeningen), menar man på Creams of the stone age.
Boohoo i samarbete med Paris Hilton

Boohoo i samarbete med Paris Hilton

  E-handel 850 Mode 328 Nyheter 3498 Retailtrender 33
Det brittiska onlinebaserade modevarumärket Boohoo har inlett ett samarbete med Paris Hilton. Hon står som meddesigner för en kollektion som nu har lanserats globalt.
Fritt fram att prova innan du e-köper

Fritt fram att prova innan du e-köper

  Nyheter 3498 Mode 328 Pro 4255 E-handel 850
Vi har redan tidigare berättat om trenden med "prova-innan-du-köper"-tjänst. E-handeln går nu från att ha begränsat tjänsten till att göra den tillgänglig för alla.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Interaktiv inspiration hos Whyred

Interaktiv inspiration hos Whyred

  Mode 328 Ny teknik 446 Kundupplevelser 262 Visual Merchandising 152
Whyred satsar på inspirerande digital signage i butik. Den interaktiva skärmen aktiveras automatiskt när en person närmar sig. Med hjälp av mobilen kan kunden ta över skärmen där information, inspiration och shopping väntar. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny hållbarhetschef på Coop

Ny hållbarhetschef på Coop

  Karriär 242 Nyheter 3498 Hållbarhet 192 Personer 239
Coop rekryterar Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon varit hållbarhetschef.
Coop levererar med ny el-lastbil

Coop levererar med ny el-lastbil

  Hållbarhet 192 Logistik 106 Pro 4255 Nyheter 3498
Den nya lastbilen visas i samband med att Volvo Ocean Race anländer till Göteborg nu i veckan. Bilen är skräddarsydd för tempererade livsmedelstransporter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Katarina ny hållbarhetsexpert

Katarina ny hållbarhetsexpert

  Nyheter 3498 Karriär 242 Hållbarhet 192 Personer 239
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel stärker upp med hållbarhetsexpertis. Det är Katarina Rosenqvist som nu tar sig an uppgiften. 
AVAVAV öppnar fysisk butik

AVAVAV öppnar fysisk butik

  Mode 328 Pro 4255 E-handel 850 Nyheter 3498
Grundarna av Monki, Cheap Monday och Weekday tar nu sitt senaste onlineprojekt in i den fysiska handeln. Innan året är slut öppnar man den första butiken i Stockholm. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Instavänlig hållbarhet i marmor

Instavänlig hållbarhet i marmor

  Hållbarhet 192 Nyheter 3498 Retailtrender 33
Varuhuset Selfridges har lanserat en fontän för dricksvatten. Tanken är att man ska fylla på sin egen flaska i stället för att köpa nya som sedan kasseras.
Personaliserad retailupplevelse med AI

Personaliserad retailupplevelse med AI

  Mode 328 Pro 4255 Produktutveckling 290 Ny teknik 446
Underklädesmärket använder artificiell intelligens för att analysera kundrecensioner, utveckla varumärket, produkterna och skapa rätt retailkoncept. Man drar nu nytta av sin erfarenhet som e-handlare för att skapa personaliserade butiksupplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kreditkort ska hålla haven blå

Kreditkort ska hålla haven blå

  Nyheter 3498 Retailtrender 33 Hållbarhet 192
I samband med World Ocean Day berättade American Express att man skapat ett kreditkort som till största delen består av plastavfall från haven. Man gör det i samarbete med Parley, en organisation som vill stoppa förstörelsen av världens hav.