Nu pågår Fashion Revolution Week

  LÄSTID: 1 MINUT

HÅLLBARHET. Just nu pågår Fashion Revolution Week på Ibiza. Den arrangeras av en global rörelse, Fashion Revolution, som uppmanar modebranschen till förbättring genom transparens, hållbarhet och etik.

Det årliga kampanjen äger i år rum 23–29 april. Den inleds vid samma tid på året som textilfabriken Rana Plaza i Dhaka rasade samman. I samband med olyckan omkom 1138 personer och många fler skadades. Detta var den 24 april 2013.

”Vi använder den här veckan för att uppmuntra miljoner människor att fråga #whomademyclothes, och genom detta kräva ökad transparens i produktionskedjorna”.

Filmen är produced av Futerra.





Smeg firar tillsammans med Musse

Smeg firar tillsammans med Musse

  Design 307 Retailtrender 46
Smeg fyller 70 år i år. Det firar man tillsammans med ett annat födelsedagsbarn – Musse Pigg. Disneys figur firar som vi tidigare berättat 90 år 2018 och i samband med det arrangeras en rad evenemang och samarbeten.
Sabina Ddumbas kärlek till skor

Sabina Ddumbas kärlek till skor

  Retailtrender 46 Personer 260 Nyheter 3579 Mode 347
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor.
Här öppnar H&M:s nya outletbutik

Här öppnar H&M:s nya outletbutik

  Pro 4352 Köpcentrum 612 Mode 347 Nyheter 3579
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. "Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Therese Lindgren goes Lagerhaus

Therese Lindgren goes Lagerhaus

  Nyheter 3579 Hållbarhet 201 Retailtrender 46 Design 307
I november släpper Lagerhaus en kollektion i samarbete med Therese Lindgren. Med hållbara produkter vill hon skapa en ombonad och trygg hemmiljö.
Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

  Nyheter 3579 Mode 347 Internationellt 1268 E-handel 882
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

  Hållbarhet 201 Nyheter 3579 Design 307 Retailtrender 46
Ica har tillsammans med årets Rosa Bandet-designer, Bea Szenfeld, tagit fram en rosa papperskasse som säljs till förmån för Cancerfonden.
Nollutsläpp för leveranser från Ikea

Nollutsläpp för leveranser från Ikea

  Pro 4352 Hållbarhet 201 Nyheter 3579 Logistik 114
Ikea-koncernen siktar på 100 procent utsläppsfria hemleveranser till 2025. I fem storstäder ska alla transporter hem till kund vara eldrivna senast år 2020.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny inköpschef och kreativ chef

Ny inköpschef och kreativ chef

  Nyheter 3579 Mode 347 Karriär 260
Indiska anställer Lena von Segebaden och Helena Leach Squire som inköpschef samt kreativ chef. De kommer i sina roller arbeta med alla delar i Indiskas sortiment och att fortsätta stärka varumärket.
Futuristiskt 10 Corso Como i New York

Futuristiskt 10 Corso Como i New York

  Nya butiker 1135 Internationellt 1268 Retailtrender 46 Butikskoncept 762
Milanobaserade livsstilskonceptet 10 Corso Como har öppnat en ny butik. Denna gång i New York’s Seaport District. Butiken är cirka 2 800 kvadratmeter stor och innehåller varumärkets unika mix av mode, design, böcker samt mat och dryck.
Thomas Sandell designar för Plantagen

Thomas Sandell designar för Plantagen

  Design 307 Retailtrender 46 Nyheter 3579
Plantagen lanserar nya kollektion Extend your space som är framtagen av arkitekten Thomas Sandell. Serien innehåller sju produkter "som på ett modernt sätt bidrar till att integrera fler växter i hemmet"
Perfekt passform med kroppsstrumpa

Perfekt passform med kroppsstrumpa

  Pro 4352 E-handel 882 Ny teknik 467 Mode 347
Den extrema personaliseringen är här. Det japanska varumärket Zozo säljer kläder online med ambitionen att hitta den perfekta passformen. Man gör det med hjälp av en kroppsstrumpa och AI.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stjärnornas favorit på väg till Europa

Stjärnornas favorit på väg till Europa

  Mode 347 Nyheter 3579 Internationellt 1268 Nya butiker 1135
Designers, konstnärer och världsartister tävlade om att synas i den första butiken. Nu gör varumärket comeback i en internationell storsatsning med tre nya butikskoncept. Man gör också entré i Europa.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Då öppnar AVAVAV i Stockholm

Då öppnar AVAVAV i Stockholm

  Mode 347 Nyheter 3579 Nya butiker 1135 Handelsplatser 132
Som vi tidigare har berättat dyker AVAVAV upp i Stockholm med en fysisk pop up-butik. Nu är datumet satt.
Varuhus sätter kvinnors kraft i fokus

Varuhus sätter kvinnors kraft i fokus

  Mode 347 Pro 4352 Kundupplevelser 282 Internationellt 1268
I samband med att varuhuset nyöppnar sin avdelning för dammode lanserar man också kampanjen Holly Nichols. Det är en månad lång hyllning till kvinnors kraft och påverkan på samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Öppna ytor hos Harvey Nichols

Öppna ytor hos Harvey Nichols

  Design 307 Pro 4352 Visual Merchandising 158 Nya butiker 1135
Harvey Nichols har byggt om sitt våningsplan för dammode. På öppna ytor och med flödande dagsljus har man skapat en yta där kunderna kan röra sig fritt bland varumärken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lidl Sverige pilot för NollCO2

Lidl Sverige pilot för NollCO2

  Hållbarhet 201 Nya butiker 1135 Pro 4352 Nyheter 3579
Nu tar dagligvarukedjan Lidl ett nytt steg mot en ännu mer hållbar detaljhandel. Den nya butiken blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt med miljökrav som är bland de tuffaste i världen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Enbart ekologisk juice år 2025

Enbart ekologisk juice år 2025

  Produktutveckling 295 Pro 4352 Nyheter 3579 Hållbarhet 201
Dagligvarukedjan och dess systervarumärke har tagit ett hållbart beslut. Kedjorna kommer utöka sitt sortiment med ekologiska fruktjuicer. År 2025 räknar man med att enbart erbjuda certifierade produkter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tar ställning mot modevärldens ideal

Tar ställning mot modevärldens ideal

  Varumärken 256 Retailtrender 46 E-handel 882
Kampanjbilderna retuscheras inte längre. Och nu bjuder man in kunderna att vara modeller. Nelly tar ställning mot ohälsosamma ideal i modevärlden.
Acne i samarbete med Fjällräven

Acne i samarbete med Fjällräven

  Varumärken 256 Nyheter 3579 Mode 347 Retailtrender 46
"Från ett svenskt märke till ett annat kommer ett unikt samarbete där natur möter mode. Acne Studios Fjällräven. Startar globalt den 6 september."
Lidl rekryterar hållbarhetsstrateg

Lidl rekryterar hållbarhetsstrateg

  Personer 260 Hållbarhet 201 Karriär 260 Nyheter 3579
Lidl rekryterar hållbarhetsstrateg Annika Skogvik. Hon kommer närmast från en position som hållbarhetsstrateg vid Stockholms läns sjukvårdsområde, en del av Stockholms läns landsting.