MQ i designsamarbete med Maria Westerlind

  LÄSTID: 2 MINUTER

I oktober lanserar MQ sitt första designsamarbete. Tillsammans presenterar Maria Westerlind och MQs eget varumärke ”Stockh lm” en kollektion klänningar uppsydda i handplockade tyger från Paris.

– Samarbetet mellan Stockh lm och Maria Westerlind känns som ett intressant tillfälle att ta design- och varumärkeshöjd på ett nytt sätt. Maria Westerlind har en gedigen historia och ett hantverk som vi beundrar och vill vara en del av, säger Daniel Ivarsson, chefsdesigner på MQ.

Tredje generationen

Som tredje generationens designer driver Maria Westerlind familjeföretaget, grundat redan 1948 med egen ateljé utanför Göteborg. Ett starkt miljöfokus har resulterat i att all produktion är lagd inom Europa med kvalitet som ledord.

Handplockade tyger i Paris

Kollektionen som tagits fram för MQ består av sex festklänningar och har fått namnet Stockh lm by Maria Westerlind. Tygerna till kollektionen har Maria själv handplockat i Paris.

– Det var en inspirerande utmaning att välja tyger till kollektionen, det är med tygerna allt börjar. Kvalitet och mönster är något jag brinner för och under min karriär har jag ofta återkommit till just europeiska leverantörer då de kunnat leva upp till mina högt ställda förväntningar, säger Maria Westerlind.

Lanseras i mitten av oktober

Stockh lm by Maria Westerlind släpps i utvalda MQ-butiker och på www.mq.se i mitten av oktober. Priserna kommer ligga mellan 1 500 och 2 000 kr.


MQ 13


KungSängen öppnar i Sickla

KungSängen öppnar i Sickla

  Nyheter 3788 Butikskoncept 837 Nya butiker 1215 Pro 4592
Sängtillverkaren KungSängen befinner sig i en utvecklingsfas och öppnar ny butik i Sickla. Konceptet innehåller ett affärssystem med integrerad kassalösning för butiker och webbshop.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  Pro 4592 Nyheter 3788 Mode 396 Varumärken 271
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  Nyheter 3788 Detaljhandel 152 Undersökningar 435 E-handel 960
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

  Pro 4592 Detaljhandel 152 Nyheter 3788 Internationellt 1348
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode med känsla för arkitektur

Mode med känsla för arkitektur

  Mode 396 Detaljhandel 152 Visual Merchandising 174 Pro 4592
Varumärket har öppnat butik i Coal Drops Yard vid Kings Cross i London. Det är resultatet av ett samarbete som syftade till att definiera synen på mode – och arkitektur.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Köpcentrum 680 Personer 346 Handelsplatser 150 Nyheter 3788
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

  Handelsplatser 150 Nya butiker 1215 Pro 4592 Nyheter 3788
Efter en lång tids letande har Mio hittat ett butiksläge i Luleå. I samband med Toys R Us stängning öppnades möjligheten för Mio att etablera sig i Storhedens handelsområde i Luleå.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Nyheter 3788 Retailtrender 60 Köpcentrum 680 Pro 4592
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt containercentrum expanderar

Nytt containercentrum expanderar

  Destinationer 155 Handelsplatser 150 Internationellt 1348 Pro 4592
Konceptet ska fungera som en inkubator för lokala handlare och restauratörer. Nu öppnar man det andra centrumet, även detta är byggt av anpassade fraktcontainrar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

  Nyheter 3788 Detaljhandel 152 E-handel 960
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

  Pro 4592 Nya butiker 1215 Kundupplevelser 336 Köpcentrum 680
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annika Elfström ny CIO på Lindex

Annika Elfström ny CIO på Lindex

  Nyheter 3788
Annika Elfström blir ny CIO på Lindex och medlem i koncernledningen. Annika kommer närmast från rollen som digital transformationschef på Stena Rederi.
”För enkelt att utropa butiksdöd”

”För enkelt att utropa butiksdöd”

  Personer 346 Pro 4592 Detaljhandel 152 Köpcentrum 680
Att utropa butiksdöd och prata om e-handeln som ett hot är för enkelt. Framtidens handel ställer helt nya krav på fastighetsägare och arkitekter. Det menar Jonas Ericsson, själv arkitekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här blir kontantlösa butiker olagliga

Här blir kontantlösa butiker olagliga

  Detaljhandel 152 Nyheter 3788 Pro 4592
En ny lag gör kontantlösa butiker olagliga. Under sommaren träder den i kraft i staden där verksamheter som inte tar emot kontanter kommer att bötfällas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se Starbucks senaste flaggskepp

Se Starbucks senaste flaggskepp

  Destinationer 155 Design 332 Butikskoncept 837 Pro 4592
Den internationella satsningen på upplevelsebaserade flaggskepp fortsätter. Starbucks har nu öppnat sitt femte Reserve Roastery. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Testar tysta eldrivna nattleveranser

Testar tysta eldrivna nattleveranser

  Hållbarhet 232 Nyheter 3788 Pro 4592 Logistik 136
McDonald's har inlett försök med eldrift för leveranser av råvaror till utvalda restauranger i Stockholm. Projektet ska minska transportutsläpp samt bidra till en mer trivsam stadsmiljö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Veganskt koncept till Stockholmsverken

Veganskt koncept till Stockholmsverken

  Pro 4592 Cityhandel 282 Köpcentrum 680 Nyheter 3788
Veganska matkonceptet etablerar sin första restaurang i Stockholmsverken. Här ska man lyfta hållbarhetsfrågan och sätta grön mat i strålkastarljuset. Bakom konceptet står en artist och skådespelare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Omnichannel 333 Pro 4592 Nyheter 3788 Undersökningar 435
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

  Nyheter 3788 Hållbarhet 232 Varumärken 271 Personer 346
Skönhetsvarumärket Indy Beauty ägs och drivs av Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers. Nu har man inlett ett långsiktigt samarbete med stödorganisationen Tjejzonen.
Åhléns startar nytt butikskoncept

Åhléns startar nytt butikskoncept

  Nya butiker 1215 Nyheter 3788 Pro 4592 Butikskoncept 837
Under våren 2019 lanserar Åhléns ett nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden. Fokus ligger på fyndpriser och ett frekvent uppdaterat sortiment.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!