Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

  LÄSTID: 4 MINUTER

Vinnarna av NCSC Sweden Awards 2018 utsågs i går under en galakväll i samband med Sweden Urban Arena.

Evenemanget som ägde rum på Stockholm Waterfront Congress i Stockholm. Här är samtliga vinnare.

Best Shopping Center – Väla, Skandia Fastigheter

Vinnaren av det nationella priset går automatiskt till final i den nordiska tävlingen som avgörs i samband med NCSC årskonferens i maj 2019, Stockholm.

Juryns motivering:

Årets vinnare av bästa svenska köpcentrum är ett center som är bra på det mesta och som inte har någon direkt svaghet. Centret är väl genomarbetat i alla aspekter och väl anpassat till sin marknad, har tydliga strategier och konkreta mål inom alla områden. Genomförandet präglas av kreativitet, kontinuitet, uppfinnesrikedom och en hel del mod.

Med ett konsekvent och långsiktigt arbete har man skapat kontinuerlig besöks och omsättningstillväxt och ger en god avkastning till ägarna.

Centret har en centrumledning som är synlig och aktiv vilket ger en familjär känsla som sprider sig till personal, hyresgäster, leverantörer och samarbetspartners. Man har ett tydligt engagemang i allt som görs, en lyhördhet för sina besökare och ett genuint samhällsengagemang. Centret är mycket uppskattat av sina kunder för atmosfären, tillgängligheten och arkitekturen.

Jury för Best Shopping Center Award:
Charles Larsson, Retail eX, Juryns ordförande, 
Tobias Rönnberg, Konsult, HUI Research, Kate Rutter, Establishment Manager, Telenor, Bjarte Haavaag, Arkitekt, Ramboll.


Best Marketing Campaign – Frölunda torg

Alonnika flyttar in i Frölunda Torg

Inför jul ville centrumet visa upp utbudet på ett annorlunda sätt. Därför lät man Alonnika flytta in i ett eget hus mitt i köpcentrumet. Under två veckor bodde hon där och rapporterade allt om sina upplevelser via sociala medier.

Juryns motivering:

En väl genomförd kampanj som på ett innovativt och smart sätt involverar såväl besökarna och centret som hyresgästerna och ger en känsla av att här finns allt man behöver för en fungerande tillvaro – här skulle man kunna bo.

Kampanjen drivs framåt genom en fantastisk huvudperson som sprider en varm och trevlig hemma-hos-känsla och som väcker nyfikenhet och lust att följa kampanjen framåt. En unik och intelligent kampanjuppbyggnad där sociala medier och upplevelse på plats löper parallellt sida vid sida. En tydlig idé och klara målsättningar som överträffade alla förväntningar och uppsatta mål. En kampanj med händelserna i centrum.

Jury för Best Marketing Campaign:
Gustaf Dahlbeck, Head of Marketing Scandinavia, Clear Channel (Juryns ordförande), 
Johanna Svensson, VD, Tomorro, Ulrika Nordström, Marknadschef Väla/Gallerian Magnus Stenbock, Skandia Fastigheter AB, Niklas Puranen, Center Manager, Citycon, Anette Johansson, CEO, Nikita Hair.


Best Innovation – The Lobby

The Lobby är AMF Fastigheters satsning för att testa och utveckla framtidens handel. Här rör sig kunder i gränslandet mellan köpupplevelsen i digitala kanaler och den fysiska handelsplatsen.

Juryns motivering:

Vinnaren av utmärkelsen Best Innovation är inte ett färdigt koncept – och det är också en del av dess grundidé. Att ständigt utvecklas till något nytt. Konceptet bryter sig loss från begränsande traditioner, det luckrar upp tidigare spelregler och kliver rakt ut i det oprövade.

 I en tid när förändring är det enda konstanta är detta ett initiativ som uppmanar till experiment. Det bjuder också in till nya branschöverskridande samarbeten i nya former. När köpcentrumens traditionella affärsmodeller inte längre är självklara, då bidrar detta projekt till att branschen törs pröva nya vägar framåt. Det vill vi premiera.

Jury för Best Innovation:
Annki Cedervall, Head of department, Ramboll (Juryns ordförande), 
Annelie Gullström, Head of Business Development, AMF Fastigheter, Lena Warma Faring, VD, Handelstrender.


Best Retail/F&B Concept – Suitsupply

Nytänkande koncept med internationell touch där färg, form och mönster kombineras och utsmyckar lokalen på ett lekfullt sätt.

Juryns motivering:

Nytänkande koncept med internationell touch där färg, form och mönster kombineras och utsmyckar lokalen på ett lekfullt sätt. Ljussättningen framhäver produkternas approach och ger liv i den moderna butiken där det digitala möter det tidlösa klassiska. Ett omfattande och smakfullt sortiment med olika prisnivåer som ger möjlighet till slapp elegans eller att förvandlas till en skräddarsydd ”James Bond”. Utbudet kan individanpassas i butik eller online gällande både storlek och stil med det vidsträckta utbudet av tyger och material som erbjuds. Den fysiska butiken är sömlöst omnichannel integrerad med den användarvänliga hemsidan för att erbjuda kunden enkel och bekväm beställning samt leverans. I butiken finns kunnig och dedikerad personal samt skräddare vars högsta prioritet är att erbjuda personlig service. Ett besök här är en upplevelse utöver det vanliga och ger en förglimt om vad framtidens retail är på väg.

Jury för Best Retail/F&B Concept:
Annika Ljungberg, Marknadsområdeschef, Mood Kvarteret, 
Gabriella Löthman, Analytiker, Eurocommercial, Louise Bergqvist, Portfolio Manager-Leasing, Unibail-Rodamco Westfield.


Unibail-Rodamco 7 NCSC 12 AMF Fastigheter 22 HUI 41


Norden sattes i fokus på Mapic

Norden sattes i fokus på Mapic

  Nyheter 3638 Pro 4417 Butikskoncept 786
Under torsdagen arrangerade Mapic i samarbete med Nordic Council of Shopping Centrers ett seminarium med fokus på nordiska länderna. Dashl fanns bland företagen som berättade om sin verksamhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Millennials präglar framtidens köpcentrum

Millennials präglar framtidens köpcentrum

  Konsumentbeteende 308 Köpcentrum 634 Pro 4417 Måsteläsning 279
Han är VD och den drivande kraften bakom skapadet av koncernen Unibail-Rodamco-Westfield. Nu leder Christophe Cuvillier arbetet med att forma framtidens köpcentrum. Det är mycket präglat av millennials.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Varumärken 264 Pro 4417 Mode 360 E-handel 912
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

  Butikskoncept 786 Pop up 148 E-handel 912 Pro 4417
Det svenska varumärket har öppnat en pop up i Londons just nu hetaste område. Här visar man sina produkter, men man bjuder också in Londonborna till olika events.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monica ny HR-direktör på Axfood

Monica ny HR-direktör på Axfood

  Personer 287 Karriär 282 Nyheter 3638
Monica Längbo har utsetts till ny HR-direktör för Axfood. Hon börjar sin nya tjänst den 15 januari 2019.
E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  Undersökningar 406 E-handel 912 Pro 4417 Nyheter 3638
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

  Personer 287 Karriär 282 Nyheter 3638
Den 1 november tillträdde Jonas Strömvall tjänsten som fastighetschef med ansvar för Lidls Stockholmskontor.
Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Sociala medier 99 Mode 360 Nyheter 3638 Retailtrender 53
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
Se bilderna från Londons nya destination

Se bilderna från Londons nya destination

  Pro 4417 Destinationer 148 Måsteläsning 279 Cityhandel 266
Bilder! London har fått en ny måstedestination för alla som är intresserade av stadsutveckling, retail, köpcentrum och det urbana livet i största allmänhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

  Karriär 282 Nyheter 3638 Personer 287
Veronika Löfström har utsetts till HR-direktör för Kronans Apotek. Veronika kommer närmast från tjänsten som tillförordnad HR-chef för Circle K.
Här är alla finalister i Mapic Awards 2018

Här är alla finalister i Mapic Awards 2018

  Handelsplatser 138 Cityhandel 266 Internationellt 1288 Köpcentrum 634
Listan är en guldgruva med ny retail och spännande köpcentrumprojekt. Vi har sammanställt samtliga finalister i en inspirerande bildbonanza!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sushi för barn med Yama Kids

Sushi för barn med Yama Kids

  Nyheter 3638 Retailtrender 53
Sushi Yama har lanserat en barnmeny för att nå ut till sina yngre gäster. Menyn går under namnet Yama Kids.
Marie blir global VD för lyxvarumärke

Marie blir global VD för lyxvarumärke

  Nyheter 3638 Karriär 282 Personer 287
Svenska Tapetkoncernen WallVision, med säte i Borås, utser Marie Karlsson till global VD för det brittiska lyxvarumärket Cole & Son som är baserat i London.
Kinesiska turister storshoppar i Sverige

Kinesiska turister storshoppar i Sverige

  Internationellt 1288 Pro 4417 Nyheter 3638 Shoppingturism 51
Trots att relationen mellan Kina och Sverige fått sig en törn den senaste tiden ökar handeln från kinesiska turister i Sverige mer än någonsin.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annicas Handelsträdgård växer

Annicas Handelsträdgård växer

  Köpcentrum 634 Nyheter 3638 Butikskoncept 786 Nya butiker 1154
Piteås största handelsträdgård fortsätter sin satsning med en ny butik. Etableringen är ett led i utvecklingen av köpcentrumet Småstaden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

  Personer 287 Karriär 282 Nyheter 3638
Anna-Karin Nyman har utnämnts till kommunikationsdirektör på Castellum. Anna-Karin kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Jernkontoret.
Sätter den fygitala handeln i fokus

Sätter den fygitala handeln i fokus

  Pro 4417 Köpcentrum 634 Cityhandel 266 Trender 438
Årets upplaga av Mapic präglas av en detaljhandel i förändring. Nathalie Depetro, Director Mapic, berättar varför den fygitala handeln har satts i fokus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

  Kundupplevelser 294 Handelsplatser 138 Cityhandel 266 Nyheter 3638
Sedan man påbörjade sitt arbete 2016 har brotten minskat och besöksflödet ökat i de valda Purple Flag-områdena.
Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

  E-handel 912 Logistik 122 Nyheter 3638 Personer 287
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.