Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

  LÄSTID: 3 MINUTER

Vinnarna av NCSC Sweden Awards 2018 utsågs i går under en galakväll i samband med Sweden Urban Arena.

Evenemanget som ägde rum på Stockholm Waterfront Congress i Stockholm. Här är samtliga vinnare.

Best Shopping Center – Väla, Skandia Fastigheter

Vinnaren av det nationella priset går automatiskt till final i den nordiska tävlingen som avgörs i samband med NCSC årskonferens i maj 2019, Stockholm.

Juryns motivering:

Årets vinnare av bästa svenska köpcentrum är ett center som är bra på det mesta och som inte har någon direkt svaghet. Centret är väl genomarbetat i alla aspekter och väl anpassat till sin marknad, har tydliga strategier och konkreta mål inom alla områden. Genomförandet präglas av kreativitet, kontinuitet, uppfinnesrikedom och en hel del mod.

Med ett konsekvent och långsiktigt arbete har man skapat kontinuerlig besöks och omsättningstillväxt och ger en god avkastning till ägarna.

Centret har en centrumledning som är synlig och aktiv vilket ger en familjär känsla som sprider sig till personal, hyresgäster, leverantörer och samarbetspartners. Man har ett tydligt engagemang i allt som görs, en lyhördhet för sina besökare och ett genuint samhällsengagemang. Centret är mycket uppskattat av sina kunder för atmosfären, tillgängligheten och arkitekturen.

Jury för Best Shopping Center Award:
Charles Larsson, Retail eX, Juryns ordförande, 
Tobias Rönnberg, Konsult, HUI Research, Kate Rutter, Establishment Manager, Telenor, Bjarte Haavaag, Arkitekt, Ramboll.


Best Marketing Campaign – Frölunda torg

Alonnika flyttar in i Frölunda Torg

Inför jul ville centrumet visa upp utbudet på ett annorlunda sätt. Därför lät man Alonnika flytta in i ett eget hus mitt i köpcentrumet. Under två veckor bodde hon där och rapporterade allt om sina upplevelser via sociala medier.

Juryns motivering:

En väl genomförd kampanj som på ett innovativt och smart sätt involverar såväl besökarna och centret som hyresgästerna och ger en känsla av att här finns allt man behöver för en fungerande tillvaro – här skulle man kunna bo.

Kampanjen drivs framåt genom en fantastisk huvudperson som sprider en varm och trevlig hemma-hos-känsla och som väcker nyfikenhet och lust att följa kampanjen framåt. En unik och intelligent kampanjuppbyggnad där sociala medier och upplevelse på plats löper parallellt sida vid sida. En tydlig idé och klara målsättningar som överträffade alla förväntningar och uppsatta mål. En kampanj med händelserna i centrum.

Jury för Best Marketing Campaign:
Gustaf Dahlbeck, Head of Marketing Scandinavia, Clear Channel (Juryns ordförande), 
Johanna Svensson, VD, Tomorro, Ulrika Nordström, Marknadschef Väla/Gallerian Magnus Stenbock, Skandia Fastigheter AB, Niklas Puranen, Center Manager, Citycon, Anette Johansson, CEO, Nikita Hair.


Best Innovation – The Lobby

The Lobby är AMF Fastigheters satsning för att testa och utveckla framtidens handel. Här rör sig kunder i gränslandet mellan köpupplevelsen i digitala kanaler och den fysiska handelsplatsen.

Juryns motivering:

Vinnaren av utmärkelsen Best Innovation är inte ett färdigt koncept – och det är också en del av dess grundidé. Att ständigt utvecklas till något nytt. Konceptet bryter sig loss från begränsande traditioner, det luckrar upp tidigare spelregler och kliver rakt ut i det oprövade.

 I en tid när förändring är det enda konstanta är detta ett initiativ som uppmanar till experiment. Det bjuder också in till nya branschöverskridande samarbeten i nya former. När köpcentrumens traditionella affärsmodeller inte längre är självklara, då bidrar detta projekt till att branschen törs pröva nya vägar framåt. Det vill vi premiera.

Jury för Best Innovation:
Annki Cedervall, Head of department, Ramboll (Juryns ordförande), 
Annelie Gullström, Head of Business Development, AMF Fastigheter, Lena Warma Faring, VD, Handelstrender.


Best Retail/F&B Concept – Suitsupply

Nytänkande koncept med internationell touch där färg, form och mönster kombineras och utsmyckar lokalen på ett lekfullt sätt.

Juryns motivering:

Nytänkande koncept med internationell touch där färg, form och mönster kombineras och utsmyckar lokalen på ett lekfullt sätt. Ljussättningen framhäver produkternas approach och ger liv i den moderna butiken där det digitala möter det tidlösa klassiska. Ett omfattande och smakfullt sortiment med olika prisnivåer som ger möjlighet till slapp elegans eller att förvandlas till en skräddarsydd ”James Bond”. Utbudet kan individanpassas i butik eller online gällande både storlek och stil med det vidsträckta utbudet av tyger och material som erbjuds. Den fysiska butiken är sömlöst omnichannel integrerad med den användarvänliga hemsidan för att erbjuda kunden enkel och bekväm beställning samt leverans. I butiken finns kunnig och dedikerad personal samt skräddare vars högsta prioritet är att erbjuda personlig service. Ett besök här är en upplevelse utöver det vanliga och ger en förglimt om vad framtidens retail är på väg.

Jury för Best Retail/F&B Concept:
Annika Ljungberg, Marknadsområdeschef, Mood Kvarteret, 
Gabriella Löthman, Analytiker, Eurocommercial, Louise Bergqvist, Portfolio Manager-Leasing, Unibail-Rodamco Westfield.


NCSC 12 Westfield 19 AMF Fastigheter 24 Skandia Fastigheter 3


Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

  Pro 4599 Detaljhandel 161 Nya butiker 1220 Destinationer 158
Kedjan öppnar den 11 april sin hittills största butik. Nu har man släppt fler detaljer kring sitt erbjudande – det liknar allt mer en fullvärdig destination.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Årets gym öppnar i Lidls handelsbyggnad

Årets gym öppnar i Lidls handelsbyggnad

  Detaljhandel 161 Handelsplatser 151 Nyheter 3791 Pro 4599
Hösten 2020 öppnar sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson en tränings- och hälsoanläggning i Lidls handelsbyggnad.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

JLL Retail Agency förstärker teamet

JLL Retail Agency förstärker teamet

  Karriär 330 Personer 348 Nyheter 3791
JLL Retail Agency växer och rekryterar två nya medarbetare, Malin Andersson och Jennifer Karlberg. ”Vi är otroligt glada över att ha rekryterat två riktigt vassa kompetenser som kommer tillgodose våra kunders behov”.
Butik skapas av köpcentrumets besökare

Butik skapas av köpcentrumets besökare

  Pro 4599 Detaljhandel 161 Nyheter 3791 Produktutveckling 306
En ny butik vars innehåll helt bestämts av besökarna. Det blir verklighet i vår när man som första köpcentrum låter besökarna rösta fram ett helt nytt butikskoncept.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny marknadsansvarig på Storesupport

Ny marknadsansvarig på Storesupport

  Detaljhandel 161 E-handel 961 Nyheter 3791 Personer 348
Storesupport har rekryterat Josefin Holmqvist som marknadsansvarig. Målsättningen att stärka företagets roll som ledande helhetsleverantör till Sveriges detaljhandel
30 000 butiker senare …

30 000 butiker senare …

  Detaljhandel 161 Nyheter 3791 Internationellt 1352 Nya butiker 1220
Det är 30 000 butiker och 48 år mellan de två bilderna. Under gårdagen öppnade Starbucks sin butik (jo, de kallar det butiker) nummer 30 000 i Shenzhen i Kina. 
Här är New Yorks nya måstedestination

Här är New Yorks nya måstedestination

  Måsteläsning 302 Internationellt 1352 Detaljhandel 161 Pro 4599
På den västra sidan av Manhattan i New York har en ny destination öppnat. I detta mixade projekt möts man av 100 000 kvadratmeter detaljhandelsyta på sju våningar samt ett spektakulärt konstverk. Detta är utan tvekan en av årets största händelser i köpcentrumvärlden. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

KungSängen öppnar i Sickla

KungSängen öppnar i Sickla

  Handelsplatser 151 Nyheter 3791 Butikskoncept 839 Nya butiker 1220
Sängtillverkaren KungSängen befinner sig i en utvecklingsfas och öppnar ny butik i Sickla. Konceptet innehåller ett affärssystem med integrerad kassalösning för butiker och webbshop.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  Detaljhandel 161 Nyheter 3791 Varumärken 272 Mode 396
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  Undersökningar 435 Nyheter 3791 Detaljhandel 161 E-handel 961
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

  Internationellt 1352 Pro 4599 E-handel 961 Detaljhandel 161
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Personer 348 Handelsplatser 151 Köpcentrum 683 Nyheter 3791
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

  Nyheter 3791 Nya butiker 1220 Handelsplatser 151 Pro 4599
Efter en lång tids letande har Mio hittat ett butiksläge i Luleå. I samband med Toys R Us stängning öppnades möjligheten för Mio att etablera sig i Storhedens handelsområde i Luleå.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Köpcentrum 683 Nyheter 3791 Pro 4599 Retailtrender 60
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Möter konsumenten med marknad

Möter konsumenten med marknad

  Kundupplevelser 339 Detaljhandel 161 Nya butiker 1220 Pro 4599
Marknaden ska utmana det traditionella sättet att möta konsumenten och fungera som en inspirationsplats där man kan dofta, smaka och uppleva produkterna på ett nytt sätt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt containercentrum expanderar

Nytt containercentrum expanderar

  Destinationer 158 Köpcentrum 683 Design 333 Pro 4599
Konceptet ska fungera som en inkubator för lokala handlare och restauratörer. Nu öppnar man det andra centrumet, även detta är byggt av anpassade fraktcontainrar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

  E-handel 961 Nyheter 3791 Detaljhandel 161
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

  Nya butiker 1220 Köpcentrum 683 Pro 4599 Nyheter 3791
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annika Elfström ny CIO på Lindex

Annika Elfström ny CIO på Lindex

  Nyheter 3791
Annika Elfström blir ny CIO på Lindex och medlem i koncernledningen. Annika kommer närmast från rollen som digital transformationschef på Stena Rederi.
”För enkelt att utropa butiksdöd”

”För enkelt att utropa butiksdöd”

  Pro 4599 Detaljhandel 161 Design 333 Handelsplatser 151
Att utropa butiksdöd och prata om e-handeln som ett hot är för enkelt. Framtidens handel ställer helt nya krav på fastighetsägare och arkitekter. Det menar Jonas Ericsson, själv arkitekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!