Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

  LÄSTID: 3 MINUTER

Vinnarna av NCSC Sweden Awards 2018 utsågs i går under en galakväll i samband med Sweden Urban Arena.

Evenemanget som ägde rum på Stockholm Waterfront Congress i Stockholm. Här är samtliga vinnare.

Best Shopping Center – Väla, Skandia Fastigheter

Vinnaren av det nationella priset går automatiskt till final i den nordiska tävlingen som avgörs i samband med NCSC årskonferens i maj 2019, Stockholm.

Juryns motivering:

Årets vinnare av bästa svenska köpcentrum är ett center som är bra på det mesta och som inte har någon direkt svaghet. Centret är väl genomarbetat i alla aspekter och väl anpassat till sin marknad, har tydliga strategier och konkreta mål inom alla områden. Genomförandet präglas av kreativitet, kontinuitet, uppfinnesrikedom och en hel del mod.

Med ett konsekvent och långsiktigt arbete har man skapat kontinuerlig besöks och omsättningstillväxt och ger en god avkastning till ägarna.

Centret har en centrumledning som är synlig och aktiv vilket ger en familjär känsla som sprider sig till personal, hyresgäster, leverantörer och samarbetspartners. Man har ett tydligt engagemang i allt som görs, en lyhördhet för sina besökare och ett genuint samhällsengagemang. Centret är mycket uppskattat av sina kunder för atmosfären, tillgängligheten och arkitekturen.

Jury för Best Shopping Center Award:
Charles Larsson, Retail eX, Juryns ordförande, 
Tobias Rönnberg, Konsult, HUI Research, Kate Rutter, Establishment Manager, Telenor, Bjarte Haavaag, Arkitekt, Ramboll.


Best Marketing Campaign – Frölunda torg

Alonnika flyttar in i Frölunda Torg

Inför jul ville centrumet visa upp utbudet på ett annorlunda sätt. Därför lät man Alonnika flytta in i ett eget hus mitt i köpcentrumet. Under två veckor bodde hon där och rapporterade allt om sina upplevelser via sociala medier.

Juryns motivering:

En väl genomförd kampanj som på ett innovativt och smart sätt involverar såväl besökarna och centret som hyresgästerna och ger en känsla av att här finns allt man behöver för en fungerande tillvaro – här skulle man kunna bo.

Kampanjen drivs framåt genom en fantastisk huvudperson som sprider en varm och trevlig hemma-hos-känsla och som väcker nyfikenhet och lust att följa kampanjen framåt. En unik och intelligent kampanjuppbyggnad där sociala medier och upplevelse på plats löper parallellt sida vid sida. En tydlig idé och klara målsättningar som överträffade alla förväntningar och uppsatta mål. En kampanj med händelserna i centrum.

Jury för Best Marketing Campaign:
Gustaf Dahlbeck, Head of Marketing Scandinavia, Clear Channel (Juryns ordförande), 
Johanna Svensson, VD, Tomorro, Ulrika Nordström, Marknadschef Väla/Gallerian Magnus Stenbock, Skandia Fastigheter AB, Niklas Puranen, Center Manager, Citycon, Anette Johansson, CEO, Nikita Hair.


Best Innovation – The Lobby

The Lobby är AMF Fastigheters satsning för att testa och utveckla framtidens handel. Här rör sig kunder i gränslandet mellan köpupplevelsen i digitala kanaler och den fysiska handelsplatsen.

Juryns motivering:

Vinnaren av utmärkelsen Best Innovation är inte ett färdigt koncept – och det är också en del av dess grundidé. Att ständigt utvecklas till något nytt. Konceptet bryter sig loss från begränsande traditioner, det luckrar upp tidigare spelregler och kliver rakt ut i det oprövade.

 I en tid när förändring är det enda konstanta är detta ett initiativ som uppmanar till experiment. Det bjuder också in till nya branschöverskridande samarbeten i nya former. När köpcentrumens traditionella affärsmodeller inte längre är självklara, då bidrar detta projekt till att branschen törs pröva nya vägar framåt. Det vill vi premiera.

Jury för Best Innovation:
Annki Cedervall, Head of department, Ramboll (Juryns ordförande), 
Annelie Gullström, Head of Business Development, AMF Fastigheter, Lena Warma Faring, VD, Handelstrender.


Best Retail/F&B Concept – Suitsupply

Nytänkande koncept med internationell touch där färg, form och mönster kombineras och utsmyckar lokalen på ett lekfullt sätt.

Juryns motivering:

Nytänkande koncept med internationell touch där färg, form och mönster kombineras och utsmyckar lokalen på ett lekfullt sätt. Ljussättningen framhäver produkternas approach och ger liv i den moderna butiken där det digitala möter det tidlösa klassiska. Ett omfattande och smakfullt sortiment med olika prisnivåer som ger möjlighet till slapp elegans eller att förvandlas till en skräddarsydd ”James Bond”. Utbudet kan individanpassas i butik eller online gällande både storlek och stil med det vidsträckta utbudet av tyger och material som erbjuds. Den fysiska butiken är sömlöst omnichannel integrerad med den användarvänliga hemsidan för att erbjuda kunden enkel och bekväm beställning samt leverans. I butiken finns kunnig och dedikerad personal samt skräddare vars högsta prioritet är att erbjuda personlig service. Ett besök här är en upplevelse utöver det vanliga och ger en förglimt om vad framtidens retail är på väg.

Jury för Best Retail/F&B Concept:
Annika Ljungberg, Marknadsområdeschef, Mood Kvarteret, 
Gabriella Löthman, Analytiker, Eurocommercial, Louise Bergqvist, Portfolio Manager-Leasing, Unibail-Rodamco Westfield.


AMF Fastigheter 22 NCSC 12 Westfield 18 HUI 41


City Gross personaliserar lojalitetsprogram

City Gross personaliserar lojalitetsprogram

  Pro 4505 Nyheter 3698 Kundvård 68
City Gross har lanserat ett nytt lojalitetsprogram för sina kunder, Prio. Via analys av data personaliseras erbjudanden och kommunikation.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lidl utvecklar på framgångsrik marknad

Lidl utvecklar på framgångsrik marknad

  Nyheter 3698 Nya butiker 1174
Lidl Sverige utvecklar butiksbeståndet i Frölunda. Stänger en butik i samband med rivning – men öppnar en ny på annan plats.
Ny affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen

Ny affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen

  Karriär 303 Nyheter 3698 Personer 309
Apoteksgruppens har bildat en ny enhet med syfte att driva bolagets affärsutveckling. Daniel Lindin har rekryterats som ansvarig för den nya satsningen.
Eytys och H&Ms växande samarbete

Eytys och H&Ms växande samarbete

  Nyheter 3698 Design 319 Retailtrender 54 Mode 376
Den här veckan lanseras H&M:s samarbete med Stockholmsbaserade varumärket Eytys. Vad som skulle bli en skokollektion växte snabbt till något större.
Rachel ny Head of Agency på Stadium

Rachel ny Head of Agency på Stadium

  Karriär 303 Personer 309 Nyheter 3698
Rachel Stenudd har tillträtt som ny Head of Agency på sportkedjan Stadium. Rachel kommer närmast från en liknande position på Oriflame.
Plantagen öppnar nytt logistikcenter

Plantagen öppnar nytt logistikcenter

  Pro 4505 Nyheter 3698 Logistik 131
Packning för butik, som tidigare genomförts i Holland, Tyskland, Danmark och Helsingborg centraliseras nu till nya lokaler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stipendium ger modetalanger flygande start

Stipendium ger modetalanger flygande start

  Karriär 303 Nyheter 3698 Mode 376
Praktik i Shanghai, modestudier i London och lansering av ett nytt premiummärke för kepsar. Sex unga modetalanger belönas av Carl Casons Stipendiefond.
Thon Property i storavtal med H&M

Thon Property i storavtal med H&M

  Nya butiker 1174 Pro 4505 Köpcentrum 656 Nyheter 3698
Olav Thon Gruppen satsar offensivt på flera håll i landet och det står nu klart att H&M & Afound nyetablerar samt utökar flera redan befintliga ytor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu rullas 500 robotar ut i butik

Nu rullas 500 robotar ut i butik

  Ny teknik 497 Pro 4505 Nyheter 3698
Närmare 500 robotar gör nu entré hos butikskedjorna. Genom att cirkulera i butikerna ska de upptäcka problem och frigöra tid för personalen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

  E-handel 934 Varumärken 268 Mode 376 Pro 4505
Ellos nya kampanj uppmuntrar till ett aktivt liv. Kampanjen är gjord med hjälp av företagets egna medarbetare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marie Nygren ny VD på Kooperativa Förbundet

Marie Nygren ny VD på Kooperativa Förbundet

  Karriär 303 Personer 309 Nyheter 3698
De senaste åren har KF och Coop genomfört stora förändringar i organisationen. Nu har man utsett Marie Nygren till ny VD på KF.
Pernilla Nissler ny VD på Blocket

Pernilla Nissler ny VD på Blocket

  Karriär 303 Personer 309 Nyheter 3698
Pernilla Nissler, tidigare affärsområdeschef på Tele2, tillträder rollen som ny VD på Blocket.
Nu ska kedjornas arbetsmiljö granskas

Nu ska kedjornas arbetsmiljö granskas

  Pro 4505 Nyheter 3698
I ett nytt forskningsprojekt ska man studera hur arbetsmiljöarbetet i kedjeföretag inom detaljhandeln kan förbättras och bli effektivare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Startup vill göra barn till aktiva hjältar

Startup vill göra barn till aktiva hjältar

  Pro 4505 Nyheter 3698 Varumärken 268
Skokedjan har köpt in sig i en startup vars mission är att aktivera barn via lek. Tillsammans ska man nu lyfta varumärket och göra det till en game changer.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Antalet apotek ökade under 2018

Antalet apotek ökade under 2018

  Nyheter 3698
Sveriges Apoteksförening har tagit fram statistik om antalet apotek 2018. I slutet av året fanns 1 422 öppenvårdsapotek jämfört med 1 411 året innan.
Hållbar ljusfestival lyser upp London

Hållbar ljusfestival lyser upp London

  Kundupplevelser 314 Cityhandel 271 Pro 4505 Nyheter 3698
Stig ut ur mörkret och in i ett upplyst London i januari! Området arrangerar ljusfestival med fokus på hållbarhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nya tjänster adderas till Key by Amazon

Nya tjänster adderas till Key by Amazon

  Pro 4505 Nyheter 3698 Logistik 131 E-handel 934
Alexa må hamna mest i fokus under CES som pågår just nu i Las Vegas. Men i dagarna släpper företaget även flera nyheter om tjänsten Key by Amazon.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny marknadschef hos Svenssons i Lammhult

Ny marknadschef hos Svenssons i Lammhult

  Nyheter 3698 Personer 309 Karriär 303
Bon-Hee Jones Svensson har tillträtt som som ny marknadschef på Svenssons i Lammhult. Hon kommer närmast från byggbranschen och Inwido Sverige.
AVAVAV öppnar i Mood Stockholm

AVAVAV öppnar i Mood Stockholm

  Köpcentrum 656 Cityhandel 271 Mode 376 Nyheter 3698
I slutet av januari öppnar AVAVAV en butik som också ska fungera som showroom och PR-kontor. Etableringen sker i Mood Stockholm.  
Svenskarna vill handla lokalt och återvinna

Svenskarna vill handla lokalt och återvinna

  Pro 4505 Nyheter 3698 Hållbarhet 219 Undersökningar 419
Svenskarnas inställning till miljöåtaganden har kartlagts. Resultatet visar att man under 2019 tänker återvinna, handla lokalt och konsumera mindre.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!