Puma satte skosulan på flaggskeppets fasad

 
I går berättade Handelstrender om att Coop i Florens prisats för sin butiksdesign under Euroshop. Även Pumas flaggskeppsbutik i Osaka belönades med Euroshop Retail Design Award. Det mest slående från utsidan är den röda fasaden på Pumas flaggskepp. Dels för att den är inspirerad av en Pumaskos sula, dels för att den är genomskinlig – … (läs mer)

Coop i Florens – ett givet studiebesök i sommar

 
Under detaljhandelsmässan Euroshop i Düsseldorf delades priset Euroshop Retail Design Award ut för åttonde gången. Bakom priset står  EHI Retail Institute och i tävlingen deltog 84 olika detaljhandelskoncept. En av vinnarna var Coop.fi Novoli i Florens, Italien. Butiken ligger på ett före detta industriområde och bland dess mest karakteristiska drag märks generöst tilltagna eventytor, en hög … (läs mer)

Pigga upp dig med en drink på det lokala apoteket

 
Känner du dig lite risig? Knalla in till ditt lokala apotek och ta nåt gott att dricka. Stanley’s Pharmacy i New York gör kvarterets drugstore till en mötesplats. Stanley George har jobbat i traditionella drugstores under åren, men har samtidigt varit aktiv rockmusiker. En scen där fikandet och umgänget är en viktig ingrediens. Stanleys ambition med … (läs mer)
Selfridges lyfter fram skandinaviskt mode

Selfridges lyfter fram skandinaviskt mode

 
Selfridges i London, som anses vara ett av de mest innovativa varuhusen i modern detaljhandel, lyfter just nu fram skandinavisk design i en kampanj kallad Scandi Co-op.

Lagerhaus fortsätter butikssatsningen i Japan

 
Lagerhaus etablering i Japan fortsätter. Under 2014 ökar kedjan etableringstakten i Japan och sedan mitten av januari har man öppnat tre butiker. Totalt finns det nu sju Lagerhaus-butiker i landet och fler öppnar under året. Samtliga är ca 100 kvm stora shop-in-shop-lösningar i den japanska varuhuskedjan APITA. Det är i samarbete med retailbolaget Uny som … (läs mer)

The Street Store minskar glappet mellan fattig och rik

 
The Street Store skapades av två reklamarbetare i Kapstaden. Nu är konceptet som hjälper fattiga tillgängligt för den som vill öppna en egen butik.  Green Point är ett område i sydafrikanska Kapstaden som drar till sig trendkänsliga i parti och minut. Men det är också en stadsdel fylld av fattiga och hemlösa. Området har den … (läs mer)

I Marc Jacobs pop up-butik handlar du med tweets

 
Stjärndesignern Marc Jacobs öppnar inom kort en tillfällig Daisy Marc Jacobs Tweet Shop i SoHo, New York.  I butiken ska man erbjuda mat och dryck, men även gratis produkter i utbyte mot kundernas tweets. Butiken synkas tidsmässigt med modeveckan i New York som pågår 7–9 februari. Pop up-butiken kommer enligt New York Daily News att … (läs mer)

Whyreds nya butikskoncept ska beröra flera sinnen

 
Svenska varumärket Whyred har lanserat ett nytt butikskoncept på Mäster Samuelsgatan 3 i Stockholm. Projektet är ett samarbete mellan NEC, Berghs School of Communication, Instoremedia och Lexter Ljuddesign och man använder digitala skärmar, riktat ljud och dofter. En central del i satsningen är digital skyltning, en teknik som har många kreativa fördelar men som även … (läs mer)

Så får Costco sina kunder att dansa runt i butikerna

 
Costco är den sjätte största detaljhandelskedjan i världen. Trots att man jämfört med andra dagligvarukedjor har ett mycket begränsat sortiment och dessutom kräver at de som handlar i butiken är medlemmar går verksamheten som tåget. En stor del av hemligheten ligger i hur butiken är disponerad – och att man får kunden att ”dansa” runt … (läs mer)

Fritt fram att öppna pop up-butik i New Yorks tunnelbana

 
Storefront erbjuder lokaler och skyltfönster i lokaler som tidigare stått oanvända, bland annat i New York. Nu erbjuder man även ytor nere i tunnelbanesystemet. Handelstrender har redan tidigare beskrivit Storefront, företaget som förvandlar tomma lokaler i New York och San Francisco till ytor som kan användas för pop up-butiker eller annan marknadsföring av tjänster och … (läs mer)