En pastellkaramell i Malmö

 
Skovarumärket Camper har öppnat en färgstark butik i Malmö. Arkivskåpen i den bakre delen av butiken rymmer lagret av skor och dess spegelförsedda fronter skapar ljus och liv i rummet. Även övriga möbler och inredning har ett liknande tematiskt grepp; rörlighet. Det är lätta flyttbara detaljer. Färgsättningen, med sin pastellskapa, bidrar till att skapa ett lätt … (läs mer)

Paris: Surface To Air höjer temperaturen i sjunde

 
För dig som planerar en resa till Paris i vår finns några måsten. Colette är självklart ett. Nyrenoverade gallerian vid Le Defence, Le Défense Quatre Temps, och varför inte Printemps som nyligen fått en ansiktslyftning. Men hetast för tillfället är den lilla nyöppningen på futtiga 50 kvadratmeter. Surface To Air har öppnat sin andra butik i Paris … (läs mer)

Nomineringar klara till Retail Week Award 2013

 
Nu är nomineringarna till Retail Weeks årliga prisutdelning officiella. Jamie Olivers nya butik är en av etableringarna som finns med på listan. Oracle Retail Week Awards delas ut den 14 mars. Listan på nomineringar är en utmärkt handling att ha med sig under nästa Londonbesök. Här är de nominerade i Store Design of the Year: … (läs mer)

Håll ögonen på Sephora – ny revolution på gång

 
Den revolution som Sephora genomförde kan kännas självklar i dag – men är värd uppmärksamhet.

Lär av John Wickström Sport!

 
I dag öppnade Usports på Erikslund i Västerås. Det är en gigantisk butik som erbjuder i stort sett allt inom sport och friluftsliv. Med stor självsäkerhet konstaterar de vid ingången "Du kommer att gilla oss".

Mannen bakom Apple Store skapar nytt koncept

 
Det har varit en del resonemang i USA huruvida Ron Johnsons prisstrategi ska rädda J.C. Penney eller inte. I grova drag kan den liknas vid Best Buys och Sibas ambition att skippa kampanjpriserna – till fördel för ett ständigt lågt pris. Nu lanserar kedjan ett helt nytt butikskoncept.  Parallellt med prisjusteringarna har den före detta … (läs mer)

Lidls färska bröd är ingen slump

 
Lidl är mitt uppe i lanseringen av sitt butiksbakade brödsortiment. Redan från det första experimentet i Lund tidigare i år har succén varit ett faktum. Sortimentet innehåller drygt 20 olika sorter, allt från grovt matbröd till wienerbröd och munkar. Utvecklingen är intressant och speglar också hur hard discount-aktörer i övriga Europa också under flera år … (läs mer)
Revolutionen som kom av sig

Revolutionen som kom av sig

 
Apples innovationsförmåga imponerar fortfarande gällande sina produkter. Men revolutionen man påbörjade i butiksledet har avstannat. Det är hög tid för en uppdatering till nästa nivå. Om några dagar lanseras iPhone 5 på sedvanligt Apple-manér. Uppmärksamheten kommer att vara monumental i medierna och förhoppningsvis kommer även kunderna uppleva att produktutvecklingen tillför något i sina liv. Men … (läs mer)
Två favoriter i Berlins judiska kvarter

Två favoriter i Berlins judiska kvarter

 
Känslan av experimentlabb är fortfarande tydlig på stadens detaljhandelsscen. Nya koncept dyker upp med en hastighet som ter sig osannolik jämfört med den svenska marknaden. Några funkar, några dör snabbt. Men det tar saker vidare.

Trevligt värre i Shoreditch – men vad gör Tiger på taket?

 
Calvert Avenue är en mycket trevlig liten gata i den mycket trevliga stadsdelen Shoreditch i London. Bland annat är gatan känd för det trevliga caféet Leila's. Kan allt verkligen vara så supertrevligt på en bakgata i en före detta väldigt nedgången stadsdel?