Butikskedjor satsar på nya koncept, snabbare leveranser och starkare samarbeten. Här är handplockade internationella detaljhandelsnyheter.
Nya flaggskeppsbutiker, digitala innovationer och tillväxt på både mogna och nya marknader. Vi har sammanställt internationella nyheter i kortformat.
Kedjan lanserar microbutiker för mat på språng. Det nya konceptet är en satsning på växande kategorin ”food for now”.
Lågpriskedjan öppnar 110 butiker i februari – ett rekord för en och samma månad.
Skiftarbetare har den mest ohälsosamma kosthållningen. Detta vill dagligvarukedjan motverka med en satsning på en tillfällig drive-thru.
Kedjan investerar i större och bättre, sömlösa butiker. Detta efter att en första fas visat sig påverka försäljningen mycket positivt.
Brittiska Tesco har öppnat en ny enhet av det kassalösa konceptet GetGo. Den uppdaterade versionen är av hybridmodell.
Det svenska varumärket öppnar en flaggskeppsbutik vid Battersea Power Station i London.
Man utlovar en kundupplevelse utöver det vanliga. Konceptet innehåller även food & beverage och retail.
Planerade köpcentrum och andra projekt med koppling till detaljhandeln ses nu över. Vissa av dem läggs i malpåse.