Flaggskepp, AI-drivna butiker och nya destinationer tar form. I denna sammanställning av internationella nyheter ser vi hur ledande varumärken testar teknik i skarp drift, utvecklar nya butikskoncept och skalar upp sina fysiska satsningar globalt.
En internationell studie visar hur AI håller på att förändra den globala B2B-handeln. Alibaba.com lanserar nu ett nytt verktyg som automatiserar delar av inköpsresan och gör det enklare för mindre företag att hitta rätt leverantörer.
Köpcentrumen Väla och Nova lanserar en besöksrobot som ger vägledning och tips i realtid. Satsningen är permanent.
AI hanterar en växande andel kundserviceärenden. En ny studie kartlägger utvecklingen i Norden.
Nordiska företag ökar sin användning av AI inom digital försäljning. En ny rapport visar både snabb tillväxt och tydliga risker.
Vi ska prata måsteläsning och i veckans produktion finns några solklara rekommendationer. Det handlar om hypermarkets, ai och hur vi svenskar handlar. Bland annat.
Från AI-baserade köpupplevelser och digital infrastruktur till varumärkesbyggande pop ups och nya citydestinationer. Här är våra handplockade internationella detaljhandelsnyheter i snabbformat.
Generativ AI styr allt fler köpbeslut under Black Friday. En internationell studie visar hur konsumenterna planerar, jämför och låter tekniken vägleda dem.
Från nostalgikampanjer och kassalös biografhandel till AI-drivna plattformar och nya destinationssatsningar. Omvärldskollen samlar handplockade internationella nyheter.
Två strategier växer fram när AI börjar driva trafik till e-handeln. Mätningarna visar tydliga skillnader i hur mycket olika aktörer gynnas.