Från VIP-lounger och autonoma butiker till virala kampanjer och nya köpcentrum. Omvärldskollen samlar intressanta internationella nyheterna från detaljhandeln.
Etablerarna arbetar för högtryck runt om i landet. Från pop up-samarbeten till nya restaurangkoncept. Här är våra handplockade etableringsnyheter.
En ny destination för fransk elegans har öppnat på Birger Jarlsgatan. Följ med in i Diors första svenska butik.
En internationell satsning visar hur Urban Outfitters anpassar sina butiker till Generation Z:s köpbeteende.
HMV fortsätter expandera i Europa och öppnar tre nya butiker innan årets slut. ”Vi vill skapa nya hem för fans av musik och populärkultur”.
Från Åre till Malmö, via Stockholm, Jönköping och Umeå – höstens etableringar visar hur fysisk handel fortsätter att utvecklas. Varumärken och kedjor satsar på nya butikskoncept, pop up-lösningar och renoverade ytor.
En ny snabbväxande lågpriskedja etableras. AI effektiviserar och säkrar påfyllning i butik. Här är våra handplockade internationella detaljhandelsnyheter.
Ikea fortsätter att expandera i stadskärnor. Nu tar företaget plats i SoHo, ett av New Yorks mest besökta shoppingområden.
Depart.A.Mental växer utanför Stockholm. Den svenska satsningen visar hur teknik och återbruk används för att skapa flexibla butikslösningar i fysisk handel.
Bubs öppnar sin första konceptbutik och tar därmed steget in i fysisk handel. Här är tankarna bakom satsningen.