Två ledande och snabbt växande onlineaktörer planerar nu att öppna ett stort antal fysiska butiker. "Vi ser en kedja med 800 till 1 000 butiker framför oss."
Jysk utvidgar nu sitt onlinesortiment i flera länder via kollektionen Favourites. Man gör det samtidigt som butik nummer 200 öppnas i Polen.
Den snabbväxande kedjan har haft stora framgångar med sin lågprisprofil i stormarknadsformat. Nu ger man sig även in i onlinevärlden med sin första e-butik.
Konsumenterna favoriserar snabbhet mest, och förpackningar är det näst viktigaste. Och helst ska de vara innovativa. Det visar en undersökning som kartlägger leveransens betydelse.
Kedjan har själva haft en hög innovationsnivå såväl i butiker som i strategierna. Nu väljer man att lyfta in startups i en större satsning som innefattar hundratals butiker samt e-handeln.
Koder ersätts nu av fingeravtryck och ansiktsigenkänning. En ny applikation som använder biometri när konsumenter ska identifiera sig vid shopping online görs nu tillgänglig för kortutgivare på 12 marknader i Europa.
De sågs som något av ett aprilskämt när de lanserades. Men nu har Amazons Dash buttons överträffat alla förväntningar. Här är anledningarna till att satsningen är så intressant.
Nu börjar flera kedjor införa avgifter för click & collect. Själva kallar man mottagandet friktionsfritt, konsumenterna verkar vara av en annan uppfattning.
Apotea.se introducerar som första svenska apotek veganmärkning av det receptfria sortimentet. ”Vi vill underlätta för våra kunder att göra ett medvetet val”.