Staples lanserar ny butiksmodell för omnichannel

 
Staples har lanserat ett nytt butikskoncept som omfamnar flera olika kanaler. Ambitionen är att ge de fysiska butikerna större fördel av det faktum att man är världens näst största e-handlare. Konceptet finns i Norwood i USA, och butiken erbjuder även staples.com och Staples mobillösning med de tjänster det medför. Via digitala kiosker i butiken ger man … (läs mer)

Här är jeansavdelningen som kostade 60 miljoner kronor

 
Selfridges i London har nyligen öppnat en Denim Studio. Och när Selfridges gör något brukar man göra det fullt ut, så även denna gång. Storleksmässigt är den fem gånger större än den tidigare avdelningen, och den här har en tydligare inslag av kunskapsförmedling. Avdelningen sägs ha kostat sex miljoner pund. De cirka 2 400 kvadratmetrarna … (läs mer)

Att shoppa hos James Perse är som att komma hem

 
James Perse, designer från Kalifornien, har skapat en ny butik i Toronto som erbjuder en annorlunda shoppingupplevelse. Butiken öppnar i exklusiva området Yorkville och är inrymd i vad som ser ut att vara ett välbeställt boende.

Äntligen ett skyltfönster värdigt varumärket L’Occitane!

 
L’Occitane en Provence är ett av de mest lyckade butikskoncepten. Servicen är oftast oklanderlig och kedjan har lyckat skapa en känsla för merförsäljning via kunnig personal som få andra kan mäta sig med. Även produkterna stoltserar med en gedigen kvalitet. Dock har själva butikerna och presentationen av sortimentet inte hängt med sin tid. Det känns … (läs mer)

Ett e-handelns dream team – Asos börjar sälja Primark

 
Bäva månde e-handlare inom kategorin mycket mode för pengarna. Succéföretaget Asos har inlett ett samarbete med lågpriskedjan Primark. För övrigt en minst lika stor succé inom traditionell handel.  Primarks produkter kommer i och med samarbetet för första gången finnas tillgängliga online. Den brittiska kedjan är en av de snabbast växande kedjorna inom detaljhandeln och för … (läs mer)

De här 10 butikskoncepten lyckades bäst under 2012

 
Det må vara en speciell marknad, men ack så värd att ta en titt på. Gulf Business rapporterar om vilka nyöppnade butikskoncept (2012) som har klarat sig bäst i Dubai. Är du på jakt efter nya koncept är det mycket intressant läsning. The Cheesecake Factory – Amerikansk restaurangkedja. IHOP (International House of Panncakes) – Också … (läs mer)
Kedjan Hotel Chocolat är till salu – för 100 miljoner pund

Kedjan Hotel Chocolat är till salu – för 100 miljoner pund

 
Sötsugen? Utmärkta Hotel Chocolat är till salu. Den brittiska kedjan sägs vara värd upp till 100 milj pund.

Ben Shermans nya koncept inspirerat av pubar och tuben

 
Brikworth ligger bakom Ben Shermans nya butikskoncept. Inspirationen har man hämtat fårn den brittiska kulturen, referenser som nämns är bland annat pubar, tunnelbanestationernas estetik och så kallade mash shops. Det vill säga enkla restauranger där man serverar traditionell brittisk mat. Bilderna är från www.brinkworth.co.uk   Spara artikel

Shiny happy shopfloors

 
Tänk vad ett golv kan göra! Det här vackra golvet sätter en exklusiv touch hos Supevalu i Wisconsin. Företaget är det tredje största med inriktning på dagligvaror i USA. Den största tillväxten står discount-konceptet Save a lot för. Vem sa att lågpris måste vara tråkigt? Spara artikel

Sportkedja startar nyhetstjänst i jakten på nya kunder

 
Det finns många vägar till nya kunder. Sports Direct, en brittisk kedja med inriktning på sportkonfektion, har startat en nyhetstjänst med inriktning på just sport. Anledningen är att man vill nå ut till fler nya tänkbara kunder. Innehållet på sajten präglas av snabba nyheter från sportvärlden, men även mer omfattande reportage. Bland sporterna man kommer att … (läs mer)