Ett ökat utbud av caféer och restauranger bidrar till att skapa en attraktiv stadskärna. Segmenten ”casual dining” och ”fast casual” är på stark framväxt.
Det blir hälsa på menyn när Nordiska Kompaniet öppnar ett nytt café i början av juni. Konceptet är helt nytt och erbjuder bland annat hälsopizza.
Compass Group utökar sitt erbjudande med ett nytt varumärke inom coffee-shops, Caffè Dallucci. Den första enheten är nu invigd i Skövde.
Samarbeten fortsätter att vara en av årets starkaste trender. Nu inleder Åhléns ett samarbete med juice- och kafékedjan Joe & the Juice på några av sina större varuhus.
Wayne's Coffee öppnade nyligen ett nytt café i Lund och i dagarna öppnar man även i Avesta Gallerian.
I början på 2016 kommer Starbucks öppna en ny butik vid Ica Maxi Erikslund i Västerås. Det blir därmed den tredje butiken inom ramen för samarbetet.
Nu inleds ett samarbete mellan Starbucks och Spotify. Det innebär att 7 000 Starbucks-caféer i USA och dess 10 miljoner kundmedlemmar i My Starbucks Rewards ansluter sig till Spotify
"Allt leder fram till denna punkt, det här är nästa generation av Starbucks."
Vill du bli inspirerad av innovativa köpcentrum bör du åka till Istanbul, Dubai, London – eller Haninge. Port 73 är en liten pärla i sin genre.