Tar ställning mot modevärldens ideal

  LÄSTID: 1 MINUT

Kampanjbilderna retuscheras inte längre. Och nu bjuder man in kunderna att vara modeller. Nelly tar ställning mot ohälsosamma ideal i modevärlden.

Nelly.com har under de senaste åren arbetat aktivt med att förändra modebranschens ideal. Företaget har sedan tidigare slutat retuschera kampanjbilder som ett led i visa upp hur kvinnokroppen faktiskt ser ut.

Kunder blir modeller

Nu tar man nästa steg och lanserar ett koncept för att casta modeller – #NELLYNEWFACES. Nellys kunder kan själva ansöka om att vara modeller och representera varumärket. På detta sätt vill man förändra bilden av vad en modell är.

Man vill på detta sätt visa hur plaggen sitter på olika typer av kroppar för att inspirera och inkludera sin målgrupp.

Tar saken i egna händer

– Fram tills nu har vi bara castat våra modeller via modellagenturer runt om i världen. Utmaningen är att modellagenturerna överrepresenterar modeller som har en look enligt modebranschens ideal vilket gör att de inte har kunnat möta vår efterfrågan om olika utseenden i den mån vi önskat. Nu tar vi saken i egna händer och gör det tillsammans med våra kunder, säger Anna Ullman Sersé, VD på Nelly.com.


Läs även: Hållbart mode med 15 innovationer



Nelly 3


Sabina Ddumbas kärlek till skor

Sabina Ddumbas kärlek till skor

  Mode 347 Nyheter 3577 Personer 260 Retailtrender 45
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor. I höstens kampanj ”Sabina Ddumba for Scorett” står artisten intresse för skor – och det egna uttrycket – i fokus. Storyn paketeras i en minidokumentärsserie i tre delar som finns på scorett.se. … (läs mer)
E-handeln ökar – trögt för ny teknik

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

  Pro 4344 Ny teknik 465 Undersökningar 394 E-handel 878
E-barometern för det andra kvartalet 2018 visar – föga överraskande – att försäljningen online fortsatt ökar. Rapporten dyker också ner i ny teknik som röststyrning och AI. Där går utvecklingen trögare. Än så länge, bör nog tilläggas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lågpriskedja lanserar hemleverans

Lågpriskedja lanserar hemleverans

  E-handel 878 Kundupplevelser 280 Pro 4344 Logistik 113
Lågpriskedjan utvidgar nu sina alternativ för den stressade konsumenten. Det innebär att man inom kort kommer erbjuda hemleverans – från samtliga 1 800 butiker – inom en timme.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny sneakerbutik lanseras online

Ny sneakerbutik lanseras online

  Nya butiker 1132 Nyheter 3577 Pro 4344 E-handel 878
Nu lanserar koncernen en fristående e-handel för verksamhetens sneakerkoncept. Ambitionen är att lyfta fram sortimentet och bli mer synlig digitalt. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Therese Lindgren goes Lagerhaus

Therese Lindgren goes Lagerhaus

  Personer 260 Design 306 Hållbarhet 201 Retailtrender 45
I november släpper Lagerhaus en kollektion i samarbete med Therese Lindgren. Med hållbara produkter vill hon skapa en ombonad och trygg hemmiljö.
Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

  Nyheter 3577 Internationellt 1267 Pro 4344 Mode 347
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

  Retailtrender 45 Design 306 Nyheter 3577 Hållbarhet 201
Ica har tillsammans med årets Rosa Bandet-designer, Bea Szenfeld, tagit fram en rosa papperskasse som säljs till förmån för Cancerfonden.
Så kommer du i gång med voice

Så kommer du i gång med voice

  Omnichannel 311 Ny teknik 465 Trender 426 Måsteläsning 266
Voice commerce, eller röststyrd handel, kan framstå som något ogreppbart som är sr svårt att ge sig in i. Under Tech 2018 i London tog man ner begreppet på jorden. Så här kommer du i gång.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Futuristiskt 10 Corso Como i New York

Futuristiskt 10 Corso Como i New York

  Internationellt 1267 Nya butiker 1132 Retailtrender 45 Butikskoncept 761
Milanobaserade livsstilskonceptet 10 Corso Como har öppnat en ny butik. Denna gång i New York’s Seaport District. Butiken är cirka 2 800 kvadratmeter stor och innehåller varumärkets unika mix av mode, design, böcker samt mat och dryck.
Thomas Sandell designar för Plantagen

Thomas Sandell designar för Plantagen

  Retailtrender 45 Design 306 Nyheter 3577
Plantagen lanserar nya kollektion Extend your space som är framtagen av arkitekten Thomas Sandell. Serien innehåller sju produkter "som på ett modernt sätt bidrar till att integrera fler växter i hemmet"
Perfekt passform med kroppsstrumpa

Perfekt passform med kroppsstrumpa

  Butikskoncept 761 Ny teknik 465 Pro 4344 Mode 347
Den extrema personaliseringen är här. Det japanska varumärket Zozo säljer kläder online med ambitionen att hitta den perfekta passformen. Man gör det med hjälp av en kroppsstrumpa och AI.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stadium automatiserar e-handelslager

Stadium automatiserar e-handelslager

  Nyheter 3577 Pro 4344 E-handel 878 Ny teknik 465
PostNord och Stadium automatiserar e-handelslagret i Norrköping. Den nya automationslösningen ska lyfta e-handelslogistiken till nästa nivå för samtliga bolag som ingår i familjen – Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon nästa för Clas Ohlson

Amazon nästa för Clas Ohlson

  Pro 4344 Nyheter 3577 Omnichannel 311 E-handel 878
Diskussionerna och spekulationerna kring Amazons inträde i Sverige duggar tätt. Clas Ohlson tar saken i egna händer och inleder ett samarbete med e-handelsföretaget.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den nya tidens skobutik är här

Den nya tidens skobutik är här

  E-handel 878 Design 306 Visual Merchandising 158 Butikskoncept 761
Konceptet mixar e-handelns bekvämlighet med den fysiska handelns förmåga att leverera "instant gratification". Butiken saknar produkter och lagret utgör en teaterliknande scendekor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon handplockar barnböcker

Amazon handplockar barnböcker

  Nyheter 3577 Kundvård 67 Kundupplevelser 280 Pro 4344
Amazon vill göra sagostunden bättre för sina Prime-medlemmar. En prenumeration på barnböcker ska inspirera till läsning – till kraftigt sänkta priser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Postery nominerade till designpris

Postery nominerade till designpris

  Nyheter 3577 Design 306 Pro 4344 E-handel 878
Inte ens ett år efter att företaget grundades är Postery.com nu nominerade till Svenska Designpriset för sin e-handelsdesign. Användarvänlighet med nutida formspråk har varit i fokus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju sätt att personalisera upplevelsen

Sju sätt att personalisera upplevelsen

  Kundupplevelser 280 Kundvård 67 E-handel 878 Visual Merchandising 158
Vi är på väg in i värld av hyperpersonalisering och artificiell intelligens. Men redan nu finns konkreta åtgärder som kan göra den digitala kundupplevelsen bättre. Här är sju (begripliga) sådana.
Acne i samarbete med Fjällräven

Acne i samarbete med Fjällräven

  Retailtrender 45 Varumärken 256 Nyheter 3577 Mode 347
"Från ett svenskt märke till ett annat kommer ett unikt samarbete där natur möter mode. Acne Studios Fjällräven. Startar globalt den 6 september."
Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

  E-handel 878 Pro 4344 Undersökningar 394 Konsumentbeteende 296
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!