Tar ställning mot modevärldens ideal

  LÄSTID: 1 MINUT

Kampanjbilderna retuscheras inte längre. Och nu bjuder man in kunderna att vara modeller. Nelly tar ställning mot ohälsosamma ideal i modevärlden.

Nelly.com har under de senaste åren arbetat aktivt med att förändra modebranschens ideal. Företaget har sedan tidigare slutat retuschera kampanjbilder som ett led i visa upp hur kvinnokroppen faktiskt ser ut.

Kunder blir modeller

Nu tar man nästa steg och lanserar ett koncept för att casta modeller – #NELLYNEWFACES. Nellys kunder kan själva ansöka om att vara modeller och representera varumärket. På detta sätt vill man förändra bilden av vad en modell är.

Man vill på detta sätt visa hur plaggen sitter på olika typer av kroppar för att inspirera och inkludera sin målgrupp.

Tar saken i egna händer

– Fram tills nu har vi bara castat våra modeller via modellagenturer runt om i världen. Utmaningen är att modellagenturerna överrepresenterar modeller som har en look enligt modebranschens ideal vilket gör att de inte har kunnat möta vår efterfrågan om olika utseenden i den mån vi önskat. Nu tar vi saken i egna händer och gör det tillsammans med våra kunder, säger Anna Ullman Sersé, VD på Nelly.com.


Läs även: Hållbart mode med 15 innovationer



Nelly 7


”En direkt till konsument-revolution pågår”

”En direkt till konsument-revolution pågår”

  Varumärken 268 Pro 4503 Kundupplevelser 314 E-handel 933
Retailstartups hittar just nu nya vägar för att skapa en djupare och mer personlig relation till kunderna. I den DTC-revolution som pågår gäller andra spelregler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Få svenska handlare rädda för Amazon

Få svenska handlare rädda för Amazon

  Undersökningar 419 Pro 4503 E-handel 933
En undersökning visar att 55 procent inte är oroade över ett eventuellt intåg. Knappt fyra procent är mycket oroade och var femte känner en viss oro.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

  Omnichannel 325 E-handel 933 Internationellt 1314 Mode 375
Efter satsningar både i Europa och i USA tittar bolaget nu även österut och planerar för expansion i Asien. Man väljer att ta med sig sina svenska partners.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

  E-handel 933 Pro 4503 Varumärken 268 Mode 375
Ellos nya kampanj uppmuntrar till ett aktivt liv. Kampanjen är gjord med hjälp av företagets egna medarbetare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Startup vill göra barn till aktiva hjältar

Startup vill göra barn till aktiva hjältar

  Nyheter 3694 Varumärken 268 Pro 4503
Skokedjan har köpt in sig i en startup vars mission är att aktivera barn via lek. Tillsammans ska man nu lyfta varumärket och göra det till en game changer.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nya tjänster adderas till Key by Amazon

Nya tjänster adderas till Key by Amazon

  Pro 4503 Logistik 130 Ny teknik 497 Nyheter 3694
Alexa må hamna mest i fokus under CES som pågår just nu i Las Vegas. Men i dagarna släpper företaget även flera nyheter om tjänsten Key by Amazon.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon öppnar fler Whole Foods

Amazon öppnar fler Whole Foods

  E-handel 933 Pro 4503 Internationellt 1314 Logistik 130
Amazons köp av Whole Foods Market ökade digitaliseringstakten av dagligvaror. Nu utökar man satsningen med nya butiker med ultrasnabba leveranser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

  Måsteläsning 290 Ny teknik 497 Köpcentrum 656 Konsumentbeteende 313
Vi suddar ut din FOMO (Fear of Missing Out) på nolltid! Under 2018 har vi skrivit mycket om digitaliseringen inom detaljhandeln, ny teknik och de senaste rönen om hur morgondagens vinnare ser ut. Här är 20 av våra trendspaningar du absolut inte bör missa.
Bättre service med paketskåp i butik

Bättre service med paketskåp i butik

  E-handel 933 Pro 4503 Omnichannel 325 Logistik 130
Med den utökade servicen vill Lyko sudda ut gränsen mellan det digitala köpet och fysisk butik ytterligare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

De vann Young E-business of the Year

De vann Young E-business of the Year

  E-handel 933 Nyheter 3694
Årets vinnare av Young E-business of the Year har enligt juryn gjort ett gediget arbete med att kartlägga ett problem – och därefter utvecklat en produkt som passar i ett e-handelsformat.
H&M Home julguidar med röststyrning

H&M Home julguidar med röststyrning

  Ny teknik 497 E-handel 933 Omnichannel 325 Pro 4503
Inför julen lanserar H&M Home en röstapplikation som med inspiration, tips och idéer ska underlätta jakten på rätt julklappar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba kliver in i Europa

Alibaba kliver in i Europa

  E-handel 933 Pro 4503 Nyheter 3694 Logistik 130
Alibaba ska skapa en e-handelshubb i landet. Ambitionen är att underlätta för företag som vill göra affärer. Man öppnar också en distributionscentral.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

  M-handel 144 E-handel 933 Undersökningar 419 Pro 4503
Svenskar ligger över det europeiska snittet när det kommer till att shoppa via mobilen. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Leverans åtta minuter efter order

Leverans åtta minuter efter order

  Nyheter 3694 Pro 4503 E-handel 933 Logistik 130
Amazon sätter varje år samman en lista över "Best of Prime". Snabbaste leverans under 2018: Åtta minuter efter order.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Alexandra ny CCO på Eleven och Nordicfeel

Alexandra ny CCO på Eleven och Nordicfeel

  Nyheter 3694 E-handel 933 Karriär 302 Personer 308
E-handelssajterna Eleven och Nordicfeel har rekryterat Alexandra Vult von Steyern som kommersiellt ansvarig, CCO. Hon kommer närmast från en roll som VD på Klart.se.
Hemtex omnikanal ger resultat

Hemtex omnikanal ger resultat

  E-handel 933 Omnichannel 325 Nyheter 3694 Pro 4503
Majoriteten av företagets onlineordrar plockas och lämnas ut i butik. För Hemtex börjar satsningen på omnikanal nu ge resultat.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna testar leksakerna virtuellt

Kunderna testar leksakerna virtuellt

  Pro 4503 Kundupplevelser 314 Ny teknik 497 E-handel 933
Man beskriver det som en digital lekplats där barn – eller andra också för den delen – kan testa och leka med leksaker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En fest tillägnad kunderna

En fest tillägnad kunderna

  E-handel 933 Mode 375 Pro 4503 Varumärken 268
Modeaktören har gjort sig kända för storslagna influencerevent. Nu lanserar man ett nytt koncept, en fest som är tillägnad företagets kunder.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Online-to-offline för Atrium Ljungberg

Online-to-offline för Atrium Ljungberg

  Butikskoncept 802 Köpcentrum 656 E-handel 933 Pro 4503
Atrium Ljungberg integrerar e-handel i den fysiska miljön genom nytt service- och paketombudskoncept. Först ut är Sickla i Stockholm och Mobilia i Malmö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför avstår en av fyra att nätshoppa

Därför avstår en av fyra att nätshoppa

  Undersökningar 419 E-handel 933 Pro 4503 Nyheter 3694
Trots att många svenskar handlar på nätet har rädslan att bli hackad fått nästan var fjärde svensk att avstå från ett köp.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!