Tar ställning mot modevärldens ideal

  LÄSTID: 1 MINUT

Kampanjbilderna retuscheras inte längre. Och nu bjuder man in kunderna att vara modeller. Nelly tar ställning mot ohälsosamma ideal i modevärlden.

Nelly.com har under de senaste åren arbetat aktivt med att förändra modebranschens ideal. Företaget har sedan tidigare slutat retuschera kampanjbilder som ett led i visa upp hur kvinnokroppen faktiskt ser ut.

Kunder blir modeller

Nu tar man nästa steg och lanserar ett koncept för att casta modeller – #NELLYNEWFACES. Nellys kunder kan själva ansöka om att vara modeller och representera varumärket. På detta sätt vill man förändra bilden av vad en modell är.

Man vill på detta sätt visa hur plaggen sitter på olika typer av kroppar för att inspirera och inkludera sin målgrupp.

Tar saken i egna händer

– Fram tills nu har vi bara castat våra modeller via modellagenturer runt om i världen. Utmaningen är att modellagenturerna överrepresenterar modeller som har en look enligt modebranschens ideal vilket gör att de inte har kunnat möta vår efterfrågan om olika utseenden i den mån vi önskat. Nu tar vi saken i egna händer och gör det tillsammans med våra kunder, säger Anna Ullman Sersé, VD på Nelly.com.


Läs även: Hållbart mode med 15 innovationer



Nelly 7


Ny marknadsansvarig på Storesupport

Ny marknadsansvarig på Storesupport

  Personer 348 Nyheter 3796 Karriär 331 E-handel 961
Storesupport har rekryterat Josefin Holmqvist som marknadsansvarig. Målsättningen att stärka företagets roll som ledande helhetsleverantör till Sveriges detaljhandel
30 000 butiker senare …

30 000 butiker senare …

  Nya butiker 1220 Internationellt 1352 Nyheter 3796 Varumärken 272
Det är 30 000 butiker och 48 år mellan de två bilderna. Under gårdagen öppnade Starbucks sin butik (jo, de kallar det butiker) nummer 30 000 i Shenzhen i Kina. 
Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  Mode 396 Varumärken 272 Internationellt 1352 Nyheter 3796
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  E-handel 961 Nyheter 3796 Undersökningar 435 Detaljhandel 161
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

  Internationellt 1352 Detaljhandel 161 Nyheter 3796 Pro 4599
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  Ny teknik 508 Detaljhandel 161 E-handel 961 Pro 4599
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Nyheter 3796 Pro 4599 Köpcentrum 683 Retailtrender 60
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

  Detaljhandel 161 Nyheter 3796 E-handel 961
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

  Varumärken 272 Personer 348 Nyheter 3796 Hållbarhet 233
Skönhetsvarumärket Indy Beauty ägs och drivs av Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers. Nu har man inlett ett långsiktigt samarbete med stödorganisationen Tjejzonen.
Så vill konsumenten använda chatbots

Så vill konsumenten använda chatbots

  Omnichannel 334 Detaljhandel 161 E-handel 961 Pro 4599
Åtta av tio konsumenter är positiva till automatiska chattar. Det visar en ny undersökning där man också konstaterar att platsbaserade chatbots är ett särskilt intressant område.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så mycket e-handlas det i Norden

Så mycket e-handlas det i Norden

  Nyheter 3796 Undersökningar 435 E-handel 961
Rapporten E-handeln i Norden kartlägger 2018 års e-handel i Norden i siffror. Totalt handlade nordborna för drygt 230 miljarder kronor under 2018, svenskarna stod för nästan 93 miljarder.
Felix Kruth ny VD på Sweef

Felix Kruth ny VD på Sweef

  Nyheter 3796 Personer 348 Karriär 331 E-handel 961
Efter sju och ett halvt år som grundare och VD väljer Ludvig Ungewitter att lämna över stafettpinnen. Han gör det till Felix Kruth som blir ny VD på e-handeln Sweef.
”Tydlig efterfrågan på skönhetsprodukter”

”Tydlig efterfrågan på skönhetsprodukter”

  E-handel 961 Nyheter 3796 Pro 4599 Personer 348
Zalando lanserar en skönhetskategori på den svenska marknaden. Skönhetschef Pamela Wade-Lehman ser en tydlig koppling mellan kosmetik- och modeshopping.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon spås öppna ny dagligvarukedja

Amazon spås öppna ny dagligvarukedja

  Pro 4599 E-handel 961 Internationellt 1352 Detaljhandel 161
Med sitt intåg i den fysiska butiksvärlden har Amazon rört om i dagligvarubranschen. Nu sägs man ta nästa steg och starta en helt ny butikskedja.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Metro Mode i storsatsning på e-handel

Metro Mode i storsatsning på e-handel

  Nyheter 3796 E-handel 961 Pro 4599 Mode 396
Metro Mode inleder nu en storsatsning där digital handel är i fokus. "Det är en viktig bricka i vår satsning på e-commerce inom skönhet, livsstil och hälsosegmentet".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så shoppar generation Z och millennials

Så shoppar generation Z och millennials

  Pro 4599 Omnichannel 334 Måsteläsning 302 Trender 457
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ellos Group lanserar ny e-handelsplats

Ellos Group lanserar ny e-handelsplats

  E-handel 961 Nyheter 3796 Nya butiker 1220 Detaljhandel 161
Ellos vill förenkla för kunderna med en ny satsning. Homeroom.se lanserades nyligen på alla nordiska marknader, efter en tidigare premiärlansering på den svenska marknaden.
Mat.se öppnar veganbutik

Mat.se öppnar veganbutik

  Butikskoncept 839 E-handel 961 Nya butiker 1220 Nyheter 3796
Mat.se ökade under 2018 försäljningen av vegetariska och veganska köttsubstitut med 126 procent, och utbudet ökade nästan 50 procent. Nu vill företaget ta det till ytterligare en nivå med en ny veganbutik. 
E-handelns tyngsta trender 2019

E-handelns tyngsta trender 2019

  Måsteläsning 302 Pro 4599 Trender 457 Detaljhandel 161
E-handeln fortsätter att öka och utvecklas med ny teknik, fygitala butiker och hypersnabba leveranser. Vi har sammanställt tio trender som tar nätshoppingen in i den nya tidens detaljhandel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Leveriet erbjuder utskjutet lager

Leveriet erbjuder utskjutet lager

  Pro 4599 Nyheter 3796 E-handel 961 Detaljhandel 161
Atrium Ljungbergs koncept Leveriet tas nu till nästa nivå. Tjänsterna utökas med ett utskjutet lager och en ny e-handelsaktör ansluter till lösningen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!