Tar ställning mot modevärldens ideal

  LÄSTID: 1 MINUT

Kampanjbilderna retuscheras inte längre. Och nu bjuder man in kunderna att vara modeller. Nelly tar ställning mot ohälsosamma ideal i modevärlden.

Nelly.com har under de senaste åren arbetat aktivt med att förändra modebranschens ideal. Företaget har sedan tidigare slutat retuschera kampanjbilder som ett led i visa upp hur kvinnokroppen faktiskt ser ut.

Kunder blir modeller

Nu tar man nästa steg och lanserar ett koncept för att casta modeller – #NELLYNEWFACES. Nellys kunder kan själva ansöka om att vara modeller och representera varumärket. På detta sätt vill man förändra bilden av vad en modell är.

Man vill på detta sätt visa hur plaggen sitter på olika typer av kroppar för att inspirera och inkludera sin målgrupp.

Tar saken i egna händer

– Fram tills nu har vi bara castat våra modeller via modellagenturer runt om i världen. Utmaningen är att modellagenturerna överrepresenterar modeller som har en look enligt modebranschens ideal vilket gör att de inte har kunnat möta vår efterfrågan om olika utseenden i den mån vi önskat. Nu tar vi saken i egna händer och gör det tillsammans med våra kunder, säger Anna Ullman Sersé, VD på Nelly.com.


Läs även: Hållbart mode med 15 innovationer



Nelly 6


Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

  Butikskoncept 784 Pro 4415 E-handel 911 Logistik 122
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  E-handel 911 Design 312 Pro 4415 Varumärken 264
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

  Butikskoncept 784 Pop up 148 Köpcentrum 634 Pro 4415
Det svenska varumärket har öppnat en pop up i Londons just nu hetaste område. Här visar man sina produkter, men man bjuder också in Londonborna till olika events.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  Nyheter 3637 Pro 4415 E-handel 911 Undersökningar 406
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Mode 360 Nyheter 3637 Sociala medier 99 Retailtrender 53
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
Sushi för barn med Yama Kids

Sushi för barn med Yama Kids

  Retailtrender 53 Nyheter 3637
Sushi Yama har lanserat en barnmeny för att nå ut till sina yngre gäster. Menyn går under namnet Yama Kids.
Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  Undersökningar 406 Pro 4415 E-handel 911 Konsumentbeteende 308
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

  Logistik 122 Internationellt 1287 Kundupplevelser 294 Pro 4415
Kedjan har investerat stort i sin infrastruktur för fulfillment. Målet är att bli den enklaste platsen att shoppa på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

  Logistik 122 Personer 287 E-handel 911 Nyheter 3637
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.
Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  Undersökningar 406 E-handel 911 Måsteläsning 279 Omnichannel 318
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ugg firar med färgstarka ikoner

Ugg firar med färgstarka ikoner

  Varumärken 264 Mode 360 Pro 4415 Trender 438
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

  E-handel 911 Pro 4415 Personer 287 Internationellt 1287
Tre tydliga beståndsdelar lägger grunden för digital utveckling och den nya tidens företagande. Det menar Alibabas grundare och styrelseordförande Jack Ma. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

PET-flaskor från köpcentrum blir mattor

PET-flaskor från köpcentrum blir mattor

  Hållbarhet 210 Internationellt 1287 Retailtrender 53 Nyheter 3637
Finlayson lanserar mattan Siperia, mjuk som ull, men tillverkad av recyclade PET-flaskor. De är insamlade på bland annat köpcentrum.
Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

  Pro 4415 Butikskoncept 784 Pop up 148 E-handel 911
Magasinet kan beskrivas som en amerikansk variant av Råd & Rön. Nu inleder man ett samarbete med Amazon för att eliminera gissningar inom shopping.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

  Varumärken 264 Butikskoncept 784 Nya butiker 1154 Internationellt 1287
Johnnie Walker öppnar en konceptbutik. Butiken kommer erbjuda utvalda produkter, men också en rad unika upplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stockmann öppnar marknadsplats

Stockmann öppnar marknadsplats

  Nyheter 3637 Pro 4415 E-handel 911 Internationellt 1287
Stockmann lanserar under våren 2019 Finlands första B2C-handelsplats som fokuserar på mode, skönhet och design.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

  Butikskoncept 784 Ny teknik 480 Kundupplevelser 294 E-handel 911
Lexington Company lanserar en 3D-butik. Den digitala lösningen ska med hjälp av ny teknik ge en ny shoppingupplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Anna utsedd till VD på Nelly

Anna utsedd till VD på Nelly

  Nyheter 3637 E-handel 911 Personer 287 Mode 360
Qliro Group har utsett Anna Ullman Sersé till VD på Nelly. Anna har varit Interim Head of Nelly sedan april 2018.
Så ska Sneakersnstuff vässa upplevelsen

Så ska Sneakersnstuff vässa upplevelsen

  Kundupplevelser 294 Pro 4415 Varumärken 264
Svenska Sneakersnstuff har planer på ytterligare expansion. För att knyta kunderna ännu närmare sig ska man också utveckla upplevelsen i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den svenska e-konsumenten kartlagd

Den svenska e-konsumenten kartlagd

  Undersökningar 406 Pro 4415 E-handel 911 Konsumentbeteende 308
Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!