Sju hållbara varumärken öppnar pop up

En ny hållbar pop up. På bilden, stående från vänster: Alexander Elmfeldt (It’s Our Century), Tom Nymark (It’s Our Century), Emelie Jurhag (19NO5), Amelie Klingspor (Amik Studio), Alexander Arnheim (Juniper). Sittande: Jessica Slettengren (Tvättarket/Clean By Sweden), Julia Granqvist (Juniper), Therese Wiman (The_Wiman), Maria Resare (By Linen).

Den 7:e maj öppnar Sustainable pop-up i Mood Stockholm – en ny satsning som samlar sju varumärken inom mode, hemtextil, klädvård och smycken med hållbarhet som gemensam nämnare.

Bolagen ägs och drivs av svenska entreprenörer som alla arbetar utefter ett tydligt fokus på hållbara arbetssätt och värderingar. Varumärkena är väletablerade online men för flera av dem innebär pop up-butiken fysisk premiär. 

Grundare på plats i butiken

Varumärkena är Amik Studio, The_Wiman, It’s our century, Clean by Sweden/Tvättarket, By Linen, Juniper och 19NO5.

Företagens grundare kommer till stor del att bemanna butiken på egen hand för att få ett personligt möte med sina kunder och för att skapa insikter.

– Vi ser verkligen fram emot att äntligen få träffa våra kunder face-to-face. Vi vill skapa en inspirerande plats där alla sju kan berätta sin egen historia samtidigt som det går en röd tråd genom hela butiken, vilket är hållbarhet, säger Amelie Klingspor, grundare av Amik Studio och projektledare för Sustainable pop-up.

Premiär i fysisk butik

Man kommer även arrangera föreläsningar och event som utbildar inom ämnet.

– Mood Stockholm samlar i dag flera koncept som haft stor framgång online men inte tidigare funnits tillgängliga i fysisk butik. Det känns väldigt kul att inte mindre än sju varumärken med tydlig hållbarhetsprofil nu kommer att samlas under ett och samma tak i hjärtat av handelsplatsen, säger Cecilia Åkesson, centrumchef för Mood Stockholm. 


Detta erbjuder Sustainable pop-up

Sustainable pop-up kommer att rymma hållbart mode genom Amik Studio som erbjuder aftonklänningar handsydda i Italien från tyger som blivit över från varumärken som Gucci, Max Mara och Valentino, The_Wiman som erbjuder möjligheten att långsamt bygga upp en hållbar garderob genom tidlösa plagg i återvunnen ull och It’s Our Century som tillverkar tröjor av återvunnen kashmir i unisex-modeller.

Till hemmet finns Bylinens hållbart framtagna linnetextiler och Junipers lakan i 100 procent Supima-bomull. Clean by Sweden/Tvättarket tar tvätten till en ny nivå med sitt ark med tvättmedel, sköljmedel och fläckborttagare i ett. På Sustainable pop-up finns även 19NO5s handgjorda smycken inspirerade av en svunnen tid.

Sustainable pop-up tar plats på plan 3 i Mood Stockholm.