Så agerar den mobila konsumenten

 

kunden_med_tusen_ansikten

Vi är mitt uppe i den största revolutionen i detaljhandelns historia. Vår nya trendrapport ”Den mobila konsumenten” handlar om vad detaljhandeln kan göra i en smartphone. Men den handlar framförallt om att kunden nu till slut har tagit makten. 

Den nya tidens kund shoppar när och hur man vill. Och inte minst viktigt – i vilken kontext man vill.

Hittills har detaljhandeln haft att göra med en eller ett par tydligt begränsade ytor mot kunden. Därför är detta en förändring som skickar de gamla spelreglerna långt in på lagerhyllorna.

Att skapa insikt om hur kunden beter sig och tänker i respektive situation och miljö är en utmaning som heter duga. Men med allt fler uppkopplade kontaktytor ökar också möjligheten att få en tredimensionell vy av kunden.

Bilden som då växer fram visar inte en homogen kund, den visar en individ som i sig är en kund med tusen olika ansikten och beteenden.

När den legendariske irländske handlaren Fergal Quinn 1990 utropade kunden som kung  (i boken Crowning the Customer) hade han rätt. Han sa det bara i en annan väldigt begränsad kontext.

I den nya tidens detaljhandel är det en sanning mer aktuell än någonsin.

Nu släpper vi Context nummer 2 – Den mobila konsumenten. Där har vi kartlagt den nya tidens kundbeteenden som i allt högre grad innehåller mobilen. På 54 sidor berättar vi hur det påverkar köpprocessen och därmed detaljhandeln. Du hittar dessutom strategier och konkreta tips för att skapa en bättre upplevelse i mobilen.

Anders Warma Faring
[email protected]

Läs mer om rapporten här!

Context_2_300px