Så agerar den mobila konsumenten

Lästid: 1 minut

kunden_med_tusen_ansikten

Vi är mitt uppe i den största revolutionen i detaljhandelns historia. Vår nya trendrapport ”Den mobila konsumenten” handlar om vad detaljhandeln kan göra i en smartphone. Men den handlar framförallt om att kunden nu till slut har tagit makten. 

Den nya tidens kund shoppar när och hur man vill. Och inte minst viktigt – i vilken kontext man vill.

Hittills har detaljhandeln haft att göra med en eller ett par tydligt begränsade ytor mot kunden. Därför är detta en förändring som skickar de gamla spelreglerna långt in på lagerhyllorna.

Att skapa insikt om hur kunden beter sig och tänker i respektive situation och miljö är en utmaning som heter duga. Men med allt fler uppkopplade kontaktytor ökar också möjligheten att få en tredimensionell vy av kunden.

Bilden som då växer fram visar inte en homogen kund, den visar en individ som i sig är en kund med tusen olika ansikten och beteenden.

När den legendariske irländske handlaren Fergal Quinn 1990 utropade kunden som kung  (i boken Crowning the Customer) hade han rätt. Han sa det bara i en annan väldigt begränsad kontext.

I den nya tidens detaljhandel är det en sanning mer aktuell än någonsin.

Nu släpper vi Context nummer 2 – Den mobila konsumenten. Där har vi kartlagt den nya tidens kundbeteenden som i allt högre grad innehåller mobilen. På 54 sidor berättar vi hur det påverkar köpprocessen och därmed detaljhandeln. Du hittar dessutom strategier och konkreta tips för att skapa en bättre upplevelse i mobilen.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se

Läs mer om rapporten här!

Context_2_300px





Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

  Måsteläsning 188 Undersökningar 324 Konsumentbeteende 254 Kundupplevelser 175
Den fysiska butiken utmanas mer än någonsin av e-handeln. En färsk undersökning kartlägger vad som får konsumenten att välja respektive kanal. Den fysiska butiken är fortsatt viktig i köpupplevelsen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny bemanning i automatiserad retail

Ny bemanning i automatiserad retail

  Pro 3868 Måsteläsning 188 Undersökningar 324
Disruption via ny teknik och en arbetsmarknad i förändring skapar stor konkurrens kring personal med rätt kompetens. För detaljhandelsföretagen är det hög tid att agera för att säkra framtiden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Först och främst bygger vi en community”

”Först och främst bygger vi en community”

  Kundupplevelser 175 E-handel 755 Pro 3868 Omnichannel 263
Kärleken till cykelsporten är grunden för verksamheten. Varumärket säljer sina produkter online, men man lägger mycket kraft på att bygga fysiska butiker och en stark community.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Välmående styr konsumentens val

Välmående styr konsumentens val

  Undersökningar 324 Pro 3868 Trender 376 Konsumentbeteende 254
En allt större del av europeiska konsumenter väljer hälsosamma, ekologiska och vegetariska alternativ. Drivkraften är en större medvetenhet om matens betydelse för välmåendet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

  Pro 3868 Kundvård 64 Omnichannel 263 Måsteläsning 188
Allt fler e-handelsföretag öppnar fysiska butiker. Men varför? Och vad ska man tänka på? Under Shoptalk Europe samlades tre onlineaktörer som numera även har fysiska butiker. Här är deras erfarenheter.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

  Trender 376 Måsteläsning 188 Omnichannel 263 Kundupplevelser 175
Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem tekniktrender som förändrar retail

Fem tekniktrender som förändrar retail

  Logistik 84 Ny teknik 366 Pro 3868 Måsteläsning 188
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Millennials vill ha mer bekvämlighet

Millennials vill ha mer bekvämlighet

  Internationellt 1077 Pro 3868 E-handel 755 Konsumentbeteende 254
Millennials driver på utvecklingen av innovativa livsmedels- och matleveranser. Om bra alternativ för fulfillment saknas vänder man sig till en annan aktör. Man vill ha bekvämlighet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju viktiga egenskaper för en butikschef

Sju viktiga egenskaper för en butikschef

  Måsteläsning 188 Pro 3868 Karriär 144
Retail är en snabb bransch. Som butikschef gäller det att kunna ta snabba beslut och se hur verksamheten bäst kan utvecklas. Här är sju egenskaper för den framgångsrika butikschefen. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Upplevelser och events är butikens kärna

Upplevelser och events är butikens kärna

  Pro 3868 Visual Merchandising 116 Kundupplevelser 175 Internationellt 1077
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  Internationellt 1077 E-handel 755 Omnichannel 263 Nyheter 3118
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tio spådomar om framtidens retail

Tio spådomar om framtidens retail

  Trender 376 Pro 3868 Analys 31 Omnichannel 263
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Online-to-offline i Stadiums nya koncept

Online-to-offline i Stadiums nya koncept

  E-handel 755 Butikskoncept 609 Omnichannel 263 Nyheter 3118
Stadium lanserar ett nytt koncept för online-to-offline med beställningsskärmar, personlig service och fri frakt. ”Att vara flexibla, digitala och erbjuda service i världsklass tror vi är framtiden”, säger VD Karl Eklöf. Med hjälp av nya uppkopplade skärmar, en order-in-store-lösning samt personlig service i butik menar kedjan nu att man suddar ut gränsen mellan e-handel och … (läs mer)
Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Kundupplevelser 175 Undersökningar 324 Måsteläsning 188 Pro 3868
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  Undersökningar 324 Pro 3868 M-handel 122 E-handel 755
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framgång via sömlöshet och personalisering

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Omnichannel 263 Undersökningar 324 Kundupplevelser 175 Pro 3868
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

  Nya butiker 962 Hållbarhet 146 Omnichannel 263 Butikskoncept 609
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Konsumentbeteende 254 Omnichannel 263 Måsteläsning 188 Undersökningar 324
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

  Måsteläsning 188 Nya butiker 962 Butikskoncept 609 Pro 3868
Framtidens butik är en plats för möten där man träffas och umgås. Här finns inga hyllor fyllda med produkter, i stället erbjuder man personaliserade tjänster. Framtid förresten – den öppnar den 3:e oktober.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Augmented Reality förändrar spelplanen”

”Augmented Reality förändrar spelplanen”

  Ny teknik 366 Pro 3868 Nyheter 3118 Omnichannel 263
Ikea lanserar inom kort en helt ny Augmented Reality–applikation. AR och VR kommer nu att förändra spelplanen snabbt, menar Michaels Valdsgaard på Ikea Systems.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!