Så agerar den mobila konsumenten

kunden_med_tusen_ansikten

Vi är mitt uppe i den största revolutionen i detaljhandelns historia. Vår nya trendrapport ”Den mobila konsumenten” handlar om vad detaljhandeln kan göra i en smartphone. Men den handlar framförallt om att kunden nu till slut har tagit makten. 

Den nya tidens kund shoppar när och hur man vill. Och inte minst viktigt – i vilken kontext man vill.

Hittills har detaljhandeln haft att göra med en eller ett par tydligt begränsade ytor mot kunden. Därför är detta en förändring som skickar de gamla spelreglerna långt in på lagerhyllorna.

Att skapa insikt om hur kunden beter sig och tänker i respektive situation och miljö är en utmaning som heter duga. Men med allt fler uppkopplade kontaktytor ökar också möjligheten att få en tredimensionell vy av kunden.

Bilden som då växer fram visar inte en homogen kund, den visar en individ som i sig är en kund med tusen olika ansikten och beteenden.

När den legendariske irländske handlaren Fergal Quinn 1990 utropade kunden som kung  (i boken Crowning the Customer) hade han rätt. Han sa det bara i en annan väldigt begränsad kontext.

I den nya tidens detaljhandel är det en sanning mer aktuell än någonsin.

Nu släpper vi Context nummer 2 – Den mobila konsumenten. Där har vi kartlagt den nya tidens kundbeteenden som i allt högre grad innehåller mobilen. På 54 sidor berättar vi hur det påverkar köpprocessen och därmed detaljhandeln. Du hittar dessutom strategier och konkreta tips för att skapa en bättre upplevelse i mobilen.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se

Läs mer om rapporten här!

Context_2_300px





Ny trend – prova innan du köper

  Pro 3706 E-handel 704 Kundupplevelser 131 Trender 364
Möjligheten att prova kläder och testa produkter är en av den fysiska handelns största fördelar. Nu vill disruptiva e-handlare sticka hål på detta genom att erbjuda friktionsfria "prova innan du köper"-tjänster. 

Returer lönsamma för e-handelsföretagen

  E-handel 704 Nyheter 2904 Undersökningar 292 Pro 3706
Att kunder lämnar tillbaka varor behöver inte vara negativt för e-handelsföretagen. Tvärtom kan returer vara något företagen tjänar på i längden. Det visar ny forskning.

Detaljhandelns 10 tyngsta trender

  Konsumentbeteende 229 Pro 3706 Trender 364 Måsteläsning 152
Utvecklingen inom detaljhandeln rusar fram. Handelstrender lyfter blicken för att se bortom de enskilda deltrenderna. Vi målar upp den stora bilden, och där skymtar bland annat automatisering, polarisering och resursoptimering. Här är tio tunga trender som formar morgondagens detaljhandel. 

Därför köper Amazon Whole Foods

  Internationellt 1005 Trender 364 E-handel 704 Analys 25
KOMMENTAR. Amazons köp av Whole Foods är logiskt. Det finns ett släktskap mellan koncepten, och dagligvarukedjan medför också det Amazon är i stort behov av. Logistik, distribution och kompetens. 

Köpcentrum konverteras till stadskärnor

  Trender 364 Pro 3706 Köpcentrum 449 Internationellt 1005
Stora kedjor stänger butiker och ytorna gapar tomma i många köpcentrum. Allt fler planerar att bygga om verksamheten till att mer likna en stadskärna.

Träningskoncepten flyttar in i handeln

  Cityhandel 144 Pro 3706 Trender 364 Handelsplatser 78
Under det gångna året har vi skrivit om hur träningskoncepten gjort entré i detaljhandeln. Trenden växer sig nu allt starkare även i Sverige. Att konceptet Barry’s Bootcamp flyttar in i handelskvarteret är ett exempel på det.

Här är modellen för framtidens köpcentrum

  Analys 25 Måsteläsning 152 Köpcentrum 449 Pro 3706
E-handeln har kapat köpcentrumets dragplåster nummer ett – bekvämlighet. Nu måste man pånyttföda verksamheten och hitta nya erbjudanden. Här är de tyngsta ingredienserna i framtidens köpcentrum.

Ny teknik lockar millennials och generation Z

  Måsteläsning 152 Undersökningar 292 Sociala medier 84 Konsumentbeteende 229
Starkt Wi-Fi, närvaro i sociala medier och strömlinjeformad shopping är avgörande för att attrahera millennials och generation Z. Och den yngre generationen verkar vara den fysiska handelns räddning. Det visar en ny studie.

Onlineshopping i butik hos Twilfit

  Kundupplevelser 131 E-handel 704 Omnichannel 245 Pro 3706
Twilfit stärker butiksupplevelsen med hjälp av interaktiva skärmar. Man erbjuder ett bredare sortiment i butik, men ska även samla insikter om kundernas beteende.

Handelstrenders måsteguide till Warszawa

  Stadsguider 1 Pro 3706 Köpcentrum 449 Måsteläsning 152
Warszawa har kallats för det nya Berlin. Det är orättvist. Warszawa har i mångt och mycket en mer spännande detaljhandel att erbjuda. Handelstrender guidar dig till några favoriter under besöket. Ta mig direkt till tipsen Ladda ner guiden som PDF Stämpeln av grå öststat byts sakta men säkert ut mot en mer rättvisande bild av … (läs mer)

Snabbt mode kräver kompetenta konsumenter

  Undersökningar 292 Konsumentbeteende 229 Pro 3706 Mode 213
Modet blir snabbare och snabbare. En ny studie har granskat de strategier som hängivna shoppare använder sig av för att bli kompetenta konsumenter av fast fashion. Det är en tidskrävande uppgift, visar det sig.

Dagligvarukedjan säljer via digital assistent

  Pro 3706 Ny teknik 337 Omnichannel 245 E-handel 704
Utvecklingen går mot en detaljhandel online utan gränssnitt. Ett bevis på det är att en ledande dagligvarukedja nu börjar sälja sina varor via Google Home, den digitala och röststyrda assistenten.

Här är världens 42 bäst designade butiker

  Butikskoncept 552 Design 236 Måsteläsning 152 Pro 3706
Nyligen delades pris för årets bästa butiksdesign ut. Inte mindre än 42 vinnare korades, vi har sammanställt bilder och länkar till vad som klassas som världens bästa butiksdesign just nu. All aboard, häng med ut på en designresa!

WeChat och Alipay gör entré i Mood

  Måsteläsning 152 Köpcentrum 449 Nyheter 2904 Ny teknik 337
I dagarna släpper Mood nyheten att man satsar på kinesiska turister. Ännu mer intressant: Man satsar på två plattformar som utgör bland de mest disruptiva krafterna inom retail i Kina. Detta bör du ha koll på.

Nya upplevelser med wellness i butik

  Nya butiker 885 Pop up 106 Måsteläsning 152 Pro 3706
Genom en omfattande satsning på wellness i butiken höjs nu upplevelsen till nya nivåer. Ett rullande pop up-schema med klasser blandas här med handplockade produkter och tjänster.

Fabletics personaliserar med ny teknik

  Omnichannel 245 Pro 3706 Måsteläsning 152 Ny teknik 337
Efter att ha startats online växer nu Kate Hudsons varumärke Fabletics i högt tempo via fysiska butiker. Ny teknik har en central roll i satsningen – den möjliggör en sömlös och personaliserad upplevelse.

Fem trender i den nya tidens köpcentrum

  Kundupplevelser 131 Köpcentrum 449 Måsteläsning 152 Trender 364
Köpcentrumet som vi känner det kan vara helt förändrat inom tio år. Det menar man i en ny rapport som har kartlagt fem framväxande tongivande trender.

Nya spelregler med digitala assistenter

  Produktutveckling 249 Pro 3706 Trender 364 Ny teknik 337
Digitala assistenter som Amazon Alexa spås bli "the next big thing" i retail. Och tekniken för med sig helt nya spelregler. Ett tecken på trenden är att Ikea nu lanserar produkter som är kompatibla med tekniken.

10 food & beverage-trender i retail

  Kundupplevelser 131 Trender 364 Nyheter 2904 Pro 3706
Urbana marknader, Fast Fine Food och integrerade mathallar. Här är tio tunga trender att hålla koll på för dig som vill utveckla ett attraktivt materbjudande i detaljhandeln.

Kinas e-handel lockar svenskarna mest

  E-handel 704 Nyheter 2904 Konsumentbeteende 229 Undersökningar 292
Globaliseringen fortsätter att sätta sina spår i detaljhandeln. E-barometern visar på en ökad e-handel i Sverige – och att Kina är den största utländska favoriten.