Så agerar den mobila konsumenten

  LÄSTID: 1 MINUT

kunden_med_tusen_ansikten

Vi är mitt uppe i den största revolutionen i detaljhandelns historia. Vår nya trendrapport ”Den mobila konsumenten” handlar om vad detaljhandeln kan göra i en smartphone. Men den handlar framförallt om att kunden nu till slut har tagit makten. 

Den nya tidens kund shoppar när och hur man vill. Och inte minst viktigt – i vilken kontext man vill.

Hittills har detaljhandeln haft att göra med en eller ett par tydligt begränsade ytor mot kunden. Därför är detta en förändring som skickar de gamla spelreglerna långt in på lagerhyllorna.

Att skapa insikt om hur kunden beter sig och tänker i respektive situation och miljö är en utmaning som heter duga. Men med allt fler uppkopplade kontaktytor ökar också möjligheten att få en tredimensionell vy av kunden.

Bilden som då växer fram visar inte en homogen kund, den visar en individ som i sig är en kund med tusen olika ansikten och beteenden.

När den legendariske irländske handlaren Fergal Quinn 1990 utropade kunden som kung  (i boken Crowning the Customer) hade han rätt. Han sa det bara i en annan väldigt begränsad kontext.

I den nya tidens detaljhandel är det en sanning mer aktuell än någonsin.

Nu släpper vi Context nummer 2 – Den mobila konsumenten. Där har vi kartlagt den nya tidens kundbeteenden som i allt högre grad innehåller mobilen. På 54 sidor berättar vi hur det påverkar köpprocessen och därmed detaljhandeln. Du hittar dessutom strategier och konkreta tips för att skapa en bättre upplevelse i mobilen.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se

Läs mer om rapporten här!

Context_2_300px





Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

  Produktutveckling 271 Nyheter 3172 Pro 3922 Internationellt 1103
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

  Pro 3922 Måsteläsning 195 M-handel 126 Omnichannel 269
Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

  Pro 3922 Ny teknik 377 Trender 380 Konsumentbeteende 260
Franck Laizet, Partner på McKinsey & Company, delade under Mapic med sig av företagets bild av framtidens detaljhandel. Den handlar mycket om teknik, sömlöshet och helt nya format.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba driver trafik via gamification

Alibaba driver trafik via gamification

  Pro 3922 Internationellt 1103 Kundupplevelser 189 Omnichannel 269
Singles' Day är världens största detaljhandelsaktivitet. För första gången är Alibabas initiativ New retail en integrerad del av shoppingfestivalen. För att driva trafik använder man sig nu också av gamification.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Det smarta hemmet trendar i butik

Det smarta hemmet trendar i butik

  Pro 3922 Kundupplevelser 189 Nya butiker 984 Butikskoncept 632
Amazon öppnade nyligen en lösning för shop-in-shops för det smarta uppkopplade hemmet. Nu tar ännu en kedja steget och inleder ett samarbete med en startup i sina butiker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

  Måsteläsning 195 E-handel 775 Pro 3922 Trender 380
Ny teknik skapar sömlös shopping mellan kanalerna och det är "smart retail" som driver utvecklingen framåt. E-handeln tar andelar, men fysiska butiker är fortsatt avgörande för utvecklingen. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför ska du satsa på augmented reality

Därför ska du satsa på augmented reality

  Visual Merchandising 119 Kundupplevelser 189 Ny teknik 377 Måsteläsning 195
Under 2018 kommer det finnas 900 miljoner smartphones med AR-stöd. Sju av tio konsumenter förväntar sig att detaljister erbjuder tekniken inom ett halvår. Här är de tyngsta anledningarna till att satsa på tekniken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handelskonsumtionen upp 16 procent

E-handelskonsumtionen upp 16 procent

  Konsumentbeteende 260 Undersökningar 334 E-handel 775 Nyheter 3172
E-handelskonsumtionen ökade med 16 procent under månaden jämfört med samma period i fjol, det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern.
Företags sajter och appar allt viktigare

Företags sajter och appar allt viktigare

  Konsumentbeteende 260 Undersökningar 334 Pro 3922 Omnichannel 269
Digitala kanaler som hemsidor och appar är de viktigaste kanalerna när kunderna är på jakt efter nya produkter. Och omnishoppande är det nya normala. Det visar en färsk undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Nikes nya strategi för retail

Här är Nikes nya strategi för retail

  Måsteläsning 195 Internationellt 1103 E-handel 775 Varumärken 239
Försäljningen via de egna digitala kanalerna ska tredubblas. Antalet kedjor man samarbetar med kommer minskas dramatiskt. Nu satsar Nike med full kraft på direct-to-consumer. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Utan digitalisering flyr din kompetens

Utan digitalisering flyr din kompetens

  Ny teknik 377 Pro 3922 Måsteläsning 195 Karriär 155
Mer än hälften av svenska talanger inom digitalisering kan tänka sig att byta jobb ifall deras kompetens riskerar att stagnera. Det visar en ny rapport kring digitaliseringens effekter.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tunga trender bakom varuhusets förvandling

Tunga trender bakom varuhusets förvandling

  Cityhandel 187 Internationellt 1103 Trender 380 Pro 3922
Vid första anblicken är det en fastighetsaffär bland många. Men bakom försäljningen av det anrika varuhuset döljer sig två trender som påverkar morgondagens detaljhandel i allra högsta grad.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här pressas returtiden till 35 sekunder

Här pressas returtiden till 35 sekunder

  Nyheter 3172 Internationellt 1103 Omnichannel 269 E-handel 775
Med hjälp av mobilen pressar nu kedjan tiden för att returnera en vara till 35 sekunder. Till en början gäller det varor köpta online, men i början av året ska även varor köpta i butik inkluderas.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Lidl Sverige testar självkörande lastbilar

Lidl Sverige testar självkörande lastbilar

  Måsteläsning 195 Pro 3922 Logistik 86 Hållbarhet 152
Med innovation och hållbarhet i fokus skapar Lidl Sverige just nu den nya tidens lågpriskedja. Under 2018 tar man ännu ett steg – då inleds tester med självkörande eldrivna lastbilar. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

En levande stadsbild skapar tilltro

En levande stadsbild skapar tilltro

  Konsumentbeteende 260 Undersökningar 334 Cityhandel 187
Stadsbilden påverkar hur mycket människor samtalar och den tilltro som det i sin tur leder till. Det visar Happy Citys "Vilsna turisten-test."
Sofias fyra måsten för att nå millennials

Sofias fyra måsten för att nå millennials

  Sociala medier 90 Konsumentbeteende 260
Det är en mytomspunnen generation. Sofia Kacim, själv millennial, delade med sig av fyra grundläggande måsten för att lyckas nå fram till ålderskategorin.
Amazon öppnar ny konceptbutik

Amazon öppnar ny konceptbutik

  E-handel 775 Omnichannel 269 Pro 3922
Det pratas om rädslan för Amazon. Den här fysiska butikskedjan har tagit sig an konkurrensen från e-handelsjätten från en helt ny vinkel. Nu öppnar Amazon shop in shops hos kedjan.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Kina i topp bland europeiska e-konsumenter

Kina i topp bland europeiska e-konsumenter

  Pro 3922 E-handel 775 Undersökningar 334 Konsumentbeteende 260
Allt fler handlar från svenska e-butiker. Men Kina har seglat upp som den största vinnaren på den europeiska e-handelsmarknaden. Det visar rapporten E-handeln i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

  Kundupplevelser 189 Konsumentbeteende 260 Måsteläsning 195 Pro 3922
Den fysiska butiken utmanas mer än någonsin av e-handeln. En färsk undersökning kartlägger vad som får konsumenten att välja respektive kanal. Den fysiska butiken är fortsatt viktig för köpupplevelsen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny bemanning i automatiserad retail

Ny bemanning i automatiserad retail

  Undersökningar 334 Pro 3922 Måsteläsning 195
Disruption via ny teknik och en arbetsmarknad i förändring skapar stor konkurrens kring personal med rätt kompetens. För detaljhandelsföretagen är det hög tid att agera för att säkra framtiden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!