Så agerar den mobila konsumenten

  LÄSTID: 2 MINUTER

kunden_med_tusen_ansikten

Vi är mitt uppe i den största revolutionen i detaljhandelns historia. Vår nya trendrapport ”Den mobila konsumenten” handlar om vad detaljhandeln kan göra i en smartphone. Men den handlar framförallt om att kunden nu till slut har tagit makten. 

Den nya tidens kund shoppar när och hur man vill. Och inte minst viktigt – i vilken kontext man vill.

Hittills har detaljhandeln haft att göra med en eller ett par tydligt begränsade ytor mot kunden. Därför är detta en förändring som skickar de gamla spelreglerna långt in på lagerhyllorna.

Att skapa insikt om hur kunden beter sig och tänker i respektive situation och miljö är en utmaning som heter duga. Men med allt fler uppkopplade kontaktytor ökar också möjligheten att få en tredimensionell vy av kunden.

Bilden som då växer fram visar inte en homogen kund, den visar en individ som i sig är en kund med tusen olika ansikten och beteenden.

När den legendariske irländske handlaren Fergal Quinn 1990 utropade kunden som kung  (i boken Crowning the Customer) hade han rätt. Han sa det bara i en annan väldigt begränsad kontext.

I den nya tidens detaljhandel är det en sanning mer aktuell än någonsin.

Nu släpper vi Context nummer 2 – Den mobila konsumenten. Där har vi kartlagt den nya tidens kundbeteenden som i allt högre grad innehåller mobilen. På 54 sidor berättar vi hur det påverkar köpprocessen och därmed detaljhandeln. Du hittar dessutom strategier och konkreta tips för att skapa en bättre upplevelse i mobilen.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se

Läs mer om rapporten här!

Context_2_300px





Här finns den fysiska handelns framtid

Här finns den fysiska handelns framtid

  Pro 4042 Cityhandel 209 Måsteläsning 214 E-handel 813
Den fysiska handeln står inför stora utmaningar, allra störst är de för stadskärnor och mindre köpcentrum. För att överleva krävs en anpassning till nya beteenden, mindre yta för retail och nya lokala koncept.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Röstassistenter vinner mark

Röstassistenter vinner mark

  Pro 4042 Undersökningar 361 Ny teknik 404 Omnichannel 284
Inom tre år får digitala röstassistenter sitt stora genombrott. En ny rapport tyder på att man främst kommer ta försäljning av fysiska butiker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem sätt att använda AI inom retail

Fem sätt att använda AI inom retail

  Ny teknik 404 Nyheter 3301 Kundupplevelser 209 Pro 4042
Artificiell intelligens (AI) är utan tvekan ett av årets största buzzwords. Men vad kan man egentligen använda tekniken till? Här är fem exempel som gör verksamheten vassare.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fysiska handeln stark under Alla hjärtans dag

Fysiska handeln stark under Alla hjärtans dag

  Undersökningar 361 Nyheter 3301 Trender 391 Kundupplevelser 209
En undersökning kartlägger årligen vad svenska folket konsumerar i samband med Alla hjärtans dag. Resultatet visar också att den fysiska handeln fortfarande står mycket stark. Här är kategorierna som ökar mest.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Stora digitala möjligheter för fysiska butiker

Stora digitala möjligheter för fysiska butiker

  Undersökningar 361 Pro 4042 Måsteläsning 214 Kundupplevelser 209
Den fysiska detaljhandeln har stora möjligheter att förbättra den digitala kundupplevelsen i butik. Lagerstatus och digital shopping är två avgörande faktorer. Det menar man i en ny studie.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ikea stiger in i delningsekonomin

Ikea stiger in i delningsekonomin

  Trender 391 Pro 4042 Hållbarhet 166 Nyheter 3301
För att skapa ett mer hållbart samhälle testar Ikea ett flertal radikala lösningar. Bland annat ger man sig in i delningsekonomin med uthyrning av möbler. Dessutom testar man nu att köpa tillbaka soffor. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra globala detaljhandelstrender

Fyra globala detaljhandelstrender

  Trender 391 Pro 4042 Internationellt 1153 Undersökningar 361
De största detaljhandelsföretagen i världen har kartlagts. Europa tappar mark samtidigt som Asien går framåt. Fyra tydliga trender kopplade till detaljhandelns snabba utveckling blir tydliga i sammanställningen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

  Undersökningar 361 Måsteläsning 214 Trender 391 Kundupplevelser 209
Den disruptiva detaljhandeln ger den gamla en rejäl skjuts in i framtiden. Med extremt kundfokus, stor aptit på ny teknik och ett agilt arbetssätt skapas nu ny retail. En färsk undersökning har kartlagt byggstenarna bakom nyskaparnas strategier.
Sju av tio spås handla dagligvaror online

Sju av tio spås handla dagligvaror online

  E-handel 813 Pro 4042 Undersökningar 361 Konsumentbeteende 270
Det går snabbt nu. År 2024 kommer 70 procent av konsumenterna handla dagligvaror online. Det menar man i en nyligen publicerad rapport där man också presenterar sex digitala uppmaningar för framgång via omnichannel.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra strategier skapar vinnande kedjor

Fyra strategier skapar vinnande kedjor

  Pro 4042 Undersökningar 361 Måsteläsning 214 Internationellt 1153
Dagligvaror är i fokus, men alla kan lära av slutsatserna. En ny undersökning kartlägger vad som driver kundernas uppfattning om kedjorna och vad som gör vissa till vinnare. Det visar sig att det finns fyra gemensamma strategier.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Var fjärde pendlare e-shoppar på tåget

Var fjärde pendlare e-shoppar på tåget

  Nyheter 3301 E-handel 813 Konsumentbeteende 270 Undersökningar 361
Commuter commerce ökar. Det rör sig om allt från bilar och semestrar till sportutrustning och lyxprodukter. En ny undersökning visar att allt fler tågpendlare shoppar under resans gång.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Zaras digitala framtidsbutik

Här är Zaras digitala framtidsbutik

  Pro 4042 Måsteläsning 214 Nya butiker 1028 Nyheter 3301
Här bygger Zara framtidens butik. I två nya koncept, varav ett är en nyöppnad pop up, testar man en rad tekniska nyheter som ska integrera on- och offline på ett helt nytt sätt. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens stormarknad digital och effektiv

Framtidens stormarknad digital och effektiv

  Omnichannel 284 Pro 4042 E-handel 813 Produktutveckling 279
Framtidens stormarknad har mindre försäljningsyta, kompletteras av e-handel och fungerar som fulfillment-center. Carrefours vision för 2020 ger en bild av morgondagens dagligvaruhandel. Vi har tittat närmare på den.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Unga hittar matinspiration i sociala medier

Unga hittar matinspiration i sociala medier

  Pro 4042 Konsumentbeteende 270 Sociala medier 92 Nyheter 3301
Var tredje vänder sig till familj och vänner för matinspiration. Men bland unga är det sociala medier som är den viktigaste källan. Det visar en ny studie.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

10 tunga e-handelstrender 2018

10 tunga e-handelstrender 2018

  Pro 4042 Måsteläsning 214 E-handel 813 Trender 391
Den digitala och fysiska handeln närmar sig varandra. Det ställer nya kompetenskrav på teamen. De mobila konsumenterna är otåliga och vill ha "immediate gratification". Här är 10 tunga e-handelstrender inför det kommande året. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Kuponger med QR-koder skjuter i höjden

Kuponger med QR-koder skjuter i höjden

  Ny teknik 404 Måsteläsning 214 M-handel 135 Undersökningar 361
QR-koden är långt i från död! Användandet av koderna väntas formligen explodera de kommande åren när tekniken blir en del av konsumentens mobiltelefon. Det visar en färsk undersökning. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem dagligvarutrender som formar 2018

Fem dagligvarutrender som formar 2018

  Trender 391 Pro 4042 Måsteläsning 214 Analys 35
Digitaliseringen av dagligvaror är fortfarande i sin linda. Men året 2018 för med sig nya digitala affärsidéer, uppdaterade kundkrav och nyskapande teknik. Här är fem tunga trender inför det kommande året.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här väntas cityhandeln öka under 2018

Här väntas cityhandeln öka under 2018

  Pro 4042 Undersökningar 361 Internationellt 1153 Cityhandel 209
Under ett flertal år har stadskärnorna haft en negativ försäljningsutveckling. Men här spås en ökning under de kommande åren – främst pådriven av bekvämlighet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Online to offline för ny dagligvarukedja

Online to offline för ny dagligvarukedja

  E-handel 813 Butikskoncept 667 Pro 4042 Omnichannel 284
Logistiken och effektiviteten finns redan på plats. När onlinejätten öppnar en fysisk dagligvarukedja är förutsättningarna helt nya. Inte minst för att man äger hela logistiken inklusive sista kilometern.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Zara lanserar AI-baserad självbetjäning

Zara lanserar AI-baserad självbetjäning

  Mode 281 Nyheter 3301 Pro 4042 Ny teknik 404
Nu testar modekedjan Zara ett nytt system för självbetjäning gällande utlämning av varor köpta online. Den automatiska anläggningen kan hantera tusentals paket och baseras på självlärande teknik. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!