Så agerar den mobila konsumenten

  LÄSTID: 2 MINUTER

kunden_med_tusen_ansikten

Vi är mitt uppe i den största revolutionen i detaljhandelns historia. Vår nya trendrapport ”Den mobila konsumenten” handlar om vad detaljhandeln kan göra i en smartphone. Men den handlar framförallt om att kunden nu till slut har tagit makten. 

Den nya tidens kund shoppar när och hur man vill. Och inte minst viktigt – i vilken kontext man vill.

Hittills har detaljhandeln haft att göra med en eller ett par tydligt begränsade ytor mot kunden. Därför är detta en förändring som skickar de gamla spelreglerna långt in på lagerhyllorna.

Att skapa insikt om hur kunden beter sig och tänker i respektive situation och miljö är en utmaning som heter duga. Men med allt fler uppkopplade kontaktytor ökar också möjligheten att få en tredimensionell vy av kunden.

Bilden som då växer fram visar inte en homogen kund, den visar en individ som i sig är en kund med tusen olika ansikten och beteenden.

När den legendariske irländske handlaren Fergal Quinn 1990 utropade kunden som kung  (i boken Crowning the Customer) hade han rätt. Han sa det bara i en annan väldigt begränsad kontext.

I den nya tidens detaljhandel är det en sanning mer aktuell än någonsin.

Nu släpper vi Context nummer 2 – Den mobila konsumenten. Där har vi kartlagt den nya tidens kundbeteenden som i allt högre grad innehåller mobilen. På 54 sidor berättar vi hur det påverkar köpprocessen och därmed detaljhandeln. Du hittar dessutom strategier och konkreta tips för att skapa en bättre upplevelse i mobilen.

Anders Warma Faring
anders@handelstrender.se

Läs mer om rapporten här!

Context_2_300px





Snabb ökning för dagligvaror på nätet

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

  Undersökningar 396 Pro 4349 Konsumentbeteende 297 E-handel 881
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

  Kundupplevelser 281 Pro 4349 E-handel 881 Undersökningar 396
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-matbutik öppnar fysiska butiker

E-matbutik öppnar fysiska butiker

  E-handel 881 Omnichannel 312 Cityhandel 255 Nya butiker 1135
Verksamheten bygger på tre tunga trender – bekvämlighet, lokalt och ekologiskt. Nu utökar e-handlaren dessutom verksamheten med fysiska dagligvarubutiker.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir AR och VR vardagsmat

Nu blir AR och VR vardagsmat

  Trender 426 Undersökningar 396 Nyheter 3578 Ny teknik 465
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitaliseringens tre måsten

Digitaliseringens tre måsten

  Trender 426 Måsteläsning 267 Personer 260 Ny teknik 465
Han skapade AR-succén Ikea Place. Under Tech 2018 delade Michael Valdsgaard med sig av fem tunga tekniktrender – och tre måsten för framgångsrik digitalisering. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna prioriterar bekvämlighet

Kunderna prioriterar bekvämlighet

  Omnichannel 312 Internationellt 1268 Pro 4349 Konsumentbeteende 297
I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så kommer du i gång med voice

Så kommer du i gång med voice

  E-handel 881 Trender 426 Måsteläsning 267 Pro 4349
Voice commerce, eller röststyrd handel, kan framstå som något ogreppbart som är sr svårt att ge sig in i. Under Tech 2018 i London tog man ner begreppet på jorden. Så här kommer du i gång.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Då blir tekniken bara en gimmmick”

”Då blir tekniken bara en gimmmick”

  Ny teknik 465 Internationellt 1268 Pro 4349 Trender 426
Handlarna satsar på bland annat konversationsteknik och AI. Men om investeringarna inte kopplas till affärsutvecklingen är det bara en gimmick. Det menade man i en paneldiskussion under Tech 2018.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”AI handlar om personalisering”

”AI handlar om personalisering”

  Pro 4349 Trender 426 Produktutveckling 294 Ny teknik 465
Martin Wild leder MediaMarktSaturn Retail Groups innovationsarbete. Under Tech 2018 i London berättade han varför man satsar på artificiell intelligens och robotar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Data primär konkurrensfördel i handeln

Data primär konkurrensfördel i handeln

  Undersökningar 396 Ny teknik 465 Pro 4349 Trender 426
Digitaliseringen driver utvecklingen av detaljhandeln och kommer leda till mer intelligenta butiker, mer dynamiska och personifierade erbjudanden, användande av butiksrobotar och AI. Det visar en ny rapport som också pekar på att data blir en avgörande konkurrensfaktor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

  Pro 4349 Internationellt 1268 Undersökningar 396 Trender 426
Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

  Pro 4349 Måsteläsning 267 Konsumentbeteende 297 Ny teknik 465
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detta kommer få Amazon på fall

Detta kommer få Amazon på fall

  Måsteläsning 267 Analys 39 Internationellt 1268 Pro 4349
Världens största detaljhandelskedja Walmart var till synes oövervinnerlig, men hamnade i trubbel. Nu står Amazon inför samma öde – här är sex anledningar till detta. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sephora satsar på social shopping

Sephora satsar på social shopping

  Omnichannel 312 Internationellt 1268 Nyheter 3578 Sociala medier 97
Under en presskonferens berättade Sephora nyligen om flera av sina satsningar. Bland annat har man byggt ett omfattande system för omnichannel. En ny konceptbutik ska också öppnas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon nästa för Clas Ohlson

Amazon nästa för Clas Ohlson

  Omnichannel 312 E-handel 881 Nyheter 3578 Pro 4349
Diskussionerna och spekulationerna kring Amazons inträde i Sverige duggar tätt. Clas Ohlson tar saken i egna händer och inleder ett samarbete med e-handelsföretaget.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den nya tidens skobutik är här

Den nya tidens skobutik är här

  Omnichannel 312 Design 307 E-handel 881 Nya butiker 1135
Konceptet mixar e-handelns bekvämlighet med den fysiska handelns förmåga att leverera "instant gratification". Butiken saknar produkter och lagret utgör en teaterliknande scendekor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Digitalisering medför nya beteenden”

”Digitalisering medför nya beteenden”

  Måsteläsning 267 Personer 260 Pro 4349 Trender 426
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så hittar du framtidens butikskoncept

Så hittar du framtidens butikskoncept

  Pro 4349 Butikskoncept 762 Måsteläsning 267 Produktutveckling 294
Behövs butiken egentligen? Och vad är då dess syfte? Här är fem existentiella frågor som hjälper dig att hitta framtidens butikskoncept. Om du nu känner igen det när du ser det – här är åtta exempel på nyskapande koncept också.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fitting Room förändrar upplevelsen

Fitting Room förändrar upplevelsen

  Butikskoncept 762 Kundupplevelser 281 Omnichannel 312 Pro 4349
Den 11:e oktober öppnas The Fitting Room i Göteborg. Ett nytt butikskoncept som vill förena styrkorna hos fysisk och digital handel med "potentialen att förändra retail i grunden".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

  Undersökningar 396 Pro 4349 E-handel 881 Konsumentbeteende 297
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!