De kan bli Årets dagligvara

 

En läsk, en alkoholfri öl och en formbar vegofärs. Det är de nominerade till Årets Dagligvara 2019.

Nu är det klart vilka produkter som nominerats till det ärofyllda priset Årets Dagligvara. I år är det den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Spendrups Bryggeri, Anamma Formbar Färs från Orkla Foods och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg Sverige som tävlar om utmärkelsen.

Vinnaren utses 9 oktober på branschträffen Fast Moving.

Försäljning och kvalitativa kriterier

– Grunden till nominering är försäljningsstatistik från Nielsen och därefter värderar juryn mer kvalitativa kriterier som innovationsgrad och förmåga att fånga ett nytt konsumentbehov. Detta år blev det tre stora leverantörer som lyckats fånga konsumenternas intresse, säger juryns ordförande Karin Brynell.

Försäljningssiffrorna och juryns nominering finns publicerade på www.aretsdagligvara.se. Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel samt marknadsanalysföretaget Nielsen.

Juryn för Årets Dagligvara

Karin Brynell, VD, Svensk Dagligvaruhandel
Jörgen Friman, VD, DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund)
Anna Ekström, Nordic Sales Effectiveness Leader, Nielsen
Johan Walleen, Kategoriområdeschef Kött, chark & fågel, Axfood
Magnus Strid, Kategorichef njutningsprodukter, Coop Sverige
Maria Rosendahl, Affärsområdeschef, Bergendahls Food
Rickard Gustafsson, Affärsområdeschef, Ica Sverige
Micael Dahlen, Professor, Handelshögskolan Stockholm 
Svetlana Kolesova, Doktorand, Center For Retailing, Handelshögskolan Stockholm