Så förändrar Real Time Retail detaljhandeln

Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Fabletics personaliserar med ny teknik

  Omnichannel 243 Ny teknik 330 Pro 3652 Kundupplevelser 127
Efter att ha startats online växer nu Kate Hudsons varumärke Fabletics i högt tempo via fysiska butiker. Ny teknik har en central roll i satsningen – den möjliggör en sömlös och personaliserad upplevelse.

Zalando halverar nordiska leveranstider

  Nyheter 2838 E-handel 687 Logistik 73
Nu står det klart att onlineplattformen Zalando öpnnar sin första nordiska distributionscentral i Brunna i Stockholms län. Det innebär i praktiken halverade leveranstider i regionen. I ett pressmeddelande konstaterar Zalando att det är avgörande att investera i utökad bekvämlighet. Detta för att möta efterfrågan från Zalandos kunder i Norden. De första paketen kommer lämna distributionscentralen … (läs mer)

Smakprovhytter lyfter fram matutbudet

  Pop up 99 Nyheter 2838 Butikskoncept 540 Köpcentrum 436
För att lyfta fram sitt breda matutbud lanserar köpcentrumet nu tillfälliga smakprovhytter Här kan kunderna njuta av smakportioner av bland annat quesadillas och minibakelser.

Svenskt företag bakom obemannad butik

  Ny teknik 330 Pro 3652 Nya butiker 858 Butikskoncept 540
Den helt automatiska butiken är öppen dygnet runt. Det svenska företaget, som öppnade butiken ett år innan Amazon Go, menar att konceptet går att använda med en rad varukategorier.

Fem trender i den nya tidens köpcentrum

  Köpcentrum 436 Pro 3652 Trender 358 Kundupplevelser 127
Köpcentrumet som vi känner det kan vara helt förändrat inom tio år. Det menar man i en ny rapport som har kartlagt fem framväxande tongivande trender.

Här testas nästa generation stormarknader

  Produktutveckling 242 Pro 3652 Butikskoncept 540 Nyheter 2838
Samtidigt som dagligvarukedjan rapporterar en kraftigt accelererande onlineförsäljning experimenterar man med hur framtidens fysiska butik kommer att se ut. De två världarna är allt mer sammankopplade.

Jernhest öppnar sin första butik

  Nyheter 2838 Pro 3652 Nya butiker 858 E-handel 687
I juni öppnar Jernhest sin första butik som också blir ett showroom. Företaget, som har en tydlig bikerprofil, specialiserar sig på smycken och kläder för män.

Nya spelregler med digitala assistenter

  Produktutveckling 242 Trender 358 Pro 3652 Ny teknik 330
Digitala assistenter som Amazon Alexa spås bli "the next big thing" i retail. Och tekniken för med sig helt nya spelregler. Ett tecken på trenden är att Ikea nu lanserar produkter som är kompatibla med tekniken.

Apple bygger sin community med kunskap

  Internationellt 980 Kundupplevelser 127 Pro 3652
Från store till community. Nu lanserar Apple en stor satsning på workshops i samtliga butiker. Det är ännu ett steg mot att skapa något större än "bara" renodlade butiker.

Allt mer populärt med självscanning

  Undersökningar 286 Pro 3652 Nyheter 2838 Ny teknik 330
Andelen självscannare har ökat dramatiskt. Kunderna gillar att använda tekniken och checkar gärna ut själva när det finns möjlighet. Det visar en ny undersökning.

10 food & beverage-trender i retail

  Nyheter 2838 Måsteläsning 145 Kundupplevelser 127 Pro 3652
Urbana marknader, Fast Fine Food och integrerade mathallar. Här är tio tunga trender att hålla koll på för dig som vill utveckla ett attraktivt materbjudande i detaljhandeln.

Ökad shoppingturism bakom samarbete

  Shoppingturism 39 Sociala medier 82 Pro 3652 Mode 204
Resia och Kappahl inleder ett samarbete med fokus på resor och mode. I en tävling söker man en reporter som ska rapportera i företagens sociala kanaler.

Stärkt upplevelse med teknik och design

  Butikskoncept 540 Pro 3652 Visual Merchandising 104 Design 230
Den övergripande missionen är att få fler att cykla. Under våren öppnar varumärket fyra butiker som med hjälp av innovativ exponering och ny teknik skapar en särskiljande butiksupplevelse.

Storsatsning på Linden Köpcentrum

  Nyheter 2838 Köpcentrum 436 Pro 3652
Linden Köpcentrum har varit Norrköpings modegalleria sedan 1977. Nu är det dags för 40-åringen att genomgå en omfattande renovering och modernisering. Fastighetsägaren Lundbergs satsar 100 miljoner i projektet.

Konsumenten vill köpa bil av Apple och Google

  Ny teknik 330 Pro 3652 Undersökningar 286 Nyheter 2838
Bilköparna har nu större förtroende för teknikföretag än de har för traditionella biltillverkare när det gäller självkörande bilar. Och provköra vill man göra via virtual reality.

Sanningens ögonblick i den nya handeln

  Kundupplevelser 127 Pro 3652 Undersökningar 286 Kundvård 57
Konverteringen är avklarad och köpet genomfört. Då finns alla möjligheter att bygga en långsiktigt lönsam relation. Om du bara klarar av sanningens ögonblick i den nya handeln.

Betala med handen i obemannad butik

  Ny teknik 330 Pro 3652 Kundupplevelser 127
Innovativa betalsätt utvecklas för att skapa en enklare kassaprocess. En ny teknik där kunden identifieras och betalar med hjälp av handen testas nu skarpt i en butik.

Ny design på Hobbex e-butik

  Design 230 Nyheter 2838 E-handel 687
Hobbex har lanserat en ny design på sin hemsida. Målsättningen har varit att göra en tydligare sajt som är lätt att använda.

Kinas e-handel lockar svenskarna mest

  Nyheter 2838 E-handel 687 Pro 3652 Undersökningar 286
Globaliseringen fortsätter att sätta sina spår i detaljhandeln. E-barometern visar på en ökad e-handel i Sverige – och att Kina är den största utländska favoriten.

”Nu ska vi erövra resten av Sverige”

  Nyheter 2838 E-handel 687 Pro 3652 Hållbarhet 116
Direct to Consumer. Gårdssällskapet ska nu via ett nytt samarbete "erövra resten av Sverige genom en effektiv e-handel".