Prognos spår avmattning för köpcentrum

 

Försäljningen i köpcentrum och handelsområden fortsatte den positiva trend som pågått sedan mätningarna började 1988. Tillväxten summerades enligt HUI till fyra procent avseende 2016. Men en avmattning skymtar vid horisonten.

Tillväxttakten drivs på av nya köpcentrum som Mall of Scandinavia och Avion Shopping samt av omfattande utbyggnationer av befintliga handelsplatser. Samtidigt kan HUI Resarch konstatera att intresset för att etablera ny handelsyta avtar, vilket kan vara ett tecken på avmattning.

Tillväxten drivs på av nya handelsplatser

HUI Research har i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) färdigställt en uppdaterad kartläggning av Sveriges köpcentrum och handelsområden, kallad Swedish Shopping Centre Directory” .

Kartläggningen visar att försäljningen av detaljhandelsvaror i köpcentrum och handelsområden ökade med fyra procent under perioden 2015–2016. Tillväxten drevs på av nya och utbyggda handelsplatser.

Hög byggtakt i Sverige

Räknat i kronor ökade försäljningen med elva miljarder kronor, vilket motsvarade nära hälften av detaljhandelns totala tillväxt 2016. Köpcentrum och handelsområden stod för nära två femtedelar av detaljhandelns totala försäljning.

– Tillväxten i köpcentrum och handelsområden är starkt kopplad till nyetableringar. Byggtakten har varit hög i Sverige under de senaste åren och många vita fläckar har täckts. En redan hög konkurrens i kombination med en snabbt växande e-handel innebär att vi kan vänta oss en lägre tillväxt framöver, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

En miljon kvadratmeter handel planerade

Den höga byggtakten kommer dock att hålla i sig ett tag till. Fram till och med 2020 planeras det för drygt en miljon kvadratmeter ny handel varav hälften redan håller på att byggas.

Trots fortsatt tillväxt och planer på mer handelsytor finns det tecken på avmattning. I ett perspektiv som sträcker sig fram till omkring 2025 planeras det för 2,4 miljoner kvadratmeter ny handel.

När förra årets kartläggning summerades var motsvarande siffra 2,6 miljoner kvadratmeter. Detta indikerar att marknaden är något försiktigare med att utöka butiksytorna än tidigare. Många detaljhandelskedjor eftersträvar redan idag att minska och effektivisera sina ytor.

Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Generation Z vill e-handla hållbart 

Generation Z vill e-handla hållbart 

  Pro 4637 Konsumentbeteende 327 E-handel 973 Detaljhandel 189
En ny undersökning visar att hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z. Men resultatet visar också att mycket ännu är ogjort.
McDonald’s ploggar Sverige runt

McDonald’s ploggar Sverige runt

  Hållbarhet 239 Nyheter 3838 Trender 460
Under våren kommer medarbetare från McDonald’s 200 restauranger över hela Sverige att ge sig ut i naturen och plogga.
Hon tar över Sollentuna Centrum

Hon tar över Sollentuna Centrum

  Köpcentrum 697 Nyheter 3838 Karriär 344 Personer 361
I början av augusti får Sollentuna Centrum ny centrumchef. Carl Isaksson kliver av tjänsten och lämnar över till Pia Meijer.
Daniel Wellington och Klarna öppnar pop up

Daniel Wellington och Klarna öppnar pop up

  Pro 4637 Detaljhandel 189 Nya butiker 1234 Butikskoncept 852
Konceptet huserar en mix av varumärken i en miljö som speglar framtidens detaljhandel. Här har Klarna och Daniel Wellington öppnat en gemensam butik.
Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

  Cityhandel 292 Måsteläsning 308 Detaljhandel 189 Köpcentrum 697
Med en ny global försäljningschef siktar nu Ingka Centres på citylägen. Miljardbelopp investeras i centralt belägna och digitalt uppgraderade köpcentrum.
Här är årets bästa köpcentrum

Här är årets bästa köpcentrum

  Internationellt 1364 Köpcentrum 697 Pro 4637 Nyheter 3838
Årets bästa nya köpcentrum finns i Frankrike och Italien. Men ett nordiskt centrum fanns också bland vinnarna när de i veckan utsågs under en gala i Barcelona.
Fredrik Wirdenius slutar som VD på Vasakronan 

Fredrik Wirdenius slutar som VD på Vasakronan 

  Karriär 344 Nyheter 3838 Köpcentrum 697 Personer 361
Efter elva år som VD på Vasakronan har Fredrik Wirdenius informerat styrelsen om att han önskar lämna sitt uppdrag.
Sail Racing väljer London – och Nacka

Sail Racing väljer London – och Nacka

  Mode 406 Nya butiker 1234 Nyheter 3838 Pro 4637
Seglarmärket Sail Racing väljer Nacka för sin nya satsning i Stockholm. "Närheten till vattnet passar perfekt ". Dessutom storsatsar man på England.
Nelly rekryterar Chief Customer Office

Nelly rekryterar Chief Customer Office

  Mode 406 Personer 361 Karriär 344 E-handel 973
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Carola Lundell som rekryterats som Chief Customer Officer med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

  Nyheter 3838 Personer 361 Mode 406 Karriär 344
Den 15 april tillträder Henrik Fischer som CEO på Twilfit. Henrik har tidigare varit bland annat CEO på Björn Borg och COO på Gant och Boomerang.
Ny VD på Pulsen Retail

Ny VD på Pulsen Retail

  Nyheter 3838 Personer 361 Karriär 344
Den 9 april tillträder Stefano Crozzoli som VD på Pulsen Retail. Han kommer närmast från de egna bolagen MProfile och Testagram.
Urban Deli rekryterar ny inköpsansvarig

Urban Deli rekryterar ny inköpsansvarig

  Nyheter 3838 Detaljhandel 189 Karriär 344 Personer 361
Markus Simko, blir ny inköpsansvarig på Urban Deli, med ansvar för inköp till Urban Delis butiker, saluhallar och restauranger.
Nya matkoncept till Stenungstorg

Nya matkoncept till Stenungstorg

  Pro 4637 Köpcentrum 697 Nyheter 3838
Stenungstorg Centrum i Stenungsund stärker utbudet av mat och dryck med två nya matkoncept som öppnar under april. Man siktar på tio procent Food & beverage.
Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

  Konsumentbeteende 327 Nyheter 3838 Undersökningar 439 Pro 4637
När kunden använder mobilen i butiken ökar försäljningen markant. Det visar en ny doktorsavhandling som kartlägger effekterna av att använda ny teknik i butiksmiljön.
Nya affärsområdeschefer på Citycon

Nya affärsområdeschefer på Citycon

  Köpcentrum 697 Personer 361 Karriär 344 Nyheter 3838
Citycon har utsett två nya affärsområdeschefer – Isabella Andersson och Mehmet Ruusuvirta.
De kan vinna World Retail Awards 2019

De kan vinna World Retail Awards 2019

  Pro 4637 Internationellt 1364 Detaljhandel 189 Nyheter 3838
Sedan 2007 delas World Retail Awards ut till de bästa kedjorna och initiativen inom internationell detaljhandel. Här är de nominerade företagen inför årets upplaga.
Gateau öppnar påskbutiker hos H&M

Gateau öppnar påskbutiker hos H&M

  Pop up 158 Nyheter 3838 Pro 4637 Nya butiker 1234
Under april dyker Gateau upp i from av pop up-butiker med påsktema. I sortimentet finns bland annat handgjorda chokladägg.
Modern Retro har öppnat vintagebutik

Modern Retro har öppnat vintagebutik

  Nya butiker 1234 Butikskoncept 852 Nyheter 3838 Mode 406
Varje plagg är unikt och handplockat. Många av kläderna och skorna är så kallad deadstock – oanvända vintagekläder.
Nu öppnas porten till Urban Escape

Nu öppnas porten till Urban Escape

  Destinationer 161 Nyheter 3838 Handelsplatser 156 Pro 4637
Urban Escapes nya hus i korsningen Regeringsgatan/Hamngatan fylls av hyresgäster. Huset har utgjort det största arbetet i omvandlingen av kvarteret.
Lidl öppnar sin andra butik i Trollhättan

Lidl öppnar sin andra butik i Trollhättan

  Detaljhandel 189 Nya butiker 1234 Handelsplatser 156 Nyheter 3838
Lidl fortsätter expansionen i Sverige med målet 200 butiker 2020 och nu är det klart för Lidls andra butik i Trollhättan. Butikens försäljningsyta blir 1 300 kvadratmeter och beräknas öppna våren 2020.