Lagerhaus satsar på självbetjäning

  LÄSTID: 1 MINUT

Nu lanserar inredningskedjan Lagerhaus ett nytt betalsätt i sina butiker. Självbetjäning och den molnbaserade lösningen ska ge kunderna en bättre upplevelse.

Nu lanserar Lagerhaus ett nytt betalsätt. Kunden scannar själv sina varor och väljer om hen vill betala med kort, swish, faktura eller Samsung Pay, och snart även Apple Pay.

– Vi går ifrån vårt traditionella kassasystem, sätter kunden i fokus och gasar oss in i framtiden. Detta är ett steg i rätt riktning för Lagerhaus. Aldrig har det varit viktigare att finnas i alla kanaler och på kundens villkor, säger Caroline Hjelte VD på Lagerhaus.

Från omni till united

Sitoo levererar systemet och plattformen körs i Amazon Cloud AWS och är en inbyggd Apple-app. På sikt kommer man även acceptera Apple Pay.

– Med Sitoo som POS-system kan vi lättare nå vår målsättning att gå från Omni till Unified Commerce säger Bradley Coyne IT-manager och ansvarig för utrullning av systemet på Lagerhaus.

– Plattformen är robust, skalbar och molnbaserad och självutcheckningen gör att kunden får en trygg och privat köpupplevelse, säger han.

De nya självscanningskassorna kommer att rullas ut stegvis i nya och befintliga butiker.


Samsung 4 Apple 33 Lagerhaus 12 Sitoo 3


Bezos siktar på 3 000 Amazon Go

Bezos siktar på 3 000 Amazon Go

  Nyheter 3578 Internationellt 1268 Nya butiker 1135 Pro 4349
Efter 14 månader av testande lanserades den första kassalösa Amazon Go-butiken. Nu siktar man på hisnande 3 000 butiker – så här ser planen ut.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

  Måsteläsning 267 Pro 4349 Kundupplevelser 281 Undersökningar 396
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sabina Ddumbas kärlek till skor

Sabina Ddumbas kärlek till skor

  Personer 260 Mode 347 Retailtrender 45 Nyheter 3578
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor. I höstens kampanj ”Sabina Ddumba for Scorett” står artisten intresse för skor – och det egna uttrycket – i fokus. Storyn paketeras i en minidokumentärsserie i tre delar som finns på scorett.se. … (läs mer)
Här öppnar H&M:s nya outletbutik

Här öppnar H&M:s nya outletbutik

  Pro 4349 Köpcentrum 611 Mode 347 Nya butiker 1135
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. "Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jesper ny tillväxtchef på Airmee

Jesper ny tillväxtchef på Airmee

  Nyheter 3578 Karriär 260 Logistik 113
Nu utökar Airmee sitt team genom att Jesper Johnsson rekryteras till Head of Growth med ansvar för att driva tillväxt och kundutveckling. Jesper har en lång bakgrund inom logistikbranschen främst från DHL.
Därför utökar Ikea köksbutiken

Därför utökar Ikea köksbutiken

  Pro 4349 Nyheter 3578 Butikskoncept 762 Cityhandel 255
Ikea verkar ha hittat ett format som passar storstadsmänniskan. Nu har man beslutat sig för att utöka köksbutiken på Regeringsgatan i Stockholm. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

  Pro 4349 Ny teknik 465 E-handel 881 Undersökningar 396
E-barometern för det andra kvartalet 2018 visar – föga överraskande – att försäljningen online fortsatt ökar. Rapporten dyker också ner i ny teknik som röststyrning och AI. Där går utvecklingen trögare. Än så länge, bör nog tilläggas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lågpriskedja lanserar hemleverans

Lågpriskedja lanserar hemleverans

  E-handel 881 Kundupplevelser 281 Pro 4349 Logistik 113
Lågpriskedjan utvidgar nu sina alternativ för den stressade konsumenten. Det innebär att man inom kort kommer erbjuda hemleverans – från samtliga 1 800 butiker – inom en timme.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

  Internationellt 1268 Butikskoncept 762 Nya butiker 1135 Nyheter 3578
I dag klockan 11 öppnar Tesco ett lågpriskoncept för att möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna. 
Noll friktion med kassalös butik

Noll friktion med kassalös butik

  Butikskoncept 762 Pro 4349 Nyheter 3578 Ny teknik 465
Den kassalösa butiken har fått ett ansikte via Amazon Go. Nu lanseras ett liknande system som även andra handlare kan applicera i sina butiker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon släpper fler Alexa-produkter

Amazon släpper fler Alexa-produkter

  Pro 4349 Ny teknik 465 Nyheter 3578
Amazon ska lansera åtta nya produkter med inbyggd Alexa-funktionalitet. Ambitionen är att ge kunderna tillgång till tjänsten var de än befinner sig. Och det finns en tydlig strategi bakom detta.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny sneakerbutik lanseras online

Ny sneakerbutik lanseras online

  E-handel 881 Pro 4349 Nya butiker 1135 Nyheter 3578
Nu lanserar koncernen en fristående e-handel för verksamhetens sneakerkoncept. Ambitionen är att lyfta fram sortimentet och bli mer synlig digitalt. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Therese Lindgren goes Lagerhaus

Therese Lindgren goes Lagerhaus

  Design 306 Hållbarhet 201 Nyheter 3578 Personer 260
I november släpper Lagerhaus en kollektion i samarbete med Therese Lindgren. Med hållbara produkter vill hon skapa en ombonad och trygg hemmiljö.
Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

  Mode 347 Internationellt 1268 E-handel 881 Nyheter 3578
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir AR och VR vardagsmat

Nu blir AR och VR vardagsmat

  Undersökningar 396 Trender 426 Pro 4349 Nyheter 3578
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

  Design 306 Hållbarhet 201 Nyheter 3578 Retailtrender 45
Ica har tillsammans med årets Rosa Bandet-designer, Bea Szenfeld, tagit fram en rosa papperskasse som säljs till förmån för Cancerfonden.
Linda Palmgren till Stadiums styrelse

Linda Palmgren till Stadiums styrelse

  Karriär 260 Personer 260 Nyheter 3578
I oktober tillträder Linda Palmgren som styrelseledamot i Stadium Groups styrelse. Med Lindas kompetens och erfarenhet inom främst det digitala medielandskapet vill företaget fortsätta att utmana sig själva och branschen. 
Kongahälla vässar sitt namn

Kongahälla vässar sitt namn

  Pro 4349 Köpcentrum 611 Handelsplatser 132 Nyheter 3578
Projektnamnet Kongahälla Shopping ersätts nu med Kongahälla Center. Parallellt med framtagandet av namnet har Adapta Fastigheter även tagit fram en visuell identitet med koppling till platsen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Anna-Lena Olsson utsedd till ny CIO

Anna-Lena Olsson utsedd till ny CIO

  Nyheter 3578 Personer 260 Karriär 260
Anna-Lena Olsson har rekryterats till rollen som CIO för Akademibokhandeln och Bokus. Hon kommer närmast från en roll som grundare och affärsområdesansvarig på innovationsbyrån Ignation.
Digitaliseringens tre måsten

Digitaliseringens tre måsten

  Trender 426 Pro 4349 Ny teknik 465 Måsteläsning 267
Han skapade AR-succén Ikea Place. Under Tech 2018 delade Michael Valdsgaard med sig av fem tunga tekniktrender – och tre måsten för framgångsrik digitalisering. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!