Digitala kvitton hos Willys

  LÄSTID: 2 MINUTER

Nu inför Willys en tjänst som ger kunderna möjlighet att få sina kvitton digitalt istället för på papper.

Varje år skrivs det ut kvitton på Willys som skulle räcka ett varv runt jorden om de lades på rad. Det finns stor potential till minskad nedskräpning och pappersförbrukning i Willys senaste hållbarhetsinitiativ.

En ny Sifo-undersökning, genomförd i januari 2019 och på uppdrag av Willys, visar att 31 procent av svenskarna skulle föredra att få sitt kvitto digitalt.

Stora skillnader i åldersgrupper

Undersökningen visar också stora åldersskillnader vad gäller inställningen till kvitton när man handlar mat.

Mer än en tredjedel (36 procent) av personer som är i åldern16–34 år svarar att de aldrig eller mycket sällan vill ha ett kvitto. Motsvarande andel bland 56–79 åringar är 16 procent.

Thomas Evertsson, VD på Willys.

– Digitala kvitton är efterfrågat både hos våra kunder och medarbetare. Det blir enklare för kunderna och vi kan spara både på papper och miljön, säger Thomas Evertsson, VD på Willys.

Kan få dem utskrivna

För att få sitt kvitto digitalt, loggar kunden in på willys.se och klickar i en box – och därefter sparas kvittot på kundens sida eller i Willys-appen.

Vill kunden någon gång ha sitt kvitto utskrivet i kassan kan man få det.


Läs även: Detaljhandelns tyngsta trender 2019



Willys 10


Världens första augmented audio cinema

Världens första augmented audio cinema

  Pro 4543 Kundupplevelser 326 Nyheter 3745 Ny teknik 502
Den första kommersiella biografen med Flexound Augmented Audio öppnar i dag, 15 februari. Den första biografen som erbjuder upplevelsen finns i Norden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Analys via VR gav ökad försäljning

Analys via VR gav ökad försäljning

  Ny teknik 502 Pro 4543 Nyheter 3745 Detaljhandel 120
Varumärket ökade försäljningen med 18 procent efter att ha använt virtual reality i sina analyser. Detta efter att kundens beteende hade studerats i den virtuella butiken. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En butiksupplevelse utöver det vanliga

En butiksupplevelse utöver det vanliga

  Nya butiker 1196 Pro 4543 Kundupplevelser 326 Detaljhandel 120
I en vacker byggnad från sekelskiftet har varumärket öppnat ett nytt flaggskepp. Här finns bland annat en bar och ett noga kuraterat bibliotek.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Startups och innovationer i ny lounge

Startups och innovationer i ny lounge

  E-handel 942 Nyheter 3745 Detaljhandel 120
Under D-Congress i Göteborg lanserar Wellstreet och Svensk Digital Handel ett nytt forum för startups. Ambitionen är att uppmuntra till nya innovationer inom handeln. 
Chanel bygger ut butik i Stockholm

Chanel bygger ut butik i Stockholm

  Mode 388 Nyheter 3745 Cityhandel 280 Detaljhandel 120
Under hösten 2019 ska den nuvarande Chanelbutiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm byggas ut med ytterligare 300 kvadratmeter. Totalytan blir då 500 kvadrat.
De är Sveriges bästa 7-Elevenhandlare

De är Sveriges bästa 7-Elevenhandlare

  Karriär 318 Nyheter 3745
Under Reitans Riksmöte delas ett flertal priser ut. Madelene Wessman Lundholm och Tobias Nelson utsågs till Årets köpmän inom 7-Eleven i Sverige.
Ny butik i Empire State Building

Ny butik i Empire State Building

  Internationellt 1332 Pro 4543 Nya butiker 1196 Destinationer 153
Nya upplevelser i New York. Miljontals besökare besöker årligen en av stadens största sevärdheter. Nu möts de av en helt ny butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Flexibilitet viktigare än snabbhet

Flexibilitet viktigare än snabbhet

  Konsumentbeteende 319 Pro 4543 Logistik 134 Undersökningar 427
I USA anses click and collect vara katalysatorn för näthandeln med mat. En ny undersökning visar att även svenska konsumenter gillar lösningen och att man efterfrågar flexibilitet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

City Gross underlättar flexande

City Gross underlättar flexande

  Produktutveckling 304 Konsumentbeteende 319 Pro 4543 Detaljhandel 120
Allt fler väljer bort kött helt eller delvis. Det är bakgrunden till att City Gross nu gör en satsning som ska underlätta för flexitarianer. "Vi ska bli det självklara valet". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

River Island går bortom stereotypen

River Island går bortom stereotypen

  Nyheter 3745 Mode 388 Retailtrender 59 Hållbarhet 228
Brittiska modekedjan River Island vill i sin kampanj #ThisIsFamily visa upp familjer bortom den stereotyp vi är vana vid. Annonsen är en uppföljning av kampanjen Labels are for Clothes.
Ny HR-direktör på Avensia

Ny HR-direktör på Avensia

  Personer 328 Karriär 318 Nyheter 3745 E-handel 942
Åsa Afshari är nytillträdd HR-direktör på Avensia, verksamma inom digital handel. Nu senast kommer hon från tjänsten som HR-chef på Ikea IT.
Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

  Pro 4543 Nyheter 3745 Varumärken 269 Hållbarhet 228
The Body Shop gör det möjligt för sina kunder att bidra till kvinnors rättigheter. Företaget ser det som en självklarhet att vara en positiv kraft i samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mer lyx och shopping hos Birka Cruises

Mer lyx och shopping hos Birka Cruises

  Design 325 Butikskoncept 818 Nyheter 3745 Visual Merchandising 169
Svensk design, mer shopping och lyxigt fika. Birka Cruises har invigt sitt nya upplevelsedäck
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny marknadschef på LloydsApotek

Ny marknadschef på LloydsApotek

  Personer 328 Nyheter 3745 Karriär 318
Annelie Söderberg har rekryterats som marknadschef på LloydsApotek. Hennes främsta fokus blir att utveckla och tydliggöra företagets marknadsposition.
Foot Locker investerar i marknadsplats

Foot Locker investerar i marknadsplats

  Nyheter 3745 Internationellt 1332 Pro 4543 E-handel 942
Foot Locker går in som minoritetsägare i marknadsplats online. De två företagen ska kombinera sina erbjudanden i såväl fysiska som digitala kanaler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Vigårda öppnar mötesplats i Västerås

Vigårda öppnar mötesplats i Västerås

  Personer 328 Cityhandel 280 Nyheter 3745 Köpcentrum 667
Nu fortsätter Vigårda sin expansion och öppnar en restaurang med bar i centrala Västerås.
KappAhl lanserar nytt koncept

KappAhl lanserar nytt koncept

  Nya butiker 1196 Nyheter 3745 Detaljhandel 120 Mode 388
Den 28 februari lanserar KappAhl ett nytt butikskoncept. Då premiäröppnar barnbutiken KappAhl Kids i Ringen på Södermalm i Stockholm.
Franskt mode till Bibliotekstan

Franskt mode till Bibliotekstan

  Mode 388 Nya butiker 1196 Nyheter 3745 Cityhandel 280
Det franska modevarumärket Maje öppnar i maj sin första fristående konceptbutik i Skandinavien.
Offensiv strategi för McDonald’s

Offensiv strategi för McDonald’s

  Nyheter 3745 Pro 4543 Nya butiker 1196
Under de kommande fem åren ska McDonald’s i Sverige växa med 30–40 restauranger. Här öppnar man i år.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fler produkter och tjänster från Brandless

Fler produkter och tjänster från Brandless

  Internationellt 1332 Nyheter 3745 Produktutveckling 304 E-handel 942
Brandless skapar sitt sortiment tillsammans med sin community. Nu utökar man utbudet av produkter och tjänster.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!