Butiksdöden förklarad i två diagram

I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Svensk Handel 11 HUI 34


Upplevelser och events är butikens kärna

  Butikskoncept 597 Måsteläsning 182 Visual Merchandising 115 Internationellt 1059
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  Kundupplevelser 166 Nyheter 3081 Internationellt 1059 E-handel 748
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.

Tio spådomar om framtidens retail

  Omnichannel 260 Måsteläsning 182 Konsumentbeteende 251 Trender 373
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

Här öppnar landets första cykelgarage

  Pro 3831 Handelsplatser 90 Köpcentrum 487 Internationellt 1059
Det nya centrumet som växer fram ligger mitt i korsningen av en flertal viktiga cykelvägar. I köpcentrumet som byggs öppnas passande nog landets första center för parkering och underhåll av cyklar.

Vagabond öppnar pop up i Milano

  Nya butiker 949 Internationellt 1059 Nyheter 3081 Pop up 118
Vagabond öppnar en pop up-butik i samband med Milan Fashion Week den 19 september. Butiken är belägen i distriktet Brera i centrala Milano och håller öppet fram till februari.

Startup placerar automatisk e-butik hos kunden

  Pro 3831 Ny teknik 359 Butikskoncept 597 E-handel 748
Grundidén är att finnas där kunden är och erbjuda det som behövs i vardagen. Själva butiken ryms i ett skåp och försäljningen sköts automatiskt via en app. Den nya tidens varuautomat är här.

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Undersökningar 320 Måsteläsning 182 Pro 3831 Kundupplevelser 166
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.

Kicks har öppnat sitt första flaggskepp i Norge

  Internationellt 1059 Nyheter 3081 Butikskoncept 597 Nya butiker 949
Kicks fortsätter sin satsning på flaggskeppsbutiker i Norden. Under våren 2017 öppnade man det första i Femman i Göteborg och nu har turen kommit till Norge.

Maxjenny öppnar pop up i Stockholm

  Köpcentrum 487 Pop up 118 Nya butiker 949 Mode 242
Den svenska designern Maxjenny Forslund har sina rötter i Skåne men har hela sitt yrkesliv arbetat i Köpenhamn. Nu öppnar hon sin första pop up-butik i Sverige.

E-handel via mobilen ökar dramatiskt

  Konsumentbeteende 251 E-handel 748 M-handel 121 Undersökningar 320
Nu handlar mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, och allra mest ökar den bland äldre. Det visar en ny undersökning.

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Omnichannel 260 Pro 3831 Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

  Pro 3831 Butikskoncept 597 Nya butiker 949 Omnichannel 260
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.

Nike personaliserar produkten på 90 minuter

  Produktutveckling 261 Kundupplevelser 166 Design 250 Pro 3831
"Det tar oftast längre tid för kunden att hitta idén än för oss att tillverka skon". Nike introducerar nu ett nytt och mycket snabbt system för personalisering i butik.

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Undersökningar 320 Pro 3831 Konsumentbeteende 251 Omnichannel 260
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.

Lokalt och småskaligt berikar Malmö

  Cityhandel 171 Pro 3831 Handelsplatser 90 Nyheter 3081
Vasakronan fortsätter att arbeta aktivt för att utveckla området kring Södra Förstadsgatan i Malmö. Ambitionen är att skapa ett av stadens mest genuina stråk inspirerat av det lokala och det småskaliga.

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

  Kundupplevelser 166 Pro 3831 Butikskoncept 597 Måsteläsning 182
Framtidens butik är en plats för möten där man träffas och umgås. Här finns inga hyllor fyllda med produkter, i stället erbjuder man personaliserade tjänster. Framtid förresten – den öppnar den 3:e oktober.

Gap öppnar hållbar pop up

  Pro 3831 Hållbarhet 141 Nya butiker 949 Mode 242
Modekedjan Gap har öppnat en ny pop up-butik. Butiken är en del av den hållbara satsningen Gap for Good som inleddes tidigare i år.

Högteknologisk servicebutik stärker Prime

  Internationellt 1059 E-handel 748 Pro 3831 Kundupplevelser 166
I praktiken är det en högteknologisk servicebutik med ultrasnabb leverans inom två minuter. Men det är också ett tecken på att Amazons fortsätter sin storsatsning på lojalitetsprogrammet Prime. 

”Augmented Reality förändrar spelplanen”

  Omnichannel 260 Kundupplevelser 166 Pro 3831 Ny teknik 359
Ikea lanserar inom kort en helt ny Augmented Reality–applikation. AR och VR kommer nu att förändra spelplanen snabbt, menar Michaels Valdsgaard på Ikea Systems.

Butikspersonal pratar mer – men säljer mindre

  Kundupplevelser 166 Undersökningar 320 Pro 3831
Personalen har blivit bättre på att ta kontakt och prata med kunderna om deras behov. Men man har trots detta inte lyckats sälja mer i slutändan. Det visar en ny mystery shopper-undersökning.