Butiksdöden förklarad i två diagram

I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Svensk Handel 11 HUI 34


Köpcentrumet erbjuder egen sandstrand

  Köpcentrum 455 Internationellt 1020 Kundupplevelser 136 Pro 3736
Köpcentrumet ligger i en ständigt myllrande världsstad. Inte em miljö man normalt sett associerar med sol, stränder och bad. Men det är precis vad man möts av just nu.

MoMA Design Store i Kyoto

  Visual Merchandising 110 Design 238 Internationellt 1020 Nya butiker 898
MoMA Design Store har öppnat sin andra butik i Japan. Den första öppnade i Tokyo 2006, och denna gång slår man upp dörrarna i Kyoto. Grundkonceptet är hämtat från New York.

En epok är över – Colette stänger

  Internationellt 1020 Mode 217 Nyheter 2941 Pro 3736
Efter 20 år står det nu klart att livsstilsbutiken Colette stänger sin butik i Paris. Den har med åren blivit något av en trendsättande institution för nutida design och mode. Men nu är epoken slut.

Hämta köpkraft i en Nap Bar

  Nyheter 2941 Butikskoncept 565 Nya butiker 898 Pro 3736
Nyttan av en kort stunds vila har varit känd länge. Nu kan den som vill hämta ny kraft inför mötet eller shoppingrundan i en nyöppnad Nap Bar.

Svenskt bolag bakom ny navigering i Dubai Mall

  Ny teknik 341 Destinationer 131 Internationellt 1020 Pro 3736
Det svenska teknikbolaget ska hjälpa besökarna att hitta bättre i Dubai Mall. Upplevelsen på de totalt 1,2 miljoner kvadratmetrarna ska nu personaliseras – för 80 miljoner årliga besökare – via tekniken. 

Amazon höjer ribban med årets Prime Day

  Nyheter 2941 Pro 3736 Internationellt 1020 E-handel 713
Amazon satsar nu hårade än någonsin på sin Prime Day. Årets evenemang innehåller en rad nyheter och är dessutom förlängt till 30 timmar. I dag startar det.

Food halls är det nya ankaret

  Internationellt 1020 Måsteläsning 159 Butikskoncept 565 Trender 368
Äkthet, upplevelser och mångfald gör food halls till en av detaljhandelns hetaste trender just nu. Vi tar en närmare titt på två nyöppnade hallar. Båda besitter tre viktiga grundförutsättningar.

Nytt koncept för fitness på flygplatsen

  Butikskoncept 565 Pro 3736 Internationellt 1020
Utbudet av butiker och restauranger på flygplatsen har fått sällskap av en nykomling. Här är det fritt fram för den som vill passa på att träna mellan flighterna, och illadoftande träningskläder är inget problem. En ny typ av aktör har dykt upp innanför säkerhetskontrollerna. Det är Roam Fitness som öppnat ett gym på BWI (Baltimore–Washington International Airport). Två … (läs mer)

Snabbhet konverterar mer än upplevelser

  Undersökningar 299 Kundupplevelser 136 E-handel 713 Måsteläsning 159
Prestandan bland de största e-butikerna motsvarar inte kundernas förväntningar. Detta trots att det har en direkt påverkan på konverteringen. Det visar en stor studie av 80 sajter.  

Konsumenterna efterfrågar mer ekomat

  Konsumentbeteende 234 Nyheter 2941 Undersökningar 299 Hållbarhet 124
Fyra av tio konsumenter (42 procent) vill ha mer av svensk ekologisk mat i matbutikerna. Bland kvinnorna svarar nästan varannan (49 procent) att de inte tycker det finns tillräckligt med ekomat i dag.

Muji öppnar rekordstort flaggskepp med hotell

  Internationellt 1020 Nya butiker 898 Nyheter 2941 Pro 3736
Muji har tagit de första spadtagen för vad som kommer bli kedjans största flaggskeppsbutik hittills. I samma byggnad öppnar kedjan också ett hotell, vilket blir det andra i ordningen. 

Påträngande personalisering skrämmer

  Konsumentbeteende 234 Undersökningar 299 Pro 3736 E-handel 713
Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.

Komplett har lanserat sin marknadsplats

  E-handel 713 Internationellt 1020 Pro 3736 Butikskoncept 565
Koncentrering (bland annat i form av marknadsplatser) är en av de trender vi beskriver i Detaljhandelns tyngsta trender. Nu har Komplett lanserat sin nya marknadsplats.

OK Västerbotten satsar på solceller

  Nyheter 2941 Hållbarhet 124 Pro 3736
Tidigare har OK Västerbotten och Umeå Energi samarbetat kring laddstolpar för elbilar. Nu utökas samarbetet till att också innefatta solceller.

Pop up med 3-D-selfies i choklad

  Internationellt 1020 Butikskoncept 565 Pop up 109 Pro 3736
Visst längtar men efter en 3-D-selfie i extra lyxig belgisk choklad. Det är precis vad denna food tech-startup erbjöd sina kunder i en tillfällig pop up-butik.  

Ett drömkoncept fyllt av marshmallows

  Cityhandel 151 Nya butiker 898 Pro 3736 Butikskoncept 565
En färgsprakande dröm om ett koncept fyllt av marshmallows och glädje ska precis bli verklighet. Verksamheten startade online och en lyckad Kickstarterfinansiering har gjort att den första fysiska butiken nu har öppnat under helgen.

Utlandet står för 20 procent av e-handeln

  Undersökningar 299 Nyheter 2941 E-handel 713 Pro 3736
E-handelskonsumtionen ökade med 15 procent under maj jämfört med samma period i fjol. Andelen som handlar från andra länder ligger på 20 procent.

Sex måsteskills i framtidens retail

  Pro 3736 Karriär 103 Måsteläsning 159 Nyheter 2941
Konsumenten har tagit makten i den nya digitala detaljhandeln. Och med sociala medier, big data och kundfokusering kommer nya kompetenskrav. Här är sex måsteskills i framtidens retail.

Lidl optimerar hållbarhet och logistik

  Butikskoncept 565 Hållbarhet 124 Nyheter 2941 Pro 3736
Lidl har öppnat en ny butik i Södertälje. Den följer kedjans senaste butikskoncept som blivit belönat för sin miljövänlighet. Man arbetar dessutom för att hållbarhetsanpassa såväl logistik som sortiment.