”Vi bygger inte butiker, vi suddar ut gränser”

  LÄSTID: 1 MINUT

UPPLEVELSER. Amerikanska kedjan Restoration Hardware (RH) är kända för sina spektakulära etableringar. ”Vi bygger inte butiker”, konstaterar VD Gary Friedman. 

Man har en förkärlek för att öppna sina butiker i byggnader som är imponerande såväl gällande arkitektur som historia.

Fyra våningar design och inredning

Nu har man öppnat en 4 600 kvadratmeter stor butik i Portland. På fyra våningar suddar man ut gränserna mellan ett hem och retail. Här finns installationer från RH Interiors, RH Modern och RH Outdoor. Samt en rooftop med tillhörande trädgård.

Blandar fysiskt och digitalt

– Vi bygger inte butiker. De flesta etableringarna är gammaldags lådor utan fönster som helt saknar mänsklig touch. Vi bygger inspirerande ytor som suddar ut gränserna mellan hem och butik, inomhus och utomhus, fysiskt och digitalt, säger Gary Friedman, VD och styrelseordförande.

The Gallery ligger i historiska ”Alphabet District” i Portland.


Läs även: Champagne och möbler i RH:s nya koncept







Se varumärkets virtuella pop up-butik

Se varumärkets virtuella pop up-butik

  Butikskoncept 717 Omnichannel 298 E-handel 838 Pro 4182
Varumärket inledde nyligen ett samarbete med Alibaba som resulterade i en virtuell butik i 3D. Det var en digital kopia på en fysisk pop up-butik som öppnades samtidigt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nya Beauty Hub sätter kunden i fokus

Nya Beauty Hub sätter kunden i fokus

  Kundupplevelser 240 Retailtrender 20 Visual Merchandising 141
Varuhuskedjan Debenhams har lanserat ett helt nytt skönhetskoncept som man döpt till Beauty Hub. Premiär häromdagen i Stevenage där man byggt upp avdelningen med kunden i fokus.
En nyttigare och mer hållbar närbutik

En nyttigare och mer hållbar närbutik

  Pro 4182 Nya butiker 1087 Internationellt 1204 Butikskoncept 717
För millennials är hållbarhet och wellness mycket viktigt. Det har en nyöppnad närbutik tagit fasta på. Här finns ett handplockat sortiment, lokala samarbeten och hållbarhet är ständigt närvarande.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lyxiga macarons i somrig pop up

Lyxiga macarons i somrig pop up

  Nyheter 3431 Retailtrender 20 Butikskoncept 717 Nya butiker 1087
Ladurée har öppnat en söt liten pop up-butik där man laddat upp med sina världskända godsaker. Kiosken finns i designeroutleten Bicester Village i brittiska Oxfordshire.
Sneakersnstuff mäktigast i Sverige

Sneakersnstuff mäktigast i Sverige

  Nyheter 3431 Retailtrender 20 Mode 316
Modemagasinet King har presenterat sin prestigefyllda lista ”King - Svenskt herrmodes 100 mäktigaste”. Toppar listan gör sneaker- och streetwear-butiken Sneakersnstuff med grundarena Peter Jansson och Erik Fagerlind.
Från slask till AW med Minimarket

Från slask till AW med Minimarket

  Retailtrender 20 Mode 316 Design 285
Den 8 augusti släpps den första kollektionen med skor från Åhléns samarbete med modemärket Minimarket. Kollektionen omfattar 16 modeller, både av helt nya och utvalda Minimarket-klassiker.
Nu har Zara öppnat sin framtidsbutik

Nu har Zara öppnat sin framtidsbutik

  Butikskoncept 717 Pro 4182 Nya butiker 1087 Ny teknik 434
Zara har nyöppnat sitt flaggskepp, här presenterar man framtidens butik. Kunderna möts av automation, RFID-teknik och sömlöshet. "Det är ett viktigt ögonblick för Inditex". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marbodal lanserar smart köksbutik

Marbodal lanserar smart köksbutik

  Butikskoncept 717 Pro 4182 Nya butiker 1087
Marbodal har lanserat ett nytt koncept. Här vill man dra nytta av såväl den fysiska som den digitala kanalen för att skapa en smartare butik. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode med vulkaner och kokosnötter

Mode med vulkaner och kokosnötter

  Mode 316 Design 285 Retailtrender 20 Hållbarhet 179
Banana Republic har tagit fram chinos med naturliga – men aningen oväntade – material. Eller vad sägs om skal från kokosnötter och sand från vulkaner.
Ett dagligvarukoncept som gör skillnad

Ett dagligvarukoncept som gör skillnad

  Måsteläsning 239 Hållbarhet 179 Nya butiker 1087 Butikskoncept 717
Dagligvarukonceptet drivs av en mission. Hela verksamheten vilar på en övertygelse om att man kan göra skillnad och bidra till sina kunders hälsa.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Virgin tar upplevelsen till nya höjder

Virgin tar upplevelsen till nya höjder

  Butikskoncept 717 Retailtrender 20 Design 285 Internationellt 1204
Konkurrensen från nätet är tuff för många branscher, inte minst för resebutiker. Men Virgin Holidays nya flaggskepp är den bäst säljande fysiska butiken någonsin. 
Nya kundupplevelser i klassisk byggnad

Nya kundupplevelser i klassisk byggnad

  Kundupplevelser 240 Nya butiker 1087 Pro 4182 Visual Merchandising 141
Ska du åka till London? Då är det absolut läge för ett besök i allt hetare Covent Garden. Den här butiken erbjuder en upplevelse utöver det vanliga – i en klassisk byggnad. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stones rullar in på Selfridges

Stones rullar in på Selfridges

  Nya butiker 1087 Retailtrender 20 Pop up 136
POP UP. I dag rullar Stones in på Selfridges i London. För att uppmärksamma bandets turné No Filter har det klassiska varuhuset byggt om The Corner Shop till en specialavdelning i rockens tecken.
Här är Svenskt Tenns nya pop up

Här är Svenskt Tenns nya pop up

  Pro 4182 Pop up 136 Cityhandel 235 Nya butiker 1087
Svenskt Tenn har öppnat en pop up-butik i ett av stadens mest anrika landmärken. Samtidigt pågår två parallella utställningar om varumärket i närheten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ser Paradisets e-handel ut

Så ser Paradisets e-handel ut

  Nya butiker 1087 E-handel 838 Nyheter 3431 Design 285
Den 22 maj lanserar dagligvarukedjan Paradiset sin lösning för e-handel. Fokus ligger även här på hälsa och hållbarhet. Så här ser butiken ut.
Den permanenta pop up-butiken är född

Den permanenta pop up-butiken är född

  Internationellt 1204 Butikskoncept 717 Pro 4182 Nya butiker 1087
Idén är enkel. Med jämna mellanrum byts butikens innehåll ut och ett nytt varumärke gör entré. Ambitionen är att inspirera kunderna – och få dem att vilja komma tillbaka.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bad och skidåkning för Chanel

Bad och skidåkning för Chanel

  Retailtrender 20 Mode 316 Nyheter 3431
MODE. Chanel släpper två nya kollektioner, Coco Beach och Coco Neige. Det är renodlade bad- respektive vinterkollektioner med Karl Lagerfeld som huvuddesigner.
Allt större obemannade butiker

Allt större obemannade butiker

  Ny teknik 434 Butikskoncept 717 Retailtrender 20 Internationellt 1204
KASSALÖST. Automatisering är fortsatt en av detaljhandelns tyngsta trender, och utvecklingen går snabbt framåt. Kinesiska JD.com har nu öppnat sin hittills största obemannade butik. 
Se H&M:s röststyrda butiksspegel

Se H&M:s röststyrda butiksspegel

  Ny teknik 434 Kundupplevelser 240 Visual Merchandising 141 Mode 316
INNOVATION. Modekedjan H&M har tagit fram en interaktiv och röststyrd spegel. Den digitala spegeln finns i kedjans allra största butik, vid Times Square i New York.
Håll ögonen på Bake Cheese Tart

Håll ögonen på Bake Cheese Tart

  Internationellt 1204 Butikskoncept 717 Retailtrender 20
KONCEPT. Det japanska konceptet Bake Cheese Tarts expanderar. När man öppnade i Tokyos Shinjuku-distrikt under blev succén snabbt ett faktum. Nu gör man entré i USA.