”Vi bygger inte butiker, vi suddar ut gränser”

  LÄSTID: 1 MINUT

UPPLEVELSER. Amerikanska kedjan Restoration Hardware (RH) är kända för sina spektakulära etableringar. ”Vi bygger inte butiker”, konstaterar VD Gary Friedman. 

Man har en förkärlek för att öppna sina butiker i byggnader som är imponerande såväl gällande arkitektur som historia.

Fyra våningar design och inredning

Nu har man öppnat en 4 600 kvadratmeter stor butik i Portland. På fyra våningar suddar man ut gränserna mellan ett hem och retail. Här finns installationer från RH Interiors, RH Modern och RH Outdoor. Samt en rooftop med tillhörande trädgård.

Blandar fysiskt och digitalt

– Vi bygger inte butiker. De flesta etableringarna är gammaldags lådor utan fönster som helt saknar mänsklig touch. Vi bygger inspirerande ytor som suddar ut gränserna mellan hem och butik, inomhus och utomhus, fysiskt och digitalt, säger Gary Friedman, VD och styrelseordförande.

The Gallery ligger i historiska ”Alphabet District” i Portland.


Läs även: Champagne och möbler i RH:s nya koncept







Mat del av Mujis Sverigesatsning

Mat del av Mujis Sverigesatsning

  Butikskoncept 744 Nyheter 3523 Pro 4286 Nya butiker 1112
Handelstrender har redan tidigare berättat hur – och varför – Muji satsar på dagligvaror. När man nu öppnar den första egna butiken lanserar man två nya produktkategorier. Satsningen fortsätter redan nästa år med fler etableringar som väntar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se Zalandos fysiska skönhetsbutik

Se Zalandos fysiska skönhetsbutik

  Nya butiker 1112 Internationellt 1248 Butikskoncept 744 Omnichannel 304
Zalando har under sommaren öppnat en fysisk butik med inriktning på kosmetik. Ambitionen är att lära känna kunden bättre – samt att leverara en ny shoppingupplevelse. I butiken produceras även innehåll som används online. Se bilderna från butiken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Camilla Thulin har öppnat e-butik

Camilla Thulin har öppnat e-butik

  E-handel 861 Retailtrender 37 Nya butiker 1112 Nyheter 3523
”Mitt mål är att alla kvinnor ska känna sig starka och vackra oavsett ålder eller storlek”. Orden kommer från designer Camilla Thulin som nu öppnat egen webbshop.
McDonald’s nya gröna flaggskepp

McDonald’s nya gröna flaggskepp

  Pro 4286 Butikskoncept 744 Design 298 Internationellt 1248
Under gårdagen öppnade McDonald’s ett nytt flaggskepp som inte liknar något man gjort hittills. Här tas kundupplevelser och energieffektivitet till nya nivåer. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny retail i feministiskt flaggskepp

Ny retail i feministiskt flaggskepp

  Kundupplevelser 269 Nya butiker 1112 Butikskoncept 744 Internationellt 1248
Själva påstår de sig ha hittat modellen för framtidens retail. Nu har de öppnat ett flaggskepp fyllt med feministisk kraft, unika produkter och en mängd upplevelser. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mumins pop up lever för en dag

Mumins pop up lever för en dag

  Pro 4286 Nya butiker 1112 Nyheter 3523 Pop up 141
Mumindagen infaller i dag den 9: augusti och under firandet har Arabia en unik produkt till försäljning. För detta syfte öppnar man en pop up-butik som endast är öppen en dag.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Benefit går till sjöss med Viking Line

Benefit går till sjöss med Viking Line

  Butikskoncept 744 Retailtrender 37 Nyheter 3523
Benefit Cosmetics är ett globalt makeupvarumärke baserat i San Francisco. Nu utvecklar Viking Line sitt ombordsortiment genom att lansera produkterna och en "brow bar".
Premiär för Ikea i Indien

Premiär för Ikea i Indien

  Nyheter 3523 Internationellt 1248 Nya butiker 1112 Pro 4286
Ikea öppnar sitt första varuhus i Indien den 9 augusti. Det hållbara varuhuset är 37 000 kvadratmeter stort och ligger i staden Hyderabads tech-område.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lokal konst lyfter kedjans butiker

Lokal konst lyfter kedjans butiker

  Design 298 Internationellt 1248 Visual Merchandising 154 Retailtrender 37
Stora butikslokaler må vara effektiva och rymma ett brett sortiment – men de har en tendens att bli sterila. Hos Loblaws löste man det genom att lyfta in den lokala konstvärlden.
Fendis pop up visar Rom i miniatyr

Fendis pop up visar Rom i miniatyr

  Visual Merchandising 154 Pro 4286 Nya butiker 1112 Butikskoncept 744
Fendi har tillsammans med varuhuset skapat en butiksyta som speglar några av Roms pärlor. Här smyglanseras också produkter med Fendis Fila-logga i fake news-stil. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Teckenspråk hos Starbucks

Teckenspråk hos Starbucks

  Nyheter 3523 Butikskoncept 744 Retailtrender 37 Internationellt 1248
Starbucks Signing Store öppnar i Washington, D.C. under oktober. Det blir den första butiken med teckenspråk i USA för kedjan och den är del av ett större initiativ. 
7-Eleven testar snabbt koncept

7-Eleven testar snabbt koncept

  Nyheter 3523 Butikskoncept 744 Nya butiker 1112 Pro 4286
Servicebutikskedjan 7-Eleven lanserar ett nytt supersnabbt koncept. Trots det begränsade utrymmet erbjuder man ett brett sortiment och självscanning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kate Hudson lanserar Fabletics globalt

Kate Hudson lanserar Fabletics globalt

  Pro 4286 E-handel 861 Nyheter 3523 Omnichannel 304
Det är fem år sedan Kate Hudson och hennes medgrundare lanserade varumärket Fabletics. Nu tar man företaget till nästa nivå med en internationell lansering och innovativ butiksteknik. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Ikeas nya citykoncept

Här öppnar Ikeas nya citykoncept

  Nya butiker 1112 Nyheter 3523 Cityhandel 246 Pro 4286
Ikea öppnar en ny butik med ett anpassat citykoncept mitt i stadskärnan. Det är en del av en global satsning på stadskärnor och e-handel. "Förändringarna vi  nu gör är en förutsättning för att överleva på lång sikt", säger landschefen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nike personaliserar och digitaliserar

Nike personaliserar och digitaliserar

  Omnichannel 304 Nya butiker 1112 Pro 4286 Internationellt 1248
Fokus är satt på den lokala närmarknaden. Med hjälp av nya digitala tjänster och personalisering vill man underlätta för kunderna i ett helt nytt butikskoncept. Här integreras on- och offline. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Modebutik med artificiell intelligens

Modebutik med artificiell intelligens

  M-handel 140 Mode 332 Produktutveckling 290 Kundupplevelser 269
Smarta speglar, RFID-teknik och rekommendationer för hela outfits. Den här modebutiken skapar bättre kundupplevelser med artificiell intelligens. Snart finns den även i en mobilversion.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Techbaserad kedja vinner mark

Techbaserad kedja vinner mark

  Pro 4286 Ny teknik 451 Butikskoncept 744 Internationellt 1248
Kosmetikkedjan har planer på att öppna 25 nya butiker i år och man satsar på ytterligare 30 under 2019. Ny teknik i butik är en viktig del i den fortsatta utvecklingen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lidl öppnar butik i köpcentrum

Lidl öppnar butik i köpcentrum

  Köpcentrum 604 Nya butiker 1112 Nyheter 3523 Pro 4286
Lidl växer med en hög expansionstakt. Under fjolåret tecknades 24 avtal för nya butikslägen i landet. Nu är det klart att Lidl öppnar butik i köpcentrumet med beräknad öppning under första kvartalet 2019.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Firar Pride med regnbågsfärg

Firar Pride med regnbågsfärg

  Design 298 Retailtrender 37 Visual Merchandising 154 Nyheter 3523
Ofta är det också de små detaljerna som blir pricken över i:et. Clarks firar #Pride2018 i sin butik på Regent Street i London med regnbågstema. 
Apple har öppnat en oas i Macau

Apple har öppnat en oas i Macau

  Nya butiker 1112 Kundupplevelser 269 Design 298 Pro 4286
Storstaden rusar på utanför nyöppnade Apple Cotai Central i Macau. Här vill man erbjuda ett lugnt komplement till den livliga miljön utanför.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!