Sabis öppnar nytt koncept i Fältöversten

 

Daniel Duse som är matutvecklingsansvarig på Sabis.

Sabis Fältöversten är en av Sveriges mest prisbelönta matbutiker. Nu lanserar man ett nytt koncept i köpcentrumet Fältöversten vid Karlaplan i Stockholm.

När Petite Sabis i dag öppnade dörrarna möts kunderna av ett nytt koncept inom färdigmat och restaurang. Satsningen görs efter att man noga frågat sina kunder samt närboende i området.

Hybrid mellan butik och restaurang

Petite Sabis är en hybrid mellan butik och restaurang och fungerar även som en förbutik där man lyfter man fram valda delar av Sabis Fältöverstens sortimentet. Till exempel  fisk, chark, ost och bröd.

Här kommer också utbudet varieras ofta, den återkommande kunden ska hela tiden erbjudas något nytt.

Lösningar på vardagsbestyr

– Petite Sabis handlar om att erbjuda våra kunder lösningar på deras vardagsbestyr. Snabba, bra och genuina måltidslöningar med stor valmöjlighet där kunden själv kombinerar råvaror, säger Daniel Duse som är matutvecklingsansvarig på Sabis.

– Vi kommer också erbjuda en säsongsbetonad varmmatsbar där man kan välja mellan att ta med eller äta på plats, Vi kommer dessutom ha färdiga lösningar för frukost, lunch och middag – enkla att ta med för folk i farten.

Konceptet kallas internationellt ”Grocerant” och är relativt nytt i Sverige. Syftet är att möta en allt mer tidspressad kunds behov.


Läs även: Hämta e-dagligvaror efter 30 minuter


Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Hon tar över Sollentuna Centrum

Hon tar över Sollentuna Centrum

  Personer 361 Köpcentrum 697 Nyheter 3841 Karriär 344
I början av augusti får Sollentuna Centrum ny centrumchef. Carl Isaksson kliver av tjänsten och lämnar över till Pia Meijer.
Primark har öppnat världens största modebutik

Primark har öppnat världens största modebutik

  Pro 4637 Nya butiker 1234 Butikskoncept 852 Internationellt 1364
Inte nog med att det är varumärkets största, det är nu även officiellt fastställt att det är världens största modebutik. Här är tre nya upplevelser i konceptet.
Daniel Wellington och Klarna öppnar pop up

Daniel Wellington och Klarna öppnar pop up

  Nyheter 3841 Pro 4637 Detaljhandel 189 Nya butiker 1234
Konceptet huserar en mix av varumärken i en miljö som speglar framtidens detaljhandel. Här har Klarna och Daniel Wellington öppnat en gemensam butik.
Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

  Köpcentrum 697 Måsteläsning 308 Cityhandel 292 Nyheter 3841
Med en ny global försäljningschef siktar nu Ingka Centres på citylägen. Miljardbelopp investeras i centralt belägna och digitalt uppgraderade köpcentrum.
Här är årets bästa köpcentrum

Här är årets bästa köpcentrum

  Pro 4637 Internationellt 1364 Nyheter 3841 Köpcentrum 697
Årets bästa nya köpcentrum finns i Frankrike och Italien. Men ett nordiskt centrum fanns också bland vinnarna när de i veckan utsågs under en gala i Barcelona.
Fredrik Wirdenius slutar som VD på Vasakronan 

Fredrik Wirdenius slutar som VD på Vasakronan 

  Karriär 344 Köpcentrum 697 Personer 361 Nyheter 3841
Efter elva år som VD på Vasakronan har Fredrik Wirdenius informerat styrelsen om att han önskar lämna sitt uppdrag.
Sail Racing väljer London – och Nacka

Sail Racing väljer London – och Nacka

  Nya butiker 1234 Nyheter 3841 Pro 4637 Mode 406
Seglarmärket Sail Racing väljer Nacka för sin nya satsning i Stockholm. "Närheten till vattnet passar perfekt ". Dessutom storsatsar man på England.
Snabb tillväxt för ekologisk matkedja

Snabb tillväxt för ekologisk matkedja

  Internationellt 1364 Hållbarhet 239 Detaljhandel 189 Butikskoncept 852
Dagligvarukedjan med inriktning på ekologiska produkter växer snabbt med en rad nya etableringar. "Det får vara nog med listor av outtalbara kemikalier".
Detta vill kunden ha i framtidens butik

Detta vill kunden ha i framtidens butik

  Måsteläsning 308 Detaljhandel 189 Kundupplevelser 345 Butikskoncept 852
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Nya matkoncept till Stenungstorg

Nya matkoncept till Stenungstorg

  Köpcentrum 697 Pro 4637 Nyheter 3841
Stenungstorg Centrum i Stenungsund stärker utbudet av mat och dryck med två nya matkoncept som öppnar under april. Man siktar på tio procent Food & beverage.
Nya affärsområdeschefer på Citycon

Nya affärsområdeschefer på Citycon

  Karriär 344 Köpcentrum 697 Personer 361 Nyheter 3841
Citycon har utsett två nya affärsområdeschefer – Isabella Andersson och Mehmet Ruusuvirta.
Gateau öppnar påskbutiker hos H&M

Gateau öppnar påskbutiker hos H&M

  Nyheter 3841 Butikskoncept 852 Pro 4637 Pop up 158
Under april dyker Gateau upp i from av pop up-butiker med påsktema. I sortimentet finns bland annat handgjorda chokladägg.
Modern Retro har öppnat vintagebutik

Modern Retro har öppnat vintagebutik

  Nya butiker 1234 Mode 406 Butikskoncept 852 Pro 4637
Varje plagg är unikt och handplockat. Många av kläderna och skorna är så kallad deadstock – oanvända vintagekläder.
Nu öppnas porten till Urban Escape

Nu öppnas porten till Urban Escape

  Destinationer 161 Nyheter 3841 Handelsplatser 156 Pro 4637
Urban Escapes nya hus i korsningen Regeringsgatan/Hamngatan fylls av hyresgäster. Huset har utgjort det största arbetet i omvandlingen av kvarteret.
Lidl öppnar sin andra butik i Trollhättan

Lidl öppnar sin andra butik i Trollhättan

  Handelsplatser 156 Detaljhandel 189 Nya butiker 1234 Nyheter 3841
Lidl fortsätter expansionen i Sverige med målet 200 butiker 2020 och nu är det klart för Lidls andra butik i Trollhättan. Butikens försäljningsyta blir 1 300 kvadratmeter och beräknas öppna våren 2020.
Grandpa öppnar butik i hotellets lobby

Grandpa öppnar butik i hotellets lobby

  Pro 4637 Detaljhandel 189 Nya butiker 1234 Kundupplevelser 345
Grandpa inleder ett samarbete med ett hotell. En yta i lobbyn förvandlas till en butik som erbjuder livsstilsprodukter, kläder och accessoarer.
URW förstärker team för samarbeten

URW förstärker team för samarbeten

  Köpcentrum 697 Personer 361 Nyheter 3841
Unibail-Rodamco-Westfield har rekryterat två personer till Commercial Partnerships. Det markerar en fortsatt satsning på samarbeten och pop up-butiker.
Nytt koncept för fygital handel

Nytt koncept för fygital handel

  Nyheter 3841 Köpcentrum 697 Nya butiker 1234 Butikskoncept 852
Med ett flexibelt butikskoncept hjälper köpcentrumet nya digitala varumärken att växa med fysisk handel. Konceptet står nu inför en bred lansering på en rad orter.
Öppnar pop up med inriktning på e-handel

Öppnar pop up med inriktning på e-handel

  Cityhandel 292 Nyheter 3841 Butikskoncept 852 Pop up 158
E-handeln skapar nya möjligheter även för den fysiska handeln. Familjeföretaget hittar nya kunder via etableringar av pop up-butiker.
Ljuset flödar in i Ikeas grönaste butik

Ljuset flödar in i Ikeas grönaste butik

  Nya butiker 1234 Butikskoncept 852 Hållbarhet 239 Pro 4637
Med sin nya butik vill Ikea ta hållbarheten till nästa nivå. Förutom butikens konstruktion, insläpp av dagsljus och ny teknik vill man även lära kunden hur man kan förlänga produkternas livslängd.