En miljon använder nu enklare kortköp

  LÄSTID: 1 MINUT

Mer än en miljon konsumenter i Norden handlar nu med hjälp av en tjänst där man endast skriver in säkerhetskoden. Det är den första av flera tjänster som nu ska förenkla betalningarna för kunden.

Tjänsten “Kom ihåg mig” som Nets och DIBS lanserade sent i fjol har blivit väl mottagen med över en miljon sparade kort hittills. När kunden valt att spara kortuppgifterna behöver man framöver endast skriva in säkerhetskoden vid betalningen.

Drygt en miljon användare

– Vi sätter en ny standard för att betala med kort på nätet som starkt gynnar webbutiker, säger Asger Hattel, Group Executive Vice President, Merchant Services på Nets.

Just nu sparar drygt 100 000 nordiska konsumenter sina kort under en vecka och bara under mars sparades 500 000 kort. Totalt är nu mer än 1,2 miljoner kort sparade. Drygt 26 000 webbutiker som är anslutna.

Fler lösningar på gång

– Vi arbetar intensivt för att bygga nästa generations betallösningar som kommer att förändra spelplanen för nordisk e-handel. Inom kort lanserar vi också en ny helhetslösning som kommer göra det superenkelt att både ta betalt och att betala på nätet, säger Daniel Larsson, ‎vd på DIBS.

Om tjänsten

• Tjänsten “kom ihåg mig” har över en miljon sparade kort hittills − just nu sparas drygt 100 000 kort i veckan och bara i mars sparades 500 000 kort.

• Förbättrad bekvämlighet för konsumenterna − snabbare checkout för kort genom att endast använda tre siffror istället för 23.

• Hittills tillgängligt i över 26 000 webbutiker med Netsgruppens betallösningar. Bidrar enligt upphovsmakarna till att öka konverteringsgrad liksom försäljning.


DIBS 7 Nets 1


Unga lockas mest av Black Friday

Unga lockas mest av Black Friday

  E-handel 774 Undersökningar 334 Nyheter 3171 Pro 3920
Black Friday har slagit igenom på bred front i Sverige. I år planerar nästan varannan svensk att passa på att fynda, de allra flesta på nätet. Allra mest lockas de unga av aktiviteten.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Galleriques.com öppnar digital julmarknad

Galleriques.com öppnar digital julmarknad

  Nyheter 3171 Butikskoncept 631 E-handel 774 Pop up 125
Den 24:e november lanserar Galleriques.com en digital julmarknad tillsammans med ett 50-tal mindre svenska märken. Sortimentet är tillgängligt under en månad.
Ica-butiker skapar firande med mening

Ica-butiker skapar firande med mening

  Nyheter 3171 Varumärken 239 Hållbarhet 152
Under 2017 har Ica firat sitt 100-årsjubileum under vinjetten ”Ica 100 år och framåt”. En viktig del har varit Ica-butikernas firande med ett lokalt samhällsengagemang i fokus.
Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist

Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist

  Personer 158 Nyheter 3171 Karriär 155
Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist som Project Developer/Specialist Manager till affärsområdet Retail Planning & Architecture.
Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

  Pro 3920 Köpcentrum 510 Nyheter 3171 Kundupplevelser 188
Upplevelser har en central roll i framtidens retail. Men vad innebär det i praktiken? Atrium Ljungberg och Staffan Götestam har sin vision och gör nu en storsatsning på äventyr för barm. Se alla skisserna här! 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tommy tillförordnad finansdirektör på KappAhl

Tommy tillförordnad finansdirektör på KappAhl

  Karriär 155 Personer 158 Mode 257 Nyheter 3171
Fram till dess att nya finansdirektören Peter Andersson tillträder i april kommer Tommy Svensson att leda det finansiella arbetet inom KappAhl-koncernen.
Amzaon Go närmar sig bred lansering

Amzaon Go närmar sig bred lansering

  Pro 3920 Nyheter 3171 Internationellt 1103 Produktutveckling 271
Det var meningen att Amazon Go, konceptet utan traditionella kassor, skulle lanseras i början av 2017. Teknikstrul försenade premiären, men nu verkar den vara inom räckhåll.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

  Internationellt 1103 Omnichannel 269 Produktutveckling 271 Nyheter 3171
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala speglar i Twilfits flaggskepp

  Butikskoncept 631 Nya butiker 982 Nyheter 3171
Twilfit har öppnat ett flaggskepp i Gallerian i Stockholm. Butiken är kedjans största och även Nordens största underklädesbutik med sina 600 kvadratmeter. 
Ny e-handel optimerar kundupplevelsen

Ny e-handel optimerar kundupplevelsen

  Nyheter 3171
Kicks har lanserat en ny e-handel på samtliga marknader. Fokus har legat på en bättre prestanda och den stöttar även en modern lösning för omnichnnel.
Här är vinnarna i Mapic Awards 2017

Här är vinnarna i Mapic Awards 2017

  Köpcentrum 510 Butikskoncept 631 Internationellt 1103 Nyheter 3171
Rapha Racing utsågs till bästa nya retailkoncept och Victoria Gate i Leeds till bästa köpcentrum. Här är listan med samtliga vinnare från galan i Cannes.
BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

  Cityhandel 187 Pro 3920 Nyheter 3171 Kundupplevelser 188
En miljon LED-ljus på över 40 gator, platser och torg runt om i Stockholms city ska bidra till mer julstämning. Satsningen är en av de största i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

  Omnichannel 269 Måsteläsning 195 M-handel 125 Pro 3920
Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbar galge sparar tonvis med plast

Hållbar galge sparar tonvis med plast

  Hållbarhet 152 Nyheter 3171 Mode 257 Pro 3920
KappAhl har tillsammans med Ekoligens tagit fram galgar producerade av återvunnet papper. Nu används de för kedjans hållbara kollektion Limited Edition.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

  Pro 3920 Ny teknik 376 Trender 380 Konsumentbeteende 260
Franck Laizet, Partner på McKinsey & Company, delade under Mapic med sig av företagets bild av framtidens detaljhandel. Den handlar mycket om teknik, sömlöshet och helt nya format.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Mapic 2017 sätter fokus på F&B

Mapic 2017 sätter fokus på F&B

  Handelsplatser 101 Nyheter 3171 Internationellt 1103
Nu har Mapic 2017 dragit i gång i Cannes på franska rivieran. Under tre dagar samlas tusentals delegater från ett 80-tal länder för att diskutera detaljhandel och köpcentrum.
Snapchat öppnar fysisk butik

Snapchat öppnar fysisk butik

  Internationellt 1103 Pro 3920 Nyheter 3171 Nya butiker 982
Snapchat öppnar en butik för sina Spectacles – ‘sunglasses that Snap’. Varumärkets satsning är den första på fysiska butiker i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik

Här öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik

  Nya butiker 982 Butikskoncept 631 Köpcentrum 510 Nyheter 3171
I dag öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik i Mall of Scandinavia. Butiken är skapad för att uppmuntra kunder till att testa och uppleva Dysons teknologi.
Så köper onlinekunden dagligvaror

Så köper onlinekunden dagligvaror

  Pro 3920 E-handel 774 M-handel 125 Undersökningar 334
En ny eyetrackingstudie kartlägger hur kunden gör sina dagligvaruinköp på nätet. Det finns många likheter med den fysiska butiken, gavelexponeringar och kassan är viktiga exponeringsplatser även online.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba driver trafik via gamification

Alibaba driver trafik via gamification

  Omnichannel 269 Pro 3920 Kundupplevelser 188 Nyheter 3171
Singles' Day är världens största detaljhandelsaktivitet. För första gången är Alibabas initiativ New retail en integrerad del av shoppingfestivalen. För att driva trafik använder man sig nu också av gamification.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!