Definition av detaljhandel

Detaljhandeln är som alla andra branscher fylld av termer och uttryck som kan vara svåra att förstå för den som inte är verksam inom området. Här förklarar vi begrepp som är kopplade till detaljhandel och retail.
Enligt Wikipedia är detaljhandel där varor kan köpas enskilt, till skillnad från partihandel. Verksamheten är därmed främst inriktad på konsumenter.
Detaljhandel kan bedrivas från en fysisk butik men också genom försäljning via Internet.
Detaljhandel vidare begrepp än retail
Fysisk detaljhandel brukar numera benämnas även som retail, vilket är den engelska termen. Denna definieras som en process där man säljer konsumentprodukter eller tjänster via ett flertal olika distributionskanaler för att i slutändan göra en vinst.
Detaljhandel är på så sätt ett vidare begrepp då detta innefattar även e-handel. Retail är mer begränsat till att handla om fysiska platser och butiker. Den engelska terminologin samlar onlineförsäljningen under begreppet e-commerce.
Dagligvaror och sällanköpsvaror
Detaljhandeln brukar delas in i två huvudgrupper: dagligvaruhandel och sällanköpshandel. Dagligvaruhandel definieras som handel med varor som används dagligen.
Matbutiker och stormarknader hör därför hemma i denna kategori och samlas under begreppet dagligvarubutiker.

Till sällanköpshandel räknas handel med varor som konsumenten köper med lägre frekvens, till exempel kläder, möbler, inredning och hemelektronik.
Detta är sällanköpshandel
HUI Research använder följande definition av sällanköpshandeln:
• Beklädnadshandel: kläder, skor, accessoarer etc.
• Handel med fritidsvaror: sport & fritid, leksaker, böcker, elektronik etc.
• Handel med hemutrustning: möbler, heminredning, järn & bygg, vitvaror etc.
• Övrig sällanköpsvaruhandel: exempelvis varuhus som Rusta.

Öppen läsning: Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords

Senaste inläggen om detaljhandel
- Kaffe och fotboll möts på Bernabéu
- Staden är det nya köpcentrumet
- Skandia samlar köpcentrum i regioner
- Ny uthyrningschef på Lundbergs
- Omvärldskollen 250911
- Obayaty vill skapa samtal om skönhet
- Lidl lyfter svensk mat internationellt
- Etableringskollen 250910
- Rusta öppnar sex varuhus i höst
- Löfbergs rekryterar för expansion
- Ny destination växer fram i London
- Lågpris lockar alla generationer
- Omvärldskollen 250908
- ”Just Do It” blir ”Why Do It”
- Coop växlar upp cirkulära leveranser
- H&M öppnade flaggskepp i Los Angeles
- En tänkvärd floskel
- Så ska Jysk komma närmare kunden
- Omvärldskollen 250905
- Hyresgäst blir delägare i köpcentrum