Axfood lanserar svensk Wholesale Club

I dag, 26 november, öppnar Axfood ett nytt butikskoncept som riktar sig till medlemmar. Det nya konceptet Snabbgross Club ger privatkunder möjlighet att handla direkt från restauranggrossisten samt ta del av unika erbjudanden. Inspirationen är hämtad från internationella föregångare.

Medlemskap är en förutsättning för att privatkunder ska få handla i butiken och det kostar 299 kronor per år.

Alla nya kunder får ett gratis prova-på-medlemskap i tre månader. Tanken att bygga lojalitet och att kunderna ska kunna räkna hem kostnaden via unika erbjudanden och produkter.

Inspiration från USA

Konceptet är inspirerat av så kallade Warehouse Clubs och Wholesale Clubs som varit mycket framgångsrika i bland annat USA.

Christofer Lindgren, butikschef på Snabbgross Club. och Eva Pettersson, VD på Snabbgross.

– Snabbgross Club är ett nytt och spännande koncept som erbjuder den matintresserade att köpa mat i stora förpackningar, men till små priser. Vi tror vi kan fylla en lucka på den svenska dagligvarumarknaden som privatkunder saknat, säger Eva Pettersson, VD på Snabbgross.

Utöver de varor som restaurangkunder redan kan köpa utökas sortimentet i Snabbgross Club med ytterligare 700 konsumentanpassade artiklar.

Ska inspirera matälskare

Butiken ligger belägen i Ikeas tidigare lokaler vid Enebyängens handelsplats, nära Täby, Danderyd och Sollentuna.  Butiken har en yta på cirka 3 000 kvadratmeter.

– Vår ambition är att vår fina och helt nybyggda butik kommer att inspirera alla matälskare. Vi har ett brett sortiment och när man besöker hos ska det alltid finns något nytt och överraskande, som bara medlemmar och företagskunder kan ta del av, säger Christofer Lindgren, butikschef på Snabbgross Club.