Uppdaterad marknadsföring i butik

  LÄSTID: 2 MINUTER

Jens Nordfält och Carl-Philip Ahlbom.

Visste du att kunder som använder mobilen i butiken handlar för 30 procent mer än andra kunder? Eller att man underskattar rabattens storlek om prisskylten med rabatten är skriven ovanför det ordinarie priset? Nu släpps klassikern Marknadsföring i butik i ny upplaga. Nu släpps klassikern Marknadsföring i butik i ny upplaga.

– I takt med att e-handeln växer blir den fysiska butikens roll allt viktigare för att hjälpa kunderna att välja rätt. Möjligheterna i en fysisk butik att inspirera och locka genom alla de mänskliga sinnena är oändliga – och kunderna har aldrig efterfrågat det i större utsträckning, säger en av de två författarna, Carl-Philip Ahlbom.

Lyfter fram kunskap

Boken har han skrivit tillsammans med Jens Nordfält. Han betonar vikten av kunskap för att lyckas med sin butik.

– Att skapa en säljande butik kräver en hel del kunskap och i många fall även erfarenhet. I denna bok går vi igenom all forskning som finns gällande hur kunder tänker och hur man på bästa sätt kan skapa en inspirerande och säljande butik, säger Jens Nordfält.


Här hittar du inspirerande visual merchandising


I boken görs en djupdykning i de senaste femtio årens forskning om marknadsföring inom detaljhandeln. I boken beskrivs en modell för hur kunderna fattar beslut i en butik. Därefter presenteras en rad olika experiment och fältstudier med utgångspunkt i butiker. Författarna visar hur den psykologiska beslutsmodellen och forskningsresultat praktiskt kan tillämpas för att utveckla butikens sortiment, butiksmiljö och prisupplevelse.

Det du ser köper du

Den andra upplagan är uppdaterad med bland annat ny forskning inom marknadsföring i butik. Delen om butiksmiljön har kraftigt omarbetats och avsnittet om butikslayout har utökats. Författarna går på djupet i hur butiker kan byggas upp för att skapa så stor visuell uppmärksamhet som möjligt utifrån parollen ”det du ser – det köper du”.

Man har även adderat ett nytt kapitel om hur digitaliseringen påverkar beslutsprocesser och den fysiska butiken.

Forskar vid handels

Jens Nordfält och Carl-Philip Ahlbom är båda forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Jens arbetar sedan många år med forskning och utbildning inom butiksmarknadsföring på Ica och samarbetar med de flesta större detaljister och leverantörer i Sverige. Carl-Philip är doktorand i butiksmarknadsföring och bedriver forskning i samarbete med företag som H&M och Ica.


Läs även: Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords



Ica 107


Nya planer för Bålsta Centrum

Nya planer för Bålsta Centrum

  Cityhandel 244 Pro 4255 Nyheter 3498 Handelsplatser 128
Grosvenor Europe har långt gångna planer för en utbyggnation och förnyelse av Bålsta Centrum. Tillsammans med Håbo kommun vill man skapa en levande stadskärna med handel, bostäder och service.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Body Shop värvar ny VD från Adidas

Body Shop värvar ny VD från Adidas

  Personer 239 Karriär 242 Nyheter 3498
The Body Shop rekryterar en ny VD från sportbranschen, Kay Berg kommer närmast från Adidas. Upplevelser, butiker och produktutveckling blir hans fokusområden till en början.
Elgiganten samarbetar med Matsmart

Elgiganten samarbetar med Matsmart

  Pro 4255 Hållbarhet 192 Nyheter 3498
Kaffe, te och choklad med kort eller utgånget bäst före-datum riskerade att slängas. Nu inleder Matsmart och Elgiganten ett samarbete som förlänger livet för 22 000 produkter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lidl öppnar butik i köpcentrum

Lidl öppnar butik i köpcentrum

  Pro 4255 Köpcentrum 600 Nyheter 3498 Nya butiker 1103
Lidl växer med en hög expansionstakt. Under fjolåret tecknades 24 avtal för nya butikslägen i landet. Nu är det klart att Lidl öppnar butik i köpcentrumet med beräknad öppning under första kvartalet 2019.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för Wallins couturekollektion

Premiär för Wallins couturekollektion

  Design 296 Nyheter 3498 Mode 328 Köpcentrum 600
Den 11 juli lanserar designern Lars Wallin sin första couturekollektion. Han gör det i köpcentrumet i form av en utställning. "Jag har en ambition att ta vidare kollektionen internationellt".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Firar Pride med regnbågsfärg

Firar Pride med regnbågsfärg

  Retailtrender 33 Visual Merchandising 152 Design 296 Nyheter 3498
Ofta är det också de små detaljerna som blir pricken över i:et. Clarks firar #Pride2018 i sin butik på Regent Street i London med regnbågstema. 
Netto rekryterar hållbarhetschef

Netto rekryterar hållbarhetschef

  Personer 239 Hållbarhet 192 Karriär 242 Nyheter 3498
Netto fortsätter att rekrytera, nu är det kvalitet och hållbarhet som hamnar i fokus. Thomas Remgard tillträder tjänsten kvalitets- och hållbarhetschef på Netto Sverige.
Apple har öppnat en oas i Macau

Apple har öppnat en oas i Macau

  Kundupplevelser 262 Pro 4255 Nya butiker 1103 Visual Merchandising 152
Storstaden rusar på utanför nyöppnade Apple Cotai Central i Macau. Här vill man erbjuda ett lugnt komplement till den livliga miljön utanför.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Isbjörn rekryterar exportsäljare

Isbjörn rekryterar exportsäljare

  Personer 239 Karriär 242 Nyheter 3498
Beatrice Archer har utsetts som ny exportsäljare för Isbjörn of Sweden. Beatrice kommer att ansvara för exportmarknader som Schweiz, Tyskland och Österrike samt nya marknader.
Premiär för stjärnkockens nya koncept

Premiär för stjärnkockens nya koncept

  Nya butiker 1103 Köpcentrum 600 Pro 4255 Nyheter 3498
Efter sommaren är det premiär för framgångsrika The Fishery i köpcentrumet. Malin Söderström öppnar tillsammans med Carl Ullsten också ett helt nytt koncept vägg i vägg.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Federer blir Uniqlos ambassadör

Federer blir Uniqlos ambassadör

  Retailtrender 33 Nyheter 3498 Varumärken 253 Mode 328
Uniqlo öppnar inom kort i Sverige, närmare bestämt den 24 augusti. Nu står det klart att varumärket skaffat sig en ny ambassadör. Tennisspelaren Roger Federer blir Global Brand Ambassador.
Därför samarbetar Tesco och Carrefour

Därför samarbetar Tesco och Carrefour

  Nyheter 3498 Internationellt 1231 Pro 4255
Tesco och Carrefour har inlett ett strategiskt samarbete. Detta är anledningen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny logistikdirektör på Netto Sverige

Ny logistikdirektör på Netto Sverige

  Nyheter 3498 Karriär 242 Personer 239
Andreas Jakobsson har utsetts till ny logistikdirektör för Netto Sverige. Andreas kommer från de egna leden och har arbetat på Netto i 14 år.
Frida ny kundchef på Netto Sverige

Frida ny kundchef på Netto Sverige

  Karriär 242 Nyheter 3498 Personer 239
Frida Lazzari presenteras nu som Nettos nya kundchef. Frida kommer att ansvara för både Kundtjänst och Butikssupport med uppdraget att lyfta både den externa och interna kundservicen.
E-shoppa stilen i virtuell 3-D

E-shoppa stilen i virtuell 3-D

  Visual Merchandising 152 Ny teknik 446 E-handel 850 Pro 4255
Kedjan lanserar nu en tjänst som ska addera en ny dimension till e-shoppandet. Ett 70-tal inredningsartiklar presenteras virtuellt i 3-D och i en relevant miljö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kajsa utsedd  till ny VD på NCSC

Kajsa utsedd till ny VD på NCSC

  Nyheter 3498 Personer 239 Köpcentrum 600 Karriär 242
NCSC har utsett Kajsa Hernell till ny VD. Hon kommer närmast från Sveriges Textilhandlare där hon varit kanslichef. Kajsa efterträder Marika Wærn som lämnar NCSC efter fem år.
Ny VD på Landskrona Stadsutveckling

Ny VD på Landskrona Stadsutveckling

  Nyheter 3498 Cityhandel 244 Personer 239 Karriär 242
Styrelsen i Landskrona Stadsutveckling har utsett Hampus Trellid till ny VD efter Joakim Ahlin. Hampus kommer närmast från en tjänst som förvaltningschef för serviceförvaltningen i Eslövs kommun.
Teknik och personal lyfter butiken

Teknik och personal lyfter butiken

  Måsteläsning 250 Butikskoncept 735 Pro 4255 Visual Merchandising 152
Kedjan grundades redan för 40 år sedan. Med ett nytt butikskoncept lyfter man nu upplevelsen och underlättar för kunden. "Det är kombinationen av ny teknik och butiksteamet som skapar den verkliga kraften". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ska Sergels Torg bli säkrare

Så ska Sergels Torg bli säkrare

  Cityhandel 244 Nyheter 3498 Pro 4255 Handelsplatser 128
I sommar genomförs extra insatser för att göra Sergels Torg säkrare, tryggare och attraktivare. Daglig tillsyn och en gemensam plattform är några av åtgärderna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Konceptbutik fylld med ny teknik

Konceptbutik fylld med ny teknik

  Visual Merchandising 152 Kundupplevelser 262 Butikskoncept 735 Pop up 139
Skönhetsvarumärket har öppnat en tillfällig konceptbutik i Tokyo. Pop up-butiken är fullproppad med ny teknik, bland annat testar man artificiell intelligens och ansiktsidentifiering för att skapa en bättre kundupplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!