Uppdaterad marknadsföring i butik

 

Jens Nordfält och Carl-Philip Ahlbom.

Visste du att kunder som använder mobilen i butiken handlar för 30 procent mer än andra kunder? Eller att man underskattar rabattens storlek om prisskylten med rabatten är skriven ovanför det ordinarie priset? Nu släpps klassikern Marknadsföring i butik i ny upplaga. Nu släpps klassikern Marknadsföring i butik i ny upplaga.

– I takt med att e-handeln växer blir den fysiska butikens roll allt viktigare för att hjälpa kunderna att välja rätt. Möjligheterna i en fysisk butik att inspirera och locka genom alla de mänskliga sinnena är oändliga – och kunderna har aldrig efterfrågat det i större utsträckning, säger en av de två författarna, Carl-Philip Ahlbom.

Lyfter fram kunskap

Boken har han skrivit tillsammans med Jens Nordfält. Han betonar vikten av kunskap för att lyckas med sin butik.

– Att skapa en säljande butik kräver en hel del kunskap och i många fall även erfarenhet. I denna bok går vi igenom all forskning som finns gällande hur kunder tänker och hur man på bästa sätt kan skapa en inspirerande och säljande butik, säger Jens Nordfält.


Här hittar du inspirerande visual merchandising


I boken görs en djupdykning i de senaste femtio årens forskning om marknadsföring inom detaljhandeln. I boken beskrivs en modell för hur kunderna fattar beslut i en butik. Därefter presenteras en rad olika experiment och fältstudier med utgångspunkt i butiker. Författarna visar hur den psykologiska beslutsmodellen och forskningsresultat praktiskt kan tillämpas för att utveckla butikens sortiment, butiksmiljö och prisupplevelse.

Det du ser köper du

Den andra upplagan är uppdaterad med bland annat ny forskning inom marknadsföring i butik. Delen om butiksmiljön har kraftigt omarbetats och avsnittet om butikslayout har utökats. Författarna går på djupet i hur butiker kan byggas upp för att skapa så stor visuell uppmärksamhet som möjligt utifrån parollen “det du ser – det köper du”.

Man har även adderat ett nytt kapitel om hur digitaliseringen påverkar beslutsprocesser och den fysiska butiken.

Forskar vid handels

Jens Nordfält och Carl-Philip Ahlbom är båda forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Jens arbetar sedan många år med forskning och utbildning inom butiksmarknadsföring på Ica och samarbetar med de flesta större detaljister och leverantörer i Sverige. Carl-Philip är doktorand i butiksmarknadsföring och bedriver forskning i samarbete med företag som H&M och Ica.


Läs även: Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords