Uppdaterad marknadsföring i butik

  LÄSTID: 2 MINUTER

Jens Nordfält och Carl-Philip Ahlbom.

Visste du att kunder som använder mobilen i butiken handlar för 30 procent mer än andra kunder? Eller att man underskattar rabattens storlek om prisskylten med rabatten är skriven ovanför det ordinarie priset? Nu släpps klassikern Marknadsföring i butik i ny upplaga. Nu släpps klassikern Marknadsföring i butik i ny upplaga.

– I takt med att e-handeln växer blir den fysiska butikens roll allt viktigare för att hjälpa kunderna att välja rätt. Möjligheterna i en fysisk butik att inspirera och locka genom alla de mänskliga sinnena är oändliga – och kunderna har aldrig efterfrågat det i större utsträckning, säger en av de två författarna, Carl-Philip Ahlbom.

Lyfter fram kunskap

Boken har han skrivit tillsammans med Jens Nordfält. Han betonar vikten av kunskap för att lyckas med sin butik.

– Att skapa en säljande butik kräver en hel del kunskap och i många fall även erfarenhet. I denna bok går vi igenom all forskning som finns gällande hur kunder tänker och hur man på bästa sätt kan skapa en inspirerande och säljande butik, säger Jens Nordfält.


Här hittar du inspirerande visual merchandising


I boken görs en djupdykning i de senaste femtio årens forskning om marknadsföring inom detaljhandeln. I boken beskrivs en modell för hur kunderna fattar beslut i en butik. Därefter presenteras en rad olika experiment och fältstudier med utgångspunkt i butiker. Författarna visar hur den psykologiska beslutsmodellen och forskningsresultat praktiskt kan tillämpas för att utveckla butikens sortiment, butiksmiljö och prisupplevelse.

Det du ser köper du

Den andra upplagan är uppdaterad med bland annat ny forskning inom marknadsföring i butik. Delen om butiksmiljön har kraftigt omarbetats och avsnittet om butikslayout har utökats. Författarna går på djupet i hur butiker kan byggas upp för att skapa så stor visuell uppmärksamhet som möjligt utifrån parollen ”det du ser – det köper du”.

Man har även adderat ett nytt kapitel om hur digitaliseringen påverkar beslutsprocesser och den fysiska butiken.

Forskar vid handels

Jens Nordfält och Carl-Philip Ahlbom är båda forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Jens arbetar sedan många år med forskning och utbildning inom butiksmarknadsföring på Ica och samarbetar med de flesta större detaljister och leverantörer i Sverige. Carl-Philip är doktorand i butiksmarknadsföring och bedriver forskning i samarbete med företag som H&M och Ica.


Läs även: Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords



Ica 110


Här är alla vinnarna i Mapic Awards 2018

Här är alla vinnarna i Mapic Awards 2018

  Köpcentrum 635 Pro 4418 Internationellt 1289 Nyheter 3639
Priset för årets köpcentrum gick till Kina och bästa framtida projekt finns i USA. Här är listan med samtliga vinnare från galan i Cannes.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Norden sattes i fokus på Mapic

Norden sattes i fokus på Mapic

  Pro 4418 Nyheter 3639 Butikskoncept 786
Under torsdagen arrangerade Mapic i samarbete med Nordic Council of Shopping Centrers ett seminarium med fokus på nordiska länderna. Dashl fanns bland företagen som berättade om sin verksamhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Varumärken 264 Design 312 Mode 360 Pro 4418
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monica ny HR-direktör på Axfood

Monica ny HR-direktör på Axfood

  Personer 287 Nyheter 3639 Karriär 282
Monica Längbo har utsetts till ny HR-direktör för Axfood. Hon börjar sin nya tjänst den 15 januari 2019.
E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  E-handel 912 Pro 4418 Undersökningar 406 Nyheter 3639
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

  Nyheter 3639 Karriär 282 Personer 287
Den 1 november tillträdde Jonas Strömvall tjänsten som fastighetschef med ansvar för Lidls Stockholmskontor.
Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Mode 360 Nyheter 3639 Sociala medier 99 Retailtrender 53
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

  Personer 287 Nyheter 3639 Karriär 282
Veronika Löfström har utsetts till HR-direktör för Kronans Apotek. Veronika kommer närmast från tjänsten som tillförordnad HR-chef för Circle K.
Sushi för barn med Yama Kids

Sushi för barn med Yama Kids

  Retailtrender 53 Nyheter 3639
Sushi Yama har lanserat en barnmeny för att nå ut till sina yngre gäster. Menyn går under namnet Yama Kids.
Disruptivt mode gör entré på kontoret

Disruptivt mode gör entré på kontoret

  Visual Merchandising 160 Pro 4418 Omnichannel 319 Pop up 148
Retail flyttar in på kontoret. Ett av delningsekonomins mest kända ansikten inleder nu ett samarbete med en disruptiv kraft inom den nya tidens arbetsplatser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marie blir global VD för lyxvarumärke

Marie blir global VD för lyxvarumärke

  Nyheter 3639 Karriär 282 Personer 287
Svenska Tapetkoncernen WallVision, med säte i Borås, utser Marie Karlsson till global VD för det brittiska lyxvarumärket Cole & Son som är baserat i London.
Kinesiska turister storshoppar i Sverige

Kinesiska turister storshoppar i Sverige

  Internationellt 1289 Pro 4418 Nyheter 3639 Shoppingturism 51
Trots att relationen mellan Kina och Sverige fått sig en törn den senaste tiden ökar handeln från kinesiska turister i Sverige mer än någonsin.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annicas Handelsträdgård växer

Annicas Handelsträdgård växer

  Butikskoncept 786 Pro 4418 Köpcentrum 635 Nya butiker 1154
Piteås största handelsträdgård fortsätter sin satsning med en ny butik. Etableringen är ett led i utvecklingen av köpcentrumet Småstaden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

  Karriär 282 Personer 287 Nyheter 3639
Anna-Karin Nyman har utnämnts till kommunikationsdirektör på Castellum. Anna-Karin kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Jernkontoret.
Se Scandinavian Photos nya butik

Se Scandinavian Photos nya butik

  Butikskoncept 786 Nya butiker 1154 Visual Merchandising 160 Pro 4418
"Vår målsättning är att butiken ska vara en naturlig mötesplats för alla som har en passion för foto och film", säger VD Anders Halvarsson.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

  NCSC Awards 5 Nyheter 3639 Köpcentrum 635
Vinnarna av NCSC Sweden Awards 2018 utsågs i går under en galakväll i samband med Sweden Urban Arena.
Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

  Nyheter 3639 Handelsplatser 138 Kundupplevelser 294 Cityhandel 266
Sedan man påbörjade sitt arbete 2016 har brotten minskat och besöksflödet ökat i de valda Purple Flag-områdena.
Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

  Personer 287 E-handel 912 Nyheter 3639 Logistik 122
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.
Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

  Handelsplatser 138 Nyheter 3639 Personer 287 Destinationer 148
Julia Bendelin är Strateg för Region Gotland. Under Sweden Urban Arena uppmanade hon publiken att söka sina unika förutsättningar.
”Dags att sluta prata om butikens död”

”Dags att sluta prata om butikens död”

  Köpcentrum 635 Nyheter 3639 Cityhandel 266
Nu har Sweden Urban Arena 2018 dragit i gång på Stockholm Waterfront. Det är tredje året evenemanget arrangeras.