Uppdaterad marknadsföring i butik

  LÄSTID: 2 MINUTER

Jens Nordfält och Carl-Philip Ahlbom.

Visste du att kunder som använder mobilen i butiken handlar för 30 procent mer än andra kunder? Eller att man underskattar rabattens storlek om prisskylten med rabatten är skriven ovanför det ordinarie priset? Nu släpps klassikern Marknadsföring i butik i ny upplaga. Nu släpps klassikern Marknadsföring i butik i ny upplaga.

– I takt med att e-handeln växer blir den fysiska butikens roll allt viktigare för att hjälpa kunderna att välja rätt. Möjligheterna i en fysisk butik att inspirera och locka genom alla de mänskliga sinnena är oändliga – och kunderna har aldrig efterfrågat det i större utsträckning, säger en av de två författarna, Carl-Philip Ahlbom.

Lyfter fram kunskap

Boken har han skrivit tillsammans med Jens Nordfält. Han betonar vikten av kunskap för att lyckas med sin butik.

– Att skapa en säljande butik kräver en hel del kunskap och i många fall även erfarenhet. I denna bok går vi igenom all forskning som finns gällande hur kunder tänker och hur man på bästa sätt kan skapa en inspirerande och säljande butik, säger Jens Nordfält.


Här hittar du inspirerande visual merchandising


I boken görs en djupdykning i de senaste femtio årens forskning om marknadsföring inom detaljhandeln. I boken beskrivs en modell för hur kunderna fattar beslut i en butik. Därefter presenteras en rad olika experiment och fältstudier med utgångspunkt i butiker. Författarna visar hur den psykologiska beslutsmodellen och forskningsresultat praktiskt kan tillämpas för att utveckla butikens sortiment, butiksmiljö och prisupplevelse.

Det du ser köper du

Den andra upplagan är uppdaterad med bland annat ny forskning inom marknadsföring i butik. Delen om butiksmiljön har kraftigt omarbetats och avsnittet om butikslayout har utökats. Författarna går på djupet i hur butiker kan byggas upp för att skapa så stor visuell uppmärksamhet som möjligt utifrån parollen ”det du ser – det köper du”.

Man har även adderat ett nytt kapitel om hur digitaliseringen påverkar beslutsprocesser och den fysiska butiken.

Forskar vid handels

Jens Nordfält och Carl-Philip Ahlbom är båda forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Jens arbetar sedan många år med forskning och utbildning inom butiksmarknadsföring på Ica och samarbetar med de flesta större detaljister och leverantörer i Sverige. Carl-Philip är doktorand i butiksmarknadsföring och bedriver forskning i samarbete med företag som H&M och Ica.


Läs även: Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords



Ica 110


City Gross personaliserar lojalitetsprogram

City Gross personaliserar lojalitetsprogram

  Kundvård 68 Nyheter 3698 Pro 4506
City Gross har lanserat ett nytt lojalitetsprogram för sina kunder, Prio. Via analys av data personaliseras erbjudanden och kommunikation.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lidl utvecklar på framgångsrik marknad

Lidl utvecklar på framgångsrik marknad

  Nya butiker 1175 Nyheter 3698
Lidl Sverige utvecklar butiksbeståndet i Frölunda. Stänger en butik i samband med rivning – men öppnar en ny på annan plats.
Ny affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen

Ny affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen

  Karriär 303 Personer 309 Nyheter 3698
Apoteksgruppens har bildat en ny enhet med syfte att driva bolagets affärsutveckling. Daniel Lindin har rekryterats som ansvarig för den nya satsningen.
Eytys och H&Ms växande samarbete

Eytys och H&Ms växande samarbete

  Design 319 Nyheter 3698 Retailtrender 54 Mode 376
Den här veckan lanseras H&M:s samarbete med Stockholmsbaserade varumärket Eytys. Vad som skulle bli en skokollektion växte snabbt till något större.
Rachel ny Head of Agency på Stadium

Rachel ny Head of Agency på Stadium

  Personer 309 Nyheter 3698 Karriär 303
Rachel Stenudd har tillträtt som ny Head of Agency på sportkedjan Stadium. Rachel kommer närmast från en liknande position på Oriflame.
Plantagen öppnar nytt logistikcenter

Plantagen öppnar nytt logistikcenter

  Pro 4506 Logistik 131 Nyheter 3698
Packning för butik, som tidigare genomförts i Holland, Tyskland, Danmark och Helsingborg centraliseras nu till nya lokaler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stipendium ger modetalanger flygande start

Stipendium ger modetalanger flygande start

  Mode 376 Karriär 303 Nyheter 3698
Praktik i Shanghai, modestudier i London och lansering av ett nytt premiummärke för kepsar. Sex unga modetalanger belönas av Carl Casons Stipendiefond.
Thon Property i storavtal med H&M

Thon Property i storavtal med H&M

  Pro 4506 Nya butiker 1175 Nyheter 3698 Köpcentrum 656
Olav Thon Gruppen satsar offensivt på flera håll i landet och det står nu klart att H&M & Afound nyetablerar samt utökar flera redan befintliga ytor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu rullas 500 robotar ut i butik

Nu rullas 500 robotar ut i butik

  Nyheter 3698 Pro 4506 Ny teknik 497
Närmare 500 robotar gör nu entré hos butikskedjorna. Genom att cirkulera i butikerna ska de upptäcka problem och frigöra tid för personalen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

  Varumärken 268 Nyheter 3698 E-handel 934 Mode 376
Ellos nya kampanj uppmuntrar till ett aktivt liv. Kampanjen är gjord med hjälp av företagets egna medarbetare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marie Nygren ny VD på Kooperativa Förbundet

Marie Nygren ny VD på Kooperativa Förbundet

  Nyheter 3698 Karriär 303 Personer 309
De senaste åren har KF och Coop genomfört stora förändringar i organisationen. Nu har man utsett Marie Nygren till ny VD på KF.
Pernilla Nissler ny VD på Blocket

Pernilla Nissler ny VD på Blocket

  Nyheter 3698 Personer 309 Karriär 303
Pernilla Nissler, tidigare affärsområdeschef på Tele2, tillträder rollen som ny VD på Blocket.
Nu ska kedjornas arbetsmiljö granskas

Nu ska kedjornas arbetsmiljö granskas

  Nyheter 3698 Pro 4506
I ett nytt forskningsprojekt ska man studera hur arbetsmiljöarbetet i kedjeföretag inom detaljhandeln kan förbättras och bli effektivare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Startup vill göra barn till aktiva hjältar

Startup vill göra barn till aktiva hjältar

  Varumärken 268 Nyheter 3698 Pro 4506
Skokedjan har köpt in sig i en startup vars mission är att aktivera barn via lek. Tillsammans ska man nu lyfta varumärket och göra det till en game changer.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Fast Retailings nya framtidsbutik

Här är Fast Retailings nya framtidsbutik

  Pro 4506 Ny teknik 497 Visual Merchandising 165 Internationellt 1316
Fast Retailing äger ett flertal modevarumärken, bland annat Uniqlo. Nu lanserar företaget en framtidsbutik utan produkter på hyllorna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Antalet apotek ökade under 2018

Antalet apotek ökade under 2018

  Nyheter 3698
Sveriges Apoteksförening har tagit fram statistik om antalet apotek 2018. I slutet av året fanns 1 422 öppenvårdsapotek jämfört med 1 411 året innan.
Hållbar ljusfestival lyser upp London

Hållbar ljusfestival lyser upp London

  Cityhandel 271 Internationellt 1316 Nyheter 3698 Pro 4506
Stig ut ur mörkret och in i ett upplyst London i januari! Området arrangerar ljusfestival med fokus på hållbarhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nya tjänster adderas till Key by Amazon

Nya tjänster adderas till Key by Amazon

  Ny teknik 497 Nyheter 3698 Logistik 131 E-handel 934
Alexa må hamna mest i fokus under CES som pågår just nu i Las Vegas. Men i dagarna släpper företaget även flera nyheter om tjänsten Key by Amazon.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny marknadschef hos Svenssons i Lammhult

Ny marknadschef hos Svenssons i Lammhult

  Nyheter 3698 Karriär 303 Personer 309
Bon-Hee Jones Svensson har tillträtt som som ny marknadschef på Svenssons i Lammhult. Hon kommer närmast från byggbranschen och Inwido Sverige.
AVAVAV öppnar i Mood Stockholm

AVAVAV öppnar i Mood Stockholm

  Cityhandel 271 Nyheter 3698 Mode 376 Köpcentrum 656
I slutet av januari öppnar AVAVAV en butik som också ska fungera som showroom och PR-kontor. Etableringen sker i Mood Stockholm.