Säljer smycken direkt till konsument

 

Fredrik Stark, Klas Holm och Sahra Talén driver Montluc.

Det nystartade svensk-schweiziska smyckesföretaget Montluc grundades 2016. Man har som idé att sälja diamantsmycken av allra högsta kvalitet direkt till konsument över nätet.

Diamanterna importeras via Antwerpen, som enligt företaget också har den mest drivna etiska kontrollen.

Idén föddes i Schwez

– Vi bygger ett globalt lyxvarumärke på både hantverkstradition och ny teknik. Idén föddes när jag lärde känna en god vän i Schweiz där jag bor, som är expert på diamanter och smyckestillverkning, säger Fredrik Stark, medgrundare av Montluc.

– Det öppnade en helt ny värld för mig. Jag fascinerades av hantverket, men också av den nya robottekniken som används för att leverera till de främsta företagen i världen. Jag såg direkt en möjlighet att effektivisera hela processen och erbjuda något många vill ha men på ett nytt sätt.

Tre svenska entreprenörer

Bakom företaget står tre svenska entreprenörer, förutom Fredrik Stark, även Klas Holm och Sahra Talén.

– Diamantsmycken är ett exklusivt område, där en tydlig trend är att kvinnor handlar dem till sig själva snarare än får dem i present. Vi bygger nu ett globalt lyxvarumärke för den moderna, självständiga kvinnan – där kunden framförallt betalar för råvarans kvalitet och för designen, säger Sahra Talén, head of operations på Montluc

Pop up i Stockholm

Under februari hart varumärket haft en pop up-butik i ljusgården på NK i Stockholm (stänger 23/2). Där visas även fotoutställningen ”Hearts & Arrows” av Simon Cederquist.


Läs även: Tre mindsets i den nya tidens shopping