Hemköp lanserar pant på plastpåsar

  LÄSTID: 2 MINUTER

Som första dagligvarukedja inför Hemköp pant på plastpåsar. ”Nedskräpning med plast i natur och hav är ett samhällsproblem”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Hemköp.

Pilotprojektet startar i butiken vid Torsplan i Stockholm.

En naturlig utveckling

Som svensk mataktör var Hemkop först i branschen med att införa förnyelsebara plastpåsar gjorda på sockerrör. Med pantsystemet går Hemköp ett steg längre och tar nu även ansvar för återvinningen.

– Vi ser det här som en naturlig utveckling av att vi på Hemköp alltid har strävat efter att att ta ansvar för miljön på ett inspirerande sätt. Faller det här väl ut rullar vi ut pant på plastpåsar till fler av våra butiker, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.

Så här fungerar det

Kunden använder sin Hemköpspåse så många gånger den önskar. Därefter pantas den i kassan och genererar en krona som dras från köpesumman. Kunden stoppar påsen i ett återvinningskärl och Hemköp återvinner plasten som blir till nya påsar. Max tio påsar kan pantas per köp.

Plastpåsens pris höjs med 50 öre och för varje pantad påse får kunden 1 krona i pant. För varje påse som säljs i butiken vid Torsplan men inte pantas skänker Hemköp 50 öre till organisationen Städa Sverige som sanerar plast från hav, sjöar och städer. Ett av Städa Sveriges initiativ är att städa längs Brunnsviken som ligger nära butiken vid Torsplan.

Åsa Domeij, hållbarhetschef på Hemköp, ser plastpåsarna som ett samhällsproblem.

80 påsar per person

– Nedskräpning med plast i natur och hav är ett samhällsproblem. I Sverige förbrukar vi 80 plastbärpåsar per person och år, en siffra som ska halveras till år 2025 enligt ett EU-direktiv. För att nå dit är det bra om fler återanvänder sina påsar många gånger och sedan pantar dem istället för att använda som soppåsar. Tunnare påsar på rulle passar bättre som soppåsar då mindre plast går till förbränning, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Hemköp.


Hemköp 14 Max 7


Unga lockas mest av Black Friday

Unga lockas mest av Black Friday

  Nyheter 3171 Pro 3920 Undersökningar 334 E-handel 774
Black Friday har slagit igenom på bred front i Sverige. I år planerar nästan varannan svensk att passa på att fynda, de allra flesta på nätet. Allra mest lockas de unga av aktiviteten.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Galleriques.com öppnar digital julmarknad

Galleriques.com öppnar digital julmarknad

  Pop up 125 E-handel 774 Butikskoncept 631 Nyheter 3171
Den 24:e november lanserar Galleriques.com en digital julmarknad tillsammans med ett 50-tal mindre svenska märken. Sortimentet är tillgängligt under en månad.
Ica-butiker skapar firande med mening

Ica-butiker skapar firande med mening

  Nyheter 3171 Hållbarhet 152 Varumärken 239
Under 2017 har Ica firat sitt 100-årsjubileum under vinjetten ”Ica 100 år och framåt”. En viktig del har varit Ica-butikernas firande med ett lokalt samhällsengagemang i fokus.
Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist

Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist

  Karriär 155 Nyheter 3171 Personer 158
Ramboll rekryterar Cecilia Jonkvist som Project Developer/Specialist Manager till affärsområdet Retail Planning & Architecture.
Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

  Kundupplevelser 188 Köpcentrum 510 Destinationer 135 Nyheter 3171
Upplevelser har en central roll i framtidens retail. Men vad innebär det i praktiken? Atrium Ljungberg och Staffan Götestam har sin vision och gör nu en storsatsning på äventyr för barm. Se alla skisserna här! 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tommy tillförordnad finansdirektör på KappAhl

Tommy tillförordnad finansdirektör på KappAhl

  Mode 257 Personer 158 Karriär 155 Nyheter 3171
Fram till dess att nya finansdirektören Peter Andersson tillträder i april kommer Tommy Svensson att leda det finansiella arbetet inom KappAhl-koncernen.
Amzaon Go närmar sig bred lansering

Amzaon Go närmar sig bred lansering

  Nyheter 3171 Pro 3920 Internationellt 1103 Produktutveckling 271
Det var meningen att Amazon Go, konceptet utan traditionella kassor, skulle lanseras i början av 2017. Teknikstrul försenade premiären, men nu verkar den vara inom räckhåll.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sopköket en del av nya Söderhallarna

Sopköket en del av nya Söderhallarna

  Köpcentrum 510 Nya butiker 982 Hållbarhet 152 Pop up 125
Sopköket har som huvudmål att minska matsvinnet. Nu har Atrium Ljungberg gett Sopköket möjligheten att öppna sin allra första restaurang i Söderhallarna.
Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

  Produktutveckling 271 Nyheter 3171 Omnichannel 269 Internationellt 1103
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala speglar i Twilfits flaggskepp

  Nya butiker 982 Butikskoncept 631 Nyheter 3171
Twilfit har öppnat ett flaggskepp i Gallerian i Stockholm. Butiken är kedjans största och även Nordens största underklädesbutik med sina 600 kvadratmeter. 
Ny e-handel optimerar kundupplevelsen

Ny e-handel optimerar kundupplevelsen

  Nyheter 3171
Kicks har lanserat en ny e-handel på samtliga marknader. Fokus har legat på en bättre prestanda och den stöttar även en modern lösning för omnichnnel.
Här är vinnarna i Mapic Awards 2017

Här är vinnarna i Mapic Awards 2017

  Nyheter 3171 Köpcentrum 510 Internationellt 1103 Butikskoncept 631
Rapha Racing utsågs till bästa nya retailkoncept och Victoria Gate i Leeds till bästa köpcentrum. Här är listan med samtliga vinnare från galan i Cannes.
BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

  Cityhandel 187 Kundupplevelser 188 Pro 3920 Nyheter 3171
En miljon LED-ljus på över 40 gator, platser och torg runt om i Stockholms city ska bidra till mer julstämning. Satsningen är en av de största i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbar galge sparar tonvis med plast

Hållbar galge sparar tonvis med plast

  Hållbarhet 152 Pro 3920 Nyheter 3171 Mode 257
KappAhl har tillsammans med Ekoligens tagit fram galgar producerade av återvunnet papper. Nu används de för kedjans hållbara kollektion Limited Edition.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Mapic 2017 sätter fokus på F&B

Mapic 2017 sätter fokus på F&B

  Handelsplatser 101 Nyheter 3171 Internationellt 1103
Nu har Mapic 2017 dragit i gång i Cannes på franska rivieran. Under tre dagar samlas tusentals delegater från ett 80-tal länder för att diskutera detaljhandel och köpcentrum.
Snapchat öppnar fysisk butik

Snapchat öppnar fysisk butik

  Nya butiker 982 Nyheter 3171 Butikskoncept 631 Internationellt 1103
Snapchat öppnar en butik för sina Spectacles – ‘sunglasses that Snap’. Varumärkets satsning är den första på fysiska butiker i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik

Här öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik

  Köpcentrum 510 Nyheter 3171 Butikskoncept 631 Nya butiker 982
I dag öppnar Sveriges första Dyson Demo-butik i Mall of Scandinavia. Butiken är skapad för att uppmuntra kunder till att testa och uppleva Dysons teknologi.
Alibaba driver trafik via gamification

Alibaba driver trafik via gamification

  Internationellt 1103 E-handel 774 Pro 3920 Omnichannel 269
Singles' Day är världens största detaljhandelsaktivitet. För första gången är Alibabas initiativ New retail en integrerad del av shoppingfestivalen. För att driva trafik använder man sig nu också av gamification.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så planerar handeln inför Black Friday

Så planerar handeln inför Black Friday

  E-handel 774 Nyheter 3171 Undersökningar 334
Aktiviteten Black Friday har slagit igenom på bred front även i Norden. En ny undersökning visar att att 94 procent av kedjorna planerar att delta i år, och nyhetsbrev är den vanligaste kommunikationskanalen.  
Per ny chef för strategi- och affärsutveckling

Per ny chef för strategi- och affärsutveckling

  Nyheter 3171 Karriär 155 Personer 158
Managementkonsulten Per Magnusson har utsetts till ansvarig för strategi- och affärsutveckling på Coop. Rollen är ny på Coop och innebär en förstärkning av Coops koncernledning.