Axfood slutar använda fruktpåsar av plast

  LÄSTID: 2 MINUTER

Axfoodkoncernen, där bland annat Hemköp och Willys ingår, vill minska användandet av plastpåsar. Nu lutar företaget helt att använda fruktpåsar av fossil plast. ”Vi hoppas andra följer efter”. 

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hemköp 15 Willys 9


Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  Pro 4395 Omnichannel 315 Undersökningar 403 E-handel 904
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ugg firar med färgstarka ikoner

Ugg firar med färgstarka ikoner

  Pro 4395 Varumärken 263 Trender 432 Nyheter 3618
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode skapat av använda arbetskläder

Mode skapat av använda arbetskläder

  Mode 356 Pro 4395 Hållbarhet 209 Trender 432
Nytt projekt syftar till att skapa nytt mode via redan använda textilier – och därmed hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sverige i topp för kontantfria betalningar

Sverige i topp för kontantfria betalningar

  Konsumentbeteende 303 Undersökningar 403 Ny teknik 479 Nyheter 3618
För första gången går Sverige om USA i antalet kontantlösa betalningar. Nu förutspås stora förändringar när nya aktörer inom fintech gör entré. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

  Internationellt 1281 E-handel 904 Pro 4395 Personer 276
Tre tydliga beståndsdelar lägger grunden för digital utveckling och den nya tidens företagande. Det menar Alibabas grundare och styrelseordförande Jack Ma. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här öppnar Scotch & Soda nya butiker

Här öppnar Scotch & Soda nya butiker

  Nyheter 3618 Köpcentrum 623 Pro 4395 Nya butiker 1150
Under hösten öppnar Scotch & Soda två nya butiker i Sverige; i Täby Centrum och Mall of Scandinavia. "Vi har en offensiv öppningsstrategi".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

PET-flaskor från köpcentrum blir mattor

PET-flaskor från köpcentrum blir mattor

  Retailtrender 51 Internationellt 1281 Nyheter 3618 Hållbarhet 209
Finlayson lanserar mattan Siperia, mjuk som ull, men tillverkad av recyclade PET-flaskor. De är insamlade på bland annat köpcentrum.
Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

  Nya butiker 1150 Pop up 146 Pro 4395 Omnichannel 315
Magasinet kan beskrivas som en amerikansk variant av Råd & Rön. Nu inleder man ett samarbete med Amazon för att eliminera gissningar inom shopping.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju måstebutiker i London

Sju måstebutiker i London

  Destinationer 144 Måsteläsning 272 Butikskoncept 776 Internationellt 1281
Den fysiska handeln handlar mer och mer om upplevelser. Här är sju modebutiker värda en omväg i London – och dessutom: redaktionens egna bonustips.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

  Varumärken 263 Butikskoncept 776 Internationellt 1281 Pro 4395
Johnnie Walker öppnar en konceptbutik. Butiken kommer erbjuda utvalda produkter, men också en rad unika upplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stockmann öppnar marknadsplats

Stockmann öppnar marknadsplats

  Internationellt 1281 Nyheter 3618 E-handel 904 Pro 4395
Stockmann lanserar under våren 2019 Finlands första B2C-handelsplats som fokuserar på mode, skönhet och design.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hyperlokal odling i Coops butiker

Hyperlokal odling i Coops butiker

  Nyheter 3618 Pro 4395 Ny teknik 479 Hållbarhet 209
Handelstrender har tidigare berättat om hur dagligvarukedjor infört odlingsanläggningar i butik. Nu börjar företeelsen även dyka upp i Sverige.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny teknik och förpackningsfritt hos Lush

Ny teknik och förpackningsfritt hos Lush

  Pro 4395 Butikskoncept 776 Hållbarhet 209 Nya butiker 1150
Kedjan Lush har öppnat en helt förpackningsfri butik som även innehåller ny teknik för automatisk produktigenkänning i mobilen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre tunga retailtrender – från Kina

Tre tunga retailtrender – från Kina

  Pro 4395 Konsumentbeteende 303 Sociala medier 98 Internationellt 1281
Kina står för en stor del av tillväxten inom den nya tidens konsumtion. En färsk studie pekar på tre distinkta trender i beteendemönstret.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

  Butikskoncept 776 Pro 4395 E-handel 904 Ny teknik 479
Lexington Company lanserar en 3D-butik. Den digitala lösningen ska med hjälp av ny teknik ge en ny shoppingupplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för 4DX-bio i Gränbystaden

Premiär för 4DX-bio i Gränbystaden

  Pro 4395 Kundupplevelser 290 Ny teknik 479 Köpcentrum 623
I december inviger Nordisk Film Bio sin första svenska biograf – med ny upplevelsebaserad teknik. Etableringen är startskottet för en expansion i Sverige.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu gör FAO Schwarz comeback

Nu gör FAO Schwarz comeback

  Nya butiker 1150 Internationellt 1281 Pro 4395 Nyheter 3618
En av världens mest kända leksaksbutiker, FAO Schwarz, gör comeback inom kort. Dessutom meddelar man att en internationell expansion ska ske. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Birchbox lanserar lösning för shop-in-shop

Birchbox lanserar lösning för shop-in-shop

  Nya butiker 1150 Nyheter 3618 Pro 4395 Butikskoncept 776
Birchbox har tagit fram en lösning för shop-in-shop som nu ska testas i butik. Från början var företaget en renodlad e-aktör, men finns nu även i fysisk handel.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ska Sneakersnstuff vässa upplevelsen

Så ska Sneakersnstuff vässa upplevelsen

  Varumärken 263 Pro 4395 Kundupplevelser 290
Svenska Sneakersnstuff har planer på ytterligare expansion. För att knyta kunderna ännu närmare sig ska man också utveckla upplevelsen i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den svenska e-konsumenten kartlagd

Den svenska e-konsumenten kartlagd

  Konsumentbeteende 303 Undersökningar 403 Pro 4395 E-handel 904
Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!